Andalusier niet geschikt voor hogere dressuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Re: Andalusier niet geschikt voor hogere dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:32

andalusiers zijn hardstikke geschikt, ze zijn vaak heel lenig.
De staleigenaresse van de stal waar ik sta rijd met die van haar lichte tour!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:39

Wat bedoel je met hogere dressuur ?

Iberische paarden zijn juist super in dressuur , misschien heeft jouw kenner nog nooit een goeie PRE gezien :D

evyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:56

ik bedoel op z niveau ofzo
want olgens mij zijn ze daar juist de beste in voor hun verzamelde gangen maar minder voor uitgestrekte gangen of valt dit aan te leren?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:04

Ik heb eens de eer gehad om op een Lusitano te mogen rijden die het had geschopt tot Prix St Georges. Jus verbetert me wel als ik fout zit. :+ En geloof me maar! Dat voelde heel erg goed! Ik heb ooit in een grijs verleden ook gereden op een KWPN (Een Ramiro) die ook dat had gelopen en ik vond de lusitano zelfs beter! Dus dat het niet zou kunnen is onzin. Ik mis ook het commentaar van Lobke en haar Licor. Die heeft haar PRE ook heel hoog zitten toch? Echt een heel capabel prachtbeest!
Ze zijn absoluut geschikt voor de hogere dressuur. Maar ja, nadeel is wel dat jury's soms kritischer kijken naar een paard, waar ze de bloedlijnen niet van kennen. Mensen zullen me nu op de vingers tikken, maar ik heb gewoon echt zelf gezien dat het gebeurt. En ik was schrijfster, dus ik deed niet eens mee!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:34

Misschien een idee om de site van www.topiberian.com te bezoeken daar staan zat PRE (andalusiers ) op video.

Er komt wel meer bij kijken om een goede uitgestrekte draf te rijden dan alleen maar het ras van het paard :D

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:56

Hoe vaak ik dat wel niet gehoord heb.. sommige mensen zeiden van: "waarom koop je een 'stomme Portuges' , daar kom je nooit ver mee.. " en dat ik hoorde van een schrijver dat de jury zei dat het maximum van 'die iberische paarden' hooguit M1 was... wat een onzin... er zijn alleen minder wedstrijdruiters die een iberisch paard uitbrengen.. dan een kwpn-er bijvoorbeeld, dus is de kans ook veel kleiner dat je er een paar 'goede' bij hebt zitten..

Ze zijn inderdaad laatbloeiers... leuk om die mensen te bewijzen dat ze het mis hadden haha... Mijn lusitano is ZZ-licht +8. Wel is het belangrijk een goede instructrice te hebben én te kijken naar de aanleg van het paard.. én geduld te hebben haha en doorzettingsvermogen! :P ;) haha
Als je paard echt goed genoeg loopt, krijg je ook de winstpunten wel van de juryleden die niet zo gecharmeerd zijn van het ras...

Ik zou wel kijken of je paard een ruime stap heeft, meestal heeft het paard dan ook wel een ruimere galop.. want als je begint met geen optimale basisgangen (bijvoorbeeld: korte stap, daarbij niet of weinig overstappen, hectische draf, erg maaien) dan maak je het jezelf wel moeilijk als je graag hoog wil komen in de dressuursport..

Misschien dat die man (die mee was) zag dat het paard geen optimale basisgangen heeft? dat hij dus bijvoorbeeld erg kort is in de bewegingen? en dat hij daar zijn oordeel door gevormd heeft?

Vroeg de dierenarts nog waarvoor je hem wil gebruiken? ik mag toch hopen dat als hij een paard goedkeurt dat het paard voldoende/tot goed genoeg was in de testen??

Het zou schelen als je een filmpje zou hebben.. (van zijn basisgangen)
heb je ook foto's? :D ben wel heel benieuwd! :D

Luister maar naar je gevoel en ik ben het eens dat elk gezond paard normaal gesproken Z moet kunnen lopen...
Ik wens je heel veel succes met je beslissing!!

Groetjes Manon! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:12

evyy11 schreef:
ik bedoel op z niveau ofzo
want olgens mij zijn ze daar juist de beste in voor hun verzamelde gangen maar minder voor uitgestrekte gangen of valt dit aan te leren?

Ja, barokke paarden zijn zéér geschikt voor de hogere dressuur.
En ze kunnen ook prima strekken. Natuurlijk is dat per paard verschillend wat de talenten zijn (ook niet iedere KWPNner kan bewegen als Totilas, om maar wat te noemen).

Ik wil niet te snel oordelen, want ik kan natuurlijk niet beoordelen wat je paardenkennis is. :)

Maar als ik deze reactie (en natuurlijk 't begin van het topic) van je lees, ben ik niet erg overtuigd van je basis paardenkennis.
En dan vraag ik me gelijk af of het wel handig is om als eerste eigen paard, dan gelijk een jonge hengst te kopen, zeker van zo'n sterk en temperamentvol ras.

Ik wil je er niet op veroordelen, want ik zeg al; 'k kan dat niet goed inschatten vanaf een afstand.
Maar de vraag die je hierboven stelt is toch echt behoorlijke "basis kennis" in de paardenwereld.
Zeker voor mensen die in het "Z" willen gaan rijden, waar je nu over schrijft.

Ik heb 't al zó vaak in m'n omgeving zien gebeuren, dat mensen zonder goede voorlichting hun "droompaard" aanschaffen.
En dat 't achteraf helemaal fout gaat, omdat de eigenaar te onervaren is en het paard ook nog jong en in training is.
Dus let er op, dat zoiets jou niet gebeurd... Zou zonde zijn.

Als eerste eigen paard zou ik je eigenlijk een braaf, ervaren paard van een jaar of 13 aanraden. Waar jíj veel van kunt leren.
Zodat het vólgende paard dat je koopt een paard is, wat je zelf helemaal van begin af aan kunt trainen, omdat je dan zelf inmiddels gegroeid bent in je kennis en vaardigheden :)

't Is slechts een tip ;)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:07

Andalusiers en niet strekken? dat is echt onzin..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:05

Dit van mij Campeoneert (maait) en toch kan ie heel ruim lopen.. Is met stap, draf en galop heel sterk en ruim.. Ik heb geen belang bij dressuurwedstrijden, ik vind juist de spaanse rijstijlen erg leuk, en rij dus geen wedstrijden, dus het zegt heel weinig.. Piaf kan ie als geen ander.. Juist daar waar een kwpner tijd en moeite kost om te leren, biedt de mijne het als vanzelfsprekend aan.. Denk daar eens over na...

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:38

Zoals ik het lees wil evyy11 verder komen in de wedstrijdsport.
Dan is een spaanse pas heel mooi,. maar geheel overbodig.
Volgens mij zou ze er verstandig aan doen om niet meteen een jonge hengst van de basis naar een hoog niveau te rijden,
maar met een ervaren paard (die al zz-licht of hoger heeft gelopen) eerst aan haar eigen vaardigheden te werken, en eenmaal op een mooi hoog niveau aangekomen, dan een jong paard onder de hoede nemen.
Voordeel is dat je veel sneller kunt, en ook je nieuwe paardje 'goed' alles bij brengt.
Want eenmaal verkeerd aangeleerd is heel lastig om weer af te leren.

En geloof me,... een jonge hengst heeft erg veel 'zuidelijk" temprament, maar dat heeft ook wel iets.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:07

Je kan ook een geroutineerde hoger opegeleide PRE kopen.

Je moet alleen wel een volle buidel meenemen... :+

Overigens hebben we Andele Brenninkmeier met Marismeno hier in Nederland die in de Lichte Tour rijden;
http://www.youtube.com/user/andeleB

En verder lopen er nog een heel stel in het Z (of hebben gelopen);

Denodado WH, Elroy (Beloki), Zafiro, Solskin, en er zijn er nog een heel stel. Idd Licor hier van Lobke loopt in Belgie Z niveau en in Duitsland lopen er heel veel PRE 's echt op hoger niveau zoals Marismeno hier.

Niet eerlijk jureren kom je idd wel eens tegen, omdat ze ze hier "vreemd " vinden, maar ik moet zeggen dat ik het niet vaak tegenkom, af en toe maar. Maar het is ook wel eens de positieve kant op. :D Ikzelf ben het meestal eens met mijn jurering. Ik heb nu 3 x gehad dat ik benadeeld werd, maar ook 3 x dat ik dacht; zijn die punten nou niet wat veel :D

Toevallig vandaag had ik een proef dat ik me echt benadeeld voelde. De 2 vorige keren dat dat zo was was het ook geen fijne proef en vond ikzelf ook niet dat ik een wistpunt verdiende, alleen vond ik het toen wat overdreven laag. Maar vandaag had ik echt heel lage punten terwijl het een proef was waar ik normaal makkelijk een winstpunt voor krijg. Ik dacht nog; zit ik er dan zo naast (dat heb ik dus bijna nooit) maar nee, omstanders hadden ook verwacht dat ik goede punten zou krijgen..helaas die man heeft echt zitten zoeken naar foutjes en dat in een L2 proef.... Dingen waar ik normaal een 7 of zelfs een 8 voor krijg waren nu zessen en de rest was onvoldoen.

Maar ja, jammer dan, volgende keer heb ik misschien weer iemand die compleet valt voor Cantaor zijn charmante bekkie en mooie hals en krijg ik misschien weer te hoge punten. Houdt het elkaar in evenwicht :+ Maar het liefst heb ik gewoon de punten die ik verdien. Want de 3x dat ik overgewaardeerd was, zat vlak achter elkaar en daar werd ik een beetje lui van ;)

Ireentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:46

Lieve schat,
Google andele brennikmeijer eens
en je hebt het antwoord met bewijs!!
Marismeno is een geweldig paard met hele
Mooie gangen! Moet je echt even bekijken!!
Kijk ook eens op d'r hyves dan zie je nog veel
Meer!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:40

Die heb ik hier al boven staan met filmpje.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:02

Ik had in een wiki (denk die van Bokt) gelezen dat Andalusiërs vanwege hun hoge knieactie minder geschikt zijn voor dressuur... Is dat zo?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:31

Nee, in wiki mogen mensen van alles schrijven.

Juist doordat ze wat verheven lopen, kunnen ze de verzamelde oefeningen ook beter aan. Het is natuurlijk wel afhankelijk in welke mate het is. Je hebt Andalusiers die gefokt zijn voor Doma Clasica (gewone dressuur) Doma Vaquera (veedrijven), Alta Esculea (Hogeschoolrijden), voor de koets en nog vele meer dingen. Een paard in de Alta Escuela laat over het algemeen heel veel knieactie zien, terwijl de Andalusiers voor de gewone dresuur ook ruim lopen (dus eerst omhoog en dan naar voren). ALs je dus gewone dressuur wilt rijden moet je letten op het type wat je koopt.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:59

Daarbij heb je verschillende bloedlijnen bij de andalusiers. De een kan heel anders qua gangen zijn dan de ander. Ikzelf heb een anda die yeguada militar gefokt is en deze zijn over het algemeen wat meer geschikt voor de 'normale' dressuur. Ze maaien minder en hebben wat 'normalere' gangen meer richting het kwpn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:01

Jaloezie :D dat jij zo'n mooi paard krijgt waarmee je hem gaat verslaan op wedstrijden :P

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:12

Net als bij elk paardenras geldt ook hier dat je ze niet allemaal over 1 kam kan scheren. Er bestaan altijd zoveel vooroordelen. Het gaat erom dat je paard en jij bij elkaar passen en passen bij jullie (sport)doelen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:50

Ik heb dus die jonge hengst die ik wou kopen dus NIET gekocht
Ik vond hem niet vooruit genoeg (had zweepje nodig), hij had geen temperament wat je van een andalusier zou verwachten,...

Ik heb een andere andalusier gekocht bij dezelfde mensen
FURIOSO
Een andalusier ruin van nu bijna 5 jaar
Hij is ongeveer 1m60
Heeft knie actie en kan zeer temperamentvol zijn
Ben echt blij dat ik hem heb en niet de hengst
Ik ga met hem hoogst waarschijnlijk in de show :D

Bedankt voor alle tips en adviezen !

Hier een paar foto's
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRCET76O-D.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 14-06-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:35

Kijk hier maar eens, weliwaar geen Andalusier/ PRE maar een Lusitano; 1.74m. Soberano met Carlos Pinto in het zadel. Op deze foto's tijdens de Prix St. George/ Intermediar in Vidauban, Frankrijk.

Afbeelding
Afbeelding
Laatste foto in link:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0172_n.jpg
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-06-11 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

nickyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:39

En als het al zo zou zijn (wat ik echt niet denk, ik denk dat ze er juist goed in zijn) Dan kan je ook zien als een uitdaging..
Als je dan hoger komt dat kan je extra trots zijn, omdat jij daar bent gekomen met aan andalusier!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:42

nickyf schreef:
En als het al zo zou zijn (wat ik echt niet denk, ik denk dat ze er juist goed in zijn) Dan kan je ook zien als een uitdaging..
Als je dan hoger komt dat kan je extra trots zijn, omdat jij daar bent gekomen met aan andalusier!

Ja dat is ook mijn mening :j
Vind het gewoon stom dat mensen zoveel vooroordelen hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:51

Huh? Andalusier niet geschikt? juist wel en ze kunnen het vele malen mooier en beter als menig ander ras, vind ik zelf persoonlijk dan, door hun bouw en knieactie. Kijk eens hoe ze het doen bij het stierenvechten, zeer snel en wendbaar en prachtig uiterlijk en dansen.

Dat kan geen kwpner hoor en deze ras wordt veel ingezet als dressuurpaard.

Vooroordelen dus.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:01

Het is imo zo'n vooroordeel als
een draver kan nooit deftig galopperen (ken er nochtans enkele :P)
een arabier gaat niet voor western/aangespannen

zulke dingen vind ik dus totaal niet juist, ligt, zoals al gezegd, aan het paard zelf!

Veel plezier met Furioso overigens, ik ben een enorme fan van PRE's, echt zalig ras :D

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:43

heel veel plezier met furioso, benieuwd of je hem alleen voor 'show" of ook in de (hogere) dressuur gaat uitbrengen.