[KG]Gaat hij verkleuren? of niet verkleuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:41

wel een onwijs gaaf ding hoor
en ik vind het wel ruig dat ze die zo mee naar buiten nemen
tijdens het uitrijden wat een vrijheid dan!

Dakota_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:43

NienkeNiels schreef:
heej Suzanne wat een prachtige foto's!!
Je kan ook kijken of hij om zijn oge neen blauwig randje heeft (bril ook wel genoemd) dat is vaak teken dat ze wit worden!!! mar wil je liever geen schimmel dan?

heey NiekeNiels!!
schimmel is niet zo heel erg, maar vind deze kleurtjes zo leuk :')

Dakota_Nena

Re: Gaat hij verkleuren? of niet verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:45

ja ze hebben me wel uitgenodigd om te kijken en kan er ook overnachten. Maar van de indruk die ik krijg van hoe ze er met de paarden omgaan. dan krijg ik twijfels, maar het is zo'n mooi beestje :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:47

nou ja als je de jaarling meeneemt hoef je er verder niet meer bij stil te staan hoe ze ermee omgaan
mischien is het wel onwetendheid van hun uit,
als je hem zo gaaf vind zou ik zeker wel kijken gaan :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:51

ik zie trouwens niks schokkends op de site gewoon een paar hobby mensen die wat fokken
met leuke kleuren :)

Dakota_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:01

het is ook niets schokkends, ik verwachte gewoon meer verstand en netheid. met verstand dan doel ik vooral op de emails die ik krijg.

Dakota_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:03

ohw net een email gekregen die veel beter is dan de vorigen!!!!
met ook meer info

*Hey Suzanne,

1. Papilon is our first foal out of Anne Z and Peter Pan. But we can say,
that foals from Peter Pan are always muscular and kompact in its build.
We expect a high of 1,65 m.
2. The colour. from now on, the colour didn´t change that much. The
structure stays the same.

Hope my answers help you to decide.
Here you soon.*
*Bey Jens*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:11

Je ziet trouwens wel dat hij als jong veulentje veel donkerder was op zijn hals dan later. Ik verwacht dus ook dat hij lichter kleurt naar mate hij ouder wordt... maar denk niet dat hij snel zijn vlekjes verliest.

L1sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:21

Ik denk wel dat ze wat lichter gaat worden, gebeurde bij Flory ook.
Floor als kleintje:
Afbeelding
Floor eind april 2010
Afbeelding
Zomers word het grijs (op benen en hals en hoofd) een stuk lichter en in de winter juist weer donker.

countrygirl

Re: [KG]Gaat hij verkleuren? of niet verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:20

Als het duidelijke zwarte of donkerbruine, zeg beetje ronde vlekken zijn, die scherp zijn afgetekend, veranderen ze niet zo snel hoor. Het is oppassen bij paarden die langerekte, wat 'schimmelige' aftekeningen hebben, dus stekelharig IN de spots. Die hebben het greying gene, oftewel de verblekingsfactor.
Daar zit vrijwel altijd 'n schimmel achter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:06

of een roan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:38

Vader Peter Pan is een Knabstrupper met het appy patroon Few Spots; deze is NIET schimmel en de appy eigenschappen van Few Spots zijn homozygoot en dominant waardoor de nakomeling altijd vlekken hebben.

Veulen is NIET roan (omdat geen van ouders roan zijn), NIET schimmel (zal ook niet worden omdat geen van ouders schimmel is) maar is een Knabstrubber met appy patroon dat in nederlands (denk ik) 'Sjabrakbont' heet.
Wat voor papieren heeft het veulen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:41

Het veulen zal op de hals nog doorkleuren en een varnish tekening krijgen. Wat je ook bij de appaloosa van L1sanne ziet op de foto. :)
Varnish wordt in nederland overigens roan genoemd, maar is niet de moorkopschimmel variant van roan, maar dus een appaloosa-variant.
In mijn profiel staan foto's van Devdan als veulen en als volwassen dier, ook hij is op de hals en ook op het hoofd doorgekleurd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:52

Als je het paard koopt heb je de rest van de tijd met het paard te dealen.
Niet met de mensen waarvan je hem koopt...

Wat belangrijk is zijn dingen als: hoe is hij ontwormd, hoefverzorging en dat soort dingen en is hij een beetje handmak.
Hoe zij zelf rijden doet er niet toe.....dat kun je zelf straks op je eigen manier doen.
Ik hou eigenlijk niet van bonte paarden...maar van deze ben ik wel gecharmeerd. Vanwege de bouw en de soliditeit die het dier uitstraalt.

Mocht je tot koop overgaan, dan kun je 'm altijd nog klinisch laten keuren door een DA als je twijfels hebt over de gezondheid (kan ook van de prijs afhangen of je daartoe besluit, hangt af van jouw eigen kennis en ervaring en de manier hoe je er zakelijk in staat).
Röntgenologisch vind ik niet zoveel zin hebben bij een jaarling.

Kortom...als je dit paard leuk vindt en je hebt het idee dat je er zakelijk wel uitkomt met deze mensen, dan is het dier nog onbeschreven blad genoeg, denk ik om er zelf wat van te maken. Bovendien zie ik op hun site niet echt wereldschokkende dingen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:55

Was het topic kwijt, gevonden, nou ja kleuren zijn al uitgelegd.

Leuk gelukte kruising, denk dat je hem ook zo moet zien.
Wil je hem alleen om zelf leuk mee te rijden, of ?wil je er meer mee, omdat je barock pinto stamboek erbij haalt.
(wat dus niet kan blijkbaar in NL. De eigenaren suggereren op de site dat het bij hun wel zou kunnen, maar pinto heeft vlekken,
geen stippen)
Appaloosa stamboek? Geen idee of je daar wat mee zou kunnen.

De genoemde 1.65? Hoe groot is zijn vader en hoe groot zijn moeder?
Knabbi's zijn doorgaans niet zo groot, ga zo weer even naar de door jou genoemde site.
(gevonden pa was op de keuring 1.54, zal dus niet zo heel groot zijn, moeder?)

Denk dat het best wel leuk rijpaard is, en afh. van wat hij moet kosten moet je je daar op richten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:19

Wat een leuk dier! In Hallum staat een stippelhengst die ook wat Friezen heeft gedekt volgens hun website. Leuke kruising!

De vader is idd fewspot, niks schimmeligs aan, lekker degelijk duits type knabstrupper.
Qua kleur omschrijft Neonlight het prima.

Ik zou lekker de barokke kant op gaan met zo'n paard. Manen lekker lang, dikke nek, leuk tuig... Tof!

Als ik de website van de fokkers bekijk zie ik een paar hele leuke paarden. De knabstruppermerrie is denk ik een bovengemiddeld goeie fokmerrie binnen haar stamboek, misschien jammer dat ze haar met die Peter Pan dekken, waarschijnlijk hopen ze op een fewspot merrie. Fries-kruisingen verkopen zichzelf vaak wel, en al helemaal met stipjes. Ja, je kan ieder kruisingsproject afkraken, maar ik zie hier geen vullis gefokt worden, gewoon aparte dieren voor de liefhebber.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:13

Welke stippel in Hallum is dat?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:06

Scen-Tao

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:28

Die vind ik erg aansprekend. Heeft hij al veulens uit Friese merries gehad of komen de eerste pas komend jaar? Met een fewspot heb je gegarandeerd spikkels, niet? Zijn die er ook hier in NL, met een beetje front?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:28

In ieder geval komend jaar, maar ik dacht dat er al een paar waren.
Er is een ggk grote maat fewspot, maar die lijkt tot nu toe weinig kleur te geven, en een beetje Front vinden ze helaas al gauw te ouderwets. Volgens mij is er wel een fewspot knabstrupper in nl, Spike als ik me niet vergis. Weet niet wat voor type en kleur die vererft.

Fewspot is gegarandeerd mensenoog, gestreepte voeten en gemarmerde huid, de hoeveelheid spikkels hangt van de voorouders af. Scen-tao geeft wel goed kleur door, maar in combinatie met een effen merrie blijft het natuurlijk 50/50.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:30

En weet je al of je hem mee naar huis neemt? :) Ik vind het een prachtig dier, ook qua bouw lijkt hij wel correct zover als ik er verstand van heb.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een gestipte (appaloosa dus) die in schimmel veranderde. De mijne is ook shabrakbont en hij is wel heeeel erg doorgekleurd, maar de stippen blijven. Sterker nog, hij krijgt er elke verharing meer bij :D Ik denk dus niet dat je bang moet zijn dat de stippen straks weg zijn, enkel de voorkant zal wat lichter kleuren zoals het nu ook al aan het doen is.

Mij lijkt dat je hem niet bij de barack-pinto op zou kunnen laten nemen omdat hij geen bonte is zoals ze in dat stamboek graag zien. Misschien bij de NAS in laten schrijven? Ik weet niet of dat kan?