Vraag over predicaten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:30

ellepelle27 schreef:
Dan heb ik ook een vraagje voor jullie,ben ook niet echt thuis in al die predikaten.
Ik heb een voorlopig keur merrie,die ik graag wil laten prokken,er zijn al fotoos gemaakt,die allemaal goed zijn.
Maar door een blessure komt ze 1 wp te kort om het keur predikaat te krijgen.'
Kan ze dan dus nooit meer elite worden?

Nee, in princiepe niet. Ze moet IBOP, EPTM of het sport predicaat hebben om Keur (of Elite met PROK) te worden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:34

Ok, bedankt! Dan zal ik nog een paar jaar wachten om haar Z+ te krijgen.
Mijn andere merrie was Z2+ maar heeft voor 0.10% niet haar sportpredicaat gehaald.
Is definitief uit de sport door een blessure, ik had dus graag die predicaat voor haar gekregen.
Maar toen was ze 7 jaar oud dus nog groen op dat niveau, en nooit 60% gehaald tijdens haar Z2 seizoen, en voor KWPN moest ze 1x 60% halen in Belgie. Tja, 59.9% was haar beste prof...spijtig hé!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:35

Quir schreef:
Dit wilde ik ook zeggen, eerst het sport predicaat halen (of IBOP/EPTM) en als je dan nog graag wilt, kan je naar de CK gaan. Daar kan ze dan eventueel Elite worden.

Dat is dus wat anders dan ik zeg en ook niet de praktijk.
Een oudere merrie die exterieurmatig niet helemaal voldoet aan de eisen voor keur kan dat door sport, dat is Z2 of hoger compenseren. Een Ibop of EPTM worden niet als compensatie gezien maar alleen als toevoeging.
Als voorbeeld een merrie met sport hoeft bij opname (dat is hier niet aan de orde is dus alleen een voorbeeld) geen beweging te tonen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:37

sarabande schreef:
Quir schreef:
Dit wilde ik ook zeggen, eerst het sport predicaat halen (of IBOP/EPTM) en als je dan nog graag wilt, kan je naar de CK gaan. Daar kan ze dan eventueel Elite worden.

Dat is dus wat anders dan ik zeg en ook niet de praktijk.
Een oudere merrie die exterieurmatig niet helemaal voldoet aan de eisen voor keur kan dat door sport, dat is Z2 of hoger compenseren. Een Ibop of EPTM worden niet als compensatie gezien maar alleen als toevoeging.
Als voorbeeld een merrie met sport hoeft bij opname (dat is hier niet aan de orde is dus alleen een voorbeeld) geen beweging te tonen.

Bij IBOP en EPTM ook niet. Meestal wordt er na afloop van de IBOP of EPTM ook de stamboekopname gedaan, hierbij hoeven deze ook niet vrij te bewegen. De punten van de IBOP of EPTM komen op de plaats van vrij bewegen te staan.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:38

Op de keuring had ze toen 7.5 voor exterieur en 7.5 voor beweging gehaald denk ik.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:41

BELLA DONNA 528003 06.06344 UNITED 75 75 75 70 75 70 J 1,64 J

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:42

Ze had inderdaad 75 voor exterieur en 75 voor beweging.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:46

In Ermelo

10 223 BELLA DONNA 528003 06.06344 UNITED NEE

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:46

Quir schreef:
ellepelle27 schreef:
Dan heb ik ook een vraagje voor jullie,ben ook niet echt thuis in al die predikaten.
Ik heb een voorlopig keur merrie,die ik graag wil laten prokken,er zijn al fotoos gemaakt,die allemaal goed zijn.
Maar door een blessure komt ze 1 wp te kort om het keur predikaat te krijgen.'
Kan ze dan dus nooit meer elite worden?

Nee, in princiepe niet. Ze moet IBOP, EPTM of het sport predicaat hebben om Keur (of Elite met PROK) te worden.

Maar als vervanging van een aanlegtest (ibop/eptm) moeten ze Z1+1 zijn om keur te worden. Dus niet sport (=Z2+1). Scheelt toch weer.

ellepelle27

Re: Vraag over predicaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:24

Bij het springen was het toch M +5?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:36

Ja, zo uit mijn hoofd wel. :)

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:59

Oke,thx,en wat stelt de ibop voor?iemand ervaring?
Ik zou de merrie zo graag elite krijgen,ze is op dit moment dragend van Quality time

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:47

Hoe oud is je merrie Ellepelle?
Ibop is gewoon een simpel B proefje en later nog met ongeveer 3 in de baan en dan vragen ze je (naar gelang het niveau) nog wat dingetjes te laten zien. Dat is dressuur althans.
Springen is natuurlijk wel een beetje anders.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:28

de merrie word nu 8,is m+4 springen.
ze is 1,5 jr terug voor het laatst de sport in geweest,doordat ze toen kreupel werd,is ze ingezet alls fokmerrie.
Ik denk dat ik een goede ruiter ga zoeken,die haar rustig aan een beetje oppakt,en dan ga kijken of de kreupelheid over is.
Ik heb altijd alleen met haflingers en new foresters gefokt,dus dit is helemaal nieuw voor ons.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:45

Hallo,

Ik heb hellemaal geen verstand van dit allemaal maar wil het allemaal wel graag leren ;) .

2 weken terug heb ik een veulen gekocht (Tango - Ferro) en ik heb nog nooid en veulen gehad en wil graag met haar keuringen en overal aan mee doen dat zeg maar op papier komt :D Wat kan ik allemaal gaan doen met haar en waar kan ik dat vindne en opgeven als ze oudgnoeg is kan iemand dat vertellen van jullie?

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:46

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:49

helmab schreef:
Hallo,

Ik heb hellemaal geen verstand van dit allemaal maar wil het allemaal wel graag leren ;) .

2 weken terug heb ik een veulen gekocht (Tango - Ferro) en ik heb nog nooid en veulen gehad en wil graag met haar keuringen en overal aan mee doen dat zeg maar op papier komt :D Wat kan ik allemaal gaan doen met haar en waar kan ik dat vindne en opgeven als ze oudgnoeg is kan iemand dat vertellen van jullie?

Hier heb je in je vorige topic al antwoord op gehad.
Over 2 jaar kan je in een topic als dit vragen stellen over jouw merrie, over stamboekopname, waar en wanneer etc, voor die tijd kan je haar lekker laten opgroeien.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:52

Tjuppie schreef:
Ibop is gewoon een simpel B proefje en later nog met ongeveer 3 in de baan en dan vragen ze je (naar gelang het niveau) nog wat dingetjes te laten zien. Dat is dressuur althans.

Inderdaad, heel simpel. Gewoon een B-proefje :D
Zo denken de meeste deelnemers er blijkbaar ook over.
Resultaat over bijv. de laatste 6 dress. IBOP-aanlegtesten, want dat zijn het namelijk.
Totaal aangemeld, 98.
Geslaagd, 41.
Niet geslaagd, afgemeld of voortijdig de proef gestaakt, 57.
% Geslaagd haalt gem. geen 50 , bij springen ligt het aanmerkelijk hoger.
Dit beeld zien we ook bij de EPTM.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:27

misterA schreef:
Tjuppie schreef:

Inderdaad, heel simpel. Gewoon een B-proefje :D
Zo denken de meeste deelnemers er blijkbaar ook over.
Resultaat over bijv. de laatste 6 dress. IBOP-aanlegtesten, want dat zijn het namelijk.
Totaal aangemeld, 98.
Geslaagd, 41.
Niet geslaagd, afgemeld of voortijdig de proef gestaakt, 57.
% Geslaagd haalt gem. geen 50 , bij springen ligt het aanmerkelijk hoger.
Dit beeld zien we ook bij de EPTM.

Dat heeft misschien de reden dat het KWPN in de spring paarden fokkerij gewoon al een stuk verder is dan in de dressuur paarden fokkerij. Verder vind ik dressuur waarderen en springen constateren. Dressuur gaat om smaak en springen is hij springt goed of hij springt niet goed. Een dressuur paard is gewoon moeilijker te beoordelen, omdat daar gewoon wat vindt jij mooi en wat vind ik mooi, er bij komt kijken. Ik zie een paard veel liever correct bewegen en een ander ziet een paard veel liever spectaculair bewegen. Bij een springpaard zijn er punten waar op beoordeeld wordt op hoe het paard springt. Daar is eigenlijk geen smaak over.

Daarnaast zijn de jury leden van de dressuur niet consequent (binnen 2 weken een punten aantal verschil van 83 en 71 vind ik wel erg veel! Zelfde jury).

Helmab, jouw paardje moet gewoon eerst maar eens opgroeien en de weide op. :)
Als ze 2,5 is kan je haar laten röntgenen voor PROK certificaat en dan als 3 jarige naar de stamboekkeuring. Dus dat duurt nog wel even!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:18

En juist door bovenstaande vooroordelen gaat er zo veel mis bij de jurysport.
Of het ligt aan de jury, (meestal) of aan de bodem of.........vul maar in.
Nooit aan de ruiter, of bijv. bij een ibop, het juist inschatten van de aanleg van het paard door de eigenaar of ruiter.
Dus voordat je een merrie aanmeldt, laat er een deskundige ook eens naar kijken.
Het verschil in resultaten bij springen of dressur ligt waarschijnlijk in het feit dat springruiters veel kritischer en professioneler hun paard vooraf
kunnen beoordelen en bijv. niet zo snel zullen zeggen...... even een paar hindernisjes springen.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:24

Onze merrie is een springpaard,wat al m gesprongen heeft,ze is 2 jaar terug kreupel geraakt,en daarna nooit meer gereden,alleen een veulen mee gefokt.
Ze loopt nu weer prima,fotoos zijn ook prokwaardig(alleen bij een dierenarts gemaakt die niet is aangewezen door kwpn,dus dat moet nog een keer).
Dus ik wil graag proberen om haar elite te krijgen.
Wat voor een dressuurproef moeten springpaarden laten zien?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:12

Quir schreef:
Verder vind ik dressuur waarderen en springen constateren. Dressuur gaat om smaak en springen is hij springt goed of hij springt niet goed. Een dressuur paard is gewoon moeilijker te beoordelen, omdat daar gewoon wat vindt jij mooi en wat vind ik mooi, er bij komt kijken. Ik zie een paard veel liever correct bewegen en een ander ziet een paard veel liever spectaculair bewegen. Bij een springpaard zijn er punten waar op beoordeeld wordt op hoe het paard springt. Daar is eigenlijk geen smaak over.

Jammer dat er vaak zo makkelijk over een IBOP wordt gedacht of dat je wel eens hoort: we doen het ook voor de ervaring, zonder dat er goed gekeken wordt of het paard wel een kans van slagen heeft.
Het is geen reguliere wedstrijd, en bij de IBOP wordt bij het springen wel degelijk verder gekeken of ie wel of niet goed springt, zoals ook bij de dressuurproef verder gekeken wordt dan zoals jij vindt 'smaak'. Souplesse, bewerkbaarheid, houding en balans; het zijn onderdelen die goed te constateren zijn en niets met smaak te maken hebben. Deze onderdelen zijn uiteraard weer nauw verbonden aan de basisgangen die mede daardoor beter en begrijpelijker te becijferen zijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:39

Ik ben de afgelopen 2 jaar bij behoorlijk wat IBOP's geweest, en mijn ervaring is dat gemiddeld de springpaarden door professionals worden voorgesteld en dressuurpaarden door de dochter van de eigenaar.
Denk dat daar ook een groot verschil uit voorkomt.
Springen is net zo moeilijk of makkelijk te beoordelen als dressuren, maar het grote verschil zit hem volgens mij in de selectie die vooraf gemaakt is. Wanneer ik een heel matig paard bij een prof breng, dan zal hij of zij al snel zeggen: "Die gaat het niet halen", maar wanneer een paard M of Z dressuur loopt, dan denkt een eigenaar al snel dat ie voor de IBOP ook wel geschikt is, en omdat er toch maar B of L niveau gevraagd wordt, kunnen we haar zelf ook wel voorstellen op de IBOP.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:44

Heb je helemaal gelijk in Yvonnepuntnl. Daarom stel ik ook niks voor waarvan ik niet denk dat het goed genoeg is. En dan moet ik inderdaad wel eens iemand vragen die daar meer verstand van heeft om zijn/haar mening te geven. Maar dat is geen schande, ik wil ook niet voor piet snot bij de IBOP staan en lage punten krijgen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:24

Niet iedereen die een paard de IBOP heeft laten lopen heeft de illusie dat zijn/haar paard ook daadwerkelijk slaagt. Er zijn zat ster merrie's die de IBOP niet eens halen. Mijn paard had ook niet het laatste voor de IBOP (net niet geslaagd), maar, ik kreeg wel informatie over wat ze wel en niet willen zien en daarna nog even een toelichting van de jury. Plus een bevestiging van de hengstenkeuze. Het gaat niet alleen om het predikaat, maar ook gewoon om de informatie die je daar kunt krijgen. Ik had ook nog nooit een IBOP gereden. De jury vertelde mij ook dat ze met een andere ruiter ook niet zou slagen, want ik had haar gewoon keurig voorgesteld volgens haar.