Rasproblemen Friese paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 14:01

Zouden jullie ook eens naar mijn andere vraag willen kijken; namelijk wat is een eerlijke richtprijs voor een Fries merrie veulen met een net papier en dito exterieur.

FriesWytske

Re: Rasproblemen Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:03

Denk dat je dan al gauw aan 1300 tot 1500 euro moet denken.

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 14:18

Wytske hartelijk dank voor je antwoord :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:23

Mijn ervaringen met Friezen is dat ze een zwakke/gevoelige rug hebben, maar ik denk dat dit komt door het vroege inrijden. Friezen zijn over het algemeen later uitgegroeid, dus dat is een aandachtspuntje. En wat ik heel veel voorbij zie komen is knieproblemen, zoals het 'op slot' schieten. Dit is meestal de juiste spierkracht wat mist.

Qua prijs zou ik al snel rekenen op €3.000,-- voor een volbeleerd paard met een normale afstamming, maar reken rustig op hoger.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:56

Chaos schreef:
Om heel eerlijk te zijn begin ik hard te twijfelen aan jouw verstand van het Friesse ras, maar dat terzijde! Zonde dat als je niet zo goed geinformeerd bent wel een ras zo zwart maakt.

Nou verstand heb ik gelukkig wel en zwart maken is het niet het is gewoon een feit dat wanneer je zoals deze mensen een fries koopt er goed op de rug moet letten omdat die meestal niet echt strek zijn!
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat zij geen fries moeten kopen ik zeg alleen net als meer let er wel goed op . wat geld voor elk ras natuurlijk maar toevallig hebben we het hier nu over de fries en dan moet je op die punten letten is niet zo moeilijk of zwartmakkerij.
kunnen we nu mischien weer ontopic verder.
Laatst bijgewerkt door wollie27 op 13-01-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:07

Slechtvalk schreef:
Wij zijn ons aan het orienteren rond dit prachtige ras. Kunnen jullie mij vertellen of er veel rasspecifieke problemem zijn rondom deze paarden en welke ? Kunnen zij vrij probleemloos oud worden ?? Graag jullie expertise ;)

goed dat jullie je eerst gaan orienteren op een ras. Ook bij het friese paard heb je veel verschillende paarden. Dan denk ik aan hoogte, uiterlijk en beweging. Ook friese paarden kunnen net als alle andere paarden heel oud worden. Indien je meer informatie wilt hebben over het friese paard dan kun jij mij vragen mailen.
Indien je weet wat je wilt bij een toekomstig fries paard is het makkelijker specifiek op zoek te gaan.
Ik heb een hele leuke 3 jarige ruin te koop hij is nu ca 1.65 mtr maar zal richting de 1.70 mtr worden verwacht ik.
Tevens heb ik ook een 2 jarige ruin te koop hij zal ook rond de 1.65 mtr worden of groter.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:07

Zelf ben ik erg gelukkig met mijn Fries en het is een erg sterk dier (even afkloppen). Zijn hoeven zijn goed en hard volgens de hoefsmid, geen tandproblemen, rug is prima, geen last van mok of exceem. Het zijn wel laat bloeiers. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik hem vanaf veulen heb en in vergelijking met andere rassen is hij wat later qua ontwikkeling. Maar als je recreatief rijdt en een rustig tempo rijdt is dat totaal geen probleem. Hij is erg leergierig en werkwillig. Wel heel erg gevoelig en soms wat onzeker, maar dat kan je in je voordeel laten werken. Daarnaast is hij erg sociaal naar andere paarden en makkelijk in een groep te plaatsen. Dit is overigens mij eerste Fries, maar ik vertel je wat ik zelf ervaar.
Hopelijk vind je een leuk dier wat bij je past, en er zijn genoeg goede fokkers die je aan een passende vriend kunnen helpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:04

Een leuk merrieveulen zou ik rekenen tot 2500€!
ikhebernog1

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:11

Toen ik mijn Fries als (hengst) veulen kocht vroegen ze 1500 euro met papier. Ik heb er toen 1000 zonder papier van weten te maken, omdat ik er verder niet mee wil fokken oid en hij nu ruin is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:12

Dat waren vroeger de prijzen, Chaos. Weet uit eigen ervaring dat ze dit nu niet meer waard zijn. Dat is dan ook 1 van de redenen dat er heel veel mensen minder gaan fokken. Gewoon, omdat de kosten er niet meer uit komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:17

wollie27 schreef:
Nou ik wil dat zeker niet tuurlijk zijn er goede net als bij alle andere rassen En het gaat ook om de wat wat jongere generatie dan 25 en ik zeg niet dat alle friesen slecht zijn ik bedoel dat er steeds meer slechte friesen komen en sorry maar zie dat toch helaas steeds meer.

Wil je eens vertellen waar je deze expertise vandaan haalt? Heb je zelf Friezen?
Ben je jurylid dat je kan vaststellen dat er steeds meer slechte Friezen komen?

TS, het Friese ras heeft een aantal voordelen en een aantal nadelen. Voordeel is dat ze bijv. veel minder vatbaar zijn voor problemen als hoefkatrolontsteking, dit komt bij Friezen nauwelijks voor, in tegenstelling tot andere rassen.
Waar je zeker op moet letten bij aankoopkeuringen is verbening van het hoefkraakbeen, OCD, zomereczeem, mok, en als je met het veulen wilt fokken is een veulen wat weinig Wesselbloed heeft een pluspunt ivm de vererving van erfelijke gebreken.

Om een aantal gebreken te kunnen vaststellen is het echter verstandiger om geen veulen te kopen, maar een iets ouder paard. Röntgenologische rapporten zijn dan veel betrouwbaarder, zoals je vrouw ook vast wel weet.
Ook voor het doel waar je het paard voor wilt gebruiken adviseer ik jullie een minstens driejarig paard te kopen wat al beleerd is zodat je het kan testen onder het zadel en weet of het paard werkt op de manier die je graag wilt. Bij een veulen is het altijd maar afwachten hoe zo'n dier het later in het werk gaat doen. Veel succes met je aankoop!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:49

FriesWytske schreef:
Dat waren vroeger de prijzen, Chaos. Weet uit eigen ervaring dat ze dit nu niet meer waard zijn. Dat is dan ook 1 van de redenen dat er heel veel mensen minder gaan fokken. Gewoon, omdat de kosten er niet meer uit komen.

Nog steeds hoor. Het is maar net wat je hebt staan en wat men ervoor wilt geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:57

Dat is idd wel zo Chaos, voor de prijzen die FriesWytske noemt gaat er bij ons écht geen merrieveulen weg, en de prijs die jij noemt is ook echt wel het minimum, daar gaat bij ons een derde premieveulen voor weg, maar echt geen eerste premie merrieveulen met een geweldig papier.

Wat dat betreft is een prijs plakken op een paard in het algemeen een beetje moeilijk, bij een veulen hangt het van veel aspecten af wat het waard is: hoe is het gefokt, uit welke bloedlijnen, had het een eerste, tweede of derde premie, is het geschikt als hengst voor opfok voor de hengstenkeuring, is het een merrieveulen met geweldige afstamming, heeft het geweldige gangen en exterieur of heel gewoon, noem maar op.

Prijzen zijn dus bijna niet te noemen, dat gaat van 1000 euro voor een kwalitatief minder dier met slechte of geen papieren tot meer dan 10000 euro voor een fantastisch dier met super papieren.