mini shetland keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:51

ok bedankt:) is dat duur of

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:55

en hoe doe ik dat?

Dennis

Re: mini shetland keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:00

De naam van het stamboek voorop het paspoort en op het stamboek papier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:19

Ik denk dat ze bedoelt hoe ze het veulen papier omzet naar een stamboek papier. Hiervoor zal je pony door een stamboekopname moeten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:47

Ja, maar dan moet je wel ook weten van welk stamboek. Dus eerst kijken welk stamboek en dan kijken hoe de stamboekopname daar werkt.
Voor het NMRPS is dat in augustus op de premiekeuring in Bunschoten. Voor het NSPS is dat in het voorjaar (meestal) op de zelfde plaatsen als de regionale keuringen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:20

Woooow ik word steeds enthousiaster nu!! Heb ook echt zin om dit te gaan doen.
Al zit ik ook nog steeds boordevol vragen :#

Al de info die ik nu heb gehad over mijn merrie, gelden die ook voor mijn 6 jarige ruin?
Ook hij heeft geen papier, paspoort van het NSPS en zijn ouders weet ik helemaal niet.

Als je dan zo'n stamboekopname gaat doen en ze worden goedgekeurd/opgenomen (of hoe het ook heet) klopt het dan dat ze dan ineens papier hebben? Want, als dat zo is, is het dan feitelijk niet zo dat ALLE papierloze shets mee kunnen doen aan die keuringen en dan ineens papier hebben? Mits ze goedgekeurd/opgenomen worden uiteraard.... Dus als TS dan haar hengst laat castreren kan ze wel met keuring meedoen toch?

Volgende vraag, ik weet de ouders van mijn Jolie wel, worden die dan wel bij haar geregistreerd? Of is dit alleen bij ouders die in het stamboek staan?

Jolie heet officieel anders, lijkt erg op haar huidige naam. Haar huidige naam heeft voor mij een emotionele waarde en ik heb geprobeerd bij het kvth haar naam te laten veranderen in haar paspoort. Dit kon alleen niet.
Is dit wel mogelijk als ze word overgeschreven?

En stel nou dat ze worden geodgekeurd, zijn ze dan nog steeds shetlander of ineens mini-paard? (hoop het eerste)
Ik ben volledig nieuw en weet helemaal niks over stamboek zaken maar ben er wel zeer in geïnteresseerd en wil me er meer in verdiepen. hoop echt dat jullie mijn vragen niet vervelend vinden..... :# :x :oo

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:30

Nee, ze hebben dan niet in eens stamboek papier, ze zijn alleen geregistreerd bij een stamboek.
Ruinen hoeven bij het NMPRS niet naar de stamboekopname als het goed is.

Ouders worden alleen geregistreerd als die ook geregistreerd zijn en er DNA getest word (tenzij een veulen nog bij moeder loopt, dan word moeder wel genoteerd).

Bij het overschrijven houden ze het zelfde paspoort, er word alleen een aantekening in gemaakt dat hij bij het NMPRS is ingeschreven.

Een shet blijft een shet, die word niet in eens een minipaard. Het is nu toch ook geen haflinger of trekpaard nu die bij het KVTH geregistreerd is?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:01

Ja, okay dat snap ik. ;) Wat is precies het verschil tussen een stamboek papier en alleen registratie?
En heb je misschien enig idee of ik de naam van mijn merrie in dit geval wel kan veranderen?
Is Dennis ook ehm.... NMPRS?

Een ruin hoeft dus niet naar een keuring voor stamboekopname, kan je wel met enkel geregistreerde ruinen naar bijv. Premiekeuringen? Heeft dat verder nog zin of gaan ruinen naar keuringen voor "de fun"?

Wat is eigenlijk AMHA? Kan daar niet veel over vinden, of kijk ik scheel?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:08

Stamboek papier is dus echt een complete afstamming op papier hebben. Een registratie dat een pony wel geregistreerd is, maar ouders niet (en natuurlijk is een pony met stamboek papier ook geregistreerd, maar heeft als extra dat wel de ouders bekend zijn).

Dennis is NSPS gefokt (maar afstamming onbekend), en NSPS en NMPRS geregistreerd. NMPRS ook definitief goedgekeurd als dekhengst met meerdere kampioenschappen op zijn naam, maar nu gecastreerd omdat een shet gefokte pony niets toevoegd aan het NMPRS. Zijn goedkeuring was leuk, maar ik zal zo iets niet nog eens doen omdat het niets toevoegd.

Het paspoort blijft het zelfde, dus naam ook.

Met een papierloze ruin naar de keuring is idd voor de leuk. Een ruin met afstamming kan natuurlijk wel laten zien hoe een hengst of merrie fokt, maar voor zich zelf heeft hij er niets aan.

AMHA is het amerikaanse mini paarden stamboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:35

Ruinen hoefden op de laatste keuring inderdaad niet naar de stamboek opname, maar als het aan mij ligt (ingezonden stuk) is dat volgend jaar anders ;)

Je kan met je merrietje zowiezo al naar de premie keuring. Als je hiermee door wilt zal zij op 3 jarige leeftijd stamboek opname moeten doen.