ruitermak maken en inrijden PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re: ruitermak maken en inrijden PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:19

Foto van beide natuurlijk :D

Zet een advertentie op het lusitano-forum en, dat zal er vast ook zijn, op het PRE-forum.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:25

ik heb mijn verzorg PRE zelf beleerd met super begeleiding van de eigenaresse.
wij hebben op stal stuk of 20 PRE's staan dus heb volste vertrouwen dat doorrijden goed komt.
vind zelf ook dat je beter hem zelf kan gaan beleren met goede begeleiding ik heb gemerkt dat alle PRE's die hier onder het zadel zijn wel persoonsgebonden zijn dus wel het voorkeur hebben naar de persoon die hun van begin af aan hebben begeleid.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:33

WestBest schreef:
Foto van beide natuurlijk :D

Afbeelding
voor die tweede foto hebben jullie nog wel wat geduld nodig. Maar daar wordt aan gewerkt :D

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:34

Wat je ook kunt doen is een jonge paarden traject volgen. Dus 1 keer per 2 to 3 weken op het centrum komen en de training dan oppakken waar je bent gebleven, huiswerk mee, 3 weken zelf aan de slag en weer een vervolgles. Het Jonge paardentraject is er om zelf, onder begeleiding, je paard zadelmak te maken.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:42

monya schreef:
Wat je ook kunt doen is een jonge paarden traject volgen. Dus 1 keer per 2 to 3 weken op het centrum komen en de training dan oppakken waar je bent gebleven, huiswerk mee, 3 weken zelf aan de slag en weer een vervolgles. Het Jonge paardentraject is er om zelf, onder begeleiding, je paard zadelmak te maken.

Dat zou inderdaad ook een mooie oplossing zijn, maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om met die regelmaat vanuit de randstad naar Friesland te rijden.
En zo'n traject wordt nog niet op andere lokaties aangeboden waarschijnlijk?

#(voegt "randstad" toe aan profiel. wel zo handig wanneer je om suggesties "aan huis" vraagt... :o )#

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:56

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:00

Prachtig dier zeg!

Mijn instructeur maakt ook op een fijne manier paarden zadelmak, tenminste dat deed hij, ik weet eigenlijk niet of hij het nu nog steeds doet...
Ook met dit soort paarden kan hij goed omgaan en je kunt zelf zo vaak komen kijken als je wilt.
Ik weet niet waar je in de randstad zit, maar die zit in omgeving bollenstreek...

Mocht je zelf toch niet door durven zetten zou dat misschien een optie kunnen zijn...

Jammer dat je te ver weg zit van 't balingehof, dat lijkt me echt een super oplossing zeg!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:04

Noor zit dan meer bij je in de buurt denk ik. Wij reizen wel elke drie weken naar Wassenaar, Leiden en Leidschendam, maar de Randstad is groot ;-)

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:07

Misschien kan je eens contact opnemen met Janneke Buddendijk. Haar begeleiding is erg goed en ze heeft ook ervaring met pre's. www.jannekebuddendijk.com

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:13

Wat een super topic.......! Lees het met kriebels in mijn buik ;-). Ook ik zit (nu al!!) te denken hoe ik het het beste kan doen als mijn kruising PRE-BWP zover is om aan het "grote" werk te beginnen.(in mei wordt ze 2). Heb zelf best veel paarden ingereden, maar dit is mijn eerste eigen zelfgefokte paardje en vind het toch wat lastig om te beslissen of ik het zelf moet doen of moet laten doen. Idd om het niet te verpesten. Ze is dan niet helemaal PRE maar de BWP moeder is ook heel eerlijk (kan wel pittig zijn, maar zal niet bokken of wat dan ook).
En de kriebels waar ik het eerder hierboven over had, komen doordat ik hier lees dat je het het beste thuis kunt doen.......weer een stap in de goede richting wb beslissingen nemen ;-)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:30

BKR > EA-GZ

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:43

quintusgl schreef:
Wat een super topic.......! Lees het met kriebels in mijn buik ;-). Ook ik zit (nu al!!) te denken hoe ik het het beste kan doen als mijn kruising PRE-BWP zover is om aan het "grote" werk te beginnen.(in mei wordt ze 2).

heel herkenbaar hoor!
over ruim een jaar (of misschien twee) start ik wellicht een vergelijkbaar topic, maar dan over een jonge westfaler
ben nu al benieuwd of de reacties dan anders zullen zijn :D
ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik nu al bezig ben met de vraag 'wat voor hem straks het beste zal zijn'
mijn gevoel zegt nu overduidelijk 'uitbesteden', want hij heeft een heel ander karakter }>
maar misschien is het tegen die tijd wel weer anders...

maar ik heb dit topic in het barokke subforum geplaatst, dus zal niet langer offtopic blijven om de interesse vast te houden... :+
Laatst bijgewerkt door benweg op 05-01-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:47

Nickeltje schreef:
BKR > EA-GZ

ik heb niet zoveel ervaring op bokt, maar ik geloof niet dat ik het hier mee eens ben
ik wil namelijk vooral ervaringen lezen van PRE- en Lusitano-eigenaren
Dat suggesties daarbij welkom zijn (EA-GZ) is niet mijn hoofdvraag

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:50

Je was me net voor.......las je berichtje en wilde net zeggen: je bent verplaatst!
Je laatste post even naar Niceltje pb-en..misschien helpt het...

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:01

Oeh....net een topic voor mij dit...ik lees ook even mee. Mijn merrie is in het pup-plus stadium. Ik ehb er wel een aantal keer opgezeten, ze kent het zadel goed en heeft alle voorbereiding gehad en ze is toe aan meer rijden. Alleen nu ben ik zelf zwanger en huiverig om met zwangere buik op een half beleerd paard te klimmen....

Ik had eigenlijk net de knoop doorgehakt dat ze rond mijn bevalling maar naar een trainer toe moet (heb wel iemand waar ik een goed gevoel bij heb gelukkig)....maar als ik jullie verhalen en adviezen lees ga ik toch ook twijfelen......(ik zit trouwens niet zover van jou Quintusgl....wie weet kunnen we een keer ervaringen uitwisselen!)

Zeeeeeeer nuttig topic dit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:04

Nou ja, zwanger zou ik er ook niet opklimmen, als er wat met de baby gebeurt vergeef
je je dat zelf nooit meer.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:25

zazaza schreef:
Oeh....net een topic voor mij dit...ik lees ook even mee. Mijn merrie is in het pup-plus stadium. Ik ehb er wel een aantal keer opgezeten, ze kent het zadel goed en heeft alle voorbereiding gehad en ze is toe aan meer rijden. Alleen nu ben ik zelf zwanger en huiverig om met zwangere buik op een half beleerd paard te klimmen....

Ik had eigenlijk net de knoop doorgehakt dat ze rond mijn bevalling maar naar een trainer toe moet (heb wel iemand waar ik een goed gevoel bij heb gelukkig)....maar als ik jullie verhalen en adviezen lees ga ik toch ook twijfelen......(ik zit trouwens niet zover van jou Quintusgl....wie weet kunnen we een keer ervaringen uitwisselen!)

Zeeeeeeer nuttig topic dit!

Je zou misschien ook kunnen overwegen om haar thuis te laten doorrijden als dat een mogelijkheid is? Dan blijft ze wel in haar vertrouwde omgeving en kan je er zelf bij blijven.

Bij mijn PRE beschouw ik zijn eenkennige karakter en gehechtheid aan vertrouwde omstandigheden als belangrijkste argument tegen uitbesteden/wegbrengen. Hij is na drie jaar opfok nu net een beetje gewend aan zijn nieuwe leefomgeving, -ritme en aan ons, en ergens vind ik het dan moeilijk om hem naar een vreemde te brengen. Ik heb hiervoor een Hannoveraan gehad, die zich nauwelijks hechtte aan specifieke personen en overal makkelijk kon aarden. Zijn aandacht (en toewijding) was altijd volledig gericht op degene die hem op dat moment in handen had :D Als ik een week op vakantie was geweest, dan herkende hij me nauwelijks bij terugkomst. Zo'n paard zou ik makkelijker wegbrengen om in te laten rijden.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:54

wel een hele gave pre!!!

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 23:45

Thanks voor het compliment!
... ik ben er ook erg voorzichtig mee ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:20

Omdat dit topic inderdaad meer een uitwisseling van ervaringen en tips is, in plaats van een advertentie, wordt het topic terug naar BKR geplaatst.
Hou het graag informatief, dan kan het hier blijven staan.

EA-GZ > BKR

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:38

lekker zelf doen
onder begeleiding!!! (wel belangrijk)
neem dan iemand die ervaring heeft met het PRE ras
ze zijn nu eenmaal gevoeliger dan andere paarden die we hier gewend zijn.
Er zit vast wel iemand in je buurt
Overigens zou ik , als ik jou was, nog lekker door gaan aan de hand/longeren tot ze 4 1/2 a 5 jaar zijn.
het zijn echt laatbloeiers.

succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:31

Ik snap je onzekerheid. Je wilt gewoon geen fouten maken! Heel herkenbaar.. Je hebt een fijn paard en kan daar alleen nog maar wat aan verpesten, zo was mijn gedachte ook toen ik mijn paard ging inrijden. Ik ben achteraf toch heel blij dat ik het zelf heb gedaan. Juist omdat hij niemand zo vertrouwd als mij!

Ondertussen staat de volgende klaar en wederom vind ik het spannend. Maar ik ga het wel doen!
Succes met je mooie paardje!

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:45

bedankt voor jullie reacties!

@nombrado: we hebben inderdaad al ondervonden dat PRE ervaring erg belangrijk is bij de begeleiding. Gelukkig helemaal geen nare ervaring ofzo hoor, maar het was gewoon net niet wat het zou moeten zijn. Veel kennis, heel kundig, maar toch geen "match". Als alles voorspoedig verloopt dan zitten we er misschien met 4,5 jaar eens op, maar ik vind het ook niet erg als het meer tijd nodig heeft.

@jessix: dat is het inderdaad precies!
Wat leuk dat je gaat beginnen met 'de volgende'. Ben wel benieuwd hoe dat gaat. Zit je nu ongeveer in dezelfde fase?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:01

Oh wat leuk om te lezen allemaal, ik heb net gisteren gemerkt dat dat vertrouwen waar iedereen het over heeft er heel diep inzit bij een Anda. Op mijn 4 jarige crusado ( ze is wel half KWPN maar heeft duidelijk het hart van een andalusier) heb ik voor het eerst een vreemde ( vriendinnetje van dochter) gezet, gewoon stappen en ik ernaast. Ze heeft al die tijd met haar oren in de nek naar die vreemde op haar rug lopen kijken, en wilde eigenlijk gewoon gaan rennen. Dat deed ze alleen niet omdat ik ernaast liep. Ik heb zelf ook heel lang getwijfeld of ik het inrijden uit zou besteden, maar ik heb haar al vanaf veulen, en eigenlijk gaat tot nu toe alles zo makkelijk ( vanwege dat grenzeloze vertrouwen) dat ik maar gewoon door ben gegaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:39

benweg schreef:
@jessix: dat is het inderdaad precies!
Wat leuk dat je gaat beginnen met 'de volgende'. Ben wel benieuwd hoe dat gaat. Zit je nu ongeveer in dezelfde fase?

Mijn Lusitano wordt in mei 4 jaar en is sinds mei afgelopen jaar vanuit Portugal bij mij komen wonen. Ik heb hem thuis opnieuw ingeschaard bij mijn andere paarden en verder heeft hij nog een jaartje van zijn kind-zijn mogen genieten. Hij is door middel van wandelen wel verkeers- en bosmak en super braaf in de omgang. We zijn dikke vriendjes geworden! Verder moet hij alles nog leren.