gezocht: een mini mini shethengstje met mooi klein koppie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: gezocht: een mini mini shethengstje met mooi klein koppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:43

Je mag stamboekopname ook thuis laten doen. Dit dient wel door een PROK erkende DA te gebeuren

40something

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:48

Zonder stamboekopname mag je niet dekken ? Of hoe werkt dat ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:58

Jawel, dat mag wel, alleen tja, een stamboek merrie heeft iig een vetarinaire keuring gehad, das meer dan niks.

Persoonlijk, zonder dat ik je voor het hoofd wil stoten, lijkt het koppie wat jij zo mooi sjiek vind te neigen naar een zgn dwerghoogd. Ik sluit het dwerggen bij jou merrie dus niet uit, en dat zou mij iig tegen houden om ermee te fokken

40something

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:01

Dwerg gen, heb je daar meer informatie over ? Kan het me niet voorstellen, ze is verder mooi gebouwd. En hoe kom ik erachter als ze zoiets zou hebben ? Ze komt uit een kroonmerrie en sterhengst, kan het me dus slecht voorstellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:02

sorry, ik zit op mn werk, vind je het goed als ik daar vanavond verder op in ga? Want dat kost me nu echt teveel tijd ;)

40something

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:03

Ja is goed, kan ik wat van leren, bedankt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:37

ok, was ik weer ;)

Dat de ouders kroon en ster zijn zegt niks. Dwerggroei is namelijk een recersief gen. Een paard kan dus drager zijn, zonder er last van te hebben. Echter, als je een drager met een drager kruist, heb je 25% kans dat het veulen een dwerg wordt.
Dwerggroei is er in een hoop verschillende gradaties, van een licht afwijkende bouw tot een compleet gedrocht.
Helaas is er (nog) geen betaalbare test beschikbaar om dwerggroei vast te stellen.
Een van de kenmerken van dwerggoei is een bol voorhoofd, wat die van jou op deze foto goed laat zien:
http://i148.photobucket.com/albums/s16/ ... C_0123.jpg

zie hier bijv de bekenste dwerg Thumbelina
Afbeelding

Nogmaals ik zeg absoluut niet dat die van jou een dwerg is, en een stamboekopname zou daar ook geen uitsluitsel over geven. Echter met een stamboekopname heb je wel enige zekerheid mbt losse knieeen, correct gebit, beenstanden, etc

40something

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:53

Stef, bedankt voor je aanvulling maar nu weet ik zeker dat Daisy gewoon goed is. Ze is perfect normaal gebouwd, zowel qua hoofd als ogen gelukkig. Mijn ruintje heeft ook een bol voorhoofd en die is ook geen dwerg. Grootte is perfect normaal van beiden, net als koppie en ogen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:25

ik heb een shetlander hengst ter dekking:

naam: bartje
kleur: zwartbont
schofthoogte: 82 cm
beschrijving: fijn gebouwd - mooi getekend - veel manen en staart - mooi klein koppie - luxe uitstraling - we hebben zelf nog maar een veulentje gefokt (foto 5 de middelste en foto 6) de moeder van het veulen was een koffievos - fokt ook de luxe bouw door - heeft geen stamboek papieren - zit waarschijnlijk falabella in.

een link met een paar foto's:

http://picasaweb.google.com/10273589427 ... 91/Barjte#

ik hoop genoeg informatie te hebben gegeven, als u interesse heeft hoor ik dat graag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:14

is je hengst goedgekeurd bartjeminoes?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:19

ik heb hem gekocht bij de mensen waar mijn verzorgpony's stonden hij zei dat hij levensland ggk was maar heb hier verder geen bewijs ofso van en hij hoort dus eigenlijk ook stamboek papieren te hebben maar hij zei dat die zijn kwijtgeraakt (mijn hengstje heeft al bij meer dan 7 huizen gewoond) zou ik dit ergens kunnen controleren? ik heb hier niet zoveel verstand van namelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:48

Wat is zijn stamboek naam en bij welk stamboek zou hij voor het leven ggk zijn?

Maar goed, als jij er geen papieren bij hebt maakt het nog niet zoveel uit, want zonder papier kan je geen dekbonnen uitschrijven en krijg je dus geen vader op papier. Dan heeft de goedkeuring dus ook geen meerwaarde

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:42

je kunt ook even kijken op de site van jacqueline, die heeft ook een leuk zwart bont hengstje en is niet zo ver van je vandaan
http://www.jackystables.nl/

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:57

http://www.stalsondergelt.nl/hengsten.htm
Don Diego lijkt me een mooi hengstje voor jouw merrie máár...wel een dekgeld van 500 euro.

Je wilt dus graag een luxer hengstje fokken, het liefst zwartbont? Merrie is zelf klein dus een kleine hengst? Wat voor dekgeld heb je in gedachten?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:40

ik ken daisy wel van het shetlanderforum( van annelies) en ze is echt geen dwerg hoor, echt een superleuk shetje ;) ik zou dan ook als je echt met haar wilt fokken voor een mooi luxe hengstje gaan, het hengstje wat sappos doorgaf fokt héél luxe veulentjes en is mooi fijn en klein, heel geschikt dus :j ( annelies heeft ook een héél mooi hengstje "avatar" ;) )