zoon van Ansata Nile Echo(US) en Imperial Mahzeer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:37

@Patrickv:
Dit paardje is meer dan waarschijnlijk niet verkocht omdat het 'uit een draagmoeder' kwam hoor. Het is geen showtopper, dus moet hij weg bij de fokker. De fokker had waarschijnlijk een beter product verwacht uit de combinatie, zeker als het een hengstje is, dan ligt de lat al meteen hoger ;)
Ik geloof echter wél dat BWP of Draversmerrie als "moeder" bij een volbloed veulen invloed heeft op het gedrag van dat veulen. Veulens kopieren heel wat gedrag van de moeder, als de moeder dan een niet-showy warmbloed is, zal het veulen ergens de innerlijke arabische trots en show-power niet uiten, mama doet dat immers ook niet... dus op dat vlak denk ik dat die embryomoeders een rol spelen. Ik ben zeker niet tegen embyrotransplantatie, maar moest ik het zelf doen, zou ik een arabische draagmoeder kiezen... mijn mening.

Patrickv

Re: zoon van Ansata Nile Echo(US) en Imperial Mahzeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:43

Het is reeds lang wetenschappelijk bewezen dat de draagmoeder niet alleen invloed op karakter maar ook op de fysiek heeft. Een shetlandveulen uit een trekpaard draagmoeder is geloof ik 155 cm groot geworden.

Ben ooit eens gaan kijken bij Hof ter Leeuwe om een embryo te laten implanten bij de dochter van een oude merrie die geen veulen kon uitdragen maar je hebt al minimum 3 merries nodig om kans te hebben dat een cyclus overeenkomt en bijvoorbeeld bij Hof ter Leeuwe willen ze gewoon geen Arabische merries omdat die nerveuzer zijn voor het opvoelen dan dravers of warmbloeden.

Ze kiezen ook kleine warmbloeden of dravers omdat ze anders ook met een opvallend afwijkende stokmaat zitten bij de Arabische embryo veulens uit grote draagmoeders.

Uiteraard zal daar bovenop het veulen nog eens gedrag en bewegingen van de draver of warmbloedmerrie kopiëren.

Een paar uitzonderingen niet meegerekend, is het louter commerce om zo veel mogelijk veulens per jaar uit een gereputeerde merrie kunnen fokken.

In West-Vlaanderen is er wel een groot station die over redelijk wat AV draagmerries beschikt heb ik mij laten vertellen

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:44

Ja, inderdaad, op dat vlak ben ik het dus volledig akkoord; dat de veulens qua gedrag beinvloed worden, daarom dat ik persoonlijk ook voor een arabische draagmerrie zou kiezen als ik een veulen via embryo transfer zou fokken. Dat het veulen zich aanpast aan de ruimte in de buik van de moeder wist ik al, maar er moet toch ergens ook wel een erfelijkheidsfactor zijn die de stokmaat van het veulen bepaald? Dat van die shetlander van 1m55 wil ik wel eens ergens lezen voor ik het geloof eerlijk gezegd, OF dat boerenpaard moest de biologische moeder zijn. Het geimplanteerde embryo bevat reeds alle genetische 'info' die het nodig heeft om te groeien. Wat wel kan zijn is dat je veulen groter ter wereld komt, omdat het meer ruimte heeft tijdens de ontwikkeling in de buik, maar daarom gaat hij volgens mij niet buitenproportioneel groter worden, zoals die shetlander die jij zegt! Ander hadden we nu toch ook al arabieren van 1m70? Al die QR Marc veulens die ze in 2008 uit BWP merries gefokt hebben, ookal kiezen ze de kleinsten, er zitten er altijd ietwat groteren tussen ...

En die stoeterij waarover je het hebt, met zoveel draagmoeders, ik weet welke je bedoelt en waar dat is. Ze hebben daar inderdaad enorm veel arabische draagmerries :)

Edit: of het louter commerce is weet ik ook niet hoor. Zo veel mogelijk veulens uit gereputeerde merries fokken, allemaal goed en wel, maar als daar minder goede veulens uitkomen is dat geen reclame voor die merrie hé, noch voor de hengst waarmee ze gedekt is ;)
Plus, de paardenmarkt ligt écht "op zijn gat", dus zo makkelijk geraken ze nu ook weer niet van de hand. Of je moest een grote/bekende fokker zijn die al zijn paarden voor een goede prijs geplaatst krijgt.
Ik heb ook wel eens gehoord dat sommige paarden met een afstamming om U tegen te zeggen, maar die qua uiterlijk niet aan het hele show-paarden-gebeuren voldoen, zonder papieren als rijpaard verkocht worden. Dan heb je dus een papierloze arabier te koop, niet dat dat goed verkoopt hé ... Dusja, ik denk niet dat het commerce is, maar willen fokkers meer kansen op één jaar om een topveulen te fokken uit een bepaalde combinatie. Tot hoever dit "verantwoord" is, ga ik mij niet over uitspreken ..

En ohja, je zei: Gezien de lage verkoopsprijs moeten we misschien zo'n embryoveulen eens testen. Niemand heeft hier gezegd dat dit veulen een embryoveulentje is, toch? :=

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:36

Eigenares heeft me bevestigd dat dit een embryoveulentje is.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:05

Aha. Gezien dit niet in het topic staat kon ik dat niet weten natuurlijk ;)
Nu ja soit, dat veranderd mijn point-of-view niet.
Dit paardje is geen showmateriaal op het eerste zicht, ik heb hem natuurlijk niet in het echt gezien, noch zien bewegen. Als rijpaardje steekt dat niet nauw of het nu een embryoveulentje is of niet. Het embryotransfer-feit is ook niet datgene dat de prijs bepaalt hé ;)
Vind het daarom nogal raar van een veulen te gaan afschrijven op het feit dat hij uit een draagmoeder komt. Er komen ook erg knappe dingen uit draagmoeders, die wel showen etc, 't blijft een gok.

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:55

Ik heb hem onlangs nog gezien, hij ziet er super uit !
Hij word wel weer verkocht aangezien de eigenaar hem niet zelf kan opleren..

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:56

wat goed van je dat je hem hebt !