new forest hengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:32

Knert schreef:
of je een paard zelf inrijd of niet.. kunnen ze zeker wel een koersverleden om hebben.

dat klopt maar de mensen waarvan ik haar heb gekocht hebben haar alleen als gezeltschaps paardje gekocht voor hun fries en toen zij haar kochten was ze een jaarling :D dus lijkt me moeilijk om dan een koers verleden te hebben :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:34

specialmoon schreef:
Knert schreef:
of je een paard zelf inrijd of niet.. kunnen ze zeker wel een koersverleden om hebben.

dat klopt maar de mensen waarvan ik haar heb gekocht hebben haar alleen als gezeltschaps paardje gekocht voor hun fries en toen zij haar kochten was ze een jaarling :D dus lijkt me moeilijk om dan een koers verleden te hebben :D

Verdiep je eens in de draverswereld.. daar begint vaak de training al met 1 jaar..
Dravers worden ook vaak verkocht zonder papieren en met gelogen verhaal. Zeg neit dat dit een feit is bij deze merrie. Maar bij een draver is dat vaak het geval.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-01-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:34

starlet schreef:
Als je wat hengsten op foto's zou willen zien zou je dat op mijn website kunnen doen. PB me anders even hoe je er komt... Ik wil niet de indruk wekken dat ik mijn foto's wil promoten, maar ik wil jou de kans geven wat te kunnen zien. Zeker als je niet thuis bent in de Forester wereld zou je eens een kijkje kunnen nemen....
Ik ben wel heel benieuwd waarom je (en je ouders) aan een forester denkt!

ze denken hier aan omdat dat volgens hun paarden met een goede achterhand en karakter zijn en we denken dat er ook al wat forest in haar bloed zit en ik zelf denk ook dat mijn moeder het ook wel aanraad omdat haar pony van toen ze klein was een forest was en ze helemaal weg is van forest snappie :D

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:36

[/quote]
dat klopt maar de mensen waarvan ik haar heb gekocht hebben haar alleen als gezeltschaps paardje gekocht voor hun fries en toen zij haar kochten was ze een jaarling :D dus lijkt me moeilijk om dan een koers verleden te hebben :D[/quote]

Verdiep je eens in de draverswereld.. daar begint vaak de training al met 1 jaar..

Dravers worden ook vaak verkocht zonder papieren en met gelogen verhaal. Zeg neit dat dit een feit is bij deze merrie. Maar bij een draver is dat vaak het geval.[/quote]

klopt alleen is ze daar opgegroeid in een grote kudde met jaarlingen die er voor de opfok waren :D een dravers verleden is dus wel uitgesloten volgens mij. ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:37

specialmoon schreef:
starlet schreef:
Als je wat hengsten op foto's zou willen zien zou je dat op mijn website kunnen doen. PB me anders even hoe je er komt... Ik wil niet de indruk wekken dat ik mijn foto's wil promoten, maar ik wil jou de kans geven wat te kunnen zien. Zeker als je niet thuis bent in de Forester wereld zou je eens een kijkje kunnen nemen....
Ik ben wel heel benieuwd waarom je (en je ouders) aan een forester denkt!

ze denken hier aan omdat dat volgens hun paarden met een goede achterhand en karakter zijn en we denken dat er ook al wat forest in haar bloed zit en ik zelf denk ook dat mijn moeder het ook wel aanraad omdat haar pony van toen ze klein was een forest was en ze helemaal weg is van forest snappie :D

oke ze zijn erg leuk. Maar als dat de hoofdreden is om als aanvulling op deze merrie? omdat iemand ze vroeger erg leuk vond? dan zeg ik dat er niet over nagedacht is. tenminste ik neem aan dat je er altijd het opitmale uit wil hebben.

Ik zeg niet dat het niet kan met forest, en heb ook niets tegen het ras. Maar koop dan een forest fok merrie en ga dan met gedegen advies van een fokker aan de slag! dan heb je wat LEUKS..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:39

oke volgens jou geen draver. Maar blijft een merrie met een zwakke achterhand, druk karakter en geen papier. Voor jou goud, voor de markt niet. Je wilt veulen altijd aanhouden etc... maar ook dat is bij de grootste paardenvriend niet altijd mogelijk.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:41

[/quote]oke ze zijn erg leuk. Maar als dat de hoofdreden is om als aanvulling op deze merrie? omdat iemand ze vroeger erg leuk vond? dan zeg ik dat er niet over nagedacht is. tenminste ik neem aan dat je er altijd het opitmale uit wil hebben.
Ik zeg niet dat het niet kan met forest, en heb ook niets tegen het ras. Maar koop dan een forest fok merrie en ga dan met gedegen advies van een fokker aan de slag! dan heb je wat LEUKS..[/quote]

dit is indd wel zo, alleen gaat het me niet om het fokken en een super ster pony te creeeren maar om een leuk veulentje te fokken bij mijn eigen merrie en ik zou haar nooit verkopen om een beter paard te kopen want voor mij is zij alles! <3

Anomien

Re: new forest hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:44

er zijn trouwens weinig paardenrassen die bekent staan om hun zwakkere/minimale achterhand en slecht / gematigd karakter.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:45

Knert schreef:
er zijn trouwens weinig paardenrassen die bekent staan om hun zwakkere/minimale achterhand en slecht / gematigd karakter.

klopt het hoeft voor mij ook niet perse een forest te zijn maar dit leek ons leuk :D

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:47

ik weet nu wel dat heel veel mensen haar geen goede fok merrie vinden etc. maar daar gaat het mij nu niet zo om ik vraag nu vooral of iemand misschien een leuke hengst weet voor mijn merrie en of goede tips heeft

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:48

leuk veulentje fokken.. die nooit weggaat. En kiezen voor een ras omdat ze zo leuk zijn.
Mmmm, heb mijn twijfels. misschien maak ik je het nu wel moeilijk en ben ik bot. Maar win eens advies in bij een echte fokker in de buurt.

Ga na een echte forest fokker. Maak een afspraak en neem je merrie mee om haar te tonen. En vraag hem voor het maken van een keuze.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:50

specialmoon schreef:
ik weet nu wel dat heel veel mensen haar geen goede fok merrie vinden etc. maar daar gaat het mij nu niet zo om ik vraag nu vooral of iemand misschien een leuke hengst weet voor mijn merrie en of goede tips heeft

ja idd daar ging je topic wel over. Maar wat vond je van mijn tip?
Heb je toch je veulen en meer kans op een 'beter' veulen. Dan dat je zelf maar wat schattigs uitkiest zonder te weten wat voor eigenschappen de hengst nu wel of niet zo snel vererft.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:50

Knert schreef:
leuk veulentje fokken.. die nooit weggaat. En kiezen voor een ras omdat ze zo leuk zijn.
Mmmm, heb mijn twijfels. misschien maak ik je het nu wel moeilijk en ben ik bot. Maar win eens advies in bij een echte fokker in de buurt.

Ga na een echte forest fokker. Maak een afspraak en neem je merrie mee om haar te tonen. En vraag hem voor het maken van een keuze.

dit lijkt mij een heel goed idee heel erg bedankt hiervoor, dat het zo kinderachtig klinkt komt ook wel omdat ik niet precies weet hoe het uit te leggen aan andere bokkers en het dus maar zo simpel mogelijk probeer te houden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:53

Leuke hengsten zijn de ggk NF stamboekhengsten allemaal. Ze zijn uitgebreid geselecteerd, gekeurd, gecontroleerd, etc...
De vraag is: krijg je met zo'n hengst, in combinatie met jouw merrie, die mijns inziens niets gemeen heeft met een NF, een veulentje dat aan jullie verwachtingen voldoet? Daarbij zeg ik niet dat jouw merrie niet leuk is, maar het gaat om de combi en wat je er mee wilt.

Als ik denk aan "draver" (daar ga ik nog steeds even vanuit) en je wilt er een endurence of cross veulentje uit fokken, dan zou ik zeggen: ga tussen de arabieren en / of volbloeden kijken. Dat zijn echt niet allemaal heethoofden!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:55

specialmoon schreef:
Knert schreef:

dit lijkt mij een heel goed idee heel erg bedankt hiervoor, dat het zo kinderachtig klinkt komt ook wel omdat ik niet precies weet hoe het uit te leggen aan andere bokkers en het dus maar zo simpel mogelijk probeer te houden.

dat zei ik al... misschien maak ik je het wel te moeilijk.
Maar een functioneel paard geeft het paard toekomst. En dat is de realiteit van vandaag de dag. En of de fokker nu 13 of 61 is... zegt niets over wat er met dat dier over 10 jaar gebeurt.
er zijn al zat 'onbruikbare' paarden bij de salamislager beland puur omdat een veulentje fokken zo lief was.

maar goed ik doe er weinig tegen. Behalve je nogmaals op het hart te drukken er een fokker/kenner na te laten kijken.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:56

Ik vraag mij af hoe groot jou pony is, aangezien je het veulen wilt fokken als opvolger van je merrie. Dit terwijl je merrie pas vijf jaar is. Je bent nu zelf dertien. Bedenk wel, tegen de tijd dat je op dit veulen kunt rijden ben je zeventien/achttien jaar. Tegen die tijd heeft het veulentje je rond de € 5000,= gekost (36 maanden stalgeld van € 150,=). Wees verstandig, koop tegen die tijd iets leuks waar je direct op kunt rijden!
Laatst bijgewerkt door liberia op 02-01-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:57

gem schreef:
Leuke hengsten zijn de ggk NF stamboekhengsten allemaal. Ze zijn uitgebreid geselecteerd, gekeurd, gecontroleerd, etc...
De vraag is: krijg je met zo'n hengst, in combinatie met jouw merrie, die mijns inziens niets gemeen heeft met een NF, een veulentje dat aan jullie verwachtingen voldoet? Daarbij zeg ik niet dat jouw merrie niet leuk is, maar het gaat om de combi en wat je er mee wilt.

Als ik denk aan "draver" (daar ga ik nog steeds even vanuit) en je wilt er een endurence of cross veulentje uit fokken, dan zou ik zeggen: ga tussen de arabieren en / of volbloeden kijken. Dat zijn echt niet allemaal heethoofden!

dat klopt ik heb hier ook al gekeken, mijn merrie heeft zelf ook aanleg voor de endurance sport en daarom denk ik dat (als dat doorgegeven word aan het veulen) dat ook wel lukt, waar ik me bij arabieren allen bang voor ben is dat je altijd hoort dat ze een slechte achterhand hebben ik weet niet hoeveel hier van waar is natuurlijk alleen had mijn vorige pony (een arabier) wel een slechte achterhand ;(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:57

liberia schreef:
Ik vraag mij af hoe groot jou pony is, aangezien je het veulen wilt fokken als opvolger van je merrie. Dit terwijl je merrie pas vijf jaar is. Je bent nu zelf dertien. Bedenk wel, tegen de tijd dat je op dit veulen kunt rijden ben je zeventien/achttien jaar.

mja als de merrie pensioen gerechtigd is,.. is de opvolger al 14. :D

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:59

Knert schreef:
liberia schreef:
Ik vraag mij af hoe groot jou pony is, aangezien je het veulen wilt fokken als opvolger van je merrie. Dit terwijl je merrie pas vijf jaar is. Je bent nu zelf dertien. Bedenk wel, tegen de tijd dat je op dit veulen kunt rijden ben je zeventien/achttien jaar.

mja als de merrie pensioen gerechtigd is,.. is de opvolger al 14. :D

dit klopt het hoeft daarom ook niet op stel en sprong ze moet sowieso eerst van die scheefheid af maar ik hou me er nu al wel mee bezig om een leuke hengst op te sporen en te volgen als je begrijpt wat ik bedoel