welk ras voor springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:51

kwpn zijn het meest geliefd erin dat zie ook in het buitenland en internationaal dat het meestal alleen kwpn zijn
ook wel andere rassen maar kwpn zie je het meest :D

fabel

Re: welk ras voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:34

kwpn

fabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:35

bwp kan ook, geen darco merrie. hebben vaak een rot karakter, hengst of ruin kan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:44

BWP doet het heel goed, dat hele stamboek is vooral springericht. Voor dressuur ben je in België bijvoorbeeld iets beter af bij sBs (als ik de dressuurkenners mag geloven) omdat die meer moeite doen om die discipline te promoten.

BWP-Tuigpaarden zijn dan weer niet veel waard (nuja, beetje kort door de bocht misschien). Hebben allemaal complete KWPN-afstamming maar waren niet goed genoeg voor die keuring, of eigenaars hebben gewoon geen zin om naar Nederland te snorren :)
Hoorde vorig jaaar op een paardenexpo nog eentje voorgesteld worden als "raszuivere BWP-Tuigpaard". Had wel Manno als vader :7

Selle Français is ook niet slecht, maar die paarden zijn klassieker gebouwd, dus ook steviger. BWP en dan vooral KWPN neigen meer naar rankere, en vaak ook grotere paarden. Echt meer de ranke, edele types, SF is meer robuust.

Ik heb een SF die BWP is ingeschreven, is verder mee gefokt geweest met SF en BWP-bloedlijnen en eerlijk gezegd staan de SF-lijnen of Duitse combi's me toch het meeste aan.

Ohja, SF heeft vaak nogal pittige karakters in de bloedlijn, BWP iets meer bewerkbaar (heb ik toch als ervaring). En bij SF heb je ook makkelijer meer volbloed in de bloedlijn, wat ze ook geschikter maakt voor cross en jacht naast springen.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:46

Varekaj haalt hier inderdaad heel interessante punten aan. SF heeft vaak iets moeilijkere karakters maar laat je niet enkel leiden door het stamboek. Ik heb een BWP maar vaderlijn is volledig SF en dat merk je er ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:52

BWP is vaak wel iets fijner in bouw, ook iets wendbaarder vind ik.

SF daarentegen heeft soms echt kanonnen qua vermogen... Maar daarmee alleen redt je het natuurlijk niet in een barrage :) Hun pittigheid zit erin dat ze nogal eens een eigen willetje durven hebben, maar eens je ze naar je hand hebt, heb je wel weredlpaard.

Bij SF zijn ze wel meer strikt op hun stamboek, paarden van buitenaf worden echt niet makkelijk toegelaten. Chauvinisme van de Fransen zeggen ze wel eens :+
Meeste SF-gekeurde hengsten worden ook toegestaan bij het BWP, andersom is veel minder het geval.

In elk geval heb je bij beide wel heel erg veel loyaliteit, stebiliteit en springvermogen zitten.
KWPN heeft dan weer iets meer pittige bloedlijnen in de lijn van voorwaarts, maar springvermogen is er daarom niet minder om.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:43

KWPN :)

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:11

Kwpn, holsteiner, trakhener, engels volbloed is ook goed.. :)

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:14

Dat ligt vooral aan het paard zelf maar inderdaad zoals de meeste hier al zeggen zijn sommige paarden er wat meer geschikt voor. ;)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:29

Ik heb zelf een kwpn waar ik super fijn mee spring!
Is ook wel spring gefokt.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:42

ps:sorry voor het naarbovenhalen van dit oude topic maar dit is het 'jongste'topic over springpaarden...
Springt een arabier kruising ook niet heel goed?

xanoukanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:38

ik vind niet dat er bepaalde rassen zijn voor springen elk paard kan springen(als je het ze leert) dat heb ik nu ook wel gemerkt mijn fries van 1.53 kan ook springen een pacour van 80 cm !

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:52

Volgens de bokt-wiki is de holsteiner gefokt voor springebruik
http://www.bokt.nl/wiki/Holsteiner

maar ik denk dat elk ras wel 'kan' springen hoor ;)
hangt een beetje af van het paard zelf...

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:36

KWPN! Ik heb op 2 KWPN-ers gereden op de manege en ze springen echt goed! Doen *\o/*

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:47

ik heb andalusier en daar spring pacourtje laast 1 m en gewoon springen in de bak 1,50
maar lig er net aan of ze voor getraind zijn ken ook zat kwpn die niet kunnen springen;)

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:18

xanoukanouk schreef:
ik vind niet dat er bepaalde rassen zijn voor springen elk paard kan springen(als je het ze leert) dat heb ik nu ook wel gemerkt mijn fries van 1.53 kan ook springen een pacour van 80 cm !

Een fries is niet gebouwd om te springen.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:31

Alle pony's zullen wel kunnen springen. Maar trekpaarden, Friezen of Tinkers zijn niet gebouwd om echt
wedstrijden te gaan springen of om hoog te springen. Die zijn meer om echt paarden voor de mensport.

Zelf zou ik een dikke tien geven aan een Kwpn-er en of Hanoveranen/oldenburgers.
Heb zelf een Hanoveraan in mijn bezit gehad die echt super kon springen.

Je ziet ook niet niet Friezen of Tinkers bij de olympische spelen springen :P

xanoukanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:04

lisa000 schreef:
xanoukanouk schreef:

toch kan mijne het :)

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:03

xanoukanouk schreef:

lisa000 schreef:

toch kan mijne het :)

Ieder paard kan springen ;) Maar of hij/zij er goed in is, is nog een 2e. Een fries kan dus prima springen maar zal afdruk en ontwikkeling missen om dat op een hoger nivo te doen dan L. De techniek ontbreekt. Voor een leuk huppeltje van 80cm is het prima(en sommige gaan zelfs nog iets hoger met een enkele sprong), maar je moet niet verwachten een fries door een M parcours te sturen.

Ik zelf rijd een BWP, fijn paard om mee te springen en persoonlijk vind ik de BWP vaak iets makkelijker in het koppie als KWPN.(KWPN vind ik vaak wat meer stessie en snel heet worden)

Wat stamboeken betreft, die van mij heeft behoorlijk wat SF erachter zitten wat wel nog in de bouw terugkomt maar ook veel hannover en holsteiner wat haar karakter weer ten goede komt.

Als er een veulen uitkomt kan ik deze overal registeren waar de hengst en mijn merrie bij worden geaccepteerd, stel ik dek haar met een holsteiner dan kan ik kiezen uit 3 stamboeken, KWPN(mits erkend maar dat zijn er genoeg), BWP en Holsteiner.
Ik zou dus niet heel veel letten op papieren, maar kijk wel goed naar de percentages OX/XX en SF, dat leveren vaak hetere paarden op