Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
haboshof schreef:Wat ik dan wel weer een beetje vreemd vind is dat Ollie van de Eickenwal in het paspoort van mijn Alco staat als blauwschimmel. Bij Alco's moeder staat schimmel. Hoe kan Alco dan moorkopschimmel zijn?
haboshof schreef:Grappig , ik heb er ook twee. De voor het leven goedgekeurde dekhengst Alco van Cornley. Hij is ook van Ollie v.d Eickenwal. Alco is 84cm hoog. En zijn dochter Janny van Mulderskamp, zij is 83 cm hoog. Janny of Janey zoals wij haar noemen is drachtig van de voshengst Firo vd halve maan.
Dit is Alco nog bij zijn vorige eigenaar.
ikke_draver schreef:Blauwschimmel en moorkopshimmel word heeel erg vaak in 1 word genoemd.
Het verschil is er nagenoeg haast niet.
Volgens stamboek is het verschil dat een blauwschimmel een blauwe gloed heeft over zijn vacht.
en dat een moorkopschimmel wit is met een witte gloed.
JoyCiej007 schreef:ikke_draver schreef:Blauwschimmel en moorkopshimmel word heeel erg vaak in 1 word genoemd.
Het verschil is er nagenoeg haast niet.
Volgens stamboek is het verschil dat een blauwschimmel een blauwe gloed heeft over zijn vacht.
en dat een moorkopschimmel wit is met een witte gloed.
Sorry, maar dit klopt dus echt niet
'Moorkop(schimmel)' is een andere benaming voor de officiele kleur zwart-roan. Zwart-Roan en moorkopschimmel zijn dus hetzelfde. Maar de toevoeging 'schimmel' is misleidend; schimmels worden na verloop van tijd wit, als ze niet wit worden geboren. moorkopschimmels/zwart-roan's veranderen voortdurend naargelang het jaargetij, maar zullen nooit helemaal wit worden.
Een moorkopschimmel is dus zeker niet 'wit met een witte gloed'
Blauwschimmel heeft niets met 'een blauwe gloed' te maken; je hebt vosschimmels, roodschimmels, bruinschimmels, blauwschimmels....
Deze paarden worden geboren in hun 'basiskleur', dus ze worden bijv. zwart(achtig) of vos geboren, en worden steeds witter.
dat is dus heel wat anders dan een moorkopschimmel
haboshof schreef:Precies en daarom vraag ik me nog steeds af hoe Alco moorkopschimmel kan zijn van blauwschimmelvader en schimmelmoeder.
Dennis schreef:Alco's vader Ollie is idd een zwart-roan (ook wel moorkop of moorkopschimmel genoemt). Heb hem vaker irl gezien, iedere keer een andere kleur.
Mijn vos-roan (uit moorkopschimmel x vos) staat als vos-schimmel op papier. Ook niet goed dus.
haboshof schreef:Mooi, dank je wel dames, dan is het opgelost. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig wat er uit mijn moorkopschimmeltje x vos kan komen. Ook een vos-roan?