[KG]"Aparte kleur"(bij shets en minipaarden)-zijn er meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:47

Ik heb een blue roan, appaloosa gefokte NMPRS merrie van 88 cm !

Afbeelding

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:58

Ik heb "gewoon" zwarte shetlanders. Maar bij shetlanders komen meerdere kleuren voor, die niet erg bekend zijn. Neem bijvoorbeeld mushroom, grullo(bont), bluedun en palomino in de grote maat(Dennis hier op bokt heeft er een).
Ikzelf vindt naast de zwarten mushroom en grullo erg mooi.

Dennis

Re: [KG]"Aparte kleur"(bij shets en minipaarden)-zijn er meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:05

Heb zelfs 2 palomino's ;), moeder en zoon.

Ben zelf erg gek van roans (welke basis kleur dan ook), valk, bruin en palomino. Een valk, bruinroan en zwart roan staan nog op mijn 'verlanglijstje' ;).

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:17

Ik heb een ruintje van Urban van ons Genoegen (moorkopschimmelbont). Vader van Urban is Ollie v.d. Eickenwal. Mijn ruin komt uit een zwarte merrie en is "gewoon" zwartbont.
Afbeelding
Toch is er blijkbaar iets van paps en opa blijven hangen, want het enige zwarte aan hem (in zomer en winter) is zijn koppie en wat in zijn staart. De rest is gewoon wit (soms geel...)

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:20

Oeps sorry ik was jouwn super gave Benno vergeten :o Maar dat klopt jij hebt idd. 2 grote palomino's. Vindt ik eerlijk gezegd ook wel mooi.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:21

Ons Shet hengstje zijn vader is Historie v.d. belschuur, een zwarte
Moeder Lelie v.d stege, ook een moorkopschimmel

Foto van in de zomer :
Afbeelding

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:29

Wat ik dan wel weer een beetje vreemd vind is dat Ollie van de Eickenwal in het paspoort van mijn Alco staat als blauwschimmel. Bij Alco's moeder staat schimmel. Hoe kan Alco dan moorkopschimmel zijn?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:43

haboshof schreef:
Wat ik dan wel weer een beetje vreemd vind is dat Ollie van de Eickenwal in het paspoort van mijn Alco staat als blauwschimmel. Bij Alco's moeder staat schimmel. Hoe kan Alco dan moorkopschimmel zijn?

Blauwschimmel en moorkopshimmel word heeel erg vaak in 1 word genoemd.
Het verschil is er nagenoeg haast niet.

Volgens stamboek is het verschil dat een blauwschimmel een blauwe gloed heeft over zijn vacht.
en dat een moorkopschimmel wit is met een witte gloed.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:28

Ik heb een Mushroom (genetisch is hij vos, maar het gen is gemuteerd)

Afbeelding

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 03:03

haboshof schreef:
Grappig , ik heb er ook twee. De voor het leven goedgekeurde dekhengst Alco van Cornley. Hij is ook van Ollie v.d Eickenwal. Alco is 84cm hoog. En zijn dochter Janny van Mulderskamp, zij is 83 cm hoog. Janny of Janey zoals wij haar noemen is drachtig van de voshengst Firo vd halve maan.
Dit is Alco nog bij zijn vorige eigenaar.
Afbeelding

WAUUWW <3

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 03:59

Jep, mijn bambi van ruim 2,5 jaartjes nu, ruin, rond de 75 richting 80 nu gok ik zo; vos roan shabrackbont (ofzo) staat in zn paspoort :Y)

Hij was eerst zo; Afbeelding

en nu;
Afbeelding

http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... border.jpg

Had m graag hengst willen houden maar meneer randde Bonny aan :')
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 31-12-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:30

Hij is leuk melanie!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:34

Dan mag die van mij ook niet ontbreken:

Afbeelding

In de zomer zo, In de winter heel donker, en er tussenin vrijwel spierwit :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:35

Wij hebben dan wel geen moorkop maar een hele mooie koffievos.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:26

ìk hou van Moorkopschimmeltjes !
p.s. Melanie die van jou is ook mooi !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:56

ikke_draver schreef:

Volgens stamboek is het verschil dat een blauwschimmel een blauwe gloed heeft over zijn vacht.

Sorry, maar dit klopt dus echt niet ;)

'Moorkop(schimmel)' is een andere benaming voor de officiele kleur zwart-roan. Zwart-Roan en moorkopschimmel zijn dus hetzelfde. Maar de toevoeging 'schimmel' is misleidend; schimmels worden na verloop van tijd wit, als ze niet wit worden geboren. moorkopschimmels/zwart-roan's veranderen voortdurend naargelang het jaargetij, maar zullen nooit helemaal wit worden.
Een moorkopschimmel is dus zeker niet 'wit met een witte gloed'

Blauwschimmel heeft niets met 'een blauwe gloed' te maken; je hebt vosschimmels, roodschimmels, bruinschimmels, blauwschimmels....
Deze paarden worden geboren in hun 'basiskleur', dus ze worden bijv. zwart(achtig) of vos geboren, en worden steeds witter.
dat is dus heel wat anders dan een moorkopschimmel

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:23

JoyCiej007 schreef:
ikke_draver schreef:

Sorry, maar dit klopt dus echt niet ;)

'Moorkop(schimmel)' is een andere benaming voor de officiele kleur zwart-roan. Zwart-Roan en moorkopschimmel zijn dus hetzelfde. Maar de toevoeging 'schimmel' is misleidend; schimmels worden na verloop van tijd wit, als ze niet wit worden geboren. moorkopschimmels/zwart-roan's veranderen voortdurend naargelang het jaargetij, maar zullen nooit helemaal wit worden.
Een moorkopschimmel is dus zeker niet 'wit met een witte gloed'

Blauwschimmel heeft niets met 'een blauwe gloed' te maken; je hebt vosschimmels, roodschimmels, bruinschimmels, blauwschimmels....
Deze paarden worden geboren in hun 'basiskleur', dus ze worden bijv. zwart(achtig) of vos geboren, en worden steeds witter.
dat is dus heel wat anders dan een moorkopschimmel

Precies en daarom vraag ik me nog steeds af hoe Alco moorkopschimmel kan zijn van blauwschimmelvader en schimmelmoeder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:33

Dat kan, als de kleur niet goed is opgenomen. Een schimmel (grey) kan ónder z'n schimmel de factor roan (of bv bont) dragen. Als de schimmel eenmaal volkomen wit is geworden zie je dat niet meer. Of anders is één van beide ouders gewoon niet goed beschreven, dat kan ook. Als de merrie alleen als schimmel is beschreven kan best roan bedoeld zijn.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:46

Ik weet niet of het echt apart is maar ik heb een minipaard met appaloosa kleurtje :

Donna, foto is van de zomer.
Ze is nu zo'n 7 maanden

Afbeelding

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:59

haboshof schreef:
Precies en daarom vraag ik me nog steeds af hoe Alco moorkopschimmel kan zijn van blauwschimmelvader en schimmelmoeder.

Dat kan heel makkelijk omdat het stamboek erg slecht is in kleurtjes een correcte naam te geven.
Zo loopt er ook een goedgekeurde dekhengst rond die perlinobont zou moeten zijn, in werkelijkheid is die bruinbont. _-:(
NOg een andere dekhengst zou volgens papier ook perlino moeten zijn. En werkelijk is die isabel/mushroom van kleur. Verschil is overduidelijk te zien als stamboek er verstand van had.

De kleur van Alco's vader staat simpelweg fout genoteerd,Ollie is geen blauwschimmel. De correct kleur is zwart-roan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:55

Alco's vader Ollie is idd een zwart-roan (ook wel moorkop of moorkopschimmel genoemt). Heb hem vaker irl gezien, iedere keer een andere kleur ;).
Mijn vos-roan (uit moorkopschimmel x vos) staat als vos-schimmel op papier. Ook niet goed dus.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:26

Dennis schreef:
Alco's vader Ollie is idd een zwart-roan (ook wel moorkop of moorkopschimmel genoemt). Heb hem vaker irl gezien, iedere keer een andere kleur ;).
Mijn vos-roan (uit moorkopschimmel x vos) staat als vos-schimmel op papier. Ook niet goed dus.

Mooi, dank je wel dames, dan is het opgelost. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig wat er uit mijn moorkopschimmeltje x vos kan komen. Ook een vos-roan?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:41

blauwschimmel is niet eens een 'echte' kleur. Het zijn gewoon schimmels en die kun je weer onderverdelen op basiskleur (vosschimmel, bruinschimmel, zwartschimmel etc). alle schimmels worden eerst grijs en dan wit. dus een vos wordt ook eerst grijs en dan steeds witter. een schimmel is dus een veranderlijke 'kleur' (niet echt een kleur, maar een veranderingsfactor)

echter wordt de benaming 'schimmel' vaak onterecht gebruikt (denk aan bruin-roan belgen die bruinschimmels worden genoemd). roan is een onverandelijke schimmel. dus hij kleurt steeds terug na dezelfde kleur. (een echte schimmel wordt elk jaar lichter. een roan wordt lichter en een seizoen later weer donker). hoofd, benen, manen en staart van roans blijven altijd in de basiskleur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:05

haboshof schreef:
Mooi, dank je wel dames, dan is het opgelost. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig wat er uit mijn moorkopschimmeltje x vos kan komen. Ook een vos-roan?

Afhankelijk van hoe ze vererven kan daar zwart-roan, bruin-roan, vos-roan, zwart, bruin en vos uitkomen.
Als de zwart-roan geen vosfactor draagt (homozygoot is voor zwart) zal er alleen zwart of bruin, al dan niet roan uitkomen.
Als de vosmerrie geen agouti draagt kan er nooit bruin uitkomen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:26

Ik Ken ollie de hengst ook.
En helaas is hij van de week overleden aan een luchtweg infectie.
Het was wel echt een super cool hengstje, hij stond ook gewoon lekker met een ander hengstje in 1 box en landje.
Zo'n stoere haarbal die pony.