Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fokfanaat schreef:dat je on je post heb staan dat je je merrie door de hengstenhouder kan laten dekken of door een andere hengst
NatasjavE schreef:In deze markt dekken met een merrie die afstamt van een veulenboeker, 2 x kort op elkaar Notaris en zelf geen indrukwekkende sportprestaties. Ik zeg niet mee fokken. Zeker met een hengstveulen hou je iets praktisch onverkoopbaars over.
wilmatj schreef:Mijn voorkeur om zelf 1 te fokken is omdat het voor mij ook een leerdoel is.
Cassidy schreef:Fokken blijft gokken, en ik vind het op het eerste gezicht toch een aansprekend paard.
Je zegt dat je ouders het goedvinden om een tweede paard erbij te nemen maar alleen via de weg van eigen fok, en dat dit ook een van de redenen is om je merrie te laten dekken.
Maar je zegt zelf dat je alleen een merrie gaat aanhouden en je een hengst wilt verkopen. Wat let je om ook een hengstveulen aan te houden?
Dakario schreef:Het kan soms verkeren! Ik heb uit een stamboekmerrie een papierloze veulen gekregen omdat dat veulen een "ongelukje" was. Het veulen is qua afstamming een dubbele Romeo in zowel vaderlijn als moederlijn.
Veulen is bij ons opgegroeid tot 4 maar maar is D-pony geworden. En geen papieren. Ik heb die zadelmak gemaakt en uitgebracht op wedstrijden. En nu is die binnen half jaartje na zadelmak te maken voor heel veel geld verkocht richting Nederland.
Die veulen beschikt over veel vermogen en goede techniek en vooral bombroof voor kinderen.
Dus het kan verkeren hé.
Ik zou zeker een goeie hengst erop zetten. En hengst dat zelf bij papierloze merrie toch goed verkoopt zoals "up to date". Ik zou een springhengst nemen omdat dat qua papier zo beter verkoopt dan een gemengde bloedlijn.
Dakario schreef:Cassidy schreef:Fokken blijft gokken, en ik vind het op het eerste gezicht toch een aansprekend paard.
Je zegt dat je ouders het goedvinden om een tweede paard erbij te nemen maar alleen via de weg van eigen fok, en dat dit ook een van de redenen is om je merrie te laten dekken.
Maar je zegt zelf dat je alleen een merrie gaat aanhouden en je een hengst wilt verkopen. Wat let je om ook een hengstveulen aan te houden?
dat vroeg ik me ook af. hengstveulen kan je later ook castreren en een fijn sportpaard van maken?
wilmatj schreef:rontgenologisch ja. dit omdat ze een tumor had en ze toen nog niet wisten dat ze die had. heb geen raport van. alles was in orde.
sport: m2 dressur
veulen pff. ja die heb ik nooit gekend.
zou ik even op moeten zoeken
Cryssie schreef:wilmatj schreef:rontgenologisch ja. dit omdat ze een tumor had en ze toen nog niet wisten dat ze die had. heb geen raport van. alles was in orde.
sport: m2 dressur
veulen pff. ja die heb ik nooit gekend.
zou ik even op moeten zoeken
Even over het 1 eierstok hebben. Ik heb een merrie gehad die een tumor had aan haar eierstokken. 1 is daarvan weggehaald. Toen het helemaal genezen is heeft ze op 15 jarige leeftijd een veulen gekregen. Helemaal gezond. De tumor was niet erfelijk. Mocht je nog vragen hebben, pb gerust.
Citaat:Even over het 1 eierstok hebben. Ik heb een merrie gehad die een tumor had aan haar eierstokken. 1 is daarvan weggehaald. Toen het helemaal genezen is heeft ze op 15 jarige leeftijd een veulen gekregen. Helemaal gezond. De tumor was niet erfelijk. Mocht je nog vragen hebben, pb gerust.
fokfanaat schreef:Dakario schreef:Het kan soms verkeren! Ik heb uit een stamboekmerrie een papierloze veulen gekregen omdat dat veulen een "ongelukje" was. Het veulen is qua afstamming een dubbele Romeo in zowel vaderlijn als moederlijn.
Veulen is bij ons opgegroeid tot 4 maar maar is D-pony geworden. En geen papieren. Ik heb die zadelmak gemaakt en uitgebracht op wedstrijden. En nu is die binnen half jaartje na zadelmak te maken voor heel veel geld verkocht richting Nederland.
Die veulen beschikt over veel vermogen en goede techniek en vooral bombroof voor kinderen.
Dus het kan verkeren hé.
Ik zou zeker een goeie hengst erop zetten. En hengst dat zelf bij papierloze merrie toch goed verkoopt zoals "up to date". Ik zou een springhengst nemen omdat dat qua papier zo beter verkoopt dan een gemengde bloedlijn.
tja we hebben allemaal wel een kettingrokende zwaar drinkende achteroom die oeroud is geworden, toch blijft het geen aanrader voor je gezondheid.
Cryssie schreef:Citaat:Even over het 1 eierstok hebben. Ik heb een merrie gehad die een tumor had aan haar eierstokken. 1 is daarvan weggehaald. Toen het helemaal genezen is heeft ze op 15 jarige leeftijd een veulen gekregen. Helemaal gezond. De tumor was niet erfelijk. Mocht je nog vragen hebben, pb gerust.
mijn paard heeft ook een tumor gehad, ook niet erfelijk, goed aardig dus komt niet terug.
maar ja ze heeft 1 eierstok minder., dus haar drachtig krijgen is gewoon lastiger.