[EH]merrie geschikt voor fokkerij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:22

dat je on je post heb staan dat je je merrie door de hengstenhouder kan laten dekken of door een andere hengst

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:26

je moet niet bedenken dat ik zelf een beetje ga aanklooien met fokken,
zoals ik net al gezegt heb ik heb goed contact, bij 1 werk ik, met 2 hengstenhouderijen.. met hun ga ik de keuze maken welke hengst ik erop ga zetten.

ik wil alleen even weten of jullie denken dat het een leuke/ goeie merrie is voor het fokken.
dit omdat als iedereen denk dat geen goed veulen uit gaat komen dan ga ik het niet eens proberen.

mijn voorkeur om zelf 1 te fokken is omdat het voor mij ook een leerdoel is.
werken op een fokkerij is 1 ding maar zelf fokken is veel lastiger.
daarbij wil ik later een fokkerij beginnen. later wil niet zeggen over een jaartje. nee daar gaan nog wel jaren overheen tot ik genoeg kennis heb.

nog een reden dat ik zelf een veulen wil fokken is dat mijn ouders het goed vinden om mijn paard te late dekken en dat veulen te houden, en ze vinden het niet goed om een veulen of een ander paard erbij te kopen.
dit is niet de hoofdreden maar wel iets wat mee speeld.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:27

fokfanaat schreef:
dat je on je post heb staan dat je je merrie door de hengstenhouder kan laten dekken of door een andere hengst

dat ik goed contact heb met 2 hengstenhouders. daar kan ik mijn merrie laten dekken. door hun of een andere hengst.

door hun of een andere hengst staat er dus.. dus door een hengst van hun of die van een andere hengstenhouder..... :Y)

Dakario

Re: deze merrie geschikt voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:29

Welke hengsten hebben die hengstenhouder daar staan? Kan je niet aan die hengstenhouder je merrie laten beoordelen? of eens je merrie laten prokken?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:32

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:32

ik zou ook nog eens goed nakijken, waardoor je merrie zich nu niet meer laat rijden, niet dat haar iets fysiek dwars zit waar ze met een zware dracht ook weer last van kan krijgen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:36

andere zaken dan of ze geschikt is voor de fokkerij hoeven allemaal niet opgenoemd te worden!
want dan had ik daar wel info over gevraagt.
weet daar wel genoeg over.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:38

zo de site bekeken. er zitten wel paar interessante hengsten ertussen maar je wil waarschijnlijk een dressuurveulen eruit fokken?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:38

dat is ook een onderdeel van geschikt zijn voor de fokkerij.
is ze ooit röntgenologisch gekeurd?
wat heeft ze in de sport gepresteerd?
Wat zijn haar sterke en zwakke punten?
Hoe is haar eerste veulen uitgegroeid, van welke hengst is die?
heb je ook een standfoto recht van opzij genomen?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:40

rontgenologisch ja. dit omdat ze een tumor had en ze toen nog niet wisten dat ze die had. heb geen raport van. alles was in orde.
sport: m2 dressur

veulen pff. ja die heb ik nooit gekend.
zou ik even op moeten zoeken

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 15:14

Dakario schreef:
zo de site bekeken. er zitten wel paar interessante hengsten ertussen maar je wil waarschijnlijk een dressuurveulen eruit fokken?

ja het liefst dressur, maar mijn paard is spring gefokt dus eigenlijk is dat slimmer.

NatasjavE

Re: [EH]merrie geschikt voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:57

In deze markt dekken met een merrie die afstamt van een veulenboeker, 2 x kort op elkaar Notaris en zelf geen indrukwekkende sportprestaties. Ik zeg niet mee fokken. Zeker met een hengstveulen hou je iets praktisch onverkoopbaars over.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:59

NatasjavE schreef:
In deze markt dekken met een merrie die afstamt van een veulenboeker, 2 x kort op elkaar Notaris en zelf geen indrukwekkende sportprestaties. Ik zeg niet mee fokken. Zeker met een hengstveulen hou je iets praktisch onverkoopbaars over.

Helemaal mee eens.

wilmatj schreef:
Mijn voorkeur om zelf 1 te fokken is omdat het voor mij ook een leerdoel is.

Er komt anders wel een levendwezentje uit voort dat zijn hele leven moet doen met het lijf dat hij krijgt uit de combinatie van genen en dat wel moeten eten en verzorgd worden..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:35

Het kan soms verkeren! Ik heb uit een stamboekmerrie een papierloze veulen gekregen omdat dat veulen een "ongelukje" was. Het veulen is qua afstamming een dubbele Romeo in zowel vaderlijn als moederlijn.

Veulen is bij ons opgegroeid tot 4 maar maar is D-pony geworden. En geen papieren. Ik heb die zadelmak gemaakt en uitgebracht op wedstrijden. En nu is die binnen half jaartje na zadelmak te maken voor heel veel geld verkocht richting Nederland.
Die veulen beschikt over veel vermogen en goede techniek en vooral bombroof voor kinderen.

Dus het kan verkeren hé.

Ik zou zeker een goeie hengst erop zetten. En hengst dat zelf bij papierloze merrie toch goed verkoopt zoals "up to date". Ik zou een springhengst nemen omdat dat qua papier zo beter verkoopt dan een gemengde bloedlijn.

Cassidy

Re: [EH]merrie geschikt voor fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:53

Fokken blijft gokken, en ik vind het op het eerste gezicht toch een aansprekend paard.
Je zegt dat je ouders het goedvinden om een tweede paard erbij te nemen maar alleen via de weg van eigen fok, en dat dit ook een van de redenen is om je merrie te laten dekken.
Maar je zegt zelf dat je alleen een merrie gaat aanhouden en je een hengst wilt verkopen. Wat let je om ook een hengstveulen aan te houden?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:56

Cassidy schreef:
Fokken blijft gokken, en ik vind het op het eerste gezicht toch een aansprekend paard.
Je zegt dat je ouders het goedvinden om een tweede paard erbij te nemen maar alleen via de weg van eigen fok, en dat dit ook een van de redenen is om je merrie te laten dekken.
Maar je zegt zelf dat je alleen een merrie gaat aanhouden en je een hengst wilt verkopen. Wat let je om ook een hengstveulen aan te houden?

dat vroeg ik me ook af. hengstveulen kan je later ook castreren en een fijn sportpaard van maken?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:29

Dakario schreef:
Het kan soms verkeren! Ik heb uit een stamboekmerrie een papierloze veulen gekregen omdat dat veulen een "ongelukje" was. Het veulen is qua afstamming een dubbele Romeo in zowel vaderlijn als moederlijn.

Veulen is bij ons opgegroeid tot 4 maar maar is D-pony geworden. En geen papieren. Ik heb die zadelmak gemaakt en uitgebracht op wedstrijden. En nu is die binnen half jaartje na zadelmak te maken voor heel veel geld verkocht richting Nederland.
Die veulen beschikt over veel vermogen en goede techniek en vooral bombroof voor kinderen.

Dus het kan verkeren hé.

Ik zou zeker een goeie hengst erop zetten. En hengst dat zelf bij papierloze merrie toch goed verkoopt zoals "up to date". Ik zou een springhengst nemen omdat dat qua papier zo beter verkoopt dan een gemengde bloedlijn.

tja we hebben allemaal wel een kettingrokende zwaar drinkende achteroom die oeroud is geworden, toch blijft het geen aanrader voor je gezondheid.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 13:40

Dakario schreef:
Cassidy schreef:

dat vroeg ik me ook af. hengstveulen kan je later ook castreren en een fijn sportpaard van maken?

nou dat is een tik van mij zelf.
ik heb dus helemaal niks met ruinen. echt helemaal niks. ken genoeg ruinen maar die klik heb ik gewoon echt niet zo snel.
bij een merrie is hij er zo.
dus zou wel gewoon aan mij liggen maar ja.

een hengst is niet handig aangezien ik gewoon thuis sta, een merrie en hengst samen in de weide is toch niet zo'n succes.

wat ik nog wel wil zeggen, ik zet zeker een goeie hengst erop. in ieder geval omdat zelf een 'goed' veulen wil. en omdat het als hengst zijnde verkoopbaar moet zijn.
ik wil er trouwens wel bij zeggen dat die niet als veulen zijnde weg moet. dat licht geheel aan de situatie.
maar ik zou gewoon graag een merrie veulen uit mijn paard hebben.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:07

wilmatj schreef:
rontgenologisch ja. dit omdat ze een tumor had en ze toen nog niet wisten dat ze die had. heb geen raport van. alles was in orde.

Even over het 1 eierstok hebben. Ik heb een merrie gehad die een tumor had aan haar eierstokken. 1 is daarvan weggehaald. Toen het helemaal genezen is heeft ze op 15 jarige leeftijd een veulen gekregen. Helemaal gezond. De tumor was niet erfelijk. Mocht je nog vragen hebben, pb gerust.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:20

Cryssie schreef:
wilmatj schreef:

Even over het 1 eierstok hebben. Ik heb een merrie gehad die een tumor had aan haar eierstokken. 1 is daarvan weggehaald. Toen het helemaal genezen is heeft ze op 15 jarige leeftijd een veulen gekregen. Helemaal gezond. De tumor was niet erfelijk. Mocht je nog vragen hebben, pb gerust.

mijn paard heeft ook een tumor gehad, ook niet erfelijk, goed aardig dus komt niet terug.
maar ja ze heeft 1 eierstok minder., dus haar drachtig krijgen is gewoon lastiger.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:01

Citaat:

mijn paard heeft ook een tumor gehad, ook niet erfelijk, goed aardig dus komt niet terug.
maar ja ze heeft 1 eierstok minder., dus haar drachtig krijgen is gewoon lastiger.[/quote]

Heb je een hengst met goed sperma en is je merrie helemaal in orde, geloof mij het pakt. Mijn merrie wilde alleen hele verse, maar goed na 3x wel drachtig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:07

fokfanaat schreef:
Dakario schreef:

Dus het kan verkeren hé.

tja we hebben allemaal wel een kettingrokende zwaar drinkende achteroom die oeroud is geworden, toch blijft het geen aanrader voor je gezondheid.

Ben ik het helemaal mee eens.
Tuurlijk kan je een prachtig veulen fokken waar je heerlijk mee kan gaan rijden. Als je zelf het veulen gaat houden, wat voor één het ook wordt, kan je het altijd doen.
Papier technisch is je merrie on interessant( zie ander toelichtingen hier in het topic) en zal een eventueel hengstveulen je in deze tijden aan de straatstenen niet kwijt raken. Denk er goed over na, wat voor toekomst een hengstveulen dan heeft. Ookal is zijn vader een goede hengst.
Net zoals meerdere hier zeggen, als je hem aanhoudt en later goed bereden verkoopt, heeft hij meer kans.Overweeg je investering. Mocht het een hengstveulen worden, dan zal je zeker geen winst maken.
Ik heb mijn veulens dit jaar niet verkocht gekregen. Goede veulens, met goede papieren. Veel predicaten en bewezen hengsten in de lijn. We houden ze nu aan en zien over een paar jaar wel weer verder. Momenteel valt het niet mee.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:05

Cryssie schreef:
Citaat:

maar ja ze heeft 1 eierstok minder., dus haar drachtig krijgen is gewoon lastiger.

Heb je een hengst met goed sperma en is je merrie helemaal in orde, geloof mij het pakt. Mijn merrie wilde alleen hele verse, maar goed na 3x wel drachtig.[/quote]

ja tuurlijk maar je mist telkens 1 keer een eitje..
op de 3 weken komt er een eitje uit 1 van de eierstokken. als die 1 eierstok minder heeft het paard om de 6 weken 1 eitje.
en dat eitje moet ook nog is een goed eitje zijn.
want niet elke eierstok die het paard heeft levert goeie eitjes op.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:11

Wel een leuke merrie. Maar zomaar een veulentje erbij fokken zou ik echt niet doen. Je weet niet wat je fokt, wat je doorfokt, hoe de lijn in elkaar steekt etc. Dan krijg je uiteindelijk weer een veulentje die op de wereld rondloopt. En dan maar afwachten / hopen dat hij/zij helemaal gezond en sterk de opfok uitkomt en dan ook nog het gewenste karakter en exterieur. Al met al met je jaren verder en geld armer.
Ik zou lekker genieten van het paard wat je hebt. Wil je echt beginnen met fokken in de toekomst dan zou ik op zoek gaan naar een ' bewezen fokmerrie'. En ondertussen lekker genieten van de ritten die je nu met je paard maakt.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:55

De merrie komt uiteindelijk uit een groninger stam. Misschien moet je als je perse wilt fokken het in die richting zoeken.
Als modern riijpaard fokken is zinloos en zal je alleen maar geld kosten.
Alleen is het percentage volbloed in deze merrie misschien te hoog en zal het veulen niet in het Groninger stamboek opgenomen kunnen worden. Hier weet ik echter te weinig van af.