Is een welsh een geschikte kinderpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berbermacy

Re: Is een welsh een geschikte kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:35

ik heb een welsh pony van 1,10, ik heb haar zelf moeten beleren, ze is nu de makste, thuis
ze heet macy je zegt meesi. ik ben nu met haar L2, we zijn echt gehegd aan elkaar.
maar ze is heel rustig hoor.

SanneJasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:03

Bij ons op de manege staat een eigen welshje, die is dus niet van de manege.
Deze welsh is van een vrouw die hem voor haar dochtertje heeft gekocht, maar het is echt géén kinderpony.
Die moeder rijdt haar ook vaker dan haar dochtertje, want hij doet gewoon heel gemeen tegen haar dochtertje.
Het ligt aan het gedrag van de welsh, maar dat lijkt me met elk ras zo. ;)

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:05

tja.. je hebt wel vaak welshjes op de manege staan,
maar dat ligt er maar net aan hoe ze vanaf jongs af aan gereden zijn!!

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:07

onze welsh-b is zo braaf , sinds april nder het zadel en loopt al mee in de peuterlessen....

NenaTroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:10

ja, ik denk het wel de welsh is meestal wel lief en aanwezig

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:27

Het verschilt per pony, de ene is heel lief, de ander heel fel. En sommige felle pony's kunnen ook voor kinderen geschikt zijn. Dat ze hard gaan betekent lang niet altijd dat ze hun berijder zullen afwerpen. Een jongen van 11 zou denk ik juist heel blij met een Welsh zijn, daar zit tenminste wat pit in en het is dus stoer. Bij een klein kindje zou ik mijn twijfels nog hebben, maar dit kan denk ik prima.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:21

Ik fok Welshjes.. En ik kan je vertellen dat ze echt allemaal hun eigen karakter hebben, dus het verschilt echt per pony. Ik kan ze overigens wel aanraden, kinderen hebben er vaak de grootste lol mee. En ze voelen het aan. K spreek uit ervaring. De mijne komen weinig met kinderen in aanraking, maar als het een keer zover is gedragen ze zich opeens een stuk voorzichtiger als bij mij :Y) .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:12

Heb 't beestje gezien. Erg sterke eigenwijze pony.
Het is glad buiten en beeste trekt iedereen mee.
Heeft daar dus niet echt respect voor.

Verder leuk beestje om te zien, maar totaal geen conditie.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:26

Een Welsh is vaak wat druk en hebben karakter, een rustigere kinderpony is een New Forest.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:34

Als deze Welluspony te klein wordt voor mijn oudste komt er zeker weer een (PB) welsh. Wij vinden ze geweldig. Looplust, intelligent, karakter maar goudeerlijk. Die van ons denkt altijd gelijk te hebben, vandaar ook welluspony. Ze is in haar element met heel veel kinderen om haar heen die haar allemaal aandacht geven. D'r zit geen kwaad in, hooguit een afwijking richting voerton.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:09

Hebben ook welshpony's Atjes en Nwr 's
Super pony's, maar ook al wat eerder is gezegd allemaal met een eigen karakter.
Onze eerste pony was een welsh, toen als gezelschap voor mijn paard. Mijn kinderen waren toen 1 en 4 jaar. In het begin hadden wij als volwassenen moeite om haar uit het land te krijgen. Dat deed mijn zoon van 4 jaar met gemak.
De kinderen hebben op haar leren rijden en we zijn met haar gaan mennen.
Hebben alles met haar gedaan Leiding Rein -Bixie -springen- dressuur -mennen marathonwedstrijden
Was geen makkelijke tante, maar als ze met de kinderen bezig was leek ze te denken dat ze voorzichtig moest doen.
Mijn dochter is nu met een 3 1/2 jarige Nwr bezig om in te rijden. Gaat super. Als ze gaan heb je gewoon al wat extra's.
Maar blijf er bij om te zeggen dat ik ook altijd samen met mijn kinderen de pony's doe.

Maar voor mij WELSH4EVER!!!!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:16

Anne_GTI schreef:
Als deze Welluspony te klein wordt voor mijn oudste komt er zeker weer een (PB) welsh. Wij vinden ze geweldig. Looplust, intelligent, karakter maar goudeerlijk. Die van ons denkt altijd gelijk te hebben, vandaar ook welluspony. Ze is in haar element met heel veel kinderen om haar heen die haar allemaal aandacht geven. D'r zit geen kwaad in, hooguit een afwijking richting voerton.

:') :') welluspony.. Zoo herkenbaar

ik wil links, pony rechts. Uiteindelijk buigt der hoofd naar links maar lijf naar rechts.. En de benen worden lekker genegeerd.. Haar idee van een compromis :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:18

Voor een kinderpony kunnen welshjes heel erg goed hoor zijn leuke beestjes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:06

OPG -> WPC

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:51

annastasia schreef:

Ach dat is denk ik een questie van (her)opvoeding, en even consequent aanpakken. Als je er even een maandje voor pakt en op die lijn voort gaat. Maar als je dat niet ziet zitten en er geen tijd voor hebt moet de TS deze pony niet kopen. K vind het zelf vaak wel leuke projectjes ;) .

Maaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:34

Ik heb zelf leren rijden op een welsh A. Wel áltijd onder begeleiding van mijn ouders! Maar ik heb echt super veel geleerd van die pony. Ze kunnen heel ondeugend zijn maar ze zijn ook gewoon heel eerlijk! En het lijkt ook wel dat ze zich aanpassen aan kinderen. Nu met mijn A-pony ook, als mijn neefje/nichtje haar vasthoudt is ze doodbraaf, terwijl ze bij mij wel eens niet wil luisteren.

Een welsh NWR (de grote pony's) zijn ook pittige pony's. :j Mijn NWR kan ook erg druk zijn, maar zij is ook gewoon erg eerlijk. Ik vind de welsh zeker wel een kinderpony!

Honeys schreef:
annastasia schreef:

Ach dat is denk ik een questie van (her)opvoeding, en even consequent aanpakken. Als je er even een maandje voor pakt en op die lijn voort gaat. Maar als je dat niet ziet zitten en er geen tijd voor hebt moet de TS deze pony niet kopen. K vind het zelf vaak wel leuke projectjes ;) .

Onze pony was ook zo bij de vorige eigenaren, die was ook erg eigenwijs en sleepte ze mee. Maar nu doet ze dat echt niet meer! Af en toe wil ze nog wel eens, maar je hoeft maar een hand voor haar te houden en ze loopt weer rustig mee! :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:03

annastasia schreef:
Inmiddels verschillende welsh pony's gezien.
En allemaal druktemakers.

Nu is een kennis van mij op zoek naar een leuke pony voor zijn zoon van 11.
Ze zijn nu bezig met een Welsh pony van ca 1,43.
Mede door wat ik nu over het verleden van het beest weet, ben ik een beetje huiverig, maar de tijd zal het leren......

Welshjes zijn vaak niet zo groot, en dus eigenlijk niet echt geschikt voor volwassenen, waardoor er al gauw een kind op komt te rijden.
Toch heb ik het idee dat ze in omgang niet altijd de makkelijksten zijn en misschien daardoor toch wel minder geschikt zijn als kinderpony?

Moet je toch even de mijne zien, allesbehalve druktemakers. Meisje op stal doet alles met ze incl 2jarige en veulen is is ook een jaar of 12. Maar ik let wel op karakter, in de omgang moet je er alles mee kunnen. 1 is bereden, ze kan wel pittig zijn, maar het is een beetje afhankelijk wie erop rijdt. Moet eerlijk zijn dat het meisje wat er af en toe mee rijdt eigelijk nog nooit naast gelegen heeft (ik daarentegen wel, maar ik vraag dan ook meer en was bij het zadelmak maken), gevoelig is ze wel, maar dat maakt ze ook mooie sportpony's. 2.5jarige heb ik zadeltje oplegd en die liep er zo mee rond zonder ook maar een kik te geven, verkeersmak zijn ze beide heel erg goed. Ze gaan door een vuur voor je. Het hangt van de pony en de opvoeding af natuurlijk. Het blijven pony's en ze hebben gigantisch veel karakter. :)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:06

Jawel hoor, mijn 1e pony was een welshje. veeel van geleerd :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:09

Het is niet mijn pony. Maar voor een neefje die 11 is.
Ik denk dat hij het toch grotendeels zelf moet doen. Aangezien de pony straks wel thuis moet komen te staan.
Nu staat de pony gelukkig nog bij een ''stal'', en krijgt hij hulp.

Gisteren hebben we hem even in de bak gehad.
Hij wou niets anders als door het draad heen de stal weer in.
Is niets gewend, en blijkbaar ook niet veel buiten geweest vroeger.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:14

De welsh pony's die ik ken zijn heel eerlijk en prima als kinderpony maar niet echt pony's voor beginners. Ze zijn pittig. Eigenlijk net kleine sportpaardjes. Wat rilleriger, sneller etc. en durven ook wel eens een beetje uit hun dak te gaan. Dus naar mijn idee beter geschikt voor kinderen die al wat verder zijn.

marit_marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:52

ik denk het wel, als ie maar braaf is....

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:15

Is er anders niet iemand die hem een poosje wil helpen met de pony? Om even op gang te komen zeg maar, tot de pony aan de nieuwe omgeving gewend is...

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:19

Of een pony geschikt is als kinderpony ligt niet alleen aan de pony maar ook aan het kind.
Aan de combinatie dus, als je een ponykind hebt is een welsh volgens mij een echte kinderpony.

happy_horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:05

ze hebben wel wat pit, maar als ze goed afgerigt is zijn het hele ,fijne kinderponys
mijn verzorgpony was ook zo'n eigeweize druktemaker toen ik met mm begon,
maae het gaat inmiddels zo goed dat er zelfs beginnertjes op rijde die nog maar een paarkeer les
hebbe gehad eb hij is super braaf!!!!!!!!!!!
en dan te bedenke datie pas 5 á 6 jaar jong is!

reaky98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:30

Ik kan zelfs achters te voren 60 centimeter springen dat ik anders om in het zadel ga zitten hoar