Horsetelex?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Re: Horsetelex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:05

Tsja, ieder ras heeft zijn vurige voor- en tegenstanders zeker?

Bedankt voor de uitleg!

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:17

Ik vind dit heel interessant allemaal, het is niet voor iedereen allemaal even vanzelfsprekend, heb zelf sinds 2 jaar een nu 2.5 jarige KWPN merrie, en probeer me al sinds enige tijd te verdiepen in de fokkerij/afstammingen...Jullie hebben zoveel meer kennis en fokbeleid in NL, zeker op vlak van dressuur. Zelf heb ik het nog wat moeilijk met exterieur bepalen, zou best fijn zijn om daar eens een cursus van te kunnen krijgen.
Heb onlangs zelf mijn merrie toegevoegd op Horsetelex en haar XX/XO % is 34,37 en wist ook dat dit het % volbloed was maar de toelichtingen hier zijn echt interessant!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:42

Ach, mijn paard had 68.96% XX in z'n bloed zitten, en dat had zowel voor als nadelen.
Voordeel was (in mijn ogen) dat hij niet zo grof gebouwd was en een goed temperament had. Nadeel was dat hij redelijk klein (officieel gemeten op 1.61m maar volgens eigen meetstok 1.63m) was en wanneer ie echt over de zeik ging, dan was hij niet meer in de hand te houden. Gelukkig is dat maar 2 keer voorgekomen in de tijd dat ik hem in bezit had. Qua exterieur had hij een zwak beenstelsel en zijn hals was niet om over naar huis te schrijven.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:21

Op papier is wat anders als het paard zelf.
Oftewel: Een paard kan heel weinig % bloed voeren op papier maar in het gebruik en in het exterieur wel veel bloeduitstraling hebben.
Ik kijk zelf liever naar wat een hengst bijvoorbeeld meegeeft aan zijn nakomelingen maar op papier misschien niet zo hoog in het bloed staat.
Zelf hadden we dit jaar een veulen van Cardento welke op papier behoorlijk hoog in het bloed stond maar wat ie qua exterieur beslist niet had.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:36

eilander schreef:
Op papier is wat anders als het paard zelf.
Oftewel: Een paard kan heel weinig % bloed voeren op papier maar in het gebruik en in het exterieur wel veel bloeduitstraling hebben.
Ik kijk zelf liever naar wat een hengst bijvoorbeeld meegeeft aan zijn nakomelingen maar op papier misschien niet zo hoog in het bloed staat.
Zelf hadden we dit jaar een veulen van Cardento welke op papier behoorlijk hoog in het bloed stond maar wat ie qua exterieur beslist niet had.

Precies, het percentage zegt mij niet zo veel. Je moet echt naar het paard zelf kijken. Volbloed in de bloedlijnen heeft wel wat voordelen zeker in de springsport. De parcoursen worden steeds technischer een beetje pit en snelheid van de volbloed is dan wel makkelijk. Met een "koude zak" (vergeef me de uitdrukking) kom je tegenwoordiug niet meer zo ver.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:39

In de dressuursport heb je er imo ook veel voordelen aan. Dat pittige kan op verschillende manieren in je voordeel werken, maar natuurlijk net zo goed in je nadeel. Het is maar net hoe je er mee om gaat ;)