[TI] Eiwitarme biks... Waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Eiwitarme biks... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:40

je kunt ook eens kijken op zuppa van equifyt zal vast wel het een en ander over te vinden zijn. Heb er goede verhalen over gehoord.

callum

Re: Eiwitarme biks... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:20

wordt idd afgebroken in de maag waardoor ureum ontstaat wat in het bloed wordt opgenomen en wordt afgevoerd door de nieren. hoe meer ureum hoe meer belasting voor de nieren wat de waterhiuishouding in de war brengt. idd in al het voer zit al eiwitten dus als je steeds meer eiwitten gaat toevoegen moet het dier steeds meer teveel afbreken waardoor en steeds meer ureum wordt geproduceert. als je dat kan beperken zie ik daar het probleem niet van. en wat ik grappig vind is dat je zelf al zegt dat er teveel eiwitten in het hooi zit dus waarom dan krachtvoer geven voor de eiwitten??
en je blijft ook paard natuurlijk aanhalen terwijl die mensen ook alleen maar hooi en gras voeren. iig volgens hun eigen boeken. omdat de paarden verder niks nodig hebben

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:59

Ariebren schreef:
Het blijkt dat nagenoeg alle misverstanden zijn ontstaan door een beperkt aantal psychologische mechanismen, varierend van 'doen wat de anderen ook doen terwijl niemand weet waarom men het zo doet', antropomorfismen, of gewoon gebrekkige of onvolledige kennis.

Hahahaha, daar doe ik dus ook aan mee! Met mn aangesmeerde eiwitarme brok. Vandaar dat ik dacht: laat ik het eens in de groep gooien! Maar ach, de zak is bijna leeg (nog ca 5 kg), en daarna zijn de verkopers weer een slachtoffer kwijt. Heb besloten om nogmaals de staleigenaar te vragen voor meer ruwvoer en 'gewone' biks bij te gaan geven.

Kan het invallen ook te maken hebben met het plotselinge intreden van de winter? Dat het van redelijk warm naar erg koud is gegaan. Is wel een beetje offtopic, maar ja...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:29

Ga er maar van uit dat een wintervacht aanmaken heel veel energie kost.

Buiten alle brokken en muesli's en weet ik wat voor extra voertjes, geef je paard flink hooi.
En dan hooi/voordroog van goede kwaliteit.
Ik spreek uit ervaring, goed hooi is het belangrijkste.
Geen graszaad, geen berm hooi maar hooi van natuurgebieden, geoogst rond eind juni.
Dit hooi is stengelig en staat in het zaad of heeft het zaad al deels verloren.
Hooi van half, eind mei bevat te veel suiker en daar worden de paarden jeukerig van, krijgen dikke benen, hoefbevangen en ook nog wat vroeger eiwit bulten genoemd werden. Vooral quarters reageren daar heel sterk op.

De biks voer je bij voor het extra stukje energie en vooral voor de vitamine en mineralen.

Daarnaast zorg ervoor dat zijn gebit in orde is.
Heel veel paardentandartsen vechten met het paard en raggen een beetje met de vijl langs de kiezen.
Maar er zijn maar weinig paardentandartsen die het paard gelijk verdoven en op hun gemak het gebit weer zuiver recht maken.
Ik bedoel daarmee, dat de tanden en kiezen weer op één vlak liggen.

Heb daar hele goede ervaringen mee.
Bijvoorbeeld een merrie met te lange voortanden.
Hierdoor raakte de kiezen elkaar niet meer, dus het paard kon niet kauwen met de kiezen.
Haar bijnaam was al "de race vreter".
Hap, slik en slok.
Na het inkorten van de tanden en vlakken van het gebit eet ze nu normaal en is denk ik 100kg aangekomen.
Lekker een klein speklaagje op de ribben en weer spieren op de kont en borst.