P&S: gedurfde mening over KWPN tuigpaardfokkerij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 10:22

Zo kun je discussies blijven voeren over kleurtjes, het blijft persoonlijke smaak. De stelling is toch nog steeds: een goed paard heeft geen kleur? Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:28

Jurga schreef:
Zo kun je discussies blijven voeren over kleurtjes, het blijft persoonlijke smaak. De stelling is toch nog steeds: een goed paard heeft geen kleur? Lachen

Maar de discussie ging toch over de bruikbaarheid voor andere disciplines dan de showwagen, over de stap en de galop Verward

Bij Tuigers is immo de kleur wel degelijk belangrijk en zeker, in verband met het rijden van 2 of meer spannen, de aftekeningen.

Voor de tuigers die het concoursterrein niet halen zijn de basisgangen, stap en galop belangrijker dan de kleur.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 10:34

Klopt sarabande, we zijn idd offtopic gegaan nu. Als je twee- of meerspannen rijdt heb je idd de moeilijkheid een passend span te vinden. Je hebt helemaal gelijk, maar Prisca week wat af door de kleurtjes erbij te pakken en daar gingen Albert en ik even in mee.
Back ontopic: je hebt gelijk hoor, maar in mijn ogen is de mensport dan de afvalbak van de tuigpaarden. Presteren ze niet voor de showwagen, dan gaan ze de achterdeur uit. Waarom moet het doel van het tuigpaard nu zo vastgepind worden op die tuigpaardenconcoursen? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het machtig om te zien en kan er erg van genieten, maar ik vraag het me zo af. Zo komt het op me over, vandaar dat ik het artikeltje postte.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:39

Rijpaard fokkers dromen ervan dat hun paarden GP gaan lopen. Tuigpaardfokkers dat ze Openklasse kampioen worden.
De eerste catagorie is inmens groter, maar heeft ook een enorm afzet gebied waar de "gewone" paarden naartoe kunnen.
Voor tuigers die generaties alleen op draf, bruin, vier witte benen en een bles gefokt zijn, zijn minder gebruiks mogelijkheden.
Jij bent gelukkig met de jouwe, maar de meeste mensen zullen toch liever een rijpaard onder het zadel hebben.
Dat is gewoon de realiteit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:46

haha dat mag toch het gaat toch om het algemeen bruikbaarheid volgens mij hoort kleur er ook bij. Cittemee stelde de vraag over een schimmel hengst.

Deze hele discussie kan je vergelijken met de rijpaarden. Enige oplossing die er is is dat het KWPN zelf ingrijpt. Zolang ze dat niet doen kan je in eeuwigheid blijven banketstaaf hierover maar lost niets op.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 11:01

True, maar ik vond dat het in het artikel zeer sterk neergezet werd, zo had ik er nog nooit bij nagedacht.
sarabande, geloof me, ik had ook graag een rijpaard onder het zadel gehad, maar deze merrie kwam op mijn weg en daar ben ik tot op vandaag toch dolgelukkig mee. Haha!
Ik denk alleen dat het jammer is dat tuigpaardfokkers zo denken. Dan ga je meteen denken dat de Gelderse Paardenfokkers paarden fokken voor de mensport. Waarom doen tuigpaardfokkers dat niet? ALS ik een tuigpaard gefokt zou hebben voor (voor eigen gebruik uiteraard, anders fok ik niet) de mensport zou ik ook willen dat het model correct is en de bewegingen voldoende. Maar goed, da's mijn visie en wie ben ik? *iemand die graag veel wil leren over fokkerij*

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:28

Sorry vind al nieuwe tuigpaarden erg correct hoor?? Ze zijn alleen niet meer zo lomp als vroeger luxer en ik vind dat beter dan die lelijke dikke knieeen en voeten en die vierkante modellen. Sommige zijn iets TE luxe maar dat is wat ze willen zien op de keuring.

Kan zijn dat de wat oudere fokkers dat niet vinden maar daardoor waordt het tuigpaard veel veelzuidiger van. je ziet ze bij ons steeds meer lopen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 11:33

Ik beweer ook niet dat ik de tuigpaarden van nu niet corect vind, maar ik had het er meer over dat de paarden die het niet goed doen op concours de mensport ingaan, maar dat de goede paarden dat ook kunnen. Waarom er alleen gefokt wordt voor de tuigpaardensport en waarom het tuigpaard niet ook gefokt wordt om veelzijdig te zijn voor de menwagen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:43

Tjaaaa zo werkt het jurga zo werkt het ook bij de rijpaarden de paarden die niet top zijn gaan de recreatie in. En zo gaat het bij de tuigpaarden ook.

De fokker doen het zelf ook aan mee ze bellen de hengstenhouder dat ze een hengst hebben. Die komt dan langs en bekijkt en doet misschien ene bod voor een ander.

je fokt altijd een topper en geen watje als je dat doet kan je beter niet fokken. toch??

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 11:45

Het gaat mij niet om de watjes die je fokt, dat is gewoon geen fokdoel. Ik persoonlijk wil ook een regelrechte topper in de mensport, dan loopt 'ie maar een carriere in de tuigpaardsport mis hoor.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:47

Tuigpaardensport levert meer geld op gok ik als je ziet wat er rondgaat op concoursen.

maare kom een keer kijken?? Als ik ook ga kan ik je het nodige laten zien met kenners.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:50

Prisca schreef:
Tuigpaardensport levert meer geld op gok ik als je ziet wat er rondgaat op concoursen.

Voor ong 5% van alle fokkers schat ik, dus die zouden wijzer moeten zijn. En zo zijn we weer bij het begin Scheve mond

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 11:50

Oh joh, het is mij helemaal niet om het geld te doen *LOL*. Mijn Sjurres heeft ook een winsom van wel 90 gulden, daar wordt ze voor mij geen minder paard voor hoor! Maar weer back ontopic....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:52

sarabande"]
[quote="Prisca schreef:

Voor ong 5% van alle fokkers schat ik, dus die zouden wijzer moeten zijn. En zo zijn we weer bij het begin Scheve mond
[/quote]

haha niet de fokkers hoor de concoursen.

Jurga de hackney heeft nu al het 6 voudige binnengehaald. En al 2x een super bod waar de eigenaar veel op zou verdienen.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:19

Is alleen zo jammer dat de echte kenners niet tegen de grote heren kunnen opboksen.Daarom gaat er ook een hele boel mooi bloed verloren.Het is op dit moment zo in deze fokkerij dat je alleen nog maar een hengst goedgekeurd krijgt als je bij de grote heren hoort.Echte oude fokkers hebben niet echt de kennis die ze nodig hebben om een paard zo goed voor te stellen.Zijn de laatxzte jaren al heelheel wat hengsten met superbloed de reveu gepasseers die met een beetje meer aandacht zeker de moeite waard was om goed te keuren

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 12:21

jos

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:25

Jurga schreef:
_/-\o_ jos

Dank u Dank u

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:28

idd Joshua maar er zijn er ook een hoop bij die het gewoon niet snappen en niet hulp zoeken hoe dit te doen. Als simpel paardenhoudertje kan je gewoon niet een tuigpaardhengst klaarmaken er komt zoveel bij kijken.

En als je dan idd tegen de grote moet val je snel al. MAAR een keuringscommissie moet verder kijken dan dat maar toch blijken ze achteraf niet de kwaliteit te hebben die ze zoeken. Is ook de laatste keer weer gebleken met de Nando die naar de keuring ging was niet voldoende voor het KWPN.

De grote stallen hebben geld en kopen 10 of meer veulenhengsten en gooien die in het land en kijken 2,5 jaar later. Van die groep blijft er vaak maar 1 of 2 over dus hebben zei het makkelijker maar kost meer geld. De fokkertje heeft er een en rommelt er al mee vanaf het begin.
btw ZH was ook maar een kleine houderij met een goedgekeurde hengst door hard werken hebben ze er wat van gemaakt dus kan een ander dat ook.

En nog steeds zeg ik IN DE RIJPAARDEN GEBEURT PRECIES HETZELFDE.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:28

Flauwe kul die 3 grote stallen laten alle fokkers afstruinen om er de goede op te kopen.
De meeste fokkers bellen zelfs eerst Schep etc als er een veulen geboren wordt.
Dus als die een goede hebben zien we die echt wel voor de keuring.

gelijkpost ik reageerde op joshua

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:32

Prisca schreef:
En nog steeds zeg ik IN DE RIJPAARDEN GEBEURT PRECIES HETZELFDE.

Dat is niet waar want die zijn veel veelzijdiger inzetbaar.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:33

Nou kan genoeg voorbeelden opnoemen hoor maar er zijn genoeg fokkers hoor die ook wel eens zelf hun product op de keuring willen voorstellen daar dan de eer naar hunzelf gaat en niet naar de grote opfokkers.Op concoursen gaat het ook altijd om dezefden die in de pot pissen:P.daarbij komt het dat je als kleine hengstenboer niet kunt opboksen .Voorbeeld een grote hengstenhouder haalt mensen met een touringcar van huis om ze de hengstenshow te laten zien.Een kleine heeft hier de middelen niet voor en word totaal onder gesneeuwd.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:39

haha JOSHUA waar haal je die touringcar vandaan???? Dat heb ik nog nooit gezien we gaan allemaal zelf hoor.

Tja ik ben het met je eens hoor joshua maar ken ook de andere kant van het verhaal. Ene op de concoursen winnen nu eenmaal de beste. Een tuigpaard trainen is een vak apart dat heb ik ondertussen wel gezien. Het is voor weinig weggelegt.

Ken een hoop goede trainers alleen in de ring komt het er niet uit. Daarvoor hebben ze weer rijders.

Joshua denk dat je eens goed moet kijken hoe het gaat op concoursen en ook op de stallen. Je praat of de grote stallen het zo gemakkelijk hebben en dat is niet zo het is ook voor hun keihard werken om hun brood te verdienen. Voor hun is de keuze makkelijker omdat ze vaak de goede paarden aangeboden krijgen.

Als ik een jong goed veulen had liet ik hem trainen en opleiden door een grote stal. Omdat ik er dan wat op verdien en anders niet. Willen ze hem niet dan is hij niet goed genoeg. duidelijk toch??

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:45

Nou weet wel dat het gebeurt hoor.Maar daar gaat het niet om vind dat je zo in deze fokkerij ook je oor eens te luister meot leggen bij de klassiek fokkers.Net asl met zoveel rassen verdwijnt de basis langzaam maar dat zie je vaker de laatste jaren in de paardenwereld.Ja van het trainen heb ik geen verstand helaas.Ook gelukkig maar bracht ze eerder nog wel eens voor maar dat is geen werk.Ik veroordeel ook niemadn maar ben het totaal met albert eens dat het zo jammer is dat de klassieke fokkerij verdwijnt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:48

joshua schreef:
Ik veroordeel ook niemadn maar ben het totaal met albert eens dat het zo jammer is dat de klassieke fokkerij verdwijnt

Een verstandige fokker fokt wat de markt vraagt, anders kost het nog meer geld dan nodig is.
Dat types verdwijnen zal blijven gebeuren.
Fanny Blankers Koen zou nu nog geen regionale wedstrijd winnen.

Heimwee en nostalgie is mooi, stilstaan levert weinig op.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:49

haah ik ken ook die fokker JUIST die is zo belangrijk voor ZH. Waar denk je dat zijn hengsten vandaan komen?.

Ik denk dat die verdwijnt omdat de vraag anders is geworden het modern tuigpaard kan veel veelzijdiger gebruitk worden dan het andere (sport dan)