mijn merrie is 15 maar ik wil graag een veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:36

Buiten het overschot aan paarden en buiten het feit dat de regels om paarden te houden aangescherpt gaan worden......
Ik had mijn merrie niet willen verliezen voor een veulen.......

Maar goed ook dat ik de gok niet nam, haar SI gewricht bleek niet goed dus het risico was alleen maar groter geweest.
Een veulen heb je nu bijna voor niks, ik zou er het risico en alle ellende die er bij komt niet voor lopen.
Want.......heb je al eens een veulen afgespeent?.....of de moeder gereden terwijl het veulen leert er van gescheiden te worden???
Kan je het je financieel ook veroorloven het veulen te helpen als het zijn been tussen de tralies verdraait terwijl jij bijvoorbeeld de moeder eventje rijd?

Zijn toch allemaal dingen om goed over na te denken voor je aan een veulen fokken begint.

Als je een afgepeent veulen koopt heb je al die rompslomp niet ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:38

Diablo schreef:
Ik had hier een merrie die op haar vijftiende haar eerste veulen kreeg, geen centje pijn.

Neem aan dat dat veulen uit je merrie kwam en toch niet uit jou?
hoe weet je dan of ze pijn had of niet :z

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:39

Elin_ schreef:
Diablo schreef:
Ik had hier een merrie die op haar vijftiende haar eerste veulen kreeg, geen centje pijn.

Moet ik hier echt serieus op ingaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:41

Ik ben toch ook aan het afwegen of ik nog een veulen zou fokken bij een merrie van bijna 17 hoor. Heeft wel vroeger al succesvol en probleemloos meerdere veulens gegeven en verkeerd voor haar leeftijd in prima conditie volgens DA. Alleen wat rugprobs nu (ivm spieren), maar da's te wijten aan foutief harnachement en daar wordt aan gewerkt.
Je ziet ook amper dat ze meerdere veulens heeft gehad.

Ik ben al 2 jaar aan het afwegen, zelf fokken of niet. Heb de vorige veulens bijna allemaal gezien als volwassene, heerlijke paarden. Zou ook puur voor mezelf zijn omdat de karakters gewoon het exacte zijn wat ik zoek. Ik heb de plek, ook als het een hengst is en ik heb de tijd, en toch doe ik het voorlopig niet, omdat ik geen 100% zeker ben dat ik financieel alles piekfijn zal hebben.

Dus TS, het is niet zomaar een beslissing die je zomaar even neemt, je moet er echt bewust bij gaan stilstaan. Eer je wat kan met je veulen zit je nog 3 jaar verder en heb je pak kosten te maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:42

ja, ok, maar.......ze heeft het hier over een 15 jarige die nooit eerder geveulend heeft!!
Als de merrie eerder geveulend had dan was er ook geen probleem geweest in dat opzicht.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 02:54

Diablo schreef:

Citaat:

Diablo schreef:

lijkt me wel anders zou ik het niet plaatsen hea.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 03:01

Waar bemoeien mensen zich toch mee jeetje, ontzettend offtopic gaat het hierzo.

Ze vraagt of dit nog verstandig is bij een gezonde merrie van 15 jaar die nog nooit eerder een veulen heeft gehad. Ze vraagt niét of het verstandig is om een veulen te fokken in deze tijd.

Jullie kunnen niet in haar portomonnee kijken, en iédereen kan misschien in de toekomst geen geld meer hebben voor zijn of haar paard.

Ik heb mijn merrie al 10 jaar, en ik heb ook een veulen voor eigen bestwil gefokt. Boehoe! De merrie was het beste paard dat me ooit was overkomen, en ik wou daar dolgraag een veulen van.

Het is HAAR KEUZE.

Elin_

Re: mijn merrie is 15 maar ik wil graag een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 03:05

Ja en bermudaa?
mogen wij ons dan niet zorgen maken over de overbepaarding? (overbevolking :=)
Mogen wij niet raad geven door te zeggen dat er al zoveel veuelns zijn?
Mogen wij niet zeggen dat het aardig wat kost?

Watjij doet moet jij weten ,maar wat ik wil adviseren , moet ik weten.
het is een openbaar forum en beter dat we wat meer tips eromheen geven dat straks TS het niet mee kan betalen of wat dan ook .

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 03:09

Elin_ schreef:
Ja en bermudaa?
mogen wij ons dan niet zorgen maken over de overbepaarding? (overbevolking :=)
Mogen wij niet raad geven door te zeggen dat er al zoveel veuelns zijn?
Mogen wij niet zeggen dat het aardig wat kost?

Watjij doet moet jij weten ,maar wat ik wil adviseren , moet ik weten.
het is een openbaar forum en beter dat we wat meer tips eromheen geven dat straks TS het niet mee kan betalen of wat dan ook .

Ze heeft zelf al een merrie, denk je nu echt dat ze geen flauw benul heeft van kosten? :+

Ze heeft al gelezen dat er al veel veulens zijn (zal ze écht niet geweten hebben zeg) en daarna gezegd dat ze toch graag een veulen van haar eigen paard wou. Waarom dan nóg meer doorhameren als het al gezegd is!?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-12-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke opmerking verwijderd

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 03:18

Kan de DA niet bekijken of de merrie nog in staat is om een veulen te krijgen? Hij kan kijken naar het bekken en de banden. Als die niet flexibel genoeg meer zijn dan gaat de merrie problemen krijgen bij de bevalling. Als de merrie van zichzelf ruim is dan kan het nog.

Ik zou in dat verband ook niet voor een grote hengst kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:21

@ Bermuda: ik denk idd dat er aardig wat mensen zijn die geen idee hebben van de kosten, of van de overpopulatie van paarden. Vind het dus best wijs om dat te noemen, het lijkt me goed om dat mee te nemen in de overweging.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:56

Elin_ schreef:
Diablo schreef:

Citaat:

Diablo schreef:

lijkt me wel anders zou ik het niet plaatsen hea.

Ik lijk wel gek, maar ok....en je bent nog maar 13 (zoals ik eerder van iemand las), dus misschien kún je het ook gewoon niet weten:

'Geen centje pijn' is een uitdrukking. Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat de merrie geen pijn heeft gehad tijdens de bevalling. Daarmee doel ik op het feit dat ze, ondanks haar leeftijd, prima in staat was een veulen ter wereld te brengen.
Snap je het nu?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:14

:D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:02

Elin_ schreef:
Bizzybijtje schreef:
Waarom gaat iedereen er toch altijd gelijk vanuit dat de veulens voor de verkoop gefokt worden :? En dat het allemaal maar 'merkpaarden' moeten zijn :? ?
TS, ik zou zeggen, als je merrie goed gezond is en in overleg met de DA, lekker dat veulentje laten komen. Hartstikke leuk toch :)

vind je niet dat er al genoeg veulens zijn dan?
Het is geen goede tijd straks kan TS het bijv. niet meer betalen
weer een paardje te koop.

Alleen maar doorfokken en zelf fokken voor eigen belang ookal weetje dat het niet goed is .. bah

Dus omdat het in NL al vol loopt met verkeerd gefokte veulens met tientallen stamboomgebreken mag de TS geen veulen fokken _O- ?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:04

Tuurlijk wel , je hoort me nergens zeggen dat het echt niet mag
alleen ik zeg wel dat er al zoveel verpeste veuelns en gezonde whatever rondlopen

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:29

Elin_ schreef:
Tuurlijk wel , je hoort me nergens zeggen dat het echt niet mag
alleen ik zeg wel dat er al zoveel verpeste veuelns en gezonde whatever rondlopen

Kun je ook proberen normaal ABN te typen? is erg vervelend lezen af en toe.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:39

Een merrie van 15 kan gerust een veulen krijgen.
Tot het 20e jaar is het normaal geen probleem.
Een paard (goed verzorgt) kan 30 worden.

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:16

Bij elke dracht neem je een risico dat je merrie het niet overleefd.
Hoe ouder het paard is met een 1e veulen hoe groter het risico.
Ik zelf zou persoonlijk niet een merrie van 15 een 1e veulen laten krijgen.
Ik zou zelf van de merrie genieten en het risico niet nemen.

En dan nog niet elk veulen wat je fokt heb je de klik mee.
Ik heb zelf een geweldig leuk veulen gefokt en een ander was ik blij dat hij weg ging, totaal niet mijn soort paard.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:22

nou ik heb beslist de dierenarts gebelt . het kan makelijk alleen de bevruchting kan minder snel gaan haar leeftijd is geen probleem .ik heb een hengt gekozen die 10 cm kleiner is dus wat makelijker voor haar .

ik hou het veulen ik betaal 250 per maand voor een groote wei waar meer paarden op mogen.
dus het maakt niet uit of er 1 of 10 oplopen even duur

bedankt voor de tips

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:04

Veel succes!
En meld even hoe het allemaal gelopen is als het zover is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 04:13

nanjaluna schreef:
nou ik heb beslist de dierenarts gebelt . het kan makelijk alleen de bevruchting kan minder snel gaan haar leeftijd is geen probleem .ik heb een hengt gekozen die 10 cm kleiner is dus wat makelijker voor haar .

ik hou het veulen ik betaal 250 per maand voor een groote wei waar meer paarden op mogen.
dus het maakt niet uit of er 1 of 10 oplopen even duur

bedankt voor de tips

Alleen maar dubbele kans op DA kosten, dubbel bijvoeren, dubbel hooi, dubbele hoefsmid kosten, dubbele tandarts kosten, dubbele vaccinatie kosten, dubbel ontwormen...

Even duur hoor! :')

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:52

het moet kunnen.. ik heb ook gehoord van iemand die doet fokken dat ze tot 22 jaar nog veulens kunnen krijgen. maar of ze dan al veulens gehad moeten hebben dat weet ik niet. maar vraag het aan je dierenarts die weet het vast wel! het is denk ik wel belangrijk dat je paard gezond is.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 03:53

Je kunt lastige bevallingen nooit uitsluiten, ook niet bij jongere paarden.
Zelfs als een paard gezond is kunnen er nog altijd complicaties optreden.
Ik zou op het advies van je DA afgaan. In Japan bijvoorbeeld wordt nog veel gefokt met oudere en zelfs afgekeurde sportpaarden, en met succes. Als je geen enkel risico wilt lopen, dan moet je het laten, maar er is niemand die je 100% zekerheid kan geven. Ik ben ook van mening dat je je niet moet laten bang maken door horror verhalen. Als de hemel naar beneden komt, hebben we allemaal een blauwe hoed, is een oud gezegde.
Je kunt je paard behoeden voor van alles en nog wat, maar als het morgen een been breekt of koliek krijgt, dan heb je en geen paard en geen veulen.
MAW: Angst is een slechte raadgever, en niet geschoten is altijd mis.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:46

Mijn merrie heeft op haar 21e nog een veulen gekregen. (maar dat was niet haar eerste veulen, dus het is niet echt vergelijkings materiaal. Want ik ken ook een merrie die elk jaar een veulen kreeg, tot haar 30e)

Maar ik zou, in goed overleg met je dierenarts gewoon de risico's bekijken en vooral kijken naar de gezondheid van je paard.
Als de DA denkt dat het geen extra risico's meebrengt dan bij een normale bevalling/dracht. Dan waarom niet?

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:26

mijn verzorgpaard is nu 14, en heeft 2 weken geleden (bijna 3) haar 5e veulentje gekregen :). ookal was ik het er niet helemaal mee eens, heeft de eigenaar vorige week mijn verzorgpaard opnieuw laten incimineren (:?) door dezelfde hengst. maar geloof me, in het begin is een veulentje heel leuk, maar als je weer wil gaan rijden enz. is het heel lastig. je moet altijd rekening houden met het veulen wanneer het wil drinken enz. en je kan nooit een lange buitenrit maken. je moet het veulen ook aan een touw leren lopen, hoefjes geven enz. en dat kost ook veel moeite en tijd ;).