Is een Haflingerhengst moeilijk op te leiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: Is een Haflingerhengst moeilijk op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:01

haha ja inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:15

Ik heb nu geen haflinger, wel een gewone warmbloed hengst van bijna 3 en ondanks een paar probeersels is die eigenlijk heel erg braaf, nog altijd. Het enige dat nu anders is is dat hij nu wel degelijk naar een merrie toeloopt als hij los is en je grijpt niet in om te gaan kijken of ie er op mag. Loopt ie aan het halster of op een wei met stroom op de draad, dan boeit het hem geen bal. De aandacht blijft bij zijn begeleider en anders vindt hij het teveel moeite om uit te breken :Y)

Het hoeft dus niet persé een heethoofd te worden, als je consequent bent kom je al een heel eind, en het verschilt ook echt enorm van paard tot paard. castreren is ook geen wondermiddel. Vriendin had ook hengstje, zo snel mogelijk geruind en da's nu nog steeds groter varken dan de onze (is wel 2 jaar ouder dan de onze ook). Hakkie takkie weg zakkie is dus ook niet altijd garantie op een rustiger paardje.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:34

ViincexD schreef:
Veranderd het karakter nog hard vanaf dat hij 1 jaar is tot 3 jaar?

Het karakter verandert niet, dat ligt vast bij de geboorte.

Gedrag kan wel veranderen en dat ligt deels aan de opvoeding, ervaringen, castratie.
m.a.w. Een fijn paard kan je behoorlijk verzieken en een minder paard kan door goede opvoeding en verzorging behoorlijk opbloeien.

Besef je wel dat je haflinger met een beetje geluk over 20 jaar hier nog rondloopt?
Kan/wil jij zolang voor hem zorgen?
Nee? ga dan niet lopen oefenen met hem maar gun hem een goede toekomst bij iemand met ervaring.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:55

Hengsten kunnen moeilijk zijn, maar mijn ergvaring is dat ze ondanks streken vaak wel aanhankelijk zijn en lief,
behalfe als er merries in de buurt zijn of zulke belangerijke dingen, dan kan hun gedrag natuurlijk helemaal omslaan.

Maar ik vind dat je niet op basis van het geslacht van een dier kan zeggen of hij moeilijk word of niet.

Gewoon rechtvaardig opvoeden, en dan komt het wel goed.

Ik heb trouwens op een opfok gelopen een tijdje, en de ruinen en merrie's van 1 tot 3 waren
mischien nog wel moeilijker dan de hengsten.

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:46

waarom zou je hem hengst
laten als die met andere paarden lekker in de wei kan lopen ?

ViincexD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:53

nu kan hij dat ook :)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 07:31

DVVHGL schreef:
waarom zou je hem hengst
laten als die met andere paarden lekker in de wei kan lopen ?

waarom idd hengst laten? wat is de meerwaarde daarvan voor je?
ik heb de mijne ook als 3 jarige hengst gekocht maar heb hem toen laten casteren, er zijn mensen die dat zonde vonden maar ik heb niks aan een hengst.
als hengst kon hij niet los bij andere paarden, konden er geen merries voor zijn box gezet worden, als hij een hengstige merrie zag werd hij giga druk.
als je ermee wilt gaan dekken moet je toch ook eerst laten keuren en goedgekeurd worden en dan nog eens de gelegenheid hebben om hem te kunnen laten dekken, je moet dan ook merries kunnen stallen (zitten ook weer allemaal risico's aan)

als je hem uit wilt brengen op wedstrijden moet je al min. l2 hebben gereden met een ander paard, heb je dat al?

hebben je ouders ook ervaring met paarden/hengsten, want als jij een keer ziek bent, wie doet hem dan verzorgen?en kunnen die ook een hengst aan?

je kunt mazzel hebben dat hij heel braaf blijft maar je kunt ook een hittepetit krijgen.

als ik jou was zou ik hem lekker laten ruinen

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:30

Wij hebben er 1 van bijna 8 maanden te koop.
Erg leuk & mooi beest maar heeel consequent zijn en op tijd laten zien wie de baas is, anders maakt ie daar misbruik van. Hij is iig een stuk alerter/ondeugender dan zijn nichtje welke we ook nog hebben.. Maar als hij je eenmaal mag dan zit het ook helemaal goed ;)!
[EA-TK-PP] Groot haflinger hengstveulen van Amarok