welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:31

Wat interessant kan zijn is op zoek te gaan naar de boeken van Schridde, die heeft heel veel meriestammen in kaart gebracht. Bovendien gaan die meestal veel verder terug in "prestatieregistratie" dan belgische en nederrlandse stammen omdat ze daar al veel langer aan de omschakeling bezig waren. Mijn favoriete duitse stam is de fureida stam waar oa Landor S uitkomt. Ongeveer alles wat daar uitkomt presteert ofwel in de spingsport ofwel in de dressuur.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 13:53

NatasjavE: ik heb de dodona lijn bekeken, bedankt.

Alane: de 'norm' waar ik het over had -> daar bedoel ik mee: dat ik enkel hengsten wil weten/zien die uit bewezen moeder komen in sport en/of fokkerij.
Bedankt trouwens voor de Florence tip.

Amaze: dank voor de tip

Johanna: een tophengst geeft geen garantie. Dat is mij bekend. Des te belangrijker ik het vind om een hengst te kiezen die uit een bewezen moeder komt.

Sarabande: ik ga ervan uit dat er in Nederland ook mensen zijn die ervaring en kennis hebben van Duitse paarden. Daarvoor hoef ik niet naar een Duits forum. Bovendien is mijn Duits niet top :D

Suffie: dank voor de tip.

Merelhof: dat ga ik uitzoeken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:49

Wij hebben je tips gegeven ; heb je naar de hengsten gekeken en wat vind je ervan ? ;)

Alane

Re: welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:37

let wel op dat paardenfokken.nl niet zalig makend is, omdat niet alles daar vermeld wordt.
Handiger is het om per stamboek te kijken naar bijv. boeken over merrielijnen.
Het boek wat ik eerder vermelde is een absolute aanrader en staan de beste merrielijnen vermeldt van het westfaalse stamboek.

A3ana kan je bijvoorbeeld veel vertellen over holsteiner stammen

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:51

Ik hou heel erg veel van Diamond Hit,denk ook altijd dat de kwaliteiten van Sandro Hit afkomstig zijn van de moeder.Diamond Hit heeft dan toch wat meer klassieke fokkerij in zijn bloed via zijn vader Don Schuffro,wat zich dan weer laat zien in zijn nafok.Een nafok met een sterk achterbeen,en echt wel modern genoeg en ook wel mooi eenvormige veulens..Denk trouwens dat als je weet hoe een hengst fokt,namelijk of hij een een eenvormig lot jonge paarden kan voorbrengen dat dat belangrijker is dan die goede moederlijn.Bij jonge hengsten heb je natuurlijk enkel die moederlijn om je op te baseren en reken je er op dat die bevestigde kwaliteit door die veelbelovende jongeling wordt overgedragen naar zijn nageslacht en wordt daardoor die moederlijn erg belangrijk.Echter als eens geweten is hoe de jonge hengst zich gedraagt in de fokkerij,en er zijn voorbeelden legio van jonge dieren uit een goede moederlijn die toch niet vererven,wordt enkel de kwaliteit van zijn nageslacht nog belangrijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:12

1. Bentley - Hann. Heeft echter nog geen eigen nakomelingen. Goede moederstam die zowel voor de spring- als dressuursport al zeer goede paarden voort heeft gebracht.
3. De Champ - Old. Uit de merrielijn stammen al meerdere ggk. dekhengsten (en voert Argentan-bloed! Goed en bewezen bloed!)
3. Breitling W. -Hann. Paard heeft zich bewezen, nakomelingen ook. Heeft o.a. een volle zus die ook op grand Prix-niveau succesvol was.
4. Ik zag dat Diamond Hit al genoemd werd, je zou ook nog eens kunnen kijken bij Decamerone (Hann.) en Diamonit (Old.), twee goedgekeurde zonen van Diamond Hit, vrij jong en dus ook nog niet echt duur. Vind Decamerone bijzonder interessant omdat vader van moeder Sandro Hit is en hij uit de Lovestory-stam komt (een succesvolle oldenburger-stam).

Zelf zou ik De Niro ook nog in overweging nemen...Moeder is misschien niet de allerbest qua pedigree, maar heeft wel twee ggk zonen op deze wereld gezet...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:00

Oh, misschien is Diatano (westf.) ook wat voor je! Moeder is een Staatspremie-merrie en bovendien "Bundessiegerstute" en "Bundeschampionatsfinalitstin". Ze heeft nog een ggk zoon en 3 nakomelingen die ook de Staatspremie hebben ontvangen. Dochter Fairplay was in 2007 en 2009 "Bundeschampionatsteilnehmerin" en dochter Fantastica kreeg de titel "Siegerstute" op de "Eliteschau" in Münster en was ook nog eens Bundesreservesiegerin.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:41

Waarom moet iedereen nu altijd zo nodig Duitse hengsten. KWPN staat zowel bij springen als dressuur bijna altijd bovenaan. Bij de Duitse dressuurlijnen wordt volgens mij veel te veel het gif Sandro Hit gebruikt. Daarnaast zijn de eisen voor rontgelogisch onderzoek bij veel Duitse stamboeken niet zo hoog.
Ik zie geen enkele reden om voor een duitse hengst te kiezen.
Daarnaast zijn op het moment nakomelingen van Nederlandse hengsten ook in Duitsland commercieel veel interessanter

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:48

Zonder de Duitse stamboeken, was er helemaal geen KWPN paard, zoals het nu is,geweest.
Goede en minder goede veërvers zijn er bij elk stamboek. :j

Wat denk je van bloedspreiding als reden om met buitenlandse hengsten te dekken?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:53

EEns maar zonder de volbloed waren er ook geen Duitse paarden geweest.

Het probleem bij veel Duiste stamboeken is dat ze te weining variatie hebben en teveel op maar enkele bloedlijnen gokten omdat die op dat moment mooi in de markt lagen.
Hannover heeft bijna de hele springaanleg weggefokt en Oldenburg heeft een gok voor Sandro Hit gedaan maar dat blijkt toch helemaal verkeerd uit te vallen.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:54

Bij ons op stal zouden we eigenlijk voor sir donnerhall gaan, prachtig om te zien en (niet heel belangrijk maar toch) heel erg lief in de omgang, nakomeling van hem stond ook bij ons op stal en was zeer belovend. Uiteindelijk voor Sandro hit gegaan om de kans op een vos kleiner te maken. Jammer, vond Sir donnerhall een stuk mooier. Sandro hit is wel bekender en ook wat ouder geloof ik.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:59

Helaas heeft SH al honderden nakomelingen maar ze breken maar niet door in de Grand Prix

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:00

juliomariner schreef:

Het probleem bij veel Duiste stamboeken is dat ze te weining variatie hebben en teveel op maar enkele bloedlijnen gokten omdat die op dat moment mooi in de markt lagen.
Hannover heeft bijna de hele springaanleg weggefokt en Oldenburg heeft een gok voor Sandro Hit gedaan maar dat blijkt toch helemaal verkeerd uit te vallen.

En het KWPN heeft wel genoeg bloedspreiding ,met ik gok 3/4 van de paardenstapel met en/of FFJ of G bloed .....? :n
Elk stamboek neemt (achteraf )weleens verkeerde beslissingen.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:03

juliomariner schreef:
Helaas heeft SH al honderden nakomelingen maar ze breken maar niet door in de Grand Prix

Yup, had het nu meer over sir donnerhall eigenlijk. Vind het ook jammer dat het uiteindelijk Sandro hit is geworden.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:06

amaze schreef:
juliomariner schreef:

En het KWPN heeft wel genoeg bloedspreiding ,met ik gok 3/4 van de paardenstapel met en/of FFJ of G bloed .....? :n

Ben misschien erg dom maar wie zijn FFJ en G

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:10

amaze schreef:

Het is niet het stamboek die de individuele dekkeuze bepaald, maar zij hebben wel te maken met de kwaliteit die uiteindelijk voor gebracht wordt.
De dressuurfokkerij (ik neem aan dat je de spring, tuig en Gelderse paarden niet bedoelt met je 3/4 deel) heeft te maken met een paar overheersende stamvaders die veel kwaliteit leveren.
Het zijn veelal de fokkers die aan ander bloed voorbij gaan bij hun keuzes.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:17

sarabande schreef:

Het is niet het stamboek die de individuele dekkeuze bepaald, maar zij hebben wel te maken met de kwaliteit die uiteindelijk voor gebracht wordt.
De dressuurfokkerij (ik neem aan dat je de spring, tuig en Gelderse paarden niet bedoelt met je 3/4 deel) heeft te maken met een paar overheersende stamvaders die veel kwaliteit leveren.
Het zijn veelal de fokkers die aan ander bloed voorbij gaan bij hun keuzes.[/quote]

Klopt maar de fokleiding moet wel richting aangeven, zeker in Duitsland waar de fokkers de autoriteit gaan volgen. Maar de Hannoveraanse en Oldenburger fokleiding wilden voor het snelle gewin, nu zitten ze met de gebakken peren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:25

Maar wat dat betreft heeft Duitsland hetzelfde probleem als Nederland, vandaar dat Duitse stamboeken nu ook Nederlands gefokt hengsten goedkeuren, hetgeen ze altijd beneden hun waardigheid vonden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:08

juliomariner schreef:
Ben misschien erg dom maar wie zijn FFJ en G
Kom .... denk even na ;welke hengsten zijn niet meer weg te denken uit de dressuurpaarden fokkerij ? ;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:10

Jazz OK maar de andere kom ik echt niet op, zit trouwens meer in de springpaardenfokkerij vandaar

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:25

juliomariner schreef:
Jazz OK maar de andere kom ik echt niet op, zit trouwens meer in de springpaardenfokkerij vandaar

Ferro,Flemmingh ,Gribaldi

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:55

Je hebt gelijk, ik kon er niet opkomen dacht dat je met FFJ 1 hengst bedoelde.

Het is net als met koken, een beetje knoflook is lekker maar te veel overheerst en maakt het gerecht oneetbaar

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:32

juliomariner schreef:
Waarom moet iedereen nu altijd zo nodig Duitse hengsten. KWPN staat zowel bij springen als dressuur bijna altijd bovenaan. Bij de Duitse dressuurlijnen wordt volgens mij veel te veel het gif Sandro Hit gebruikt. Daarnaast zijn de eisen voor rontgelogisch onderzoek bij veel Duitse stamboeken niet zo hoog.
Ik zie geen enkele reden om voor een duitse hengst te kiezen.
Daarnaast zijn op het moment nakomelingen van Nederlandse hengsten ook in Duitsland commercieel veel interessanter

Al eens geprobeerd een KWPN met leuke afstamming in Duitsland te verkopen? Zijn ze echt niet zo happig op hoor!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:34

Nee? volg de hengstenkeuringen dan maar eens

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:38

juliomariner schreef:
Nee? volg de hengstenkeuringen dan maar eens

Ja, zeker, daar praat ik niet over. Maar probeer eens een leuk sportpaard, geen topper, maar "leuk" aan een particulier te verkopen. Dat valt echt vies tegen...! En de fokkers die ik hier uit de buurt ken wagen zich qua fok nog steeds niet aan het KWPN, helaas!