welke rassen hebben ook valk/Buckskin kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:27

Peterina schreef:
- Meren

Ik neem aan dat je hiermee de MerenS bedoelt? Zowel enkelvoud als meervoud heeft de S

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:34

AlexandraM

Re: welke rassen hebben ook valk/Buckskin kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 00:34

ja die kwpner ben ik ook tegen gekomen toen ik zocht :) ze is wel wat aan de lichte kant (houd meer van het iets meer goudkleurig diertje:D)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:17

Die 'tint' heet 'buttermilk buckskin' en is eigenlijk het zuiverste wat kleur betreft. D.w.z. dat er geen invloed is van andere genen om de kleurschakeling donkerde te maken (bijv. sooty).

Dit is een donker valk Anglo-Arabier hengst (die nb te koop of te lease is):
Afbeelding

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:47

o man :P mooi beestje zover ik kan zien :D even een kwijl moment pff

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:34

Als je écht een gouden valk wilt kun je misschien eens kijken naar een Akhal-Teke of kruising Akhal-Teke. Stokmaat 1.50 tot 1.67 en in drie types: 'windhond' of ranke type (en het bekendste type), middentype en zwaarder type. In Duitsland heb je het Deutsches Reitpferd en ook Deutsches Reitpony, waar onder invloed van o.a. de AT diverse valkkleurige paarden voorkomen die qua stokmaat voldoen aan je eisen. Bij de AT is ongeveer een kwart van de paarden valkkleurig blijkt uit gegevens van het stamboek. Een bijkomstigheid is dat een aanzienlijk deel van de paarden een metaalglans heeft, waardoor je dus paarden krijgt die met recht goudkleurig te noemen zijn.

Bijvoorbeeld goudbruin: Karamat
Goudvalk: Merrie Rosanna, jonge hengst Tarzan, Pakistan.

Gouden palomino: merrie of hengst en nog een hengst (maar wel een jong gupje van het ranke type): Suncheli. Er zijn er overigens die nog meer glanzen dan dit, en het is ook afhankelijk van de zon.
Heb zelf ook een valkkleurige, maar niet specifiek geselecteerd op de kleur - het was het karakter en de uitstraling die me voor haar deden vallen. :D

Je zou ook nog kunnen denken aan een Kinsky/Tsjechisch warmbloed, waar ook een scheut AT doorheen zit en ook goudglans voorkomt, mocht je een echte goudvalk willen. :)

Ok, nu heb ik wel genoeg ge-spamt. ;)

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:37

ook ijslanders en andere gangenpaarden hebben deze kleur.
ook quarter horses hebben ooit deze kleur
wij hebben er zelf een, de mooie buttermilk buckskin eygló (eigen fok)
1 jaar oud.
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:40

Idd als je een zg 'metallic' glans wilt dan moet je richting AT kijken ... het is namelijk eigen aan die ras, maar de verschillende tinten van valk zijn in alle rassen.
De valk hengst hierboven, 'Over The Top', heeft ook die speciale glans ... en ik heb me laten vertellen dat er in de 4e of 5e generatie ook een AT voorouder in zit.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:10

Palomino en valk zijn echt mooie kleuren! Ik wilde als ik ene paard mocht zo'n kleur. Maar nu heb ik toch een vosje! Wat ik absoluut niet wilde XD Haha maar ze is gewoon echt een super pony!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 03:20

Peterina: dankje voor je uitgebreide antwoord... ik hoef overgins niet direct zoon echte glans zeg maar... :) de gewone zijn al mooi genoeg hihi..al hebben ze wel wat...en nog maals..dat paard wat je liet zien op foto...brachtdier! zou hem je liefst zo uit te stal komen halen hihi :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 03:21

kim345 schreef:
Palomino en valk zijn echt mooie kleuren! Ik wilde als ik ene paard mocht zo'n kleur. Maar nu heb ik toch een vosje! Wat ik absoluut niet wilde XD Haha maar ze is gewoon echt een super pony!

iid ik ken iemand die echt GEEN wit paard wou, NOOIT zei ze nog..en wat heeft ze...een wit arabiertje :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 04:22

Peterina schreef:
Moderne rassen waar het creme gen niet in voorkomt:
- Volbloed Arabier : zij het Egytisch, Russich, Pools of Crabbet, als het palo of valk is dan is het niet 100% Arabier.
- Fries
- Haflinger
- Meren
- Lippizaner
- Holsteiner
- Hannoveraan
- Trakehner : dwz een trakehner geregistreerde bij het hoofd register: Trakehner Verband; bij Pools of Russische 'trakehners' bestaat het wel. Dat gezegt zal er binnenkort verandering in komen omdat er pas een palomino Engels Volbloed merrie is gekocht door het TV.

Dit zijn zowat de 'algemeen' bekende rassen, er zullen wel een paar zijn van die 'speciaaltjes' die ik vergeten ben, maar in bijna alle pony rassen komt het creme gen voor en in vele warmbloed 'rassen', zij het rechtsstreeks of door kruising.

Trakehners komen wel in valk voor ;)
Er staan hier verschillende cremello EV ter dekking, waarvan veulens gewoon ingeschreven kunnen worden in het ATA (Americaans Trakehner Stamboek)...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:16

Libera schreef:
Peterina schreef:
Moderne rassen waar het creme gen niet in voorkomt:
- Volbloed Arabier : zij het Egytisch, Russich, Pools of Crabbet, als het palo of valk is dan is het niet 100% Arabier.
- Fries
- Haflinger
- Meren
- Lippizaner
- Holsteiner
- Hannoveraan
- Trakehner : dwz een trakehner geregistreerde bij het hoofd register: Trakehner Verband; bij Pools of Russische 'trakehners' bestaat het wel. Dat gezegt zal er binnenkort verandering in komen omdat er pas een palomino Engels Volbloed merrie is gekocht door het TV.

Dit zijn zowat de 'algemeen' bekende rassen, er zullen wel een paar zijn van die 'speciaaltjes' die ik vergeten ben, maar in bijna alle pony rassen komt het creme gen voor en in vele warmbloed 'rassen', zij het rechtsstreeks of door kruising.

Trakehners komen wel in valk voor ;)
Er staan hier verschillende cremello EV ter dekking, waarvan veulens gewoon ingeschreven kunnen worden in het ATA (Americaans Trakehner Stamboek)...

Je hebt trakehners en je hebt Trakehners die geregistreert zijn bij het moeder Stamboek: Trakehner Verband ... qua benaming niet veel verschil maar qua stamboekpapieren HEEL VEEL verschil. Er is maar een cremello EV wereldwijd ! waarvan de veulens aangenomen worden en meteen ingeschreven worden in het Hoofd Register van T.V., en dan wel te verstaan van T.V. geregistreerde merries, en dat is 'The Alchemist'. Deze cremello hengst is de enige EV cremello hengst ter wereld die een HLP heeft gelopen die aangenomen wordt door het T.V.. Men moet ook de registratie regels weten en kennen van het T.V.: alleen veulens met 6 volledige T.V. ggk hengsten en ingeschreven ouders worden opgenomen in de Hoofd Register ... al de rest tellen niet mee als je een echte Trakehner fokker bent. Laat je niet bedutten of voorschotellen ivm het ATA en wat daar mogelijk is, het T.V. heeft vaste regels en alhoevel het veulen misschien in het ATA ingeschreven kan worden, zal het nooit vol T.V. papieren krijgen.

Trouwens, al eerder vermeld, er is een palomino gekleurde EV merrie gekocht door het T.V. met bedoeling van inzet in het Trakehner Verband fokkerij, EN dit jaar is een palomino gekleurde veulen van The Alchemist uit een MMB Trakehner Verband geregistreerde merrie ingeschreven en opgenomen in het T.V. Hoofd Register (de alle eerste officele palomino gekleurde TV!).
Maar tot nu toe bestaat er geen Hoofd Register valk gekleurde Trakehner Verband geregistreerde paard.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:34

JoSav schreef:
Heb zelf ook een valkkleurige, maar niet specifiek geselecteerd op de kleur - het was het karakter en de uitstraling die me voor haar deden vallen. :D

Je zou ook nog kunnen denken aan een Kinsky/Tsjechisch warmbloed, waar ook een scheut AT doorheen zit en ook goudglans voorkomt, mocht je een echte goudvalk willen. :)

ik bedoelde btw eigenlijk jou met uitgebreide info ;) en idd helemaal mee eens! ik vind dat wel een mooie kleur MAAR t aller alles belangrijkste is uitstraling/karakter...

en uhm ja kinsky ken ik maar dacht dat die toch meer palemino waren..en ik vind het valk juist zo mooi door de donkere benen/manen

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:50

Ik heb er 1, alleen dan is hij bont. De ouders van hem zijn onbekend. Alleen er word gezegt dat hij een andalusier x paint is..

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:10

Sooo die hebben mooie kleuren,.... heel appart.

JoSav schreef:
Als je écht een gouden valk wilt kun je misschien eens kijken naar een Akhal-Teke of kruising Akhal-Teke. Stokmaat 1.50 tot 1.67 en in drie types: 'windhond' of ranke type (en het bekendste type), middentype en zwaarder type. In Duitsland heb je het Deutsches Reitpferd en ook Deutsches Reitpony, waar onder invloed van o.a. de AT diverse valkkleurige paarden voorkomen die qua stokmaat voldoen aan je eisen. Bij de AT is ongeveer een kwart van de paarden valkkleurig blijkt uit gegevens van het stamboek. Een bijkomstigheid is dat een aanzienlijk deel van de paarden een metaalglans heeft, waardoor je dus paarden krijgt die met recht goudkleurig te noemen zijn.

Bijvoorbeeld goudbruin: Karamat
Goudvalk: Merrie Rosanna, jonge hengst Tarzan, Pakistan.

Gouden palomino: merrie of hengst en nog een hengst (maar wel een jong gupje van het ranke type): Suncheli. Er zijn er overigens die nog meer glanzen dan dit, en het is ook afhankelijk van de zon.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:17

Mocht je een warmbloed zoeken met Equus Kinsky (zoals het officieel heet) dan is er een fokker in Nederland:
http://www.kinskystable.nl/
Zij heeft een perlino gekleurd EK hengst en fokt met KWPN merries.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:19

Is de Connemara al genoemd?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:39

@AlexandraM: ik ken zeker een aantal mensen die persé een goudvalk Akhal-Teke wilden en ook bereid waren te wachten tot het juiste exemplaar zich aandiende omdat ook idd het karakter en de uitstraling moesten kloppen (en vaak ook gebruiksdoel). Zolang je de rest van je wensenpakket goed voor ogen houdt en weet wat je voor type paard zoekt zal er absoluut een leuke valkkleurige op je pad komen.

Er zijn absoluut valkkleurige kinsky-paarden. Ze komen voor in een heel scala aan kleuren, maar de palomino is het bekendst. Zie bijvoorbeeld Lotar, Alois, Vitis.
Nog een paar links met afbeeldingen van valkkleurige Equus Kinsky:
http://www.equus-kinsky.com/dressage1-gallery.jpg
http://mirunah.rajce.idnes.cz/Sarkon_Kinsky/
http://tynika.rajce.idnes.cz/CIN_-_23.4.07/

Voor meer informatie kun je kijken op deze site: http://www.equus-kinsky.cz/ of http://www.equus-kinsky.com/ voor de internationale versie. Of zoals Peterina al zei eens een kijkje nemen bij de eigenaren van de Tsjechische dekhengst Baron.
Je kunt ook eens rondkijken bij de Akhal-Teke stoeterij Argamak in Drenthe. Ze hebben een aantal valkkleurigen te koop en fokken naast volbloed AT ook af en toe kruisingen, o.a. met KWPN en Welsh merries. Ze hebben jonge paarden uit diverse jaargangen, waaronder ook in valkkleur. Ook buiten Nederland zijn er diverse fokkers.

_Hackney_: de metaalglans komt doordat de haarstructuur anders is dan bij een gewone paardenvacht, waardoor het veel meer licht reflecteert dan normale haren. Het is een glans die vooralsnog niet gelinkt is aan een bepaald gen en (vrijwel) uitsluitend voorkomt bij AT en enkele rassen die ontstaan zijn uit de AT. De glans van de Equus Kinsky wordt mogelijk ook gelinkt aan Turkoman (AT) voorouders. Voorheen werd gedacht dat er een link was met het champagne-gen, dat ook een ongekende glans veroorzaakt, maar het staat daar geheel los van.
Met zo'n goudkleurig paard ben je in ieder geval wel verzekerd van veel bekijks. :D :D

Sille87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:34

ik heb een valk <3 Het is een welsh merrie van 1,30m. Met 2 super blauwe maanogen. Echt zo mooi. Ik snap wel dat je het een mooie kleur vind. Ik vind de kleur toch best belangrijk. Want dat is toch ook vaak de uitstraling van het paard. En het maak je paard toch je eigen droom paard !!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:32

new forest..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:08

t is al eerder gezegd, maar Lusitano's zijn er ook in de Valkkleur. En zelfs wel bijna goudvalk. (niet de AKhal Teke metaalglans, maar wel goudkleurig)

Als je wilt weten wat ik bedoel: Kijk maar eens bij mijn avatar....

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:13

Welsh Cobs zie je ook in de valk kleur :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:30

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:34

KG_Images hier op bokt heeft een hele mooie valkmerrie van 1.63.