Veulen aanschaffen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolinnepin

Re: Veulen aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:21

ik vind wel dat iedereen behoorlijk negatief doet over het aanschaffen van een veulen. ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. heb een arabische ruin van 3.5 jaar oud, maar bij ons op stal staat een prachtig arabierxandalusiër merrieveulentje. zij is nu 3 maanden oud en mag dus natuurlijk nog niet van haar moeder af, maar ik zit er echt hard over na te denken om haar over te kopen als het eenmaal zover is.
een paar kopen neemt altijd risico's met zich mee, zowel het kopen van een veulen als een ouder paard. die hele keuringen hoeven ook niks te zeggen, want een vriendin van mij had haar aankomende paard volledig binnenste buiten laten keren door de dierenartsen, keuringsrapport helemaal in orde. toen het paardje net een maand van haar was, heeft ze haar in moeten laten slapen omdat ze een tumor in haar hoofd bleek te hebben. daar ben ik persoonlijk van geschrokken.

mijn av is ook gekeurd, maar ik hecht er dus niet teveel waarde aan. je moet doen wat je leuk vindt en niet wat anderen zeggen. risico's hou je, jong of oud paard en uitdaging.. ja.. dat valt wel mee denk ik. veel werk. dat is het wel! uitdagingen kan je inderdaad ook vinden in volwassen paarden.

doe wat je leuk vind, is de boodschap, haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:32

Toen ik op 17 jarige leeftijd een eigen paard kreeg(die net 3 jaar was) had ik veel ervaring bij de pony's en al een jaar op een volwassen Z2 dressuurpaard gereden.
Toch viel het me helemaal niet mee om zo'n groen paard te rijden. Ik zou voor een eerste paard voor een meer ervaren paard kopen. Daar heb je dan gewoon meer lol aan.
Ik ben nu met mijn 4 jonge paard bezig en het gaat al allemaal veel makkelijker dan de eerste keer.

Als je een hengst koopt zou ik hem op een geschikte leeftijd laten castreren en in de opfok zetten. Als een hengst geen zicht heeft op goedkeuring als fokhengst vind ik het niet diervriendelijk om hem hengst te laten.
Temprament is niet noodzakelijker wijs geslachts afhankelijk. Hengsten hebben vaak een mooie bespiering van de hals ...daarom zijn (zeer ervaren) dressuurruiters vaak dol op hengsten.

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:56

Of je een veulen aanschaft is geheel afhankelijk van je ervaring. Als je weinig ervaring hebt met jonge paarden zou ik er toch nog eens over nadenken of je niet een ouder (wat meer ervaren) paard zou kopen. Zeker omdat je aangeeft alleen pony's gereden te hebben. De overgang pony naar paard is ook al een stap. Daarintegen vind ik het zelf echt super leuk om een veulen te zien opgroeien en hem/haar uiteindelijk alles te leren.

Mijn mening is overigens dat een merrie meer temperament heeft. Hengsten vertonen op latere leeftijd misschien hengsten gedrag, maar zijn over het algemeen rustiger. Ik heb nu zelf een hengstje van 1,5 en het is werkelijk een schat van een paard. Rustig, braaf en erg lief. Mijn eerste veulen was een merrie, ook erg braaf, maar veel meer pit. Mijn hengstje staat in de opfok ik Nigtevecht. Opfok zit misschien een risico aan, maar ik ben echt 200% tevreden. Dat er bij een hengst meer vertrouwen is naar de eigenaar is in mijn optiek echt volkomen onzin. Vertrouwen krijg je door de band die je opbouwt.

Succes met je beslissing.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:12

Hoi

Ik heb vorig jaar een haflinger veulen gekocht voor vriendje voor mijn kwpn en me zelf natuurlijk. Nou ik zou het iedereen aanraden. Je kan het veulen zelf opvoeden en weet Alles van je pony omdat je hem al van jongs aan heb .mijn veulen is nou bijna 2 . En ik heb Echt een maatje aan haar . Ook omdat ze van jongsaf bij me is . Het is zo goed bevallen dat ik nou weer een veulen er bij heb gekocht

Wat ik wel zal aanraden grondwerk te doen . En wandelen krijg je een goeie band met je veulen .
En een veulen goed laten merken dat jij de baas bent .( op de grondwerk manier) en veel geduld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:33

je kan natuurlijk ook altijd gaan voor een 3-jarige die nog maar net zadelmak is, of net uit de opfok komt :) Heb je ook een groen, onbeschreven blad dat je kan rijden naar je eigen wensen en hoef je toch geen kosten in opfok te steken.

Ik heb als eerste paard een volwassen merrie gekocht, maar wel eentje met een (gigantische) handleiding. Ik heb meer werk aan die dame en mijn andere jonge verzorgmerrie dan aan de jonge hengst. Da's een held op sokken... Ik riep vroeger steevast dat ik nooit een merrie wilde, nou, geef mij maar niks anders meer, en al helemaal geen ruin! Ik hou wel van dat wispelturige :j (al vind ik de hengst met zijn kuurtjes ook wel het einde, voor zolang hij het netjes houdt natuurlijk. anders is het toch ook ballies dada)

Qua band: als je je werk als eigenaar goed doet, heb je met elk paard wel een goeie band hoor, al is dat ook weer per paard verschillend. En bij de ene zit die wat dieper dan bij de ander. Ik merk persoonlijk geen verschil bij de oudere merrie of de andere jonge paarden/veulens die gekocht geweest zijn.
Ook niet met hechting aan de eigenaar, als je ze goed opvoedt en je positie als leider correct invult, dan vinden ze jou altijd allemaal de belangrijkste in hun leven :+ Je geeft ze immers hun vertrouwen, hun rust, en naar hun gevoel veiligheid. En je bent al helemaal bijzonder als je ook nog es regelmatig met lekkers komt aandraven ;)

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:31

Leuk een veulen of jaarling..
Maar veel tijd en geld..

Geld heb ik voornamelijk gemerkt in;
Kosten van de opfok, terwijl je er niks mee doet.
Casteratie..
Stallingskosten pensionstal, terwijl je er niet veel mee kan.
Het laten beleren.
Keuringsklaar laten maken.

En er gaat zoveel tijd inzitten.
Opvoeden van een paard is zeer ingewikkelt, en je moet constant zo ontzettend bewust omgaan met het paard.
Het heeft mij veel energie gekost, maar zou het zo overdoen. Ik heb alles vanaf dag 1 met hem meegemaakt!
En heb hierdoor een super band met hem!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:40

Ik heb ook 2 hengstenveulens groot gebracht en heb er nog steeds geen spijt van ze zijn nu bijna 5 en 4 en heb er super paardjes aan en ja het kost veel tijd en geld maar de band die wij hebben is onbetaalbaar.
En jij hebt al ervaring die ik niet had en mij werd het ook afgeraden en er werd een hoop negatief gedaan en ik zou het zo weer doen.