Hoeveel voeren jullie je PRE? (hij wordt te dik)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:54

Emerald schreef:
cloris schreef:
Nou hier moet er flink gevoerd worden hoor, 3KG krachtvoer/2KG Seniores Priores/6handjes (flinke) Luccerne en 5x voordroog per dag gaat er hier doorheen. Geef ik minder? dan wordt hij echt schraal ;)

Jee Cloris, als ik hem dat geef ontploft ie denk ik.. Mijne (ook hengst en hele dag buiten in de sneeuw) krijgt 2x halve schep muesli mix van bailey's en de hele dag door hooi. Geen graszaadhooi, maar gewoon goed hooi. Hij blijft goed op gewicht en wordt niet te heet. Ik denk als ik hem zoveel krachtvoer geef dat ie over de boxdeur heen komt 's avonds. Hoe oud is Piep nu eigenlijk?

Piropo is 17:) en ach 3KG krachtvoer is niet eens zo veel, redelijk gemiddeld. Hij staat ook nog eens behoorlijk in het werk (behalve op dit moment natuurlijk). Hij verbruikt het gewoon echt allemaal.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:56

Leuk om te lezen zeg, hoe ieder paard toch weer verschillend is. De 1 wordt dik van lucht en de ander heeft gewoon best wat nodig!

De mijne heeft ook wel wat nodig hoor, als hij wil issie in 2 a 3 dagen zo heeeel wat kilo's kwijt := . *Wou dat ik dat kon haha _O- *.

Maar de mijne krijgt als we vol aan de bak zijn ong. 5 dagen per week trainen rijden of longe werk.
Twee keer per dag 1 (tot 1,5) schep brok
- na het rijden 1 schep muesli

Nu hij stil staat krijgt ie wat minder
Twee keer per dag 1/2 schep muesli en 1/2 schep brok

Hooi krijg hij echt de hele dag door als die buiten staat uit een ruif. Hij kan eten wat hij wil!! Maarja, van hooi wil hij toch niet zo heel veel hebben... Als hij s avonds teveel krijgt ( 2 plakken) ligt het door heel zijn stal heen... Al merk ik met deze kou dat ie toch wel lekker door eet hihi.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:05

Inderdaad grappig om te zien hoeveel verschil er zit tussen paarden. Nou moet ik wel zeggen dat mijn rantsoen momenteel gebaseerd is op vorst, sneeuw en niet werken. Als hij wel in het werk staat krijgt hij natuurlijk wat meer, maar nu ik niets kan doen dan hem buiten zetten...Tja, dan kan ik hem echt niet teveel geven.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:06

Erg veel verschil tussen het voer, geen kant en klare oplossingen (zoals met alles :) ).

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:10

Andapanda schreef:
Erg veel verschil tussen het voer, geen kant en klare oplossingen (zoals met alles :) ).

Ik voer mijn honden ook op het oog zoals ze dat altijd zo mooi zeggen ;) elk paard is anders dus je moet gewoon goed kijken waar jouw paard het het best op doet ;)

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:29

ik heb die van mij op 1schep muesli van havens coolmix 1schel basis sport brok van havens en 1 plak voordroog staan met nog een flinke hand luzerne, maar hij moet dan ook aan komen op 1 of andere manier wil die van mij niet dik blijven. vooral boven op de rug die zie je gewoon lopen terwijl de ribben wel mee vallen die zie je niet die voel je net.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:57

denk ook dat je kuil te rijk is. Kan je anders geen hooi proberen?

mijn 6 jarige pre krijgt 3 kg sportbrok + kilo pavo natures best musli ,op een dag
(musli als 'beloning') en hele hopen kuil ;)
ze is ook makkelijker te dun als te dik :)

Andapanda

Re: Hoeveel voeren jullie je PRE? (hij wordt te dik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:01

Even een update, meneer wordt al rustig aan iets slanker en wordt hopenlijk niet meer aangezien als een drachtige merrie :). Hij krijgt nu in overleg met DA afgemeten kuil met lage ds gehalte en minder brok aangepast op de beweging.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:11

cloris schreef:
Piropo is 17:) en ach 3KG krachtvoer is niet eens zo veel, redelijk gemiddeld. Hij staat ook nog eens behoorlijk in het werk (behalve op dit moment natuurlijk). Hij verbruikt het gewoon echt allemaal.

Frío is 2 jaar jonger en een ruin en die stond tot vorig jaar ook in de winter op 3 kg krachtvoer. Nu staat ie op 2kg en een behoorlijke portie kuil/voordroog (minimaal 3x per dag een flinke pluk).

Vorige winter werd ie wat te dik en toen was bij hem de oplossing niet minder voeren, wel meer beweging. Meerdere dagen per week stond hij dan in de stapmolen en reed ik hem ook nog een uur.
Nu is zijn conditie goed. Hij krijgt 2x 3/4 kg biks (sportbrok), 1x 1/2 muesli met een flinke hand pavo daily plus (had ook lucerne kunnen zijn) en zoals gezegd 3 a 4x per dag een ruime portie kuil. Verder staat ie op stro en heeft ie dus altijd wat te knabbelen.

cloris schreef:
Andapanda schreef:

Ik voer mijn honden ook op het oog zoals ze dat altijd zo mooi zeggen ;) elk paard is anders dus je moet gewoon goed kijken waar jouw paard het het best op doet ;)

Dat wilde ik ook zeggen ;) Doen wij met de honden en katten ook. En dus bij Frío ook. Ik let op of hij fris genoeg is, wordt ie slomer dan pas ik zijn dieet en/of winterjas aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:28

Niet terugschroeven qua ruwvoer, maar geef dan liever 'ander' ruwvoer.
Ik neem aan dat ze daar geen kuil voeren maar voordroog? Dus langstengelig droog verpakt hooi., en geen natte/ korte koeienkuil (dat is nl een groot verschil!).
Vul het eventueel aan met gerstestro (wat gewoon stro kan ook wel, niet mee overdrijven) en/of graszaadhooi.
Laat hem lekker veel buiten lopen, een dier dat overdag buiten de hele dag scharrelt verbrandt meer dan een dier dat alleen maar stil staat.
2x een handje krachtvoer zou hem niet dik moeten maken, maar misschien kun je dan beter kiezen voor een vitaminebrokje (semper cubes van st Hippolyt bijv)... want je komt op deze manier niet aan voldoende vitaminen.

Wanneer je EN minder ruwvoer voert, EN je paard op krullen zet, EN hij weinig buiten komt vraag je om ellende: maagzweren, stress, koliek...

Tot slot: een paard is een grazer... geen roofdier. Een grazer heeft een 'bolle' buiklijn, die buik is immers gevuld met ruwe vezels.
Een strak oplopende buiklijn zie je alleen bij een hond.
Wanneer je paard straks weer in training is, train je (als het goed is) zijn buikspieren en ziet alles er weer fraaier uit!

Beter iets te dik maar gezond in de winter, dan koliek en maagzweren! Lekker hooi happen dus!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:59

Als ik mijn 4 pre's vergelijk?
Is de ruin Gemelo,degene die het snelst dik wordt. (ook het type paard, groeit van lucht)
Wat mijn ervaring is, is dat het belangrijk is, of je nu hooi voert, of droogkuil , het suikergehalte in dit voer.
Bovendien vind ik het belangrijk ook de vitamine en mineralen aan te vullen , en ik doe dit mbv een basis/onderhoudsbrok.
Volgens mij zit er in de pavo koeken behoorlijk wat suikers. Zo ook in de meeste muesli.
Met Pavo heb ik zowiezo niet zulke prettige ervaringen. Paarden worden wat doffer in de vacht.
Ik heb goede ervaringen met Master/vancooten basisbrok, granenmix (geen muesli) en het voer van Bio Ron, dan vooral de ruwe spelt (handje per dag) en de granenmix

Het moeilijkste is dus het hooi! zit daar alles wel in wat ze nodig hebben.
je ziet bv in arme landen, mensen die weinig eten en te weinig vitaminen of bep mineralen binnenkrijgen ook een dikke buik krijgen.
Wat ik veelal merk van droog kuil, is als het snel beschimmeld , er over het algemeen meer suikers bevat, dit heeft alles te maken met wanneer gemaait, hoe lang gedroogd , wat voor grassoorten e.d.

Als je het dus goed zou moeten doen, zou je de balen moeten onderzoeken op voedingswaarde.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:25

Wij hebben zelf een lusitano, en twee lusitano x arabieren, de lusitano en 1 lus x arab hebben we gekocht in portugal nu 6 jaar geleden, zij krijgen nu ondanks dat het winter is maar een halve kilo biks per dag en ruim hooi, overdag staan ze buiten met deken. De rest van het jaar krijgen 2 handjes na het rijden, doordat het een heel sober ras is merken we bij hun gelijk als ze te veel eten krijgen, ze worden niet alleen dik maar ook druk met rijden. In het voorjaar kijgt de lusitano vaak helemaal geen biks, dan staan ze dag en nacht buiten en moeten we al oppassen dan ze niet te veel gras eet. We zijn al jaren opzoek naar het goede eten, maar 1 tip: voor geen kuil maar hooi. Die van ons kunnen niet tegen kuil er worden er dik van en krijgen buikpijn. Het rare is dat de zoon van de luso x arab (in nederland geboren) nergens last van heeft, gewoon 2 kilo brok en kuilgras.
Ze krijgen ook geen brok maar muesli met alle voedingsstoffen erin, op brok reageren ze niet goed, pas vooral op het suikergehalte, in het voorjaar kunnen ze ook heel snel dik worden met te veel gras. Als je ze zelf in het land kan zetten is het ook goed om dat pas na 11 uur te doen, dan is het suikergehalte van het gras lager geworden!
Succes!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:23

heej,
ik las dat je vond dat je paardje te dik werd, een dikke buik hoeft niet altijd te beteken dat je paard te dik is, kijk ook naar de hals staart aanzet en voel over de ribbben .
ik zou zeker niet op hooi of kuil besparen je kunt dan beter alleen de pavo koek geven en het krachtvoer achterwege laten
hij krijgt dan toch gewoon de nodige vitamine en zijn vezels .

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:18

TS: Mooi dat ie nu wat meer op gewicht is, die van mij wordt megadik van (voordroog)kuil, en krijgt dus alleen hooi. Krachtvoer krijgt ie niet, nergens voor nodig, zat energie en hij wordt dus heel snel dik ;)

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:52

Ik heb een Lusitano hij is echt super vet hij krijgt echt heel erg veel vet bij zijn schouders
wij geven hem minder bix hooi kan niet kwaat

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:47

Was eigenlijk benieuwd of een van jullie in het afgelopen jaar ook voer beleid drastisch heeft aangepast.
Inmiddels ben ik overgestapt naar uitsluitend hooi, geen brok, wortels ets Enige wat overblijft is klein beetje (zo suikervrij mogelijke) slobber om de medicatie door heen te geven.

Een van jullie ook problemen met gras (insuline resistentie of overig)?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:32

Ik denk dat als je hem al meer laat galloperen hij alweer afvalt.
maar kijk uit want wat jij te dik vind kan misschien juist wel gewoon bij de bouw horen.
een spaans paard hoort rond te zijn met veel vlees dat is het ras. Als je zijn bouw gaat vergelijken
met een warmbloed paard dan word hij te mager.