veulen heeft het erg koud,wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:10

Duhelo schreef:
ik zou opteren om ze anders de mogelijkheid te geven om binnen te komen maar de stal open te laten, zodat ze kan kiezen tussen binnen of buiten
of ze de mogelijkheid geven om op te warmen (ipv in een maal 6 uur buiten, ze sochtends een uurtje of 2-3 buiten gooien, over de middag effe binnen halen dat ze kan bijeten, mss wat warm voer geven, en daarna nog een uurtje of 2-3 naar buiten, bij voorkeur met een ander paard, dan stimuleren ze elkaar toch om een beetje te bewegen (al is het maar omdat de een het plukje hooi van de ander wil opeten) en ze kunnen bij elkaar staan om warmte te zoeken.
een deken zou ik ook niet direct doen, als het niet anders kan ze dan maar op stal en twee maal per dag een uurtje buiten ofzo

ja zou kunnen als ik thuis zat,ik heb een fulltime baan van smorgens 7 tot savonds half 5.
eerst had ik een meisje die ernaast woont die ze smorgen even hooi gaf en buiten zette.
helaas heeft die opeens besloten om te stoppen(overigens zonder het te melden).

@senna21; ze zit heel goed in der vlees ja,ze is zelfs eigenlijk iets te dik maar dat vind ik voor een opgroeiend veulen totaal geen probleem

@sonjim; hooi ligt zowel binnen als buiten,net zoals het water...heb buiten een bak staan en in de stal ook.
presca heeft eigenlijk helemaal geen slechte vacht,mooi dik en dicht,ze worden hier in de winter ook bijna niet gepoetst om de vetlaag te behouden.

@melanie5; bang om in de stal te komen is ze zeker niet,de merries zijn eerder bang voor haar haha
als ze iets wil dan zal het gebeuren ook.
en daarbij komen winoa en pepper ook helemaal niet in de stal,die vinden het prima buiten vandaar dat ze in de winter ook gewoon dag en nacht buiten staan.

@Lindy1982; ik let heeeel goed op voor longontsteking ja,heeft ze als 3 weken oud veulen al gehad en heeft ff geduurd tot ze er weer bovenop was.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:36

Mijn jaarling staat al een jaar in Tsjechië, waar het nog een heel stuk kouder is in de winter dan in NL. Ze eten zich daar, de hele dag door, letterlijk warm. De veulengroep krijgt, behalve onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer, ook nog 1 x daags een mix van veulenbrok, suikerbiet en muesli.

Uit de wind kunnen staan is belangrijk, (de bossen en heuvels in Tsjechië breken de wind al,) en de veulengroep kruipt lekker achter de hoge ronde hooibalen. De ouderen staan op een kluitje en houden elkaar warm.

Ik denk dat Presca gauw genoeg in haar wintervachtje zal groeien en zal wennen. Tot die tijd genoeg schuilmogelijkheden bieden, en ik zou haar vooral geen dekentje opdoen.

Duhelo

Re: veulen heeft het erg koud,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:58

gem: heb je er een reden voor dat je veulen in tsjechie staat;?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:06

Ik merk bij mijn veulens 8 maanden zijn ze :) Dat ze het wel lekker vinden om een aantal uren buiten te zijn maar na 4 a 5 uurtjes toch ook weer makkelijk naar binnen lopen .. Ook die van mij hebben een flink vachtje .. Maar als ik merk dat ze het zat zijn gaan ze gewoon naar binnen moet niet ten koste gaan van wat het veulen fijn vind .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:07

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:19

Als uit de praktijk blijkt dat het veulen het koud heeft.... alle theorieën ten spijt, dan gaat er bij mij een dekentje op hoor. Ik vind de ontwikkeling van de benen zoveel meer belangrijker dan de ontwikkeling van de vacht.... rotte pootjes kan je niet op rijden, slechte vacht wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:36

Als ze de mogelijkheid heeft om naar binnen te gaan en dat niet doet valt het denk ik wel mee. Tuurlijk staat ze liever bij de andere pony's en blijft ze daarom ook buiten maar als ze het echt heel koud zou hebben ging ze wel naar binnen.

Heb je haar ritme niet veranderd? Ze staat nu niet meer buiten dan eerst?

Ik zou het gewoon nog even aankijken, de temperatuur is natuurlijk wel erg gedaald in korte tijd en daar moet een paard ook aan wennen net als wij mensen.
Als je nu begint met dekens kom je er niet meer vanaf voor de zomer.
Zorg gewoon dat ze ruim voldoende te eten heeft, geef een beetje krachtvoer extra, zorg dat ze naar binnen kan, zet desnoods een paar boxen extra open.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:43

Mijn paarden staan liever buiten dood te gaan van de kou, dan dat ze 1 stap de openstaande stallen inzetten: zeker de arabieren paniekeren = claustrofibisch als ieder paard eigenlijk wel is. Bij mij dekens dus ;-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:47

scoxxx schreef:
Als uit de praktijk blijkt dat het veulen het koud heeft.... alle theorieën ten spijt, dan gaat er bij mij een dekentje op hoor. Ik vind de ontwikkeling van de benen zoveel meer belangrijker dan de ontwikkeling van de vacht.... rotte pootjes kan je niet op rijden, slechte vacht wel.

Zo denk ik er ook over..
Ik heb mijn angalo arabier 2 jaar lang zonder dek op het land gehad en 24/7 mogenlijkheid tot ruw voer en elke dag kwacht voer, hij werd als maar dunner, en zijn vacht werd als maar slechter en hij had het zoooooo koud. Laatst had hij het ook zoo koud dat ik toch besloten heb hem een dek op te doen, omdat hij het gewoon echt te koud had. Hij viel ook in een klap weer behoorlijk af. Nu heeft hij bijna een week een dek op, hij is niet dunner geworden, hij is weer vrolijk en staat ook weer alerd in de paddock. Daar waar hij eerst ineen gedoken en als een ziek paard in de paddock stond en in de buitenstal al ziender oog wat opknapte. Het was echt genoeg rede voor mij, en hij doet het nu super, ondanks de deken...

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:11

Kan het zijn dat ze zich gewoon verveelt, daarom zo stil gaat staan en dan wordt je vanzelf wel koud. Heeft ze wel een eigen maatje van haar leeftijd of staat ze alleen tussen de volwassen paarden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:16

kempkes, ik denk niet dat dat wat uit maakt... leeftijdsgenootjes (veulens onder elkaar dus) spelen ook niet de hele dag. Die staan ook vrijwel de hele dag te eten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:17

scoxxx schreef:
Mijn paarden staan liever buiten dood te gaan van de kou, dan dat ze 1 stap de openstaande stallen inzetten: zeker de arabieren paniekeren = claustrofibisch als ieder paard eigenlijk wel is. Bij mij dekens dus ;-)

Een paard wat nooit slechte ervaringen heeft gehad is niet bang voor een stal hoor, ik zie ook niet waarom dat wel zou moeten.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:25

Peelie schreef:
kempkes, ik denk niet dat dat wat uit maakt... leeftijdsgenootjes (veulens onder elkaar dus) spelen ook niet de hele dag. Die staan ook vrijwel de hele dag te eten...

Nou denk het zeker wel, paarden blijven kuddedieren. En een jong paard trekt gewoon sneller op met een ander jong dier. En jonge paarden kunnen zich aardig met elkaar bezighouden hoor. Heb het zelf gezien met mijn eigen jonge paard heeft in een volwassen groep gelopen en in een groep met leeftijdsgenoten en kan je vertellen, dat ze veel actiever was met eigen leeftijdsgenootjes.

Hoeft overigens niet voor elk paard gelden, maar kan zeker een rol spelen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:59

anneliesdj schreef:
scoxxx schreef:

Een paard wat nooit slechte ervaringen heeft gehad is niet bang voor een stal hoor, ik zie ook niet waarom dat wel zou moeten.

Daarover zijn de meningen ernstig verdeeld.

Maar dat is not the issue in dit topic. Ik denk dat je zwakkere/slechte benen kweekt -zeker bij veulens- als je ze op stal houdt/zet.
Gun een jong dier zo goed als mogelijke harde benen: die moeten een leven lang mee.
Op slechte benen kan je later niet rijden.... op een slechte vacht wel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:48

anneliesdj schreef:
Als ze de mogelijkheid heeft om naar binnen te gaan en dat niet doet valt het denk ik wel mee. Tuurlijk staat ze liever bij de andere pony's en blijft ze daarom ook buiten maar als ze het echt heel koud zou hebben ging ze wel naar binnen.

Heb je haar ritme niet veranderd? Ze staat nu niet meer buiten dan eerst?

Ik zou het gewoon nog even aankijken, de temperatuur is natuurlijk wel erg gedaald in korte tijd en daar moet een paard ook aan wennen net als wij mensen.
Als je nu begint met dekens kom je er niet meer vanaf voor de zomer.
Zorg gewoon dat ze ruim voldoende te eten heeft, geef een beetje krachtvoer extra, zorg dat ze naar binnen kan, zet desnoods een paar boxen extra open.

ritme is zeker niet veranderd nee,dekens wil ik ook niet doen.
ruim voldoende eten heeft ze ook,er ligt altijd volop hooi.
krachtvoer krijgt ze echt niet meer,ze staat al op 2 kilo per dag.

leeftijdsgenootjes heeft ze niet bij der staan,maar vervelen doet ze ook niet.
van de zomer hebben er constant leeftijdsgenootjes bij haar gestaan maar ze moest er niks van weten.
met mijn 6,5 jarige merrie speelt ze wel,die doet net zo hard mee en tolereerd veel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:33

2 kg krachtvoer voor een Welsh-veulen :oo ??

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 19:35

ja,eten best veel maar merk wel dat ze het hard nodig heeft.
als ik minder krachtvoer geef dan valt ze ook vrij snel weer in.

daarnet veulenbeest weer even uurtje naar buiten gedaan,ze ging lekker door de sneeuw rollen dus denk dat ze het niet meer zo koud heeft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:46

2 kilo schrik ik ook van... 2 kilo kreeg zelfs mijn sportpaard niet = die 6 - 8 uur achtereen kan galopperen op endurance-wedstrijden.
Geen wonder dat veulentje kou krijg.... 2 kilo biks = geen plaats meer voor hooi joh.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:50

Ik zit er ook aan te deken een jaarling van mij een deken op te doen..De andere 2 kunnen er prima tegen,maar hij heeft echt een hekel aan kou en regen..Ik denk toch dat het per paard verschilt en dat sommige het misschien gewoon fijner vinden..

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:54

1e winterjaar (dat was vorig jaar) van mijn toen veulen, heb ik ook een regendeken met fleece voering opgedaan, ben er ook geen voorstander van maar ze stond 24u perdag buiten met alleen een schuilplek op open land dus was erggg koud dat liet ze ook merken, zelfs haar oren waren ijsblokjes en daaraan kan je voelen of ze het echt van binnen koud hebben , meningen verschillen sommige zeggen dat trillen juist is omdat ze hun eigenopwarmen , tot nu toe heeft ze er nog geen last van gehad dus hoop dit jaar geen deken op te doen(staat nu ook op andere plek)

van die 2kilo voer komen paarden na mijn ervaring en mening niet aan , paarden vooral veulens hebben genoeg Hooi nodig! onbeperkt, maar dat is mijn mening, wat je wel extra kan voeren is door de bix heen lucerne dat houd ze voor de koude winter ook wat vetter en daardoor weer warmer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 20:55

moet overigens zeggen dat het meusli speciaal voor veulens is van cavalor.
hooi krijgt ze ook onbeperkt en dat eet ze ook heel veel.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:57

Miss_Malfoy schreef:
@meisje: een veulen met een deken da's toch niks, daar kom je ook de rest van de winter niet meer vanaf. Nee dan liever op stal. Een deken verpest alleen de werking van de vacht.

stal rust voor een paard en zeker veulen is niet goed, deken kan geen kwaad.
mijn merri (zie profiel) heeft ook als veulen deken om gehad, ze si nu 11 jaar geen dag ziek maar ook nooit kreupel geweest.
Ze is beresterk maar als veulen wel een regen dek omgekregen omdat ze koud had.
Vele verklaarde me voor gek, maar nu zeggen ze allemaal yel kan wel tegen een stootje, en dat klopt ook.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:50

pleiada schreef:
Ik zit er ook aan te deken een jaarling van mij een deken op te doen..De andere 2 kunnen er prima tegen,maar hij heeft echt een hekel aan kou en regen..Ik denk toch dat het per paard verschilt en dat sommige het misschien gewoon fijner vinden..

Hoe je het ook draait of keert.... zoveel paarden zoveel verschillende vachten.
Hoe volbloediger hoe minder kwalitatieve vacht: schijnt te maken te hebben met de ondervacht of het ontbreken ervan met eventuele dekharen.
De part breds van mij hebben perfecte (winter)vachten, de volbloeden niet: de een heeft nauwelijks dekharen, de ander heeft te weinig ondervacht.

Ik zit er niet mee... nu ja, eigenlijk graag een slechte vacht... hoef ik niet te scheren e.d.