[KG] Wat voor paint heb ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:10

Zonnetje81 schreef:
Dit lijkt toch in de verste verte niet op een paint?? Op de foto lijkt het hoofd erg grof en indd tinkerachtig..

ja maar de verkoper heeft hem aan ons verkocht als paint kruising eigelijk met warmbloed, ze was uitgehongerd en nu is ze dikkie :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:10

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:11

momo_lover schreef:
ik denk dat je tobiano/overo/ en nog wat van die patronen bedoeld.
Daar kan ik je niet bij helpen maar wel een leuk diertje om te zien.

dankjee ook heel hyper soepel en lief :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:11

Roweentje89 schreef:
Zo een kleuren is het niet momo. In principe is het gewoon zwart bont.

op de foto lijkt het zwart maar het is zwart met donker bruin :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:12

Dan is t bruin bont.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:13

8nnemiek schreef:
:j Wij noemen dit altijd gewoon zwart-bont waarin wit overheerst. Voor zover ik weet is dat ook de officiele benaming; zwart-bont.

oké dankje :)
dus ^^ de verbetering ik heb een engelse zwart-bante :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:13

tones schreef:
Dan is t bruin bont.

hahaha k dus ik heb dn een bruine bonte :) leuk :D

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:14

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:15

dank je roweentje. Als je een goede schetser heb zet die ook het patroon er bij. Ik heb tinkers en daar komt alleen maar tobiano in voor tesamen met Sabino (blagdon). Daarom weet ik weinig van de rest van de patronen.

Maar zo snel te zien aan het donkere hoofd is zij dan ook een zwart/bruin bonte tobiano merrie.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:17

momo_lover schreef:
dank je roweentje. Als je een goede schetser heb zet die ook het patroon er bij. Ik heb tinkers en daar komt alleen maar tobiano in voor tesamen met Sabino (blagdon). Daarom weet ik weinig van de rest van de patronen.

Maar zo snel te zien aan het donkere hoofd is zij dan ook een zwart/bruin bonte tobiano merrie.

haha dankje, wel een heel lange naam :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:17

Ik denk dat je toch een zwart-bonte hebt. De zwarte vacht kleurt namelijk een beetje bruin als een paard veel in de zon staat 's zomers, daarom lijkt het alsof ze bruine vlekken hebben, maar op de huid zijn ze gewoon zwart-bont :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:18

momo_lover schreef:

Bonte en tobiano is wel wat dubbel op. :P

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:19

8nnemiek schreef:
Ik denk dat je toch een zwart-bonte hebt. De zwarte vacht kleurt namelijk een beetje bruin als een paard veel in de zon staat 's zomers, daarom lijkt het alsof ze bruine vlekken hebben, maar op de huid zijn ze gewoon zwart-bont :)

ja maar in de donkere zie je ook bruin :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:20

:D
tones schreef:
momo_lover schreef:

haha ja^^

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:21

momo_lover schreef:

Het is net geen tobiano. Tobiano is bruinbont met zwarte manen en dat heeft zij weer niet :+
Dus dan denk ik eerder aan Tovero. :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:22

Een tovero moet een witte kaak hebben toch?

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:23

Het is net geen tobiano. Tobiano is bruinbont met zwarte manen en dat heeft zij weer niet :+
Dus dan denk ik eerder aan Tovero. :)[/quote]

amail ingewikkeld :) en ze heeft witte manen en haar froukeh is wit met zwart :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:25

Mary_X schreef:
8nnemiek schreef:

ja maar in de donkere zie je ook bruin :)

Bij mijn tinker zie je heel duidelijk de bruine vlekken in zijn vacht:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 8fbd97.jpg
En tóch is ie zwart-bont omdat zijn huid gewoon zwart is :j De vacht kleur bruin door de zon.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:26

tones schreef:
momo_lover schreef:

Wel dubbel op maar als je echt gaat zoeken op de benamingen kan je nog vele langere tegenkomen. :+

Als het zwart/bruin niet bij de manen of staart zit hoeft het geen zwart/bruin haar te vertonen.

Cassidy

Nee hoor, Tobiano is wat in het Nederlands Platenbont genoemd wordt. En dan maak het niet uit of het een zwartbonte, bruinbonte, palominobonte of vosbonte is. Hoeveel kleur er op het paard zit en waar de vlekken zitten maakt niet uit. Ook een voor de rest wit paard met alleen een donker hoofd kan een tobiano zijn.
Tovero is dit paardje iig niet. Tovero is niet altijd even makkelijk te herkennen, maar doorgaans zit er dan toch meer wit op het hoofd.

@de ts. Je paardje is een pinto. Officieel Paint is hij pas als er een papier bij zit van de APHA, maar dat is al eerder opgenoemd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-12-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:26

oké als jij het zegt :)
ze heeft wel ene roze huid :)

Francis

'zwart/bont - bruin/bont' is wel erg kort door de bocht geantwoord, ik neem aan dat TS bedoelde wel pattern dit paard heeft.
Aan de foto te zien zou ik zeggen tobiano, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet ook andere patterns kan dragen. 100% zekerheid krijg je alleen door te testen.

TS, Als dit een Paint zou zijn, móet er een papier van de APHA bij zitten. Dit staat los van welk boekje ook, dit papier is 1 enkel vel met de afstamming er op en die moet je er, samen met een transferreport om het paard op naam te zetten (tegenwoordig staat dat op de achterkant) bij hebben gekregen. Jouw stalhouder heeft niks aan dit papier, die heeft idd het paspoort/entboekje nodig, dus in principe zou je het papier, als dit paard die heeft, gewoon thuis kunnen (en eigenlijk ook moeten - het is een waardepapier waar je niet slordig mee om moet gaan en niet zomaar in handen van derden moet geven) hebben. Heb je dat niet, dan is het geen echte Paint.

Overigens zou ik naar aanleiding van 1 zo'n klein fototje niet zomaar zeggen 'dit lijkt niet op een paint' want er zijn echt heel veel types en als je soms ziet wat er in Duitsland gefokt wordt of kijkt naar oudere race/werk lijnen, dan ziet dat er idd anders uit dan de 'moderne' Paint zoals men deze gewend is van westernshows. Zomaar uitsluiten dat iets een Paints is zonder meer info is dus ook een beetje kort door de bocht.
Mijn eigen Paintmerrie werd door engelse ruiters héél regelmatig 'uitgescholden' als 'hee, is dat een Samber?' omdat ze veel meer 'volbloed' uiterlijk had dan 'Paint'. Ze was race-gefokt met bekende grote race-Paints nog op het papier en dat ziet er toch echt anders uit dan de 'bonte Quarter' die veel mensen 'gewend' zijn.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:28

Cassidy schreef:
Nee hoor, Tobiano is wat in het Nederlands Platenbont genoemd wordt. En dan maak het niet uit of het een zwartbonte, bruinbonte, palominobonte of vosbonte is.

@de ts. Je paardje is een pinto. Officieel Paint is hij pas als er een papier bij zit van de APHA, maar dat is al eerder opgenoemd.

oké dankje :) ik zei paint omdat de engelse verkoper het zo zie dusja :) maarja dan heb ik een bonte :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:29

Roweentje89 schreef:
Het is net geen tobiano. Tobiano is bruinbont met zwarte manen en dat heeft zij weer niet :+ Dus dan denk ik eerder aan Tovero. :)

Niks hoor... tobiano is het pattern en heeft niks met de kleur te maken, je kunt elke kleur tobiano hebben, van zwart tot palomino.
Even geen dingen door elkaar gooien, je hebt een aantal patterns, Tobiano, Frame-Overo, Sabino-Overo, Splash-Overo en een combi van tobiano + 1 of meer Overo patterns, wat dan Tovero genoemd wordt.
En al die patters zijn in elke kleur mogelijk, die kleur wordt dan apart genoemd.
Dus Sorrel-Overo, Black-Tobiano e.d.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:30

Onder de naam 'paint' verkoopt een kruising nu eenmaal veel beter :Y)