Najaarsonderzoek dressuur SPLIT - PROKKEN / OCD

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:47

fokfanaat schreef:
ja maar waarom dan fotoos nemen voor de prok, kunnen ze het beter goedkoper houden, gaan er meer mensen prokken.

Het levert wel veel gegevens op waarmee evt. correlaties ontdekt kunnen worden. Ik zal er wel eens naar vragen, van mij mogen ze volledig mee worden genomen in de beoordeling. Maar dat gebeurt tot op heden niet omdat niet bewezen is dat het erfelijk is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:49

MissHIS schreef:
Het levert wel veel gegevens op waarmee evt. correlaties ontdekt kunnen worden. Ik zal er wel eens naar vragen, van mij mogen ze volledig mee worden genomen in de beoordeling. Maar dat gebeurt tot op heden niet omdat niet bewezen is dat het erfelijk is.

Precies zo wordt het ook gezien, als een totaal plaatje en richtlijn bij een keuze.
Nu alleen weer de cijfers van de hengsten bekend maken ;)

fokfanaat

Re: Najaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:56

maar die gegevens worden zijn toch al jaren meegenomen, mocht er wel een erfelijk verband zijn zouden ze dat nu wel moeten weten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:30

fokfanaat schreef:
[***] schreef:
Een PROK keuring is al duur. Ga je daar ook nog nek-, rug- en halsfoto's aan toevoegen dan lijkt me dat geen haalbare kaart voor merriehouders.
Voor goedgekeurde hengsten lijkt het me wel een zinvolle aanvulling. Die brengen ook veel meer nakomelingen.
En dat vind ik juist zo krom in het PROK verhaal, dat er bij hengsten wel een OC door de vingers wordt gezien terwijl die 100-en nakomelingen kunnen hebben en een merrie heeft er doorgaans maar enkele, en daarvoor zijn de eisen dan strenger :(:)

maar als je de semambeentjes uit de prok haalt (tellen niet mee voor certificaat) kun je voor dat geld, 4 fotoos maken van rug en hals.

Met 4 foto's heb je echt de hele rug en hals niet op de foto

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:34

sarabande schreef:
Mosh schreef:
PRECIES, een optelsom. Veel kwaliteit + afvlakking = toch nog steeds kwaliteit?
Flug kwaliteit + geen afvlakking = toch nog steeds geen kwaliteit?

Waar wil jij op toegeven? Een chipje waarmee een hele goede ver mee kan komen, of een gezonde slappe dweil die in de basis blijft hangen vanwege het gebrek aan kwaliteit? Een chip betekend namelijk helemaal niet dat ze ongeschikt zijn voor de sport, dat is wel wat jij ervan maakt als ik zo eens alles bij elkaar pak.

Nee hoor ik heb het puur over fokkerijmateriaal en daar wil ik ze gezond hebben (als richtlijn prok) en bewezen dat ze kunnen en willen presteren.

Puur fokkerijmateriaal bestaat imo niet. De bedoeling is nog steeds om sportpaarden te fokken, sportpaarden die, al dan niet met een klein gebrek, kunnen presteren op het gewenste niveau.
Zo zou ik bv liever een GP-paard fokken met een chip dan een goedgekeurde hengst, aangezien niet de fokkerij, maar de sport op zich toch nog steeds het belangrijkste is, niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:37

s0173957 schreef:
Puur fokkerijmateriaal bestaat imo niet. De bedoeling is nog steeds om sportpaarden te fokken, sportpaarden die, al dan niet met een klein gebrek, kunnen presteren op het gewenste niveau.
Zo zou ik bv liever een GP-paard fokken met een chip dan een goedgekeurde hengst, aangezien niet de fokkerij, maar de sport op zich toch nog steeds het belangrijkste is, niet?

Het lijkt me dat de fokkerij onontbeerlijk is voor de sport, of wil je ze uit groene kool kweken :+

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:37

Maar het uiteindelijk doel is toch nog steeds de sport, en niet de fokkerij? <:)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:09

Mosh schreef:

Waar wil jij op toegeven? Een chipje waarmee een hele goede ver mee kan komen, of een gezonde slappe dweil die in de basis blijft hangen vanwege het gebrek aan kwaliteit? Een chip betekend namelijk helemaal niet dat ze ongeschikt zijn voor de sport, dat is wel wat jij ervan maakt als ik zo eens alles bij elkaar pak.

Het is alleen zo frustrerend dat ik dit soort rethoriek ook bezig als ik een paard met een ocd probeer te verkopen voor de sport,
je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik heb als fokker bijna uitsluitend jonge paarden voor de verkoop.
Gelukkig maar zelden een fokproduct met een ocd. Dank zij de selectie daarop. En ik geef daar dus niet zo veel op toe.

Dus wat is kwaliteit????????
Zowel sportaanleg als gezondheid!!!!!!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:32

Ik volg deze discussie al even, ook al in het andere topic en wilde toch even reageren.

Ik snap heel goed dat mensen niet willen fokken met ongezonde paarden, daar sta ik ook volledig achter. Echter worden er sommige dingen geroepen waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Ten eerste betekend PROK niet dat merries chipvrij zijn... Sterker nog, merries worden gewoon PROK verklaard met meerdere chips. Het ligt echter aan de aandoening. Heeft het dier door een trauma een chip opgelopen? En hoe zit het contour van het gewricht eruit.
Een paard met een chip (of meerdere) betekend niet dat ze erfelijk belast is. De erfelijkheid van OC/OCD is ook (slechts) 20%. Dat is in vergelijking met andere aandoeningen niet veel.

Ik fok met een merrie welke een afvlakking op het spronggewricht heeft (klasse C dus). Niet PROK, maar wel verder heel strak op de foto's, en geen chip te vinden. Ik heb net mijn tweejarige dochter uit deze merrie laten keuren, en jawel hoor PROK. Geen afvlakking, geen chipjes.

Het betekend dus niet dat merries die niet PROK worden maar verder wel gezond zijn (dus op de foto's goed) geen nakomelingen kunnen brengen die wel aan de regels voldoen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 14:04

uletje schreef:
Ik volg deze discussie al even, ook al in het andere topic en wilde toch even reageren.

Ik snap heel goed dat mensen niet willen fokken met ongezonde paarden, daar sta ik ook volledig achter. Echter worden er sommige dingen geroepen waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Ten eerste betekend PROK niet dat merries chipvrij zijn... Sterker nog, merries worden gewoon PROK verklaard met meerdere chips. Het ligt echter aan de aandoening. Heeft het dier door een trauma een chip opgelopen? En hoe zit het contour van het gewricht eruit.
Een paard met een chip (of meerdere) betekend niet dat ze erfelijk belast is. De erfelijkheid van OC/OCD is ook (slechts) 20%. Dat is in vergelijking met andere aandoeningen niet veel.

Ik fok met een merrie welke een afvlakking op het spronggewricht heeft (klasse C dus). Niet PROK, maar wel verder heel strak op de foto's, en geen chip te vinden. Ik heb net mijn tweejarige dochter uit deze merrie laten keuren, en jawel hoor PROK. Geen afvlakking, geen chipjes.

Het betekend dus niet dat merries die niet PROK worden maar verder wel gezond zijn (dus op de foto's goed) geen nakomelingen kunnen brengen die wel aan de regels voldoen.

Dat merries met een chip die op een plek zitten waar het overerfbaar is worden goedgekeurd is een broodje aap verhaal.

Maar wat wil je nu eigenijk zeggen??
Het feit dat de jonge merrie aan de eisen voldoet en haar moeder niet kan afhankelijk zijn van veel factoren. Ik had dat een paar jaar geleden ook, inmiddels is er veel voorlichting geweest.
Hebben we geleerd dat jonge paarden in de prut zetten ze niet sterker maakt maar problemen oplevert.
Is het voer aangepast, men voegt meer koper en zo toe en let op het eiwit gehalte.
Daarbij heb ik 4 jaar geleden een stenen pad naar de bak laten aanleggen waar de jonge dieren de hele winter op heen en weer rennen, omdat ook dat uit de onderzoeken kwam als heilzaam voor een jong dier.
Dus het lijkt me logisch dat steeds meer jonge paarden beter op de foto's zijn dan vroeger omdat fokkers en opfokbedrijven aangepaste maatregelen nemen gedurende de opfok.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:26

Het is absoluut geen broodje aap dat er paarden met chip niet peok worden. Het ligt aan de aard van de aandoening. Misschien moet je buet direct zo in het harnas springen als iemand een andere mening heeft..

Ik heb er 1tje met chip en prok. Wellicht moet je Wolvega bellen om uitleg als je het van mij niet wil aannemen. Zoals ik al zei het ligt aan de aard van de aandoening.

Wat ik wilde zeggen is dat prok niet altijd is wat het lijkt goed materiaal moet je niet laten lopen dat geld voor merries en hengsten.

Snap absoluut dat er veel is veranderd de laaste jaren qua voer wn opfoj. De mijne hebben ook een stuk bestraat voor de paddock. Ken de uitkomsten van de onderzoeken ook.
Maar met een aandoening waar ze van denken dat er slechts 20% erfelijkheid bij zit vind ik niet dat je goed materiaal moet laten staan.

Daarbij hoef je niet altijd zo heftig te reageren op dit onderwerp. Ieder zijn mening en gedachten. Maar denk dat je dat al eerder is gezegd..

sarabande

Re: Najaarsonderzoek dressuur SPLIT - PROKKEN / OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:16

Wellicht zou je discussie gewoon bij het onderwerp kunnen houden ipv je mening geven over de manier waarop jij vindt dat ik reageer, of stuur een pb of zo.
Ik doe nergens heftig of uit harnas oid.

Prok is een grens die ze vastgesteld hebben en zoals alle grenzen zijn die altijd discutabel, maar je moet ergens een lijn trekken anders wordt het helemaal onoverzichtelijk.
Of zoals de vorige voorzitter van het elfstedenbestuur zei, als het 12 uur is gaat de boel dicht en dat is vreselijk voor diegenen die om 1 minuut over 12 komen, maar als je die erdoor laat komt er 2 meter achteraan weer iemand.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:00

Goed, maar de lijn is nu getrokken bij hengsten mét een duidelijke extra aan kwaliteit en ergens een C'tje...
Dus waarom zou je die van 11u59 er dan niet doorlaten?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:41

Het doel van de fokkerij is misschien wel sportpaarden, maar de paarden waarmee je fokt is wel de basis van je populatie. Het probleem met erfelijke problemen is dat ze de neiging hebben steeds erger de worden als je ze met fokken negeert. Daarom wil je fokken met dieren die zo gezond mogelijk zijn. Voor een sportpaard die een "afwijking"heeft die erfelijk is, geen probleem zolang hij er geen last van heeft, want hij kan zn werk, namelijk sporten, gewoon doen. Een fokpaard zal echter het probleem doorgeven en zo bevestigen in de populatie. Als je met fokpaarden de afwijkende beenstand weigert ondanks dat sommige paarden die frans staan misschien wel GP lopen, waarom zou je dan een minstends even serieuze afwijking: OCD, wel toestaan?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:33

misterA schreef:
Mosh schreef:

Het is alleen zo frustrerend dat ik dit soort rethoriek ook bezig als ik een paard met een ocd probeer te verkopen voor de sport,
je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik heb als fokker bijna uitsluitend jonge paarden voor de verkoop.
Gelukkig maar zelden een fokproduct met een ocd. Dank zij de selectie daarop. En ik geef daar dus niet zo veel op toe.

Dus wat is kwaliteit????????
Zowel sportaanleg als gezondheid!!!!!!

Ik las het nu pas. Dat je dat soort paarden aan de straatstenen niet kwijt kunt daar weet ik alles van! Een 10 jarige die al 3 jaar op Z niveau liep en de OC was niet operatief verwijderbaar doordat deze te vast zat. En nog, met allerlei verklaringen van de dierenarts, raak je er niet vanaf. Terwijl de ex bondcoach eventing laatst nog tegen ons zei dat we een goed paard niet mochten laten staan met chip. Als je ze nooit meer weg hoeft te doen, geen probleem... Hier komen ze er niet meer in met chip, al is het alleen dat je ze ooit nog kunt verkopen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:55

Hangt er ook vanaf waar hij zit. In de knie bvb is veel ambetanter dan in de kogel. Maar idd ze hebben de kopers zo bang gemaakt dat ze niet meer te verkopen zijn vanaf ze chip horen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:56

merelhof schreef:
Hangt er ook vanaf waar hij zit. In de knie bvb is veel ambetanter dan in de kogel. Maar idd ze hebben de kopers zo bang gemaakt dat ze niet meer te verkopen zijn vanaf ze chip horen.

Of er zijn gewoon genoeg goede paarden dat je kan kiezen voor een gezonde :)*

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:01

Niet in die prijsklasse hoor! Vind dat altijd zo'n stom excuus. Uiteindelijk is dit paard trouwens verkocht aan iemand die haar niet eens heeft laten keuren.. Heb je zo lang lopen leuren met dat OCD verhaal en dan neemt iemand haar na het rijden dezelfde dag nog mee :=

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:54

Het hele keuren-voor-verkoop-verhaaltje is ook zo overdreven...
Een commercie op zich...

Uiteraard wil iedereen ene 100% gezond paard, maar of je daar dan sowieso beter mee bent dan met een 'ongezond' paard blijft bij mij de vraag.
Wat niet wegneemt dat de merries waar wij mee fokken ook alleen 100% correct zijn op de foto, maar dat is meer naar de verkoop toe dan echt naar gezondheid gekeken.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:48

"Of er zijn gewoon genoeg goede paarden dat je kan kiezen voor een gezonde "

Waarschijnlijk en voor de fokkerij is erfelijke ocd te vermijden, maar zo als mosh aangeeft: als de klik er is dan laat je hem niet staan als rijpaard voor een ongevaarlijk chipje.

en inderdaad s0173957, veeartsen zijn de mannen die doorhebben hoe je met paarden geld kan verdienen, hebben ze slim bekeken, lekker gesteund door handelaren die fijn wat van het geld willen af doen :) En de fokker die betaald.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:43

merelhof schreef:
en inderdaad s0173957, veeartsen zijn de mannen die doorhebben hoe je met paarden geld kan verdienen, hebben ze slim bekeken, lekker gesteund door handelaren die fijn wat van het geld willen af doen :) En de fokker die betaald.

Als de fokker gezond fokt is het de koper die betaald, het is trouwens niet bedacht door de dierenartsen, maar gewoon een marktwerking. Men wil boven een bepaald bedrag en vooral als het paard jong is, een gezond paard.

En ja ik weet dat er nog allemaal andere kwalen kunnen komen en dat het paard karakterologisch niet past of de koper niet met een jong paard om kan gaan etc etc, dat neemt niet weg dat een koper dus ergens een grens wil stellen in deze tijd.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:55

Ik denk dat jouw veearts heel blij moet zijn dat je het lesje zo goed kent. De mijne zegt: zeg mij welk paard ik moet afkeuren en ik vind iets. De perfekte bestaat niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:03

merelhof schreef:
Ik denk dat jouw veearts heel blij moet zijn dat je het lesje zo goed kent. De mijne zegt: zeg mij welk paard ik moet afkeuren en ik vind iets. De perfekte bestaat niet.

Het ging hier om fokpaarden, hengsten en in het verlengde merries. De dierenartsen die daarvoor zijn goedgekeurd laten het wel uit hun hoofd om te marchanderen en de foto's worden door een commissie van het stamboek beoordeeld.
Dus situaties zoals door jou geschetst komen daar helemaal niet bij voor.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-11-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke opmerking verwijderd

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:41

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Volgens jou moet je dus (hypothetisch gezien) hengsten met topkwaliteiten, al of niet bewezen in de sport, sowieso laten staan als ze een OCD'tje hebben?
Idem met merries?

Ook als ze ver boven het gemiddelde van de populatie uitsteken qua mogelijkheden?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:43

Je hebt gelijk dat we fok en sportpaarden doormekaar halen. Wat sportpaarden betreft verkoop ik nooit een die ik zelf niet heb laten keuren en waar ik zeker van ben dat hij 100 procent ok is. Ga ervanuit dat die laatste opmerking rechtgezet wordt want die is onfatsoenlijk en dit forum onwaardig.