uletje schreef:Ik volg deze discussie al even, ook al in het andere topic en wilde toch even reageren.
Ik snap heel goed dat mensen niet willen fokken met ongezonde paarden, daar sta ik ook volledig achter. Echter worden er sommige dingen geroepen waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Ten eerste betekend PROK niet dat merries chipvrij zijn... Sterker nog, merries worden gewoon PROK verklaard met meerdere chips. Het ligt echter aan de aandoening. Heeft het dier door een trauma een chip opgelopen? En hoe zit het contour van het gewricht eruit.
Een paard met een chip (of meerdere) betekend niet dat ze erfelijk belast is. De erfelijkheid van OC/OCD is ook (slechts) 20%. Dat is in vergelijking met andere aandoeningen niet veel.
Ik fok met een merrie welke een afvlakking op het spronggewricht heeft (klasse C dus). Niet PROK, maar wel verder heel strak op de foto's, en geen chip te vinden. Ik heb net mijn tweejarige dochter uit deze merrie laten keuren, en jawel hoor PROK. Geen afvlakking, geen chipjes.
Het betekend dus niet dat merries die niet PROK worden maar verder wel gezond zijn (dus op de foto's goed) geen nakomelingen kunnen brengen die wel aan de regels voldoen.
Dat merries met een chip die op een plek zitten waar het overerfbaar is worden goedgekeurd is een broodje aap verhaal.
Maar wat wil je nu eigenijk zeggen??
Het feit dat de jonge merrie aan de eisen voldoet en haar moeder niet kan afhankelijk zijn van veel factoren. Ik had dat een paar jaar geleden ook, inmiddels is er veel voorlichting geweest.
Hebben we geleerd dat jonge paarden in de prut zetten ze niet sterker maakt maar problemen oplevert.
Is het voer aangepast, men voegt meer koper en zo toe en let op het eiwit gehalte.
Daarbij heb ik 4 jaar geleden een stenen pad naar de bak laten aanleggen waar de jonge dieren de hele winter op heen en weer rennen, omdat ook dat uit de onderzoeken kwam als heilzaam voor een jong dier.
Dus het lijkt me logisch dat steeds meer jonge paarden beter op de foto's zijn dan vroeger omdat fokkers en opfokbedrijven aangepaste maatregelen nemen gedurende de opfok.