PRE, werkelijk zo anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:50

Ik zorg wel eens voor PRE's. (vrienden van mij fokken ze hier in Nederland, en als zij op vakantie zijn zorg ik ervoor) Voor mij komt er zeker 1 als mijn eigen paard er niet meer is.

Heerlijk eerlijk karakter, geen PRE die je even een klap verkoopt of met dwang traint, want dat pikken ze gewoon niet. Een ras waar je veel van kun leren. Ik ben in ieder geval fan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:58

Sinds kost ben ik in het bezit van een (bijna 3 jarige) PRE merrie
Ze is uiterst gevoelig maar wat een leuk en apart dier en ze leert ook heel snel
Als ze iets eng vind zoals bv een plastic zak gaat ze er meteen op af om te kijken hoe eng het wel niet is :+
Bij alles wat ze doet kauwt ze steeds af heel apart
Nooit geweten dat PRE's zo leuk zijn!
Ze is ook heel erg op mij gericht
Andere mensen zullen haar niet zo maar kunnen vangen in de wei en het halster omdoen
Dat lukt mij ook eerst niet 8-)

PinkPrincess

Re: PRE, werkelijk zo anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:12

Geweldig he PREetjes hahaha. bijna een sprookjes verhaal wat iedereen hier verteld.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:06

ik heb dan een cruzado en met enkele pre's gewerkt, en idd nooit meer wat anders. Ze zitten heerlijk, het zijn paarden met stuurbekrachtiging die uiteindelijk bijna op je gedachten te rijden zijn, wel heel gevoelig idd en heet maar op een controleerbare manier. Intelligent en ontzettend meedenken, twee keer iets doen, de derde keer doen ze het vanzelf (ook als je dat niet verlangt hihi, 2 keer op dezelfde plek aandraven is de derde keer daar weer aandraven). En idd in mijn ervaring ook paarden die erg aan 1 mens hangen, en niet erg van verandering houden (veel verhuizen e.d.). En dan ook nog zo mooi zijn he :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:42

Wat ik nog vergeet te melden is dat ze vaak hangoren hebben :+
Als ze iets engs ziet, gaan haar oren hangen dat vind ik erg grappig om te zien :D

Taurus74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:35

Ik heb sinds drie maanden een PRE in mijn bezit.
En ik ben zo gelukkig met hem. Hij was hengst toen ik hem kocht. Echt super opgevoed, luistert goed naar je. Ik kon gewoon tussen de merrie's (hengstig en al) rijden zonder dat het problemen gaf. Wegens stalregels toch paard moeten laten castreren helaas. Het klopt inderdaad dat ze aan 1 persoon gehecht zijn. Meneer geeft af en toe wel een bokje als hij iets moeilijk vind maar verder echt braaf.
Ik heb hiervoor een KWPNer gehad en een Westfaler. Nou een wereld van verschil kan ik je wel vertellen.
Doe mij de PRE maar hoor. Ben helemaal verliefd. <3

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:45

Unamie, die hangoren geeft mijn paard ook, maar vaak alleen als hij ergens niet helemaal zeker van is.
Taurus, ik heb altijd gesprongen hiervoor en zou nooit meer anders willen als mijn PRE,

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:18

unamie schreef:
Wat ik nog vergeet te melden is dat ze vaak hangoren hebben :+
Als ze iets engs ziet, gaan haar oren hangen dat vind ik erg grappig om te zien :D

Ow echt :+ ?
haha daar hebben de mijne (gelukkig :o ) geen last van :+ }> 8-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:28

Ik zelf heb een Garrano, word gezien als de voorvader van wat Iberische rassen...

Maar ik denk ook zeker dta het een deel opvoeding is. Die van mij komt uit Portugal maar is ook superbraaf en heel cool in zijn hoofd. Houd ontzettend veel rekening met je, maar dat is ook zeker weten opvoeding :j Die van mij weet precies wanneer hij fout zit en kan dan ook echt in paniek raken omdat hij fout zit.

Verder is die van mij ook erg voorwaarts, werkwillig, meewerkend en leert ontzettend snel (Ne longeercommando's binnen 1x longeren aangeleerd) en blijft het goed onthouden. Ze zijn ook ontzettend slim!

Is overigens wel het type dat zo dicht mogelijk in enge situaties bij je blijft. Hij raakt dan niet in paniek, maar kruipt wat dichter naar me toe. Zolang hij achter me loopt (1m of 4m, maakt niks uit) vind hij niks eng. Maar haal ik hem wat naar voren zodat hij zelf moet denken dan word hij wat onzeker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:09

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:21

Ja zulke oren heeft Piropo ook heel vaak :+

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:48

yip ook... maar ook veel paarden van andere rassen doen dat hoor....is meer een soort van gezichtsuitdrukking en oren gericht op dat wat spannend is denk ik..net als de flaporen die sommige paarden hebben bij ontspanning.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 10-12-10 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:13

Ik rijd sinds een paar maanden een PRE-hengst bij en wauw ik herken me helemaal in de beschrijvingen hier!
Het is zo'n werkwillig en rustig paard en echt op minimale hulpen te rijden. Hij wordt soms wel wat heet maar doet geen gekke dingen. Ik vind het echt een eer om hem te rijden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:21

Dat zeg je nou precies goed! het is idd een eer met zulke paarden te mogen werken *\o/*

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:55

ik heb sinds 6 maanden een PRE en ik had 6 jaar lang een warmbloed (kwpn)
ik zou nooit meer anders willen wat een eerlijk karakter hebben ze!
soms veel temprament en soms ietwat nerveus (de mijne dan) maar voor de rest heeft ze echt alles
wat ik me wens aan een paard :o en erg baas gericht (zodra ik uit zicht ben is de hel los)
plus een stoer uiterlijk :D

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:35

ik kan je uit je droom halen hoor
PREs zijn wel daadwerkelijk totaal anders dan andere paarden maar of ze nou altijd zo zoet zijn is niet waar.
die van mij is een wereld beest top karakter maar kan buiten aan de kletter gaan en veranderen in een gevaar op de weg! ook in de bak heeft hij zijn kuren recht omhoog of bokken zal hij niet doen maar een echt engeltje is het niet!
toch ben ik helemaal weg van hem:P

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:40

De mijne heeft tot zijn 4e in Spanje "gewoond" en is idd zoals jij omschrijft maar toch heb ik ook
al heel wat PRE-bommetjes gezien hoor :=
hengsten die hengst worden gehouden om het mooie en stuiteren van de energie en onervaren begeleiding.
Zolang ze rustig zijn zijn ze rustig maar naar mijn persoonlijke mening is de gedachten gang van een Spanjaard 1000x moeilijker te doorgronden dan een gemiddelde KWPN-er en kan dus ook dieper en gevaarlijker zijn.
Voor mij geen ander paard meer maar allemaal engeltjes geloof ik niet...

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:45

Het zijn zeker niet allemaal engeltjes hehe :D maar het is absoluut een eer om er mee te mogen werken :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:26

die van mij was vandaag ook een bom en dat aan de hand ;)
ik was gelukkig al zo slim om te gaan wandelen en niet erop te gaan zitten :D

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:21

Heerlijke, eerlijke paarden zijn het. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar mijn ervaring is dat het hele werkwillige paarden zijn. Heel erg mensgericht, en ze denken mee. Zo heel anders dan alle andere paarden. En ze zitten vol humor, tenminste, de mijne wel. Altijd in voor een grapje. Maar goudeerlijk, altijd. Ik zou nooit meer een ander paard willen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:00

Een paard is een paard, en dat het geweldige paarden zijn om mee te werken betekent niet dat ze nooit eens uit de band kunnen springen, maar doordat ze zo sensibel zijn kan het wel eens fout gaan in de omgang met vermoed ik. ik vind het ook zeker geen paarden voor iedereen ;)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:31

cloris schreef:
Een paard is een paard, en dat het geweldige paarden zijn om mee te werken betekent niet dat ze nooit eens uit de band kunnen springen, maar doordat ze zo sensibel zijn kan het wel eens fout gaan in de omgang met vermoed ik. ik vind het ook zeker geen paarden voor iedereen ;)

Helemaal mee eens. Zeker geen paarden voor iedereen. Maar voor mensen die wel met sensibele paarden om kan gaan of er in elk geval gevoel voor hebben, is er geen leuker paard dan ee PRE.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:24

ik wil niet meer anders zijn geweldige paarden men lesgever zegt ook dat ze hem met de week vooruit ziet gaan leren heel snel en heel rustig kunnen wel fris zijn maar laten zich wel gemakkelijk controleren. en als je een paard hebt wat nooit een keer fris is dat is toch ook niet leuk, er moet toch iets in zitten.

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:06

unamie schreef:
Dit soort oren bedoel ik :+
http://www.woefenhinnik.nl/upload/20/ph ... lusier.jpg
http://www.encantado.nl/Fotos%20van%20d ... 300408.jpg
http://tinasphotodiary.wordpress.com/fi ... .jpg?w=560

Volgens het boekje van Linda Lellington Jones wijzen oren als deze op grote betrouwbaarheid

Grappig, de middelste link is van mijn eigen Black Beauty ;)
Die oren op de foto's zie ik overigens niet als hangoren :+ , maar meer attente, oplettende oortjes!
Ze zijn continu met je bezig. En met hun omgeving. Aandachtig.

Qua karakter zijn ze inderdaad geweldig. Eenmaal aan een PRE, wil je er nooit meer zonder!!! _/-\o_

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:33

Klinkt heel leuk allemaal, heb laatst op een Anda gereden van 4jaar, net zadelmak, en bangerik die ik ben vond het nog leuk ook. Die hogeropgeleiden zijn voor een andere keer, kon niet doorgaan.