fjord merrie zoekt leuke hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: fjord merrie zoekt leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:57

Hier de afgelopen jaren al menig oudere merrie langs zien komen voor een eerste veulen. Soms lukte het, drachtig worden, soms niet meer. Maar had niet het idee dat ze er nu gelijk zoveel 'slechter' van werden op latere leeftijd, het bekken is hooguit minder soepel meer. Een fjord van 15 is geen 80 in mensenjaren O:) (gezien feitelijk een fjord gerust 30 moet kunnen worden)

Verder betreft de uitspraak van het moe zijn na de bevalling, dat geldt denk ik ook voor veel merries wel, ook sommige jonge merries kunnen heel moe zijn na de tijd, al verschilt het uiteraard per paard (en grootte van het veulen)...ook niet heel gek :=

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:00

Naja ik heb meerdere veulens geboren zien worden, ook van Jeskim en ik kon aan haar merken dat ze het deze keer zwaarder had gehad. Ze bleef echt langer liggen dan anders, ik heb het veulen wat drooggewreven en van het vlies ontdaan, en jullie kennen Jeskim, als zij dat toe laat dan is ze echt moe, hihi..

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:54

Wat een gezeur weer!
Paarden in het wild krijgen veulens tot hun 20ste!of weet ik veel!
Niet zo zeuren dus hoor, Mijn vorige pony heb ook op der 15e haar eerste veulen gehad, Is helemaal geen probleem!
Dierenartsen zeggen ook dat het geenproblemen moet opleveren.
Mensen maken/zien overal problemen :/
Je paard kan heus wel een veulen krijgen hoor, Je moet niet teveel luisteren naar alle risico's die je wel niet kan oplopen, die kan je namelijk ook wel op jongere leeftijd oplopen en het gebeurd zelde!
Moeder natuur werkt helaas zo, als paarden te oud worden, en geen veulens meer kunnen dragen, dat het 9 van de 10 keer niet meer lukt.ach ik ken merries die hebben ophun 22ste nog veulens gehad, doen het nog prima!
Ik heb zelf een nakomeling van Timor :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:59

zo he doe ff normaal,hoezo gezeur?
je wilt toch het beste voor je paard,en als ze op iets oudere leeftijd een eerste veulen krijgen,kan dat iets hogere risico's met zich meebrengen,maar feit is ook dat ze moeilijker drachtig worden,dit is door de hengstenhouder en mijn dierenarts zelf gezegd.
gewoon ff checken door de dierenarts is toch niet teveel moeite?

een paard van 20 in het wild krijg meestal niet op die leeftijd een eerste veulen........

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:04

Alles gaat moeilijker als ze ouder worden.Ik kan ook wel een heel boek vol schrijven met risico's die ieder paard loopt op hun 5e of iets dergelijks, Eerste veulens is altijd moeilijker op welke leeftijd dan ook

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:06

klopt,en tuurlijk brengt een veulen ten aller tijde een stukje risico met zich mee,alleen een eerste veulen bij een wat oudere merrie nog iets meer. maar dat betekend natuurlijk niet dat het nooit goed gaat ofzo hoor

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:13

Jeskim schreef:
Naja ik heb meerdere veulens geboren zien worden, ook van Jeskim en ik kon aan haar merken dat ze het deze keer zwaarder had gehad. Ze bleef echt langer liggen dan anders, ik heb het veulen wat drooggewreven en van het vlies ontdaan, en jullie kennen Jeskim, als zij dat toe laat dan is ze echt moe, hihi..

:j weet ik inderdaad, maar bedoelde maar aan te geven, dat dat niet perse aan een leeftijd hoeft te liggen.

Het wild vergelijken met dit is trouwens niet he-le-maal over een kam te scheren, aangezien ze daar vaak op vroege leeftijd al een veulen aan de voet hebben lopen (en het lichaam er dus al mee bekend is). Maar zoals ik al zei, het is zeker niet de leeftijd die hoeft te beperken.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:58

heeey stalgenoot.
Leuk zeg paard dekken maar heb ook al gehoord op school bij die vrouw die paardenhouderij doet en bij hengstenstation of iets dergelijks dat het ook dat als ze al zo oud zijn en dan nog geen veulen heeft gehd dat het in sommige gevallen ook moeilijker gaat.
Met dekken en met de geboorte.
Het kan soms wel wat risicios met zich meebrengen bevoorbeeld, veulen doodgeboren, of blijf vast zitten ofzo en dan dood gaat ( heb wel is gezien) of veulen en moeder kan ook dood gaan en heb je niks meer,.

Mij maakt niet uit of je laat dekken of niet :) is echt je eigen keuze,
Maar volgens mij is het dan wel wat moeilijker voor een wat oudere merrie en dan nog geen veulen heeft gehad.
Je kan ook nog met de problemen zitten dat de moeder niet eens omkijkt naar het veulen en moet je het zelf opvoeden.
Daar heb je ook nog is wat werk aan.
Mij lijkt zelf dat ze mischien iets te oud is en zeker als ze 1e veulen moet krijgen.
Kijk als ze nouw al veulen heeft gehad okee dan is het ook makkelijker voor haar en weet ze het ook allemaal,
Nu zal ze het ook wel weten daar niet van maar het is dan wat ingewikkelder om zo maar te zeggen.

Maarja het is niet mijn keuze, je moet zelf kiezen is tenslotte je eigen paardje :)
(Je kan toch ook gewoon veulen kopen of jaarling ? ben je ook niet veel kwijt hoor, veulen mischien nog niet eens is 900 euro ofzo ik denk 500 en je hebt wel al veulentje)