hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:25

chico_lama schreef:
ik weet niet of ik dat veulen houdt dat zien we tegen die tijd wel :D

-O-

*wordt beetje onwel en gaat topic gauw uit lijstmeteigentopics halen*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:52

chico_lama schreef:
ik hoop dat ze als 6 jarige al verkocht is }>

Dan zou ik om te beginnen haar als 2 1/2 jarige laten prokken, de resultaten daarvan lijken me belangrijker voor de keuze haar te dekken dan een eventuele groeistop, temeer daar je het veulen ook al wilt verkopen. Een zo grote merrie is als 2 jarige nog niet botrijp en vaak ook nog niet in balans, haar op die leeftijd dekken zou een terugslag in de ontwikkeling (is wat anders dan groei) kunnen hebben.

Om een veulen te verkopen moet de moeder toch wel aan een paar voorwaardes voldoen, spit anders even wat advertentie sites uit, om een overzicht van de markt te krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:07

hestejente schreef:
polly2 schreef:
Dus om exterieurtechnische en foktechnische redenen en om eerst de merrie ster of voorlopig keur verklaard te krijgen en dan pas besluiten of er gedekt wordt, of verkocht. Dus niet om gezondheidsredenen....

Dat het biologisch kán wil niet zeggen dat het goed is. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik op mijn 15e niet moeder ben geworden :+ Ik was toen namelijk nog volop in de groei.

Paarden zijn geen mensen...

Kijk in de natuurlijke situatie in kuddes in New Forest of Dartmoor in Engeland bijv., daar worden de tweejarigen volop gedekt en drachtig... Zonder dat daar nadelige gevolgen van komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:10

polly2 schreef:

Kijk in de natuurlijke situatie in kuddes in New Forest of Dartmoor in Engeland bijv., daar worden de tweejarigen volop gedekt en drachtig... Zonder dat daar nadelige gevolgen van komen.

Ze heeft het niet over een pony ze heeft het over een heel groot paarden jaarling

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:14

sarabande schreef:
polly2 schreef:

Ze heeft het niet over een pony ze heeft het over een heel groot paarden jaarling

Die twee jaar zou zijn bij dekking en drie als het veulen komt.
Lees mijn post een stukje terug even...daar staat mijn zesentwintig jaar ervaring daarmee op een fokkerij/handelsstal.
Al die fokmerries werden stokoud...ook diegene die op driejarige leeftijd, om dezelfde reden (te groot dreigen te worden) een veulen kregen. En dat waren wel grote paarden.

Pony's, paarden....dat maakt in dit verband geen verschil.

vannah

Re: hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:19

of het wel of niet "goed" voor de merrie is maakt ts geloof ik niet zoveel uit...naar mijn idee en hoe ik het topic lees is ze zowiezo niet van plan het paard te houden en het veulen ook niet??
waarom maakt het dan in hemelsnaam uit of ze 1.70 of 1.80 is?
een paard is toch een dier en niet een gebruiksvoorwerp??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:21

polly2 schreef:

Wellicht is dat lang geleden want in de huidige markt verkoop je geen veulen uit een moeder die niets gepresteerd heeft en niet gezond is, dus het lijkt me raadzaam dit eerst uit te zoeken, zeker als het doel alleen verkoop is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:26

Waarom zou je een paard verpesten door het op zo'n jonge leefdtijd al zo'n zware last met zich mee te laten dragen, als je het vervolgens toch wil verkopen? :+

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:30

hestejente schreef:
chico_lama schreef:
ik weet niet of ik dat veulen houdt dat zien we tegen die tijd wel :D

-O-

*wordt beetje onwel en gaat topic gauw uit lijstmeteigentopics halen*

eehhmm...mag ikk vragen waar deze reactie nodig voor is? Wel meerdere mensen fokken veulen, met als doel deze door te verkopen..om nou onwel te worden omdat iemand nog niet weet of ze een veulen wilt houden, gaat een beetje ver :+ imo voegt het niks toe aan het topic

@ts : ik heb zelf verder geen verstand van de fokkerij, maar als je haar op haar 3e een veulen wilt laten krijgen, zal ze denk ik nooit op 5 jarige leeftijd L/M lopen..

Sorry voor eventuele typfouten, zit op een telefoon

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:43

polly2 schreef:

Maar die wilde paarden worden dan ook niet belast met de sport, paarden in NL zijn niet meer natuurlijk.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen de merrie te dekken.
Ik heb nu een 7 maand oud veulen staan die nu ongeveer 1.50 m is. Als zij straks meer tijd nodig heeft alvorens haar te gaan beleren dan krijgt ze die. Ze gaat ook eerst rondom op de foto om te kijken of alles ok is voor ik erop ga zitten.

Zeker als de merrie voor verkoop is maakt het toch niet uit hoe groot ze uiteindelijk wordt?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:52

sarabande schreef:
polly2 schreef:

Wellicht is dat lang geleden want in de huidige markt verkoop je geen veulen uit een moeder die niets gepresteerd heeft en niet gezond is, dus het lijkt me raadzaam dit eerst uit te zoeken, zeker als het doel alleen verkoop is.

Wat bedoel je met niet gezond is???? De merrie is niet ziek....wordt alleen een beetje groot....

En de huidige markt kan tegen de tijd dat het veulen komt wel weer anders zijn.

Het paard is nu een jaar. Dat betekent in 2011 twee...dan gedekt....veulen in 2012....
Zijn we twee verder ten opzichte van nu...wie weet wat er dan aan de orde is?

Daarnaast...kan het veulen aangehouden worden tot het drie is wellicht...dan is het 2015. Misschien is de paardenmarkt dan wel heel anders...

Bovendien was dit niet de vraag van de TS. Het ging om de groei van de merrie. En daar zie ik geen verschil tussen paarden en pony's.

En dan worden er ineens allerlei andere argumenten bijgehaald om het niet te doen, die niets met de vraag van de TS te maken hebben, maar er alleen maar van afleiden. Niemand die ooit hierover rept als het zoveelste Haflinger/Fjorden/Friezen/Tinkerveulentje op bokt verschijnt...dat is allemaal geweldig.
Maar als de TS een vraag stelt, waarvan gedacht wordt vanuit eigen subjectieve beleving dat het slecht is voor een paard....dan worden er ineens allerlei andere, niet ter zake doende argumenten bijgehaald waarom de TS het nog meer niet zou moeten doen...
Vreemd, vind ik dat..... maar ja...zal wel aan mij liggen dan...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:21

polly2 schreef:
Wat bedoel je met niet gezond is???? De merrie is niet ziek....wordt alleen een beetje groot....

Je weet niet of de merrie gezond is. Met 2,5 jaar kan je haar op de foto zetten. Dan pas weet je of je merrie gezond is en geschikt is om mee te fokken.
Grote kans met zo'n enorme merrie dat er een chipje inzit. Paarden groeien vaak kapot als ze zo snel groeien. :)
Heb ook zo'n enorme gehad, was helaas ook wel slecht gevoed als jong paard hoor maar als 3 jarige niet goed op de foto. Veearts kon zien dat het kwam door te snelle groei en mindere voeding.

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:34

so dat word wel een kei groot paard zeg ik hem mijn paard pas laten dekken toen ze 4 was <3

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:10

Ik heb de ervaring dat een 2jarige gewoon niet drachtig wordt als ze er niet rijp voor is.Dit al of niet rijp zijn kan je trouwens niet afleiden uit het exterieur.
Als dierenarts dek ik elk jaar toch een tiental 2jarige merries en als ze niet klaar zijn voor een dracht komt er gewoon geen veulen.
Zelfs al zijn ze wel drachtig, verliezen ze het later,tussen 3 weken en 9 weken,toch.
Soms hebben deze merries geen normale ovulatie maar meestal wel en zelfs al worden ze op het perfecte moment,binnen de 6 uur voor of na de ovulatie,bevrucht toch komt er geen baby.
De natuur blijft toch meestal de directrice in haar eigen huis!

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:20

hedwig111 schreef:
Ik heb de ervaring dat een 2jarige gewoon niet drachtig wordt als ze er niet rijp voor is.Dit al of niet rijp zijn kan je trouwens niet afleiden uit het exterieur.
Als dierenarts dek ik elk jaar toch een tiental 2jarige merries en als ze niet klaar zijn voor een dracht komt er gewoon geen veulen.
Zelfs al zijn ze wel drachtig, verliezen ze het later,tussen 3 weken en 9 weken,toch.
Soms hebben deze merries geen normale ovulatie maar meestal wel en zelfs al worden ze op het perfecte moment,binnen de 6 uur voor of na de ovulatie,bevrucht toch komt er geen baby.
De natuur blijft toch meestal de directrice in haar eigen huis!

idd en wij gaan echt niet een beestje hengstig spuiten we zien wel of het lukt of niet dan jammer. als ze er niet klaar voor is / het lichaam en etc. dan word de merrie ook niet drachtig de merrie is kern gezond, en krijgt goed kracht en ruw voer.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:29

het is leuk om al die verhalen te lezen ;) vooral als mensen ook maar de helft ofzo lezen.

maar ik weet niet of ik dat veulen houdt voor het leven! tuurlijk verkoop ik hem niet als veulen wilt wel zien wat er uit eigen fokproduct komt en hoe het gaat lopen en bewegen zoiezo gaan de paarden hier niet weg voordat ze 4 / 5 jaar en onder het zadel zijn. of er moet tusse door een goed bod komen of paard moet niet goed zijn op de foto's.
we laten haar zeker eerst op de foto zetten voor dat ze uberhaubt gedekt word. en we laten haar echt niet al in april/mei dekken dat is voor ons ook te vroeg. dat zou betekenen dat ze dan net 2 jaar is (ook al zou je zeggen dat het nu al een twee jarige is). maar dat word pas eind juni/ juli. we proberen het ook 2 keer als het dan niet pakt. dan is het einde verhaal.
maar we wachten eerst de foto's en etc af en natuurlijk laten we meteen foto's maken voor prok. als je dan toch bezig bent dan maar meteen goed.

en als haar ontwikkelingen niet goed voorderen en er slecht uit ziet laten we haar ook niet dekken.

ik heb mijn paarden niet voor mijn leven zeg ik er bij. dat is niet dat ik ze niet leuk of wat dan ook vind maar als ze blijven hier tot max. 8 jaar en als ze echt ZZ/140 kunnen lopen en cappiciteiten hebben voor het nog hogere werk dan blijft het maar anders word het verkocht.

ik kan nu wel zegge op haar 6é gaat ze weg maar mischien springt ze de sterre van de hemel dan blijft ze nog wel of als er een bod komt wat ons aanstaat.. dan gaat het gewoon weg.
en dat is niet omdat ik haar niet of wel leuk vind. maar ik kijk toch ook wel beetje commercieel ernaar. de paarden worden hier goed verzorgd staan zelfs winterdag nog 10 uur perdag buiten. ze hebben hier een goed leven kan ik met een gerrust hard zeggen. ze staan niet hele dag in een drukkestal waar allerlei mensen rondlopen. en dat ze er 2 uur perdag uit komen.
en ze krijgen alle liefde die ze nodig hebben!

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:34

chico_lama schreef:
idd en wij gaan echt niet een beestje hengstig spuiten we zien wel of het lukt of niet dan jammer. als ze er niet klaar voor is / het lichaam en etc. dan word de merrie ook niet drachtig de merrie is kern gezond, en krijgt goed kracht en ruw voer.

Ik vraag me ernstig af waarom je dit topic geopend hebt, je wist het antwoord zelf namelijk al? :7

Ik zou het zelf ook nooit doen, en ik begrijp ook niet waarom je met alle macht de groei wilt remmen als je het paard toch weer doorverkoopt? :?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:41

Ben ik nu de enige die mij afvraagt waarom dit dier niet groot mag worden, maar wel hoog moet springen en uiteindelijk toch verkocht wordt?
Als je persoonlijk nu graag een iets kleiner paard wil, tot daaraantoe, maar ze wordt verkocht? Waarom dan zulke middelen in willen zetten terwijl een eventuele koper misschien net wél graag een groot paard heeft?

Niet de enige dus :D Marloes was me voor :P

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:43

Euh... omdat een té groot paard moeilijker verkocht raakt zeker?
Ik heb er ook eens ene gehad van ruim 1.80m, en het eerste wat de klanten zegden was toch telkens : " Ai die is wel héél groot...".

Commercieel niet interessant dus, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:54

Ik ben zelf 1.76 en juich die hoogtes alleen maar toe. :+ Ik denk dat zoiets erg pp verschilt..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:18

Commercieel gezien zou het mijn niet uitmaken hoe groot een paard is, als het maar gezond is.
Als ik een paard zoek, heb ik een minimale hoogte in mijn hoofd, maar mocht dat een paar centimeter minder zijn, maar wel het paard wat ik zoek en gezond dat koop ik het beestje toch.

Mijn veulen is nu 7 maanden en ongeveer 1.50 m. Ik ben benieuwd hoe groot ze wordt, ik vind die grote paarden juist gaaf, zolang het geen gezondheids problemen veroorzaakt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:19

Als je het dier op jonge leeftijd wil verkopen zou ik niet op tweejarige leeftijd laten dekken, die grote slagschepen hebben al moeite genoeg om uit te zwaren. Laat zulke merries een veulen dragen/baren/zogen en je hebt grote kans op blote vierjarige die veel moeite zal hebben met in het werk komen. Voor die 2 tot 3 cm zou ik dat risico niet willen lopen, groot wordt ze sowieso en of ze nou 1.75 of 1.77 wordt maakt dan ook niet meer uit. Daarbij kan je de keuring op 3 jarige leeftijd of evt. VSN, Ibop etc. wel op je buik schrijven.
Juist vanuit commercieel oogpunt zou ik het niet doen :n

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:12

Marloez schreef:
Ik ben zelf 1.76 en juich die hoogtes alleen maar toe. :+ Ik denk dat zoiets erg pp verschilt..

En ik weer niet met mijn 1.57 m....
Ik heb een paard dat ik als veulen van normale grootte had gekocht, daarom ooit verkocht. Hij wasals vierjarige al 1.76 m en nu bij de nieuwe eigenaar 1.83 m.
Voor haar wel goed, want zij is zelf 1.91 m. (heel groot voor een vrouw dus).

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:58

Iphi schreef:
Euh... omdat een té groot paard moeilijker verkocht raakt zeker?
Ik heb er ook eens ene gehad van ruim 1.80m, en het eerste wat de klanten zegden was toch telkens : " Ai die is wel héél groot...".

Commercieel niet interessant dus, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Er zijn ook mensen die juist zo'n paard zoeken, maar geen kunnen vinden. Moet je maar net de juiste baas vinden, er zijn ook mensen die afknappen op een te klein paard, en groot is ze toch al ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:45

chico_lama schreef:
hwe laten haar zeker eerst op de foto zetten voor dat ze uberhaubt gedekt word. en we laten haar echt niet al in april/mei dekken dat is voor ons ook te vroeg. dat zou betekenen dat ze dan net 2 jaar is (ook al zou je zeggen dat het nu al een twee jarige is). maar dat word pas eind juni/ juli. we proberen het ook 2 keer als het dan niet pakt. dan is het einde verhaal.
maar we wachten eerst de foto's en etc af en natuurlijk laten we meteen foto's maken voor prok. als je dan toch bezig bent dan maar meteen goed.!

Dat kan helemaal niet.prok kan pas in september in het jaar dat ze 2 worden.