chico_lama schreef:ik weet niet of ik dat veulen houdt dat zien we tegen die tijd wel
*wordt beetje onwel en gaat topic gauw uit lijstmeteigentopics halen*
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
chico_lama schreef:ik hoop dat ze als 6 jarige al verkocht is
hestejente schreef:polly2 schreef:Dus om exterieurtechnische en foktechnische redenen en om eerst de merrie ster of voorlopig keur verklaard te krijgen en dan pas besluiten of er gedekt wordt, of verkocht. Dus niet om gezondheidsredenen....
Dat het biologisch kán wil niet zeggen dat het goed is. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik op mijn 15e niet moeder ben gewordenIk was toen namelijk nog volop in de groei.
polly2 schreef:Paarden zijn geen mensen...
Kijk in de natuurlijke situatie in kuddes in New Forest of Dartmoor in Engeland bijv., daar worden de tweejarigen volop gedekt en drachtig... Zonder dat daar nadelige gevolgen van komen.
sarabande schreef:polly2 schreef:Paarden zijn geen mensen...
Kijk in de natuurlijke situatie in kuddes in New Forest of Dartmoor in Engeland bijv., daar worden de tweejarigen volop gedekt en drachtig... Zonder dat daar nadelige gevolgen van komen.
Ze heeft het niet over een pony ze heeft het over een heel groot paarden jaarling
polly2 schreef:Pony's, paarden....dat maakt in dit verband geen verschil.
hestejente schreef:chico_lama schreef:ik weet niet of ik dat veulen houdt dat zien we tegen die tijd wel
![]()
*wordt beetje onwel en gaat topic gauw uit lijstmeteigentopics halen*
imo voegt het niks toe aan het topicpolly2 schreef:Paarden zijn geen mensen...
sarabande schreef:polly2 schreef:Pony's, paarden....dat maakt in dit verband geen verschil.
Wellicht is dat lang geleden want in de huidige markt verkoop je geen veulen uit een moeder die niets gepresteerd heeft en niet gezond is, dus het lijkt me raadzaam dit eerst uit te zoeken, zeker als het doel alleen verkoop is.
polly2 schreef:Wat bedoel je met niet gezond is???? De merrie is niet ziek....wordt alleen een beetje groot....

hedwig111 schreef:Ik heb de ervaring dat een 2jarige gewoon niet drachtig wordt als ze er niet rijp voor is.Dit al of niet rijp zijn kan je trouwens niet afleiden uit het exterieur.
Als dierenarts dek ik elk jaar toch een tiental 2jarige merries en als ze niet klaar zijn voor een dracht komt er gewoon geen veulen.
Zelfs al zijn ze wel drachtig, verliezen ze het later,tussen 3 weken en 9 weken,toch.
Soms hebben deze merries geen normale ovulatie maar meestal wel en zelfs al worden ze op het perfecte moment,binnen de 6 uur voor of na de ovulatie,bevrucht toch komt er geen baby.
De natuur blijft toch meestal de directrice in haar eigen huis!
vooral als mensen ook maar de helft ofzo lezen.chico_lama schreef:idd en wij gaan echt niet een beestje hengstig spuiten we zien wel of het lukt of niet dan jammer. als ze er niet klaar voor is / het lichaam en etc. dan word de merrie ook niet drachtig de merrie is kern gezond, en krijgt goed kracht en ruw voer.
Marloes was me voor
Marloez schreef:Ik ben zelf 1.76 en juich die hoogtes alleen maar toe.Ik denk dat zoiets erg pp verschilt..
Iphi schreef:Euh... omdat een té groot paard moeilijker verkocht raakt zeker?
Ik heb er ook eens ene gehad van ruim 1.80m, en het eerste wat de klanten zegden was toch telkens : " Ai die is wel héél groot...".
Commercieel niet interessant dus, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
chico_lama schreef:hwe laten haar zeker eerst op de foto zetten voor dat ze uberhaubt gedekt word. en we laten haar echt niet al in april/mei dekken dat is voor ons ook te vroeg. dat zou betekenen dat ze dan net 2 jaar is (ook al zou je zeggen dat het nu al een twee jarige is). maar dat word pas eind juni/ juli. we proberen het ook 2 keer als het dan niet pakt. dan is het einde verhaal.
maar we wachten eerst de foto's en etc af en natuurlijk laten we meteen foto's maken voor prok. als je dan toch bezig bent dan maar meteen goed.!