Is dit vreemd of normaal op mijn pony's paspoort ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shalinitje

Re: Is dit vreemd of normaal op mijn pony's paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 16:58

mijn pony is niet bij mij geboren ik heb haar pas van dit jaar maart

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:59

Kun je niet even je post bewerken? Steeds een nieuwe post is echt niet handig.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:05

sorry,
zal volgende keer alles samen zetten :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:16

shalinitje schreef:
het signalement is niet van mijn pony dat is heel zeker mijn pony is cremello en dus helemaal wit. *D en er staat dus grote brede bles witte vlek onder en bovenlip melkmuil, half witbeen, en de rest zijn witbenen

dit kan dus helemaal niet van mijn pony zijn aangezien ze wit geboren worden. en de paspoort is van haar dit hebben we nagekeken

Sorry maar cremello's worden NIET wit geboren ... nimmer en nooit ... en hun aftekeningen zijn de eerste weken (of als ze nat gemaakt worden :D ) duidelijk te zien.

Het signalement beschrijving in het paspoort, zij het de geschreven tekst EN de grafisch tekening, behoren van het paard of pony zelf te zijn. Als dit niet overeenkomt met die van je pony dan moet je het onmiddellijk laten corrigeren.
De signalement beschrijving van de moeder wordt nooit in het paspoort van het veulen vermeld.
'signalement opgemaakt bij de moeder' ... dit wordt in het veulen paspoort vermeldt als het dier is 'getekend' aan de voet van de moeder. Dit wordt normaal gezien als bewijs dat het veulen idd van 'die' moeder is en dus de merrie die gedekt is door een bepaalde hengst. Veel stamboeken eisen DNA op ouderschap als deze op-tekening wordt gedaan na het spenen.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 21-11-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:19

cremellos worden echt niet geboren met aftekeningen zoals deze hoor! je kan je best een beetje bij je houden we kennen namelijk een kweker van cremellos dus ik weet wel wat ik zeg hoor! Ze hebben wel aftekeningen als ze meer crème kleurig zijn! Maar de mijne heeft geen crème dus pas op je woorden !!!! Je kent haar niet en ik weet wat ik zeg
Laatst bijgewerkt door shalinitje op 21-11-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:22

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:25

ja dat weet ik maar de mijne is echt spierwit zelfs als ze nat is. Geen aftekening te bespeuren. Je hebt natuurlijk cremellos die echt crème zijn en deze hebben idd aftekeningen maar de mijne is echt sneeuw!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:25

Heb je misschien een foto? Ben wel benieuwd. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:25

shalinitje schreef:
cremellos worden echt niet geboren met aftekeningen zoals deze hoor! je kan je best een beetje bij je houden we kennen namelijk een kweker van cremellos dus ik weet wel wat ik zeg hoor!

Ik fok al meer dan 20 jaar palomino's EN cremello's ... dus ik weet precies waarover ik praat!

Cremello's kunnen geboren worden, net als al de andere kleuren, zonder aftekeningen, of in alle type bont patronen.

Heeft uw pony geen aftekeningen dan is dat uitzonderlijk maar wit zal het nooit zijn. Een keertje wassen zal duidelijk het verschil in kleur geven tussen de witte manen en staart en de melk kleur van het vacht.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 21-11-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:26

Het is denk ik wel het signalement van je pony. Mij paard heeft ook het signalement opgemaakt bij de moeder en de aftekeningen zijn misschien heel iets verandert maar over het algemeen nog goed aanwezig...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:31

shalinitje schreef:
cremellos worden echt niet geboren met aftekeningen zoals deze hoor! je kan je best een beetje bij je houden we kennen namelijk een kweker van cremellos dus ik weet wel wat ik zeg hoor! Ze hebben wel aftekeningen als ze meer crème kleurig zijn! Maar de mijne heeft geen crème dus pas op je woorden !!!! Je kent haar niet en ik weet wat ik zeg

Tjonge jonge...wat kom jij fel uit de hoek....waar is dat nou voor nodig? ;)

Een cremello is niet wit. Het is de tweede verdunning van vos. En daardoor lijkt het wit. Als een cremello geboren wordt, kan de veulenvacht wat donkerder zijn dan de uiteindelijke kleur. Dat zie je niet alleen bij cremello, ook bij andere verdunningen als valk en perlino kan dat zo zijn. Daardoor zie je de aftekeningen beter als veulen en lijkt het als een cremello volwassen is dat het dier geen aftekeningen heeft, maar helemaal wit is.
Maar ondertussen heeft het dier dus wel die aftekeningen alleen zie je die met het oog niet.

Als je pony een witbeen heeft, heeft hij bij dat been ook een witte hoef. Daaraan kun je het nog terugzien.
Bij een been waar geen aftekening aan zit, zal de hoef donker van kleur zijn. Kijk daar maar eens naar.
Als bij alle benen aftekeningen genoemd zijn, zullen alle hoeven wit zijn (of gelig).

Cremello's worden zeker wel met aftekeningen geboren. Op de fokkerij waar ik gewerkt heb meerdere malen gezien. De huid (en dus dekharen) van een cremello is namelijk niet pigmentloos, maar heel licht en aftekeningen zijn wel pigmentloos. Dus al zie je met het blote oog het onderscheid tussen aftekeningen en de cremellokleur niet...ze kunnen er toch zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:35

ee(+a)+creme x EE/Ee+creme is perlino (als beide ouders het cremegen doorgeven).

Een cremmelo is een dubbel verdunde vos (vos --> enkel verdund = palomino --> dubbel verdund = cremmelo)
Een perlino is een dubbel verdunde bruine (bruin --> enkel verdund = valk --> dubbel verdund = perlino)

Die op de foto is geen cremmelo, maar meer perlino.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:36

Als dat het paard is dat ik voor ogen heb is het wel een cremello voor zover ik weet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:43

polly2 schreef:
Als je pony een witbeen heeft, heeft hij bij dat been ook een witte hoef. Daaraan kun je het nog terugzien.
Bij een been waar geen aftekening aan zit, zal de hoef donker van kleur zijn. Kijk daar maar eens naar.
Als bij alle benen aftekeningen genoemd zijn, zullen alle hoeven wit zijn (of gelig).

Cremello's worden zeker wel met aftekeningen geboren. Op de fokkerij waar ik gewerkt heb meerdere malen gezien. De huid (en dus dekharen) van een cremello is namelijk niet pigmentloos, maar heel licht en aftekeningen zijn wel pigmentloos. Dus al zie je met het blote oog het onderscheid tussen aftekeningen en de cremellokleur niet...ze kunnen er toch zijn.

Cremello's, perlino's en smokey blacks hebben altijd witte hoeven, ongeacht of er een witte aftekening op de been zit of niet.

@volbloedfan:
Citaat:
ee(+a)+creme x EE/Ee+creme is perlino (als beide ouders het cremegen doorgeven).

of cremello (als beide ouders de 'e' doorgeven) of smokey black (als geen van de ouders agouti doorgeeft). Het is pas perlino als minstens 1x Agouti gen en 1x zwart gen (E) aanwezig is (EE/Ee AA/Aa + creme = perlino).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:45

Peterina schreef:
polly2 schreef:

Cremello's, perlino's en smokey blacks hebben altijd witte hoeven, ongeacht of er een witte aftekening op de been zit of niet.

Ik dacht dat de hoeven lichter zijn bij benen met aftekeningen.... Dat meen ik me te herinneren...

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:46

ja ik weet dit allemaal al. Maar men mama dacht ook dat men pony aftekeningen had en toen heb ik haar gewassen en je zag geen aftekeningen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:29

polly2 schreef:
Peterina schreef:

Ik dacht dat de hoeven lichter zijn bij benen met aftekeningen.... Dat meen ik me te herinneren...

Lichter dan wit ken ik niet ... ik wil niet zeggen dat er misschien geen 'tint' in het wit kan zijn maar het is mij nooit opgevallen. Mijn cremello BWP merrie heeft 3 witte sokken en alle vier hoeven zijn dezelfde kleur.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:03

shalinitje schreef:
het signalement is niet van mijn pony dat is heel zeker mijn pony is cremello en dus helemaal wit. *D en er staat dus grote brede bles witte vlek onder en bovenlip melkmuil, half witbeen, en de rest zijn witbenen

dit kan dus helemaal niet van mijn pony zijn aangezien ze wit geboren worden. en de paspoort is van haar dit hebben we nagekeken

Wat voor kleur staat er bij dat het paard met die aftekeningen heeft?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:10

Als de TS pony cremello is zonder aftekeningen en op het paspoort staat beschreven een 'anders gekleurde' paard met aftekening dan hoort die paspoort niet bij de pony van TS.
Zo simpel ligt het.

Een foto van de pony zou leuk zijn want paarden zonder enige aftekening zie je niet zo vaak.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:11

Ik heb er eentje, Peterina, maar die is wel gewoon bruin. :+

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:49

volbloedfan schreef:

Een cremmelo is een dubbel verdunde vos (vos --> enkel verdund = palomino --> dubbel verdund = cremmelo)
Een perlino is een dubbel verdunde bruine (bruin --> enkel verdund = valk --> dubbel verdund = perlino)

Die op de foto is geen cremmelo, maar meer perlino.

nee hoor dat is gewoon een cremello :P moeder en vader zijn beide palomino.

Cremello's kunnen wel gewoon aftekeningen bevatten, maar zijn soms wat moeilijker te zien.
Cremello's zijn eigenlijk nooit helemaaal wit, behalve als ze een schimmelgen bevatten en uiteindelijk schimmel zijn geworden (schimmel, cremello geboren).

In de zomer kun je meestal beter de aftekeningen zien, en anders even wassen want de wordt de huid van de cremello rose en dan kan je de aftekeningen heel goed zien.

Afbeelding
Hier zijn de aftekeningen ook goed te zien, is de zelfde hengst als de veulenfoto die eerder hier geplaatst is. Deze is in het najaar/winter genomen, waar hij minder cremig gekleurd is. Zelfs dan zijn de aftekeningen nog te zien.

Er worden idd ook paarden geboren zonder aftekeningen.... alleen komt dit niet zo heel vaak voor

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:14

Daar zie ik links voor wel een donkere hoef. Kan dat kloppen?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:16

shalinitje schreef:
Bedankt ik maakte me hier echt een beetje zorgen over. Ik weet niet of je de plaats zou kennen waar mijn paardje van komt maar toch maar even vragen: manege de molenheide ?

manege de molenheide zit volgens mij in Schijndel Noord Brabant

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:27

polly2 schreef:
Daar zie ik links voor wel een donkere hoef. Kan dat kloppen?

Een vuile hoef, geen donker hoef.

Dit is de hengst's pagina op de site van Stoeterij Du Bois: http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=34
Als je even goed kijkt dan zie je 4 witte hoeven ... zoals bij alle dubbel verdunde cremes.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:31

dat van die hoeven twijfel ik toch aan. Niet dat ik je niet geloof maar men merrie haar veulen heeft ook witte hoeven maar wel zwarte sokken (appaloosa veulen). Komt waarschijnlijk door de kleur appaloosa want die hoeven horen nu eenmaal bij die kleur. Je kan er natuurlijk ook hebben met donkere hoeven maar dan heb je er eentje die niet amerikaans gefokt is (als het alle 4 de hoeven zijn die donker zijn). Maarja het is nu ook een erg raar veulen. Het is er eentje van februari hé :D