Arabieren - dun - slap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:05

Het ligt echt geheel aan de bouw van de arabier zelf.
Wij hebben een grote arabische merrie 1.57m en zij is wat steviger dan haar stalgenootje die veel ieler is. (echt een slank arabje zeg maar)

Mijn arabische hengstje heeft van zijn paps meer het barokke type meegekregen, hij is nu ook 1.53m en pas 2,5 jaar oud maar je kan aan hem zien dat hij een brede arabier word.

Ik zelf ben 1.72 en pas prima op deze paarden. (voor de hengst in de toekomst dan ;)) alleen weg ik wel iestje minder maar dat maakt voor de lengte niet uit!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:09

De hengst Sirel bijv. (van bokker bren79) is ook een barokke type arabier (als ik het zo mag noemen) Op zulke bouw types zou je makkelijk nog opkunnen.

griebels

Re: Arabieren - dun - slap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:10

Mijn hengst is ook wat grover gebouwd, maar heeft een weke rug en is maar 1m48...
Dus geen 80kg voor hem op zijn rug :n

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:15

Die van mij mag nog flink body gaan opbouwen, is nu nog zo ielig, maar moeders en papa hebben flink wat body, dus ik hoop dat het nog goed gaat komen :P
Ze lijkt wel een hele fijne rug te hebben, kurk droge benen, wel heel slank, ze heeft ook van die ultra kleine hoefjes :))

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:21

Ik denk dat het eraan ligt om welke type arabier het gaat. Meestal zijn ze fijn en soepel gebouwd, kan niet al te veel dragen. Bij arabieren rekenen zij meestal 20% van hun gewicht.
Shagya arabier is gemiddeld 1.50 m, wat robuust en stevig gebouwd.
Gidran arabier is gemiddeld 1.65m, zwaardere bouw.

maar ook het welzijn van het paard (een correct gebouwd gezonde paard). De meeste mensen vinden het aanzien wat minder. Het ligt er ook aan de persoon, ben je lang en zwaar levert dan minder problemen dan klein en zwaar. Tabellen over maximale gewicht voor paard zijn meestal richtlijnen. Ligt ook aan hoe een paard getraind is... En hoe de mens een onafhankelijke zit leert ontwikkelen en om in harmonie met je paard mee te bewegen. Coordinatie, beweeglijkheid en snelle (ontspannen) reactie is van noodzaak om goed te kunnen rijden. Het is ook niet zozeer dat het gewicht een paard in problemen kan brengen, maar de manier waarop er met dat gewicht op een paardenrug wordt omgegaan. Hoe meer gewicht in combinatie met onhandigheid het steeds onaangenamer en schadelijker het wordt voor het paard. je moet een basisconditie hebben en doelgericht met je lichaam bezig zijn om coordinatie, spierkracht en beweeglijkheid te scholen.

http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Arabian_horse interessante link om door te lezen....
http://www.fitmetbit.nl

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:53

Ik denk dat het weinig uit maakt,je moet natuurlijk geen 200 kg wegen.
Arabieren(mensen) zitten ook gewoon op Arabische volbloeden dat zijn vaak volwassen mannen.

Ook zeg je dat het door medicatie komt,dan is het een heel ander gewichtsmassa lijkt mij dan dat je helemaal vol eet met snoep enzo :+

Ook maak het weinig uit wat voor type je neemt.
Het is niet per definitie zo dat een egyptenaar minder kan hebben dan een pool.

En het is ook niet zo dat bijv een kwpner meer kan hebben omdat ze groter zijn dan een AV.
mij lijkt eerder andersom

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:46

Citaat:
Shagya arabier is gemiddeld 1.50 m

Waar haal je dat uit ? Shagya zit tussen de 1.55 en 1.60 doorsnee schofthoogte. Mensen kiezen juist voor de Shagya als alternatief voor de zuivere OX juist om die reden (iets groter - iets ronder) dus eerder geschikt voor grotere mensen.
Beenwerk is iets zwaarder dan de doorsnee arabier en de gewrichtsoppervlakte is vaak ook groter. Beenwerk is spijkerhard!

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:37

Hier mijn merrie die nationaal reserve kampioen van Amerika werd in western pleasure met een volwassen man op haar rug.
Zelf is ze rond de 1.56m

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:48

griebels schreef:
Ik heb ooit in een boek van een fysio gelezen dat het eigenlijk bepaald wordt door de omtrek van het pijpbeen...

Als dat zo is mag mijn arabier niet veel meer dragen dan een welshje ;) Ze heeft echt dunne pootjes.

Verder heeft ze een behoorlijk brede en diepe borst, ze is 1,52m. Ik zag laatst foto's van mijzelf op een welsh cob van ongeveer dezelfde stokmaat, dit was wel een heel iele cob maar ik kom er met mijn voeten zelfs een klein stukje onder de buik uit. Op mijn arabier is dit absoluut niet het geval, die heeft echt meer body. Ik ben zelf 1,68m (en weeg niet meer dan 55 kg, dus dat is geen issue).
Ik vind mijn arabier absoluut niet ieler ogen dan de gemiddelde E-pony van haar stokmaat, op haar dunne pootjes na dan. Over het gewicht dat ze zou kunnen dragen durf ik niet echt iets te zeggen, persoonlijk zou ik haar niet graag met regelmaat gereden zien worden door iemand boven de 70 kilo als dat niet nodig is, maar ik weet niet of dat mijn voorzichtigheid is of dat ze daar werkelijk last van zou hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:37

MIjn merrie is ouder(22) en heeft een doorgezakte rug van de vele veulens. Zij protesteert bij +70kg, ik ben 60kg en dat gaat dus goed. Maar ik laat er dus geen zwaardere mensen op.
Ze is smal, met een grote buik, sterke benen en een stokmaat van 1.48m.(klinkt bijna als een Thelwell-pony... :+ )
Zie die 2e ruiter heeft een mooie oplossing gevonden... :+
Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:33

Een av heeft droog beenwerk maar wel stevig.
Dat ze in vele ogen zo iel zijn betekend nog niet dat het lucifer houtjes zijn.
Een gezond paard met 4 goede benen en rug kan echt wel wat gewicht hebben.
Zoals ik al zei in de woestijnlanden rijden er volwassen mannen op.
Ze zijn niet helemaal van porselein hoor mensen :+

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:52

Barcelano schreef:
Een gezond paard met 4 goede benen en rug kan echt wel wat gewicht hebben.
Zoals ik al zei in de woestijnlanden rijden er volwassen mannen op.
Ze zijn niet helemaal van porselein hoor mensen :+

1) Geen enkel paard is gebouwd om gewicht te dragen.
2) dat er elders (het Midden Oosten, waar de mensen over het algemeen wél een stukje kleiner en dunner zijn dan hier!), de VS etc.) volwassen mannen op zitten, wil natuurlijk niet zeggen dat het automatisch ook goed is. Kunnen en goed zijn, zijn twee verschillende dingen.
3) voor een paard maakt het niet uit of de extra kilo's die het moet dragen, komen door medicijnen of eten of iets anders.

Het lijkt mij dat iedereen die zuinig is op zijn paard, beter het zekere voor het onzekere kan nemen, en toch eens goed de onderzoeken moet nalezen die er gedaan zijn over het gewicht dat paarden van verschillende rassen (gemiddeld!) kunnen dragen.
Vergeet trouwens ook niet het gewicht van kleding en zadel bij je eigen gewicht op te tellen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:42

Nee een paard is niet gemaakt om gewicht te dragen en toch doen we het.
Als sommigen mensen het zo zielig vinden moeten ze er ook niet op gaan zitten.
Dat klinkt hard maar wees dan zo eerlijk.

En je moet geen 150 kg wegen.
Maar er zijn zat lichtere mensen die op een paard rond rijden die er op stuiteren als een zak aardapelen.

Maar het is niet per defenitie zo dat een Arab minder kan hebben dan een kwpner van 1.80.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:20

Mijn Rheal meet 1.57m heb ermee western gereden, lange afstanden, dresuur. Nu springen we (althans ik ivm lichamelijk gezondheid nu niet meer). Ben niet de kleinste met mijn 1.81m en ook flink gebouwd weeg tegen de 80kg.

Toch draagt hij me met gemak en we hebben grootste lol samen. Rheal is niet erg grof gebouwd overigens, toch wat ranker, het gaat erom hoe je je paard aanvoelt en met zijn bewegingen mee gaat ;)

Kan helaas de foto even niet vinden, er was een soortgelijk topic erover waar ik een foto had staan

EDIT: topic gevonden ;) :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=155&t=1206843

En de foto:
Afbeelding

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:33

kan je beter een steviger paard zoeken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:29

Barcelano schreef:
Nee een paard is niet gemaakt om gewicht te dragen en toch doen we het.
Als sommigen mensen het zo zielig vinden moeten ze er ook niet op gaan zitten.
Dat klinkt hard maar wees dan zo eerlijk.

En je moet geen 150 kg wegen.
Maar er zijn zat lichtere mensen die op een paard rond rijden die er op stuiteren als een zak aardapelen.

Maar het is niet per defenitie zo dat een Arab minder kan hebben dan een kwpner van 1.80.

Hier wil ik toch even iets over zeggen ;)
Ik heb nergens beweerd dat je helemaal niet op een paard moet gaan zitten, en begrijp dan ook niet waarom ik 'niet eerlijk' zou zijn als ik wel op mijn pony stap. Wel moet je m.i. rekening houden met wat het paard redelijkerwijs aankan - en dat bedoelde ik (en lijkt mij niet meer dan logisch).
Er zit nogal een verschil tussen helemaal niet rijden, rijden met een geschikt gewicht op een geschikt paard, en rijden met overgewicht op een daarvoor ongeschikt paard, dacht ik zo! En daar gaat het toch juist in dit topic om?
Het gaat er iig niet om dat er lichtere mensen zijn die zitten te stuiteren, dat is hier niet relevant.
De TS vraagt of zij met haar gewicht op een bepaald soort paard kan (alleen moet er wat meer info komen over het betreffende paard (bouw, beenwerk etc.) voordat er betere uitspraken over gedaan kunnen worden over haar geval).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:43

Ik vind het inderdaad wel altijd een beetje een vreemd beeld als je een lange en/of stevige ruiter op een iel paardje ziet. En ik kan me er ook iets bij voorstellen dat je daar in de dressuursport misschien op afgerekend zou worden (Ik stel trouwens niet dat dat zo zal zijn maar ik hoor mensen op minder mooie paarden of in slechte verhouding met hun paard daar wel eens over klagen, of zij echt betere cijfers verdienen is natuurlijk iets anders). Maar ik denk dat een paard van die grote (met enige bespiering) je echt wel kan dragen.

Overgens zit er echt nog wel veel verschil in hoe iellig een arabier is, tussen de verschillende type en landen van herkomst zit soms ook nog aardig verschil. Misschien kan je eens kijken hoe de ouders van het paard zijn uitgegroeit?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:57

blackkas schreef:
kan je beter een steviger paard zoeken

wat een onzin..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:32

VeerenAshley schreef:
[
Hier wil ik toch even iets over zeggen ;)
Ik heb nergens beweerd dat je helemaal niet op een paard moet gaan zitten, en begrijp dan ook niet waarom ik 'niet eerlijk' zou zijn als ik wel op mijn pony stap. Wel moet je m.i. rekening houden met wat het paard redelijkerwijs aankan - en dat bedoelde ik (en lijkt mij niet meer dan logisch).
Er zit nogal een verschil tussen helemaal niet rijden, rijden met een geschikt gewicht op een geschikt paard, en rijden met overgewicht op een daarvoor ongeschikt paard, dacht ik zo! En daar gaat het toch juist in dit topic om?Het gaat er iig niet om dat er lichtere mensen zijn die zitten te stuiteren, dat is hier niet relevant.
De TS vraagt of zij met haar gewicht op een bepaald soort paard kan (alleen moet er wat meer info komen over het betreffende paard (bouw, beenwerk etc.) voordat er betere uitspraken over gedaan kunnen worden over haar geval).

Inderdaad!
Ik vind het zo zonde dat dit onderwerp zo snel wordt afgewimpeld met een opmerking als 'ja maar, een lichte ruiter kan ook stuiteren in het zadel!'... Tuurlijk, maar waarom zou je moeten kiezen tussen 2 slechte dingen? Waarom doe je niet eens het juiste voor je paard? Als je te zwaar bent voor je paard dan heb je imo 2 keuzes: A) niet rijden en B) afvallen en daarna terug gaan rijden.
Ik woog in de zomer 63 kg. Ik vond dat veel voor mijn arab van 1m58 en ben nu ondertussen al 5 kg afgevallen. Maar dan lees ik hier dat je gerust met 80 kg op een AV kan gaan zitten. Nou ja?! Zal ik dan maar lekker beginnen schransen? :roll:

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:36

Mijn vriend heeft een tijdje met mijn vaders arabier gereden. Onze arabier is 1m57, mijn vriend 1.86 m en (toen nog) 80 kg. Dat moet je het zadel (westernzadel) etc er nog bijtellen, dus dan kom je aan mooi gewicht. Dat ging prima, ook meerdere uren na elkaar.
Er staat in mijn profiel ook een foto van hem op de arabier (de vos).

Gaat dus prima in mijn ogen, je arabier gaat ook een mooie stokmaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Dana82 op 17-11-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:37

Persoonlijk vind ik 80 kilo op een pony best veel. En dan kijk ik misschien alleen plat naar het gewicht, maar of je nu bonkt of niet, het blijft een flinke belasting (imo).

Ik ben 50 kg en Naomi is 1.55 hoog en weegt ca. 400 kg. Dit zou dus betekenen dat er 80 kg op mag (als we zouden kijken naar de 20% regel).
Ik hou zelf liever 15% aan, en dan zou er dus 60 kg op mogen. Dit vind ik persoonlijk reeëler dan 80 kg.

Je kunt wel zeggen dat het plaatje misschien klopt, of dat het niet storend is. Maar ik ben zuinig op de rug van mijn paard. Was ik zwaarder geweest dan had ik ook zeker voor een forser type paard gekozen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:40

Ik vind dat hier toch ferm overdreven wordt ivm het gewicht van een ruiter. Niet vergeten dat de ruiter rij-technisch ook "zacht" moet zitten en niet als een bloemzak zit te bonken.
Wij hebben nu een paardje van 1m55 voor mijn vriend, dat gaat zeker prima hoor. Ik heb onlangs zijn rug nog laten nakijken en dat was allemaal prima in orde!

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:40

Ik vind arabieren hele mooie beesten!! Echt gaaf en de meeste kunnen super lopen!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:57

Ik denk trouwens wel dat je mee moet wegen dat het nog een jong paardje is, wat dus straks zijn basis en bespiering nog op moet bouwen. Ik zou er op zo'n moment niet gauw voor kiezen om er iemand op te zetten die wat zwaarder is, ik denk dat dat best wel verschil maakt tegenover een uitgegroeid goed opgeleid dier. Maar ik weet ook niet in hoeverre de TS van plan is om met het inrijden doorrijden veel zelf te doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:11

liedje89 schreef:
Ik denk trouwens wel dat je mee moet wegen dat het nog een jong paardje is, wat dus straks zijn basis en bespiering nog op moet bouwen. Ik zou er op zo'n moment niet gauw voor kiezen om er iemand op te zetten die wat zwaarder is, ik denk dat dat best wel verschil maakt tegenover een uitgegroeid goed opgeleid dier. Maar ik weet ook niet in hoeverre de TS van plan is om met het inrijden doorrijden veel zelf te doen.

Ben ik t idd ergens wel mee eens.., Daarom gaf ik ook al aan dat t beter is om t paard in kwestie lang voor te bereiden en de gelegenheid te geven voldoende spieren op te bouwen. Al geldt dat natuurlijk voor ieder jong paard hoor! Maar Arabjes zijn gewoon vaak een beetje laatbloeiers waar je echt goed gericht mee aan de slag moet gaan om er voldoende bespiering op te krijgen.