Citaat:Dat is gewoon klassiek en geschikt voor elk ras.
Elke Frans/Portugees (klassiek) opgeleidde instructeur kan met alle rassen werken. Het zijn de "moderne" instructeurs die meer de warmbloeds gewend zijn en met meer druk werken. Sommigen van hen hebben soms te weinig geduld om problemen met rijkunst te verbeteren en grijpen sneller naar hulpmiddelen.
De dame die AdBt methode toepast, rijdt ook met warmbloeden, maar is voorzichtig. Zij is heel goed in rechtrichten, dus in principe zou dit goed zijn? Als ik het goed begrijp is de wijze hetzelfde, maar is het de manier waarop het aangepakt wordt die verschilt met de academische dressuur of Portugese stijl?
Citaat:Een Lusitano kan ook opgeleid binnen moderne standaard hoewel niet allen druk aanvaarden.
Omgekeerd heeft elke ruiter profeit van een klassiek opgeleidde instructeur.
Ik heb jaaaren les gekregen van Gerard Vandorpe, klassieke dressuur. mijn merrie is ongelofelijk gevoelig en ik wou toch met minder druk en zeker bitloos rijden met haar. Ik denk dat westerndressuur dan nog beter zou zijn dan de klassieke dressuur voor haar...ofwel de academische die blijkbaar ook met minder druk rijden en alles eerst aanleren in tragere gangen.
Citaat:De Lusitano is geen afwijkend soort paard alleen omdat het soms (lang niet alle) wat andere gangen heeft. Wel zijn ze vaak intelligenter en snelle beledigd dan een gemiddeld paard en daardoor werkt dwang dus averechts en kun je gemakkelijk in een negatieve spiraal komen als je dan weer straft voor verzet. Maar feitelijk zou je bij geen enkel paard dingen moeten willen aanleren via dwang en druk.
Hier geef je de perfecte omschrijving van mijn merrie

Citaat:Verder kan de zware meer opgerichtte hals voor specifiek problemen zorgen, maar dat hoeft niet als meteen vanaf het begin ook laag rijden wordt meegenomen.
Da's een duidelijke tip. Ze heeft een zeer zware hals (zie filmpje op m'n profiel, was tweede keer dat ik op haar zat.
Citaat:Een ander punt bij de Lusitano is vaak de kleine mond en dat kan het bitten wat bemoeilijken. De meesten gaan het fijnst met een dun ongebroken of dubbelgebroken bit. Daar dat niet teveel plek in neemt en niet tegen het verhemelte drukt.
Geen bit, ze reageert ongelofelijk op druk en kan perfect bitloos gereden worden (normaal met sidepull of eventueel kaptoom)
Citaat:Enfin, je hebt verder geloof ik al wat je zoekt, maar ik wilde dit even toevoegen voor de meelezers.
Zal pas voor volgend jaar zijn. Is helaas zeer ver voor mij en nu zal dat niet meer lukken, maar we spreken af voor clinic eventueel of met een video opsturen en dan commentaar en tips erbij, maar dat moeten we nog afspreken.
Ik ben van plan om me deze winter toe te leggen op dubbele teugelwerk en longewerk en dit onder de knie te krijgen met haar.
Mag ik nog even vragen? Als m'n merrie begint te draven of galopperen, dan is ze daarna nerveuzer. Vandaar het oefenen in stilstaan in het filmpje volgens de fases (eerst zit + uitblazen, dan teugels opheffen en als dat nog niet lukt, one rein stop, als dat niet lukt, achteruit zetten)
Ik las dat Petra van Paardvriendelijk trainen echt weet om te gaan met het karakter van de Lusitano .. Dat ze weet ook hoe je met het temperament om moet gaan en ze juist heel relaxt te krijgen.. (dus op de juiste manier aan het werk zetten)
Kan iemand me zeggen wat dit inhoudt?