[KG]Nieuwe aanwinst!.. Maar wat voor kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

Re: [KG]Nieuwe aanwinst!.. Maar wat voor kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:21

dit is nou een mooi voorbeeld om een sub-forum over kleurengenetica te openen :)

ik zou het eerlijk gezegd niet weten welke kleur het is, maar het is wel een schatje! :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:59

Hey van de markt in Hedel! Daar zouden wij ook naartoe gaan, maar door omstandigheden niet geweest...

Ik zou niet weten wat voor kleur dit is... Is het niet iets roan achtigs?

Afbeelding

Ik zou het anders ook niet weten... Iets vossigs in ieder geval... Roan is met meer schimmel, maar het komt in ieder geval in de richting...

Ik zie overigens een opmerking over maan- en blauwe ogen met betrekking tot het wel of geen perlino zijn.

Een perlino heeft absoluut geen blauwe ogen, maar glasogen... Blauwe ogen komen bij paarden bijna niet voor... Maar er is een topic die weer over blauwe ogen gaat (zoekfunctie raadplegen ;) ) maar dit is in ieder geval geen perlino!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:59

even on-topic dan maar!!

wat een heerlijk beestje, echt zo'n pluizebolletje.
maar ik denk dat het een palomino is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:13

Ik denk dat valk ook nog wel zou kunnen, gezien haar leeftijd zijn de manen en staart zo licht omdat het haar babyhaar is. Mijn zwarte heeft ook een tijdje lichtblond gezien, terwijl ze toch echt zwart is (volle fries ;) )! Ben benieuwd hoe ze er over een jaartje uitziet!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:18

Suelza schreef:
Een perlino heeft absoluut geen blauwe ogen, maar glasogen... Blauwe ogen komen bij paarden bijna niet voor... Maar er is een topic die weer over blauwe ogen gaat (zoekfunctie raadplegen ;) ) maar dit is in ieder geval geen perlino!

Het is juist wetenschappelijk bewezen door genetisch onderzoek dat dubbel-verdunde creme dragers, cremello/perlino/smokey cream, JUIST WEL blauw gekleurde ogen hebben!
Z.g. glasogen of maanogen zijn geheel iets anders en worden door oa het ontbreken van kleur, ziekte of beschadiging veroorzaakt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:03

Peterina schreef:
Suelza schreef:

Het is juist wetenschappelijk bewezen door genetisch onderzoek dat dubbel-verdunde creme dragers, cremello/perlino/smokey cream, JUIST WEL blauw gekleurde ogen hebben!
Z.g. glasogen of maanogen zijn geheel iets anders en worden door oa het ontbreken van kleur, ziekte of beschadiging veroorzaakt.

Hmmm dan ben ik wel heel benieuwd naar dat onderzoek(welk onderzoek en door wie gedaan), want volgens een naslagwerk wat ik hier heb liggen zijn blauwe ogen bij paarden uiterst zeldzaam en komen ze enkel voor bij volledig witte paarden...

Glasogen daarentegen:
Citaat:
Het oog van de pseudo-albino heeft een gebroken witte/bleekblauwe iris met een blauwe pupil, het zogenaamde 'glasoog'.

Edit:

Definitie pseudo-albino:
Citaat:
1) Verzamelnaam voor perlino en cremello 2) Iedere dubbele verdunning

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:52

Ik denk dat je de jaargang van je naslag werk moet is nakijken want ik denk dat ie van de jaren stilletjes is (voor 2000 uitgave).

Volledige witte paarden hebben altijd! bruine ogen, nooit en nimmer blauw, zij het de kleur blauw of zg glasogen.

'Pseudo-albino' is een beschrijving uit de jaren stilletjes (toen ze nog niet wisten van of vast gelegt hadden ivm DNA kleuren onderzoek) en is niet meer van pas. Deze term werd gebruikt om eigenlijk dubbel verdunde creme te beschrijven (cremello/perlino/smokey cream).
Nog een opmerking: een albino heeft GEEN kleur; dubbel-verdunde creams hebben WEL kleur.

In al de jaren dat ik met cremello's bezig ben (bijna 30 jaar) moet ik nog eentje tegen komen die een blauwe pupil heeft! Al de cremello's die ik ken of ben tegengekomen hebben een zwarte pupil met iris verkleuring in alle tinten van blauw (van melk-wit blauw door tot een donker blauw).

Het verschil tussen een glasoog en blauw ogen is erg verwarrend en moelijk om het verschil te herkennen maar door ervaring 'zie' je het verschil meteen als je ze tegenkomt, zeker als je tussen de blauwe ogen zit. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:01

De eerste uitgave is 1999 en er is inmiddels al wel een latere druk, maar zal eens kijken of ik erachter kan komen of daar de veranderingen in zijn aangebracht waarover jij spreekt...

Maar dan ben ik nog steeds nieuwsgierig over welk onderzoek (en door wie uitgevoerd) jij dan spreekt, want dat vind ik dan wel interessant. Ik lees graag de feiten ipv de meningen ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:53

Er lopen momenteel onderzoeken in labo's in o.a. Frankrijk, Engeland en U.S.A. (UCLA Davis) op de vererving van het Wit gen met daar aansluitend onderzoek naar oa de 'oorzaak' (of DNA oorsprong) van blauwe ogen. De onderzoeken gaan over de vererving van witte aftekening en de invloeden daarvan op het oogkleur (het is bekend dat als het wit aftekening onderhuids over het oog gebied reikt dat het oog blauw is = zg maanoog) en de vererving van de Overo patroon familie (frame overo en sabino geven ook blauwe ogen = zg maanoog). Er hebben al verschillende artikels in 'Science' gestaan maar de studies zijn nog lang niet afgewerkt.