Raar verhaal over 2 Drachtige ponys en ect. Jullie mening ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Raar verhaal over 2 Drachtige ponys en ect. Jullie mening ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:50

je zou eens bij het nrps kunnen informeren.

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:55

een beetje een vreemd verhaal, maar wel goed dat je nu weet wie je merrie gedekt heeft..;)
de shet laten dekken, weet ik niet of ik dat zou doen, als ik er toch nog een shet bij wil hebben, zou ik dat laten doen,
anders niet..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:01

Ik zou de shet niet laten dekken. Je hebt nu deze pony, en het veulen moet nog komen.
Daarnaast heb je ook nog eens een andere pony te koop staan.
Je bent nog jong, en kunt niet zeker weten dat je al dit ponyspul voor altijd aan kunt houden... ik dus mooi rustig aan doen... wel zo verstandig.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:15

lailapri, dat ga ik eens doen kga zo een email sturen :)

x_just_me, Vreemd verhaal ik weet het, volgende keer beter opletten. Maar dan mag je eindelijk je 1ste eigen paard kopen en dan ben je te overdonderd. Ik ga inderdaad wachten tot de lente, met dekbon :)

Ninx, ik ga zie hier boven mijn shet in de lente laten dekken dan duurt het nog 11 maanden he :D, die pony in mijn onderschrift is niet van mij zelf ;) ik heb het gevraagd en mocht hem alleen te koop zetten in mijn onderschrift en niet in een topic :)

unique123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:24

hoi

als je pony gedekt zou zijn bij van der rakt,
zou er achterin je paspoort een dek of uitgerekende datum kunnen staan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:25

Unique: ff teruglezen......

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:31

Femmz schreef:
Yoehooe, ze herkende mijn pony ze bellen straks terug om te zeggen welke dekhengst er op heeft gezeten !!

Spannend !!
*gaat weer verder lezen*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:34

Pff.. Lastig, naja ik spreek je binnekort denk ik wel weer :)
Dan ga ik ondertssen info verzamelen :)

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:40

is goed :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:42

Mijn shet heeft een paspoort van het Fjordenpaardenstamboek; ook één van de goedkoopsten, dus zo raar is dat niet. Uitgevende instantie voor het paspoort is heel wat anders dan een stamboek waar een pony ingeschreven kan staan. Voor jou pony is dat dus helemaal niet raar.

Kijk verder maar in dit topic, dan wordt er veel duidelijk:
[SMP] Mini zonder chip of paspoort.....

En over het fokken (oftewel; vermeerderen) met je papierloze shet: doe het álsjeblieft niet, en zet er dan al hélemaal geen papierloze hengst op. Wat je doet is puur vermeerderen; wat win je er mee? Als je er echt zo graag een shet bij wil, koop er dan 1 bij ipv. er 1 te fokken. Er is een gigantisch overschot aan (papierloze) shetten, mensen raken ze niet meer kwijt. als je met papierloze dieren fokt, fok je puur voor het transport naar Italie in de worst.

zie hier:
[SMP] Mini zonder chip of paspoort.....

Je koopt je eerste pony, je weet eigenlijk totaal niet waar je aan toe bent, koopt er 'maar ff een shetje bij' (en wie is die weide-eigenaar dat hij jou bijna 'verbied' om er een maatje voor je pony bij te kopen? het is toch jou beest, dat beslis jij toch?) en nu blijkt je pony drachtig te zijn, en wil je ook nog de shet alsnog laten dekken. Dan zit je er ineens straks met 4.
En 'dat duurt nog wel 11 maanden ja', maar daarna heb je toch echt een veulen. Veulens zijn altijd lief leuk en schattig, maar straks heb je te veel pony's, kost het je teveel tijd en geld, en moeten de shetten maar weer weg. Als ik het zo hoor heb je nergens goed over nagedacht, en dat zou je wel moeten doen. Het gaat hier wel om levende wezens.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:49

Wat fijn dat je weet wie de vader van het veulen is!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:52

JoyCiej007,

Dankje voor je info :)
Maar je moet niet denken dat ik niet geef om mijn paarden en ik heb plek voor 4 paarden eigenlijk nog voor meer, dus ?!
Maar ik ga in de lente laten dekken, en eerst mijn eerste veulen zien wat dat wordt dus :) niet te veel commentaar van te voren..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:28

dus ga je doelbewust een papierloze hengst op een papierloze merrie zetten, enkel omdat je een shet hebt gekocht die mogelijk drachtig was, maar het nu niet blijkt te zijn, en je een gratis dekking tegoed hebt gekregen?

Kan je je voorstellen dat mensen daar 'commentaar' op hebben?
Bezint eer ge begint zou ik zeggen, maar blijkbaar ben je er al helemaal zeker over. Ik heb nooit gezegd dat je niet geeft om je paarden. Bovendien is 'plek hebben voor' iets anders dan ze ook allemaal onderhouden, van voer voorzien en DA kosten betalen.
Had je anders ook voor die hengst gekozen? Je gooit toch maar niet zomaar een willekeurige (papierloze) hengst op een willekeurige merrie, puur omdat je dat gratis mag doen? Dat is toch kortzichtigheid ten top? Snap dan echt niet waar je mee bezig bent.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:04

JoyCiej007 schreef:
dus ga je doelbewust een papierloze hengst op een papierloze merrie zetten, enkel omdat je een shet hebt gekocht die mogelijk drachtig was, maar het nu niet blijkt te zijn, en je een gratis dekking tegoed hebt gekregen?

Kan je je voorstellen dat mensen daar 'commentaar' op hebben?
Bezint eer ge begint zou ik zeggen, maar blijkbaar ben je er al helemaal zeker over. Ik heb nooit gezegd dat je niet geeft om je paarden. Bovendien is 'plek hebben voor' iets anders dan ze ook allemaal onderhouden, van voer voorzien en DA kosten betalen.
Had je anders ook voor die hengst gekozen? Je gooit toch maar niet zomaar een willekeurige (papierloze) hengst op een willekeurige merrie, puur omdat je dat gratis mag doen? Dat is toch kortzichtigheid ten top? Snap dan echt niet waar je mee bezig bent.

hier ben ik het mee eens. Als je nu kijkt wat er allemaal te koop staat en waar de mensen bijna niet vanaf geraken. Het is altijd leuk om een eigen veulen te hebben van je merrie. Maar je weet niet wat de toekomst brengt en als het veulen dan alsnog weg moet.
Ik zou toch altijd rekening houden met de toekomst en die is niet zeker ( nuja je gaat toch pas volgend jaar de shetter laten dekken dus tegen dan ben je misschien ook al van gedacht veranderd). Maar er is nu al zoveel 'overschot'. Ik zou zoiets alleen doen als ik 99 procent zeker ben dat het veulen altijd bij me kan blijven
En je huurt de wei blijkbaar, dan zou ik ook oppassen. Huren is nooit permanent stel dat je eraf moet, dan moet je meteen voor 3 paarden een nieuwe opvang zoeken.

Kan ook goed uitdraaien, maar als je zo dat verwaarlozingsartikel leest en dat er eigenlijk teveel paarden gefokt zijn en die ze nu niet kwijt raken dan zou ik het wel weten. ( maarja jou beslissing. en ik zeg niet dat je je paarden verwaarloosd)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:23

echt ik snap heel goed dat je er een veulentje mee wil fokken maar red dan zon stakkertje van marktplaats of twee als je de ruimte hebt.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:26

Wat leuk dat je pony drachtig is! Gefeliciteerd :)

en wat betreft het laten dekkenvan de shet ben ik het eens met wat hierboven vermeld staat. Als je er dan eentje bij wilt hebben koop er dan eentje ipv te laten dekken. Snap dat je het leuk vind dat je een dekking 'tegoed' hebt maar er zijn al zoveel Shetlanders! Mensen kunnen ze inderdaad niet meer kwijt en belandden dan in slechte handen (of het nou de slager is of iemand zonder verstand maakt niet uit) wat nou als je straks gaat studeren en ergens anders gaat wonen? Ik denk niet dat je dan alle 4 de pony's mee kan nemen, laat staan dat je rede tijd voor hebt. Wees verstandig!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:38

Naja jullie moetne het weten met jullie mening.
Ik ga geen shetlander op internet kopen ten eerste vragen ze daar nog veel geld voor. en dan heb ik weer een zieke ofz. en weet ik niet wat er mee is gebeurd. nee bedankt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:50

Hoezo een zieke? Dat is een slecht argument. Er zijn zoveel shetjes op de markt, er zal er vast wel één tussen zitten die jou aanspreekt mocht je er nog 1 bij willen. en het argument hierboven, je bent pas 11. Nu heb je nog de tijd, maar als je straks gaat studeren? Of verhuizen? Dan zit je ermee..

Er zijn inderdaad al teveel papierloze shetters. Zorg er asjeblieft voor dat jij er niet nog 1 bijfokt..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:53

Femmz: Tempus heeft in 1 ding iig wel gelijk, en dat weet ik uit ervaring: een gehuurde wei kun je zomaar kwijt zijn! Ik heb het ook gehad, en was achteraf erg blij dat ik te laat was bij een aankoop (wist een mooie NF merrie te staan!) , anders had ik nu een megaprobleem gehad!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:59

Femmz schreef:
Mijn vraag is dan eigenlijk nu:

Over mijn pony:
- Moet ik haar overlaten schrijven op haar echte ras? ( ze is een kruising van Arabier x New forest.)
- Is het mij schuld dat ik een pony koop zonder te weten dat ze drachtig is? ( en niet bij de verkoop wordt gezegd)

Over de shetlander:
- Zelf raar vind, dat mijn merrie niet drachtig is.
- En ik mag een gratis dekking krijgen maar dat moet binnen 2 maanden want anders is de Dekhengst verkocht, Zou ik het doen of niet?
( Het is moeilijk te zien ofdat ze hengstig staat de hengst kan ook geen maand bij mij staan, en dan heb ik een veulen in de herfst/winter..)
- En hoe kan ik daar dan een dekbon bij krijgen voor papieren voor dat veulen? Want de hengst heeft ook geen papieren en mijn merrie ook niet....

Je hoeft haar niet over te laten schrijven, er is toch geen afstamming bekend en dat wat de DA je heeft gezegd dat klopt helemaal.
Je moet als je de vader van het veulen wil weten even het paspoort op kop voor je leggen, dan sla je het open op blz 1 en kijk linksboven in de hoek of daar wat geschreven staat. Zo ja dan is dat de dekdatum en nr van de hengst als het goed is (Gebeurd n.l vaker zo bij bloedtapperijen).
Het is niet jouw schuld dat je het niet wist, de handelaar heeft het vast wel geweten maar drachtig verkoopt moeilijk dus w.s heeft hij het niet gezegd. Of hij heeft het niet geweten omdat hij de pony mischien ook weer overgekocht had van een andere handelaar.

*edit* lees net dat je het al weet, bij v.d rakt idd plakken ze stickertje op t paspoort maar die worden vaak verwijderd. Als Kantje's Cerilo een goedgekeurde hengst is dan kan je w.s nog half papier bij het veulen krijgen.

De shetlander had ik nu niet meer laten dekken, het is n.l al erg laat in het seizoen en dan krijgt ze volgend jaar ene veulen als het koud en nat weer is, niet zo fijn lijkt me want dan kunnen ze vaak niet veel naar buiten omdat de weides dan kaal en nat zijn. Als merrie en hengst geen papieren hebben dan krijg je ook geen dekbon en die kun je ook niet krijgen. Je kan wel zelf de dekdatums opschrijven zodat je uit kan rekenen wanneer ze uitgeteld is.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:33

Femmz schreef:
lailapri , ik had gevraagd voor dna, maar de fokker zei, dat dat niet ging omdat het geen goedgekeurde hengst is. :S
Dat is onzin.
Ik heb hier een D-pony: http://sporthorsedata.com/db.php?i=1045 ... 0&z=hxA4iQ
Vader geen ggk hengst, moeder onbekende afstamming en pony heeft een paspoort gekregen van het NRPS.
Met een plukje manen van de vader en van het veulen kunnen ze een DNA match doen en kan daarna een paspoort aangevraagd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:45

De kosten die het veulen je kost voor dat het al op de wereld is, zijn met gemak meer dan dat een shetlander van markplaats kost. (DA kosten, extra zorg voor je merrie ect.ect. Als het veulen er is wederom nog meer DA kosten) Een shetlander kost een paar tientjes. Koop je een shetlander veulen, dan heeft het veulen van je paard een leeftijdsgenootje. Nog een voordeel.

Ik zou er absoluut niet voor kiezen om een papierloze merrieshetlander te laten dekken. Veulentjes zijn zo goed als gratis, zoveel zijn er. Je zorgt ongetwijfeld goed voor je paarden, maar denk er wel even aan dat er ontzettend veel shetlandertjes om die reden gefokt worden omdat veulentjes zo leuk zijn. Vervolgens worden ze met zijn alle massaal voor een prikkie te koop gezet omdat mensen ze niet kwijt kunnen.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:51

itsmi schreef:
Hoezo een zieke? Dat is een slecht argument. Er zijn zoveel shetjes op de markt, er zal er vast wel één tussen zitten die jou aanspreekt mocht je er nog 1 bij willen. en het argument hierboven, je bent pas 11. Nu heb je nog de tijd, maar als je straks gaat studeren? Of verhuizen? Dan zit je ermee..

Er zijn inderdaad al teveel papierloze shetters. Zorg er asjeblieft voor dat jij er niet nog 1 bijfokt..

in haar profiel staat dat ze 17 is ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:57

silverbrumby schreef:
[*edit* lees net dat je het al weet, bij v.d rakt idd plakken ze stickertje op t paspoort maar die worden vaak verwijderd. Als Kantje's Cerilo een goedgekeurde hengst is dan kan je w.s nog half papier bij het veulen krijgen.

Cerilo is geen ggk hengst, en bovendien verkocht. Als TS er achter komt waar hij nu staat, kan ze idd nog proberen DNA te verkrijgen. Maar wie weet heeft ze geluk en is het stamboek al in het bezit van DNA-materiaal van Cerilo. Bespaart haar bovendien nog wat kosten ;) .

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:14

Daarom, ik ben nu aan het afwachten tot dat de dekhengst is gevonden van mijn merrie. Dat het veulen papieren kan krijgen :)

En over mijn Shetlander ik ga haar in de lente laten dekken door een shetlander met papieren ZODAT MIJN SHETLANDER VEULEN PAPIEREN HEEFT.

Maar ik ga eerst afwachten hoe dat het afloopt met mijn veulen van mijn merrie.

Verder ga ik hier niet meer op reageren, want iedereen heeft zijn eigen mening.
Ik hoop dat hier een slotje op komt. !