Oudere merrie laten prok keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: Oudere merrie laten prok keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:35

ik zie het niet zo zwart wit als Suzanne, als een merrie Prok is met drietjes voor de kogels en vieren voor de sesambeentjes dan denk ik niet dat ik er mee zou fokken. Daarentegen fokken wij wel met onze NMK merrie, geen Prok omdat ze in de klasse C voor OC zou vallen, daarentegen heeft ze nullen (!) op de straalbenen. Er worden ook hengsten goedgekeurd worden met C tjes mits ze voldoende compenseren en ik vind dat dat bij onze merrie wel het geval is.
Onze Flemmingh merrie is ook net geen Prok, die hebben ze helaas pas op tienjarige leeftijd gedaan toen ze al Z2 liep, tja, dan is de kans dat er wat op te merken valt net wat groter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:36

ik ga met jou mee sjuim! eentje die wel prok is, maar voor de sport niet goedgekeurd wordt op de foto's zou ik ook niet gebruiken.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:40

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie bij verschillende prok-bedrijven in de prijslijst staan: "incl. sedatie". Worden ze standaard gesedeert en heeft dit gevolgen voor het ongeboren veulen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:40

Dan hebben jullie niet goed gelezen of mij niet goed begrepen. Ik fok sowieso niet met merries die niet goed zijn op de foto. PROK of sport of weet ik het wat. Niet goed op de foto is niet fokken bij mij. Dus met 3-en op de kogels fok ik ook niet.

Goed voor PROK en sport, daar fok ik mee.
Alleen goed voor sport en niet voor PROK, houd ik misschien even aan om aan te rijden maar gaat dan weg.
Niet goed voor sport en PROK is exit meteen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:41

Zover ik weet worden ze standaard gesedeerd voor er foto's gemaakt worden. Tot nu toe in ieder geval wel altijd gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:41

liberia schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie bij verschillende prok-bedrijven in de prijslijst staan: "incl. sedatie". Worden ze standaard gesedeert en heeft dit gevolgen voor het ongeboren veulen?

Veeartsen raden je denk ik aan niet te rontgenen als ze drachtig zijn. Sedatie is ook niet gewenst bij dracht.
Wachten tot na het veulenen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:50

Sedatie kan geen kwaad maar als de merrie het niet nodig heeft waarom dan wel geven?
Ik kan met onze DA altijd goed overleggen, vorige maand een 2 jarige hengst compleet laten röntgenen en op mijn advies hebben we die niet gesedeerd, even een praampje opgehad toen hij op het laatst een beetje stond te wiebelen terwijl het nodig was dat hij even doodstil zou blijven staan maar dat was dan ook alles. Echter niet elke da is zo goed van vertrouwen.
Verder heb ik bij diverse dierenartsen informatie ingewonnen over het röntgenen tijdens de dracht en allen vonden het niet bezwaarlijk, wanneer moet je een fokmerrie anders röntgenen? Met een veulen van amper een paar weken reis ik liever niet als het niet nodig is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:54

Sjuimpje schreef:
Verder heb ik bij diverse dierenartsen informatie ingewonnen over het röntgenen tijdens de dracht en allen vonden het niet bezwaarlijk, wanneer moet je een fokmerrie anders röntgenen? Met een veulen van amper een paar weken reis ik liever niet als het niet nodig is.

Ik kreeg toen het advies om te wachten. :)
Op zich ook logisch. Zodra je komt om te rontgenen is het eerste wat ze aan je vragen of je zwanger bent. Groot bord op de deur van de ruimte met een zwangere vrouw met een kruis erdoorheen. :+

Als het niet absoluut noodzakelijk is raden ze het af. :)
As het veulen geboren is kan je altijd nog aan huis laten komen toch?
Ik zou het nooit doen in ieder geval.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:04

mijn da heeft er geen problemen mee.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:10

Suzanne F. schreef:
Ik kreeg toen het advies om te wachten. :)

Je fokt toch niet met merries die niet geröntgend zijn :oo :D

Ik zelf heb een rondje bellen gedaan toen ik voor 7 jaar terug een oudere drachtige merrie liet röntgenen en wederom toen we er voor 2 jaar terug weer eentje hadden, ik heb geen da getroffen die het afraadde.
Mobiel röntgenen laat ik alleen doen als het niet anders kan en dan denk ik aan een gebroken been ofzo, ik vind de kwaliteit tot nog toe te matig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:16

Sjuimpje schreef:

Whahaha scherp! Zo laat op de avond nog! :D
Dat was toen met Lotje. Mijn eerste die ik liet PROKken heel wat jaartjes geleden. Die was toen drachtig van Votje. Ze was toen ster en ik wilde haar laten PROKken. Er werd me toen gezegd te wachten tot na de dracht. In die tijd had een ster-merrie nog een veulen en een sportprestatie nodig om keur te worden. Die haalde ze gelukkig ook en daarna haar PROK ook.
Inmiddels ben ik wat jaartjes verder en wijzer en zou ik nooit meer een merrie laten dekken zonder te weten of ze goed was op de foto. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:24

Sjuimpje schreef:

Ik zelf heb een rondje bellen gedaan toen ik voor 7 jaar terug een oudere drachtige merrie liet röntgenen

Was wel fijn toen dat je dat bij mij liet doen kon je mooi helpen, je hebt Uck toen ook nog vastgehouden he (die merrie met die onechte prok dus) :D :D

Maar ik ben ook blij dat mijn eigen DA het nu ook mag doen, toen was dat prokken aan huis nog een noviteit.
2 weken geleden rustig met de 2 1/2 jarigen naar hem toe gereden en fijn ontspannen beide geprokt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:28

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor :D Nogmaals, ik zie het niet zo zwart wit zeker niet als de merrie imo voldoende compenseert en dat deed Lotje meer dan genoeg.
Vind je dan ook bijv. dat een Bretton Woods of Bordeaux niet gekeurd mogen worden?
En wat als je een röntgen goede merrie hebt uit een moeder die kats verrot is? Of andersom zoals wij, een merrie met een aanmerking uit een moeder die wel goed is? In hoeverre is het dan een erfelijke aandoening? Wie weet is de moeder koper te kort gekomen tijdens de dracht? Of zijn we tekort geschoten tijdens de opfok?
Ik vind Prok (röntgen goed) heel waardevol maar niet alles zeggend.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:34

Sjuimpje schreef:
sarabande schreef:
Kogels tellen toch niet mee voor de PROK????

Achter niet, voor wel maar die vallen in de klasse-indeling 0-1-2-3, niet zo heel streng dus. De kogels achter moeten volgens de nieuwe regels wel op de foto maar daar geldt (nog?) geen selectie voor.

Uit het nakomelingen onderzoek blijkt dat in een aantal gevallen de kogels na een jaar optisch zijn verbeterd.
Bij de overige gewrichten verandert het beeld nauwelijks meer.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:56

Sjuimpje schreef:
ik zie het niet zo zwart wit als Suzanne, als een merrie Prok is met drietjes voor de kogels en vieren voor de sesambeentjes dan denk ik niet dat ik er mee zou fokken. Daarentegen fokken wij wel met onze NMK merrie, geen Prok omdat ze in de klasse C voor OC zou vallen, daarentegen heeft ze nullen (!) op de straalbenen. Er worden ook hengsten goedgekeurd worden met C tjes mits ze voldoende compenseren en ik vind dat dat bij onze merrie wel het geval is.
Onze Flemmingh merrie is ook net geen Prok, die hebben ze helaas pas op tienjarige leeftijd gedaan toen ze al Z2 liep, tja, dan is de kans dat er wat op te merken valt net wat groter.

Zo bekijk ik het ook.
Ik bepaal zelf wanneer ik met een merrie verder wil. Daarin weegt het rontgenologisch rapport heel zwaar mee.
Al mijn jonge merries worden gerontgend, vorige week zijn van zeven van de acht merries de opnamen verzonden voor de prok-beoordeling.
Verder waren er geen negatieve nevenbevindingen.
Voor mij zijn ze dus op de foto goed genoeg ongeacht de uitslag. Daarin ga ik volledig af op het oordeel en het advies van mn eigen dierenarts.
Zo fok ik met een Fidermark dochter die volgens mijn d.a. zeer goed is op één opname na, dat was een twijfelgeval.
Wel ingezonden, net geen prok.

Voor hengsten is het eigenlijk van minder belang hoe hun eigen rapport is maar uiteraard vooral hoe ze vererven.
Over een paar jaar hebben de meeste jonge hengsten een fokwaarde voor oc-ocd.
Voor merries is het natuurlijk net zo belangrijk maar omdat ze maar een beperkt aantal nakomelingen hebben en vaak ook nog op één bedrijf
is de fokwaarde niet betrouwbaar te berekenen.
De hengsten krijgen een voldoende betrouwbare fokwaarde met 20 onderzochte nakomelingen.

Vrijwel alle jonge dieren worden, bij mij althans, gesedeerd.
veel veiliger voor mens en dier en bovendien staan ze stil, dat komt de kwaliteit van de foto's weer ten goede.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:18

Ik las onlangs overigens een stukje over de erfelijkheid van OC, dat staat weer ter discussie. Er lijkt weinig tot geen verband te zijn tussen de erfelijkheid van fragmentatie en contourafwijkingen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:32

Sjuimpje schreef:
Ik las onlangs overigens een stukje over de erfelijkheid van OC, dat staat weer ter discussie. Er lijkt weinig tot geen verband te zijn tussen de erfelijkheid van fragmentatie en contourafwijkingen.

Bij het KWPN staat het absoluut niet ter discussie, het nakomelingen heeft onomstotelijk de erfelijkheid aangetoond.

Meestal komen nieuwe onderzoekjes en de daaruit voortvloeiende discussies uit een wat verdachte hoek.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:48

Het nakomelingenonderzoek uiteraard

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:57

Ik ben op het moment niet zo scherp en weet dus helaas niet meer waar ik het gelezen heb anders had ik het even kunnen opzoeken want ik kan mij juist herinneren dat het KWPN dit onderzoek juist wel volgde. Lijkt mij ook logisch want dommer wordt je er nooit van.

Ik zie wel dat ik het hierboven wat onduidelijk getypt heb, de erfelijkheid van fragmentatie stond absoluut niet ter discussie, wel de erfelijkheid van contourafwijkingen. Het leek er op dat de vorming van OC met name te maken had met voeding van moeders, voeding van het jonge dier en de beweging die het dier tijdens de opfok krijgt en op wat voor bodem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:03

Nou ja wat dat aangaat is het duidelijk dat meer paarden dan vroeger goedgekeurd worden.
Dat zal zeker aan de voorlichting over opfok, beweging, harde ondergrond en de toevoegingen die de fabrikanten aan de voeding doen, liggen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:24

Ik vind het wel een goede ontwikkeling maar zoals hierboven al gezegd werd; wat nou als je uit 2 generaties PROK een merrie krijgt met een OC? En andersom, fok je met een merrie die helemaal goed is maar uit een moeder komt die slecht op de foto is?

Ja moeilijk, dat weet ik niet. Voor mezelf heb ik iig een lijn getrokken. Goed op de foto dus PROK en voor sport is voor mij fokken. Geen PROK is verkopen en dan mag een ander het doen.

Met Bordeaux moet ik het ook nog zien. Ik heb helaas nu al van 3 veulens gehoord dat ze een dikke sprong hadden. Kan pech zijn of toeval. Kan ook zijn dat hij toch wat duidelijk vererft dan andere hengsten. Je moet gewoon ergens een grens trekken, ik hoop dat als blijkt dat de hengsten die toch ggk zijn met een OC ook OC(D) vererven, ze uit de dekdienst gehaald worden. Ik ben bang dat je toch weer het stamboek onnodig 'vervuild' met fokken met OC paarden.
Maar dat is een moeilijke discussie. Want is het wel zo erfelijk? En in hoeveel generaties??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:29

Ik denk dat het en + en is.
Betere opgroei omstandigheden en betere selectie op gezondheid.
Daarom vind ik het ook niet te begrijpen dat een hengst als Bordeaux goedgekeurd is, maar ja de fokkers mogen dus vrijwillig die keuze maken.

Wellicht is geen systeem waterdicht, maar op deze manier heb je als fokker een handvat. Mijn merries zijn ook 2 generaties goed op de foto's en fysiek gezond, en nu de 3e generatie ook en dat geeft toch een rustig gevoel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:32

sarabande schreef:
Mijn merries zijn ook 2 generaties goed op de foto's en fysiek gezond, en nu de 3e generatie ook en dat geeft toch een rustig gevoel.

Wat doe je nu als de 4de generatie niet goed is? Fok je daar dan toch mee of niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:39

Genetisch kan alles, zie de kleuren topics. Het kan betekenen dat iets dat er ooit in de merrielijn zat terug komt omdat het klikt met de vader.

De keuze om er mee te fokken ligt dan aan het totale plaatje denk ik

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:04

Mijn jaarling en mijn merrie zijn beide zonder sedatie gerontgend, dus gebeurt wel zonder!