Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liberia schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie bij verschillende prok-bedrijven in de prijslijst staan: "incl. sedatie". Worden ze standaard gesedeert en heeft dit gevolgen voor het ongeboren veulen?
Sjuimpje schreef:Verder heb ik bij diverse dierenartsen informatie ingewonnen over het röntgenen tijdens de dracht en allen vonden het niet bezwaarlijk, wanneer moet je een fokmerrie anders röntgenen? Met een veulen van amper een paar weken reis ik liever niet als het niet nodig is.
Suzanne F. schreef:Ik kreeg toen het advies om te wachten.
Sjuimpje schreef:Je fokt toch niet met merries die niet geröntgend zijn![]()
Sjuimpje schreef:Je fokt toch niet met merries die niet geröntgend zijn![]()
Ik zelf heb een rondje bellen gedaan toen ik voor 7 jaar terug een oudere drachtige merrie liet röntgenen
Sjuimpje schreef:sarabande schreef:Kogels tellen toch niet mee voor de PROK????
Achter niet, voor wel maar die vallen in de klasse-indeling 0-1-2-3, niet zo heel streng dus. De kogels achter moeten volgens de nieuwe regels wel op de foto maar daar geldt (nog?) geen selectie voor.
Sjuimpje schreef:ik zie het niet zo zwart wit als Suzanne, als een merrie Prok is met drietjes voor de kogels en vieren voor de sesambeentjes dan denk ik niet dat ik er mee zou fokken. Daarentegen fokken wij wel met onze NMK merrie, geen Prok omdat ze in de klasse C voor OC zou vallen, daarentegen heeft ze nullen (!) op de straalbenen. Er worden ook hengsten goedgekeurd worden met C tjes mits ze voldoende compenseren en ik vind dat dat bij onze merrie wel het geval is.
Onze Flemmingh merrie is ook net geen Prok, die hebben ze helaas pas op tienjarige leeftijd gedaan toen ze al Z2 liep, tja, dan is de kans dat er wat op te merken valt net wat groter.
Sjuimpje schreef:Ik las onlangs overigens een stukje over de erfelijkheid van OC, dat staat weer ter discussie. Er lijkt weinig tot geen verband te zijn tussen de erfelijkheid van fragmentatie en contourafwijkingen.