Shetlander kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:32

Lotus83 schreef:
@robert45 zoals je het nu stelt, klinkt alweer heel anders al dat je het eerder verwoorde, kwam nogal bot over....

ben niet bot ben realistisch.

:D

GittekeZ1

Re: Shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:40

Shetlanders krijgje op dit moment gratis aan geboden
ik heb er niet 10 afgeslagen met weide kosten ze minder dan een hond
Maar ik begrijpje ouders wel
probeer eens een pony te delen daar zul je veel meer aan hebben

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:42

Jup en nu realistisch zijn voor TS :) zij heeft niks aan dit geneuzel :P

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:18

GittekeZ1 schreef:
Shetlanders krijgje op dit moment gratis aan geboden
ik heb er niet 10 afgeslagen met weide kosten ze minder dan een hond
Maar ik begrijpje ouders wel
probeer eens een pony te delen daar zul je veel meer aan hebben

Dan heb jij super veel geluk,
mijn 3 jarige merrie was toen ik haar kocht 350 euro,en dan kreeg ik nog "korting" omdat ik haar haar hele leven lang heb verzorgd
ze was overigens wel drachtig, maar de hengst was niets bijzonders,bij mijn merrie, of die hengst zaten geen papieren en de afstamming was onbekend. Het veulen is overleden. hij had een gaatje in zijn hart,hij heeft maar 3 weken geleefd |(

(de moeder van mijn merrie is bij het veulenen overleden,mijn merrie is met de fles gevoed en accepteerde haar veulen niet,deze beet ze en schopte ze zonder aanleiding)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:25

Maar TS: je bent 15 jaar. Ben je niet te groot voor een shet?
Zo niet.. dan wel heel snel vrees ik.
Verder denk ik dat je dan al snel een pony wilt waarje echt mee kunt rijden en dan heb je deze al staan.
Ik zou verder dromen, verder sparen en ooit een eigen pony kopen waar je lekker mee kunt rijden.
Als je ouders niet financieel helpen (of kunnen helpen/ willen helpen) kun je nooit de verantwoording aangaan van een pony. Wat als ie ziek wordt...
Succes.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 10:37

_vivi_ schreef:
Waarom kies je niet eerst voor een huur/lease pony?
Daar betaal je een bepaald bedrag per maand voor en is het toch soort van eigen paard, gaat het toch niet dan word die aan een ander verhuurd, je zitdan niet met het probleem dat je snel je pony moet verkopen ofzo, en als het wel goed gaat kan je op die manier je ouders laten zien dat je het wel kan zonder dat ze zich meteen zorgen hoeven te maken over de dingen die erbij komen kijken als het paard echt helemaal van jou is.
Een huurpaard is in jou geval misschien ook nog even wat goedkoper (DA en hoefsmid worden volgens mij vaak door de verhuurder betaald).

dat wil ik ook wel graag, maar het probleem is, als je bij ons op stal voor 4 dagen in de week least, ben je per maand al 180 euro kwijt. en dan ben je nog heel veel kwijt. wat ik niet elke maand kan betalen. en een shet kost misschien ook wel zoveel per maand, maar dan heb je hem wel 7 dagen in de week.

@amsterdam_30
haha nee ik wil er zowiezo niet op rijden. (had ik al eerder in reacties gezet) want ik ben al 173.
heb gaat mij vooral om de andere dingen..

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:06

Zoals andere ook al gezegd hebben is een extra centje achter de hand een echte must.
Verder kan je alles op papier zetten van je inkomsten en je uitgaven en niet ongeveer maar de daadwerkelijke kosten.
Als je dat gedaan heb zou ik je moeder vragen of ze even tijd voor je zou willen maken en dat jullie rond de tafel gaan zitten, zodat jij ook rustig je verhaal kan doen en je moeder ook.
Het zal ongetwijfeld een discussie worden van beide kanten maar probeer rustig je verhaal te doen en luister ook naar je moeder haar punten.

en verder wil ik nog kwijt, ik wou op jouw leeftijd ook heel graag een pony, maar het mocht niet... Pas toen ik 20 was kon ik mijn eerste paard kopen en toen ik 25 was had ik dan ook eindelijk mijn pony! Gekregen van de boer omdat hij er niet meer voor kon zorgen ik hem al 13 jaar hielp met z'n beesies ;)

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:26

Ik heb afgelopen zomer ook mijn Shetlander gekocht die ik 5 jaar lang verzorgt heb + haar veulentje.
Ik ben 15 en heb speciaal daarvoor een ochtendwijk genomen waarmee ik per maand boven de 200 euro mee verdien.

Het voordeel is dat ik ze gratis ergens heb kunnen stallen, maar ik betaal wel het zaagsel en hooi wat ik voor haar gebruik.

De grote shetlander is diezelfde maand nog ziek geworden (ze was al niet helemaal gezond sinds de bevalling, maar toen werd het erger) en uiteindelijk is ze overleden. Die maand heeft ook veel geld gekost maar mijn ouders hebben wel grotendeels de koste betaald.

In eerste instantie hadden mijn ouders ook zoiets van: je mag ze kopen, maar alle kosten etc betaal je gewoon zelf. Maar zodra ik ze eenmaal had heb ik eigenlijk nog bijna niks zelf hoeven te betalen, maar dat kan natuurlijk per ouder verschillen. ;)

Meid ik zou zeggen al heb je een leuke stalling gevonden die je kan betalen en een leuke shet die je kan betalen en je houd rekening met de hoefsmid wormenkuren per zoveel maanden enzo, kan je best een shetlander kopen. :)

Succes nog ermee!

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:36

dankjewel voor de tips ;)

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:15

je moet natuurlijk op alles voorzien zijn
ook eventuele onverwachte dierenartsen kosten
of wat dan ook.
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn ouders,
uiteindelijk heb ik gewoon gezegd dat ik
genoeg geld had, en genoeg verdien per maand
om haar voor alles te voorzien,
en een week later had ik mijn droomshet !

veel succes :)

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:36

kmph schreef:
je moet natuurlijk op alles voorzien zijn
ook eventuele onverwachte dierenartsen kosten
of wat dan ook.
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn ouders,
uiteindelijk heb ik gewoon gezegd dat ik
genoeg geld had, en genoeg verdien per maand
om haar voor alles te voorzien,
en een week later had ik mijn droomshet !

veel succes :)

dankjewel ;)

Maar ik ben wel bang dat ik het dadelijk niet red met 100 euro p/m, en dat ik dan alsnog het paardje weg moet doen..
Want mijn ouders willen er niks aan mee betalen (en nee ze willen er nog steeds niet over praten, ook niet als ik alle kosten op papier heb staan, dus dan blijft er weinig keus over.. ;( )

een leasepony op de manege zou wel mogen, omdat ik dan niet de dierenarts kosten en alles hoef te betalen, maar dan ben ik 180 euro p/m kwijt, min de kosten die er nu worden betaald voor 2x in de week, dus - 75 euro.
dan kom ik ook ongeveer op 100 uit. maar dan is dat maar 4 dagen in de week. dan mag ik niet van het terrein af. En dan kan je het eigenlijk niet echt als een eigen paardje beschouwen.
want dan werk je bijvoorbeeld met hem ergens aan, maar doordat de andere 3 dagen er andere op rijden, werkt dat niet.
(heb al vaker meegemaakt namelijk)

dus ik weet het niet.... :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:42

Mss lees ik erover heen, maar waarom wil je liever leasen/eigen pony dan een verzorgpony? Ik zou gewoon een tijdje lekker een leuke verzorgpony zoeken waar je veel mee mag en in de tussentijd flink sparen. Dan kun je over een paar jaar mss wel je eigen paardje kopen.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:48

Tja omdat ik met verzorgpony's niet zo'n goede ervaringen heb. Nouja de laatste wel, maar het is gewoon dat je dan niet aan de voorwaarden van de eigenaar enzo moet houden, Ik heb ook eerder een verzorgpony gehad, wat ik heel leuk vond, lekker buitenritten enzo. maar ze wouden dan alles op HUN manier, als je er niet aan hield, bijvoorbeeld als de moeder van hun zei; je mag altijd een vriendin meenemen hoor!
En dat deed je 1 keer, dan werd dat kind helemaal pissig en alles. En zo waren er wel meer dingen daar. daarom was ik daarmee gestopt.
en ik ben pas gestopt met mijn oude verzorgpaard omdat de mensen op die stal ZO arrogant waren. dan MOEST je eerst "hoi" zeggen tegen iedereen voordat je naar de stallen mocht, anders kwamen er gigantische roddels. maar als je dat dan deed dan zeiden ze het wel met heel veel moeite terug.
en ik kreeg gewoon geen band met dat paardje.
dus dat vind ik niet meer zo leuk, als je snapt wat ik bedoel....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:50

Oke dat is wat minder. Maar bij een leasepaard kun je ook niet alles zelf beslissen, omdat je geen eigenaar bent. Je hebt iets meer rechten omdat je betaald, maar ik zou daar zelf niet zoveel geld voor over hebben persoonlijk. En bij een leasepaard kom je ook op een stal, wellicht zijn de mensen daar in jouw ogen ook wel arrogant? Het is overal wel iets, niets is perfect natuurlijk :) Mss heb je de volgende keer wel geluk met een verzorgpony? Iig succes met het maken van de keuze.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:55

capopjekop schreef:
Oke dat is wat minder. Maar bij een leasepaard kun je ook niet alles zelf beslissen, omdat je geen eigenaar bent. Je hebt iets meer rechten omdat je betaald, maar ik zou daar zelf niet zoveel geld voor over hebben persoonlijk. En bij een leasepaard kom je ook op een stal, wellicht zijn de mensen daar in jouw ogen ook wel arrogant? Het is overal wel iets, niets is perfect natuurlijk :) Mss heb je de volgende keer wel geluk met een verzorgpony? Iig succes met het maken van de keuze.

Ja klopt, maar daar waar ik dan zóú leasen, is op de manege waar ik al 5 jaar rij. Ik werk daar ook en kan het met iedereen wel goed vinden, en ik mag dan ook gratis de lessen in. Nee dan mag ik iid niet alles zelf beslissen, maar er is niet iemand die constant op je let en alleen maar commentaar levert. als je snapt wat ik bedoel :o

En ik wil heel graag aan VD doen, vandaar dat ik begon over een shetje. (ook natuurlijk de andere dingen zoals wandelen, longeren enz.)
en heel vaak willen de eigenaren van de pony die je verzorgt dat niet, of het kan niet doordat het paardje al oud is bijv. (dat was bij mijn laatste verzorgpaard ook zo..)
niet dat ik het dan helemaal niets meer leuk vind hoor, als ik geen VD kan doen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:06

Je kan soms ook een paard huren bij particulier iemand die gewoon 5 of 6 paarden heeft en die verhuurd, misschien even verder kijken dan je vertrouwde manege.
Want je kan overal mensen tegen komen die je niet mag of je nou een eigen pony hebt of niet (tenzij je hem thuis kan plaatsen maar volgens mij kan dat in jou geval niet toch?).
Als je goed zoekt dan vind je ook huurpaarden waarbij je wel veel mag en ook naar buiten (soms mag dat pas als je het dier langer verzorgd, maar dat is ook logisch, je gaat niet zomaar een vreemde met jou paard ook al word die gehuurd op pad sturen zonder die persoon beetje beter te kennen).

En al is het maar om je ouders te laten zien dat je het kan, straks heb je zo'n huurpaard een maand of 3 en denken je ouders mmz misschien kan ze best een eigen pony, dan heb je die shet denk ik eerder dan als je niks doet en blijft zeuren om persee een eigen shet (zeg niet dat je dat doet maar bij wijze van snap je :) is maar een voorbeeld).

En anders is het denk ik gewoon geduld hebben en het even doen met wat je hebt.
Ik wilde vroeger ook graag een eigen pony, heb 1x bijna een shet gekregen en 1x bijna een D pony maar bij toch blij dat ik nu mijn verzorgpony's heb en de manege en geen paard waar ik aan vast zit.
Ik had ook alles zelf moeten betalen en ik had dat dier sowieso moeten verkopen omdat ik met mijn studie de 1e 3 jaar geen tijd had om daarnaast te werken, laat staan tijd te hebben om dat dier nog te verzorgen.
Mijn tijd komt nog wel voor een eigen paard, en pas als ik daar het geld en de tijd voor heb en zolang geniet ik van de manege lessen en mijn verzorgpony's :)

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:13

_vivi_ schreef:
Je kan soms ook een paard huren bij particulier iemand die gewoon 5 of 6 paarden heeft en die verhuurd, misschien even verder kijken dan je vertrouwde manege.
Want je kan overal mensen tegen komen die je niet mag of je nou een eigen pony hebt of niet (tenzij je hem thuis kan plaatsen maar volgens mij kan dat in jou geval niet toch?).
Als je goed zoekt dan vind je ook huurpaarden waarbij je wel veel mag en ook naar buiten (soms mag dat pas als je het dier langer verzorgd, maar dat is ook logisch, je gaat niet zomaar een vreemde met jou paard ook al word die gehuurd op pad sturen zonder die persoon beetje beter te kennen).

En al is het maar om je ouders te laten zien dat je het kan, straks heb je zo'n huurpaard een maand of 3 en denken je ouders mmz misschien kan ze best een eigen pony, dan heb je die shet denk ik eerder dan als je niks doet en blijft zeuren om persee een eigen shet (zeg niet dat je dat doet maar bij wijze van snap je :) is maar een voorbeeld).

En anders is het denk ik gewoon geduld hebben en het even doen met wat je hebt.
Ik wilde vroeger ook graag een eigen pony, heb 1x bijna een shet gekregen en 1x bijna een D pony maar bij toch blij dat ik nu mijn verzorgpony's heb en de manege en geen paard waar ik aan vast zit.
Ik had ook alles zelf moeten betalen en ik had dat dier sowieso moeten verkopen omdat ik met mijn studie de 1e 3 jaar geen tijd had om daarnaast te werken, laat staan tijd te hebben om dat dier nog te verzorgen.
Mijn tijd komt nog wel voor een eigen paard, en pas als ik daar het geld en de tijd voor heb en zolang geniet ik van de manege lessen en mijn verzorgpony's :)

Dankje voor de tips ;)
Ik zit nu ook in m'n examenjaar op middelbare school, en nu ik zie dat jullie allemaal geen tijd hadden tijdens jullie studie moet ik denk nog maar even wachten met een eigen pony/paard.. :o
(vandaar ben ik toch wel blij met deze topic, haha)

Even over dat huren,
Volgensmij heb je dat hier niet echt in de buurt? zo'n particulier iemand. Ik woon in het westland namelijk. en heb er namelijk nog nooit echt van gehoord.

en van leasen is het voordeel weer dat je altijd nog kan stoppen.

nou jullie hebben me wel ff wijze raad gegeven hoor haha.
bedankt daarvoor :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:18

Informeer anders eens bij paardeneigenaren, vaak gaan zulke dingen ook via mond op mond. Wellicht kom je dan ook nog een leuk verzorgpaard tegen, je weet maar nooit.

En of je geen tijd krijgt met je vervolgstudie ligt er maar net aan. Ik kan het allemaal prima combineren.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:00

Betaald verzorgpaard wil ook nog wel eens een uitkomst bieden :)
Op marktplaats staan er genoeg!

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:35

Jaa ik kijk ook wel vaak op marktplaats.
alleen er zijn d'r niet zo heel veel. En er zijn d'r heel veel waarbij je 16+ moet zijn. en ik ben 15 :+
maar ik hou het wel ff in de gaten.
misschien als jullie een leuk paardje zien omg. westland :o

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:55

Het kost soms meer dan je doorhebt en idd dierenarts kosten kunnen ineens heel hoog worden. Paar jaar terug naar de kliniek in utrecht geweest met mika voor een sacroid. Hup 4 of 5 honderd euro ( ik weet het niet meer precies, was rond die koers), afgelopen zomer was hij ineens bevangen. Hup even 127 dierenarts kosten. De hoefsmid hoefde eerst minder vaak te komen omdat de hoeven niet zo erg hard groeide, nu na de bevangenheid komt ie toch echt elke 8 weken om te zorgen dat Mika weer goed op zijn hoefjes staat. Nu mag hij niet meer op het gras. Ik ben super blij dat er een mogelijkheid is om hem op zand te zetten op de stal waar hij nu staat. En dat die mensen regelmatig kleine beetjes hooi geven. Een "onderhouds-spaarpot"is inderdaad geen overbodige luxe. ( ook als je soms iets nieuws wilt :P )

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:01

amsterdam_30 schreef:
Maar TS: je bent 15 jaar. Ben je niet te groot voor een shet?
Zo niet.. dan wel heel snel vrees ik.
Verder denk ik dat je dan al snel een pony wilt waarje echt mee kunt rijden en dan heb je deze al staan.
Ik zou verder dromen, verder sparen en ooit een eigen pony kopen waar je lekker mee kunt rijden.
Als je ouders niet financieel helpen (of kunnen helpen/ willen helpen) kun je nooit de verantwoording aangaan van een pony. Wat als ie ziek wordt...
Succes.

Met een shet hoef je niet persé te rijden...
ik denk dat 90% van de mensen hier op bokt niet eens op zijn shet rijdt :P
je kan er zoveel meer mee doen : wandelen, longeren, vrijheidsdressuur, langelijnen & gewoon lekker plezier mee beleven!

TS: je kan misschien in het begin een pony leasen, zo kan je aan je ouders tonen dat je verantwoordelijkjheid hebt en het echt wel serieus bedoeld ...

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:54

ik heb een tip als het niet mag gewoon net zo lang door zeuren tot het mag werkt bij mij ook als ik er een wil moet ik het ook zelf betalen en daar ben ik nu mee bezig.
ellen
p.s suces

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:56

Dan wacht je toch dat je van school af bent en afgestudeerd bent en een vaste baan hebt dan koop je een paard dat je zelf kan onderhouden en zelf kan verzorgen.

Als je ouders het niet willen dan is dat hun recht, want wat dan als je geen interesse meer hebt ivm studie en of jongens? of als het ziek wordt en wie betaald dat dan?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:03

ze wil geen reacties over de kosten hoor gewoon over hoe ze haar moeder kan overtuigen.
weet je ik heb het zelfde probleem!!

xx elisedcl