Fjord mèt of zonder deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mellenoska

Re: Fjord mèt of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:13

mijne wordt geschoren (vorige week voor het laatst) en krijgt nooit meer dan 300 grams op. Ook niet als ze naar buiten gaan. Dus als hij niet geschoren is, is een 0 grams of misschien een 100 grams echt meer dan genoeg. Als ze gaan zweten onder de deken, worden ze eerder ziek, dan dat ze het een beetje fris hebben.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:08

Hij heeft nu eentje met fleece (zegmaar 100grams)
En verhaart, niet, en is ook niet echt heel warm onder de deken, en hij heeft nog niet gezweet.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:33

abigailabby schreef:
En verhaart, niet, en is ook niet echt heel warm onder de deken, en hij heeft nog niet gezweet.

Zoals ik begrijp heeft hij het nu niet heel warm, misschien kun je een dag een meerdere grams opdoen en kijken hoe hij daarop reageert?
Maar zoals ik al zei, doe wat je goed lijkt. Het is jouw paardje en jij kent hem. Zo heb ik ook gisteren een andere deken voor mijn kwpner gehaald, omdat hij een vrezelijke koukleum is en geen winter/herfstvacht heeft!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:33

abigailabby schreef:
Ik poets hem bijna elke dag, dus is zijn vetlaagje er wel een beetje af geborsteld, en hij heeft nog niet eens een heel dikke vacht.
Daarom gaan wij hem deze winter gewoon een deken op doen, waarschijnlijk een 300grams regendeken,
Wat vinden jullie? (houd het netjes)

Ik snap je niet helemaal... weet je zeker dat het vetlaatje eraf geborsteld hebt, heeft je paard het koud?
Zelf poets ik Rian iedere dag, maar die heeft iedere dag nog meer dan genoeg huidvet ;)
Ik zou het gewoon aankijken, je kan eventueel beginnen met enkel een regendeken.
Als ze niet geschoren zijn is het niet altijd beter om een deken op te doen, dan is de natuurlijke werking van de vacht minder.
Een paard met vacht zou ik niet te veel opleggen, ivm eventueel zweten.

Wat ik me soms wel afvraag of mensen hun paard niet te veel vanuit het menselijke gevoel bekijken.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:02

Fjordenmaniak schreef:
abigailabby schreef:
Ik poets hem bijna elke dag, dus is zijn vetlaagje er wel een beetje af geborsteld, en hij heeft nog niet eens een heel dikke vacht.
Daarom gaan wij hem deze winter gewoon een deken op doen, waarschijnlijk een 300grams regendeken,
Wat vinden jullie? (houd het netjes)

Ik snap je niet helemaal... weet je zeker dat het vetlaatje eraf geborsteld hebt, heeft je paard het koud?
Zelf poets ik Rian iedere dag, maar die heeft iedere dag nog meer dan genoeg huidvet ;)
Ik zou het gewoon aankijken, je kan eventueel beginnen met enkel een regendeken.
Als ze niet geschoren zijn is het niet altijd beter om een deken op te doen, dan is de natuurlijke werking van de vacht minder.
Een paard met vacht zou ik niet te veel opleggen, ivm eventueel zweten.

Wat ik me soms wel afvraag of mensen hun paard niet te veel vanuit het menselijke gevoel bekijken.

Hij heeft echt geen vetlaag meer, op zijn voorhoofd poets ik hem minder vaak (2a3 ker per week) en daar komtzelfs al bijna niks vanaf, en het enige wat ik van zijn lichaam af kan poetsen zijn modder en stof.

Ik geef toe dat je niet zeker kan weten of een paard het koud/warm heeft, maar normaal staat hij lekker buiten te spelen, en te eten, en nu staat hij bijna alleen maar stil in het land, of zoekt hij zijn schuilstal op...

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:34

abigailabby schreef:

regen deken met fleece voering is gewoon een 0 grams deken hoor. ;)
Er zit verder geen vulling tussen.
Maar dat lijkt me een prima deken voor een ongeschoren fjord. Zo blijft ie toch droog en schoon en kan ie lekker naar buiten.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:41

mellenoska schreef:
abigailabby schreef:

regen deken met fleece voering is gewoon een 0 grams deken hoor. ;)
Er zit verder geen vulling tussen.
Maar dat lijkt me een prima deken voor een ongeschoren fjord. Zo blijft ie toch droog en schoon en kan ie lekker naar buiten.

Nouja de een zegt 100 grams, de ander 0..
Het is sowieso wel warmer als een niet gevoerde deken

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:01

Mijn Fjord staat nu nog met een ongevoerde regendeken op. Daarnaast ben ik ook nog in het bezit van een 200-grams gevoerde regendeken. Dat is in principe waar mijn Fjordje het de hele winter mee moet doen.
Vorig jaar had ze, zelfs met al die sneeuwbuien, niet meer op dan die 200-grams deken en dat gingvolgens mij prima. Ze had op haar halsje wat meer vacht zitten dan onder de deken, maar ze kreeg niet echt een dikke teddyberen-vacht met van die super lange haren.
Dit jaar was ze er vroeg bij met verharen en lijkt de vacht wel iets dikker, maar het valt gelukkig nog steeds wel mee.

Ik heb mijn Fjordje overigens pas sinds mei 2009, dus dit is pas mijn tweede winter met haar...

marit_marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:43

mijn fjord hadden we 1 jaar een deken en toen gingen ze hele manen kapot en kwam er helemaal een wond, we hebben toen een deken met lange hals gekocht voor het jaar uit en erder nooit meer een deken gebruikt, alleen een zweetdeken.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:32

die van mij heeft geen deken op gekregen

hij had 4 jaar lang in zweden in een weiland gelopen ook zonder deken dus besloot ik dus nu ook geen deken op te doen.
Afbeelding