KWPN, NRPS of AES

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:09

martina1 schreef:
Maar dan ben ik wel benieuwd wat mijn paard puur op papier waard is.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=602545

Paard is goed gebouwd, heeft ruimte gangen en toont mooie techniek met springen. Word momenteel ingereden dus er zijn nog geen wedstrijdresultaten.

Het is geen taxatietopic, maar ik vind de sportprestaties in de moederlijn wel positief en de vader is een Holsteiner, dat is ook positief; het KWPN heeft erg veel goede holsteiners gebruikt die een duidelijke stempel hebben gedrukt op het huidige sportpaard. :) Voor de opfok voor dekhengst is hij imo waardeloos, maar op papier zou het zeker een goed sportpaard kunnen zijn en dus zeker geld waard (maar let wel; dit is enkel gebaseerd op het papier en eigenlijk zegt het dus niks, want zoals eerder gezegd: op een papier kun je niet rijden!).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: KWPN, NRPS of AES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:12

Inderdaad zoals Lante zegt, qua papier zou het een leuk sport (spring) paard zijn, voor de fokkerij is hij imo waardeloos en zou ik er ook niet voor gaan.

Moeder en oma sport, moeder ster. Meer predikaten zijn er eigenlijk niet te vinden. Echter wil dat niet zeggen dat het geen fijn sportpaard zal zijn, maar voor de fokkerij is hij naar mijn inziens niets waard in de zin dat hij niks toe kan voegen aan de fokkerij.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:14

Lante schreef:
martina1 schreef:
Maar dan ben ik wel benieuwd wat mijn paard puur op papier waard is.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=602545

Paard is goed gebouwd, heeft ruimte gangen en toont mooie techniek met springen. Word momenteel ingereden dus er zijn nog geen wedstrijdresultaten.

Het is geen taxatietopic, maar ik vind de sportprestaties in de moederlijn wel positief en de vader is een Holsteiner, dat is ook positief; het KWPN heeft erg veel goede holsteiners gebruikt die een duidelijke stempel hebben gedrukt op het huidige sportpaard. :) Voor de opfok voor dekhengst is hij imo waardeloos, maar op papier zou het zeker een goed sportpaard kunnen zijn en dus zeker geld waard (maar let wel; dit is enkel gebaseerd op het papier en eigenlijk zegt het dus niks, want zoals eerder gezegd: op een papier kun je niet rijden!).

Nee daar ben ik mij van bewust, ik ben alleen niet zo in de bloedlijnen dus was benieuwd wat mensen er van vonden vooral omdat er word gezegd dat AES weinig waard is. Heel erg bedankt!

edit: ik was niet van plan om er mee te gaan fokken!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:19

Er zitten wel enkele interessante hengsten in de bloedlijnen, zoals Cassini I en Hors La Loi II. Dus voor de sport een op papier zeer interessant dier. Alleen de vraag of die dat ook in de praktijk waar kan maken. :)

Wat rijd je er mee?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:22

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=362612
ik ga ook zo brutaal zijn om het te vragen.

Bono heeft mooie ruime gangen kan erg mooi lopen ... in draf een beetje een zwevende pas.(geen tuiger gang)

springen is hij een held in, mooie spring techniek en tild netjes zijn benen op
inmiddels is bono 1,63

staan allee niet de niveaus bij.

vaders kant voor al zz dr en internationaal dr(vader)
moeders kant alles tuiger, moeder spring 1.40 dacht ik
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 01-11-10 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:25

Hij word momenteel ingereden, ik heb hem vorig jaar gekocht. Nadat hij waarschijnlijk een ongeluk heeft gehad ( wat er voor heeft gezorgd dat hij scheef stond in zijn bekken en heel erg vast zat in zijn schouder, nek en rug) , afgelopen jaar zijn we bezig geweest om hem op te lappen. En inmiddels is er bijna niets meer aan hem te merken en word hij dus rustig ingereden.
Hij heeft een gouden karakter, je kan er zo een kind mee aan de gang laten gaan en schrikt nergens van. Daarnaast loopt hij erg goed en kan los heel goed springen dus ik denk zelf dat hij het in de sport wel goed gaat doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:49

JamieShanin schreef:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=362612
ik ga ook zo brutaal zijn om het te vragen.

Bono heeft mooie ruime gangen kan erg mooi lopen ... in draf een beetje een zwevende pas.(geen tuiger gang)

springen is hij een held in, mooie spring techniek en tild netjes zijn benen op
inmiddels is bono 1,63

staan allee niet de niveaus bij.

vaders kant voor al zz dr en internationaal dr(vader)
moeders kant alles tuiger, moeder spring 1.40 dacht ik

Heel eerlijk gezegd doet dit papier mij helemaal niks, qua sport als fokkerij niet.
Moederskant tuiger, vader niets bijzonders (moeder zelfs niet bekend?) Don Larino en Don Primero zijn al iets interessantere dieren, maar voor mij nog niet genoeg. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:52

en Manno dan? .
Don Quappo is verkocht aan finland en loopt nu internationaal voor zo ver ik weet

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:55

Manno en Waterman zijn hele goede hengsten, maar het zijn wel echt tuigpaard hengsten. Natuurlijk niks mis mee, maar mijn inziens niet geschikt voor de dressuur-springsport. De merrie is erg interessant gefokt, maar had beter gedekt kunnen worden door een tuigpaard hengst. Dat zou denk ik beter tot zijn recht komen.

Echter heb ik het over papier! Wil niet zeggen dat het paard slecht of minder goed of wat dan ook is! Misschien is het juist wel een dressuur crack of spring crack, maar vanaf papier vind ik het geen interessant paard. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:56

de merrie Sandra is gedekt door Manno, Sandra is een volle tuiger ;)

nee dat snap ik helemaal
heel interesant dit ;)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:01

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:04

Ik ben meer terug aan het zoeken over Don Quappo, zijn moeder is in ieder geval wel bekend.

Don Quappo, Vos 2001, Don Larino x Landor S x Westminster; eig: Schekkerman / Fietcher uit Heiloo

Verder is er zeer weinig van hem te vinden.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:05

landor S is zijn moeder?

ik heb helemooie foto's van hem... hij heeft in heiloo in de HKNS stabbles gestaan toen is hij door verkocht aan finland.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:10

armyhorse schreef:
Dan heb ik dezelfde vraag :o
Of mijn paard wel een aardig interessant papiertje erbij heeft.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=137446

Allround papier richting springen.
Veel goede en interessante hengsten, Ferro, Ulft, Wolfgang, Farn, Fax I, Kennedy, Marco Polo en Erasthostenes.
Jammer dat er in de merrielijn weinig predikaten en sport zit, eigenlijk alleen de oma (keur prestatie).

Dit is eigenlijk een KWPN paard met de verkeerde vader, even cru gezegd. Alles is KWPN geregistreerd behalve de vader, sowieso vind ik het altijd zonde om een stamboek merrie te laten dekken door een hengst van een ander stamboek. Er is namelijk zoveel keus, helemaal bij het KWPN.

Nee Landor S is de vader van zijn moeder, wat de moeder is kan ik zo niet terug vinden. Alleen moet die dus wel bekend zijn.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:10

Quir schreef:
Ik ben meer terug aan het zoeken over Don Quappo, zijn moeder is in ieder geval wel bekend.

Don Quappo, Vos 2001, Don Larino x Landor S x Westminster; eig: Schekkerman / Fietcher uit Heiloo

Verder is er zeer weinig van hem te vinden.

hij is heel onbekent idd hij heeft ook maar 2 nakomenlingen Bono en een merrie...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:15

Quir schreef:
armyhorse schreef:
Dan heb ik dezelfde vraag :o
Of mijn paard wel een aardig interessant papiertje erbij heeft.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=137446

Allround papier richting springen.
Veel goede en interessante hengsten, Ferro, Ulft, Wolfgang, Farn, Fax I, Kennedy, Marco Polo en Erasthostenes.
Jammer dat er in de merrielijn weinig predikaten en sport zit, eigenlijk alleen de oma (keur prestatie).

Dit is eigenlijk een KWPN paard met de verkeerde vader, even cru gezegd. Alles is KWPN geregistreerd behalve de vader, sowieso vind ik het altijd zonde om een stamboek merrie te laten dekken door een hengst van een ander stamboek. Er is namelijk zoveel keus, helemaal bij het KWPN.

Nee Landor S is de vader van zijn moeder, wat de moeder is kan ik zo niet terug vinden. Alleen moet die dus wel bekend zijn.

Ja ik vind het ook wel jammer dat ze precies een vader moet hebben van AES terwijl de rest allemaal kwpn is. Zou mijn merrie denk ook liever in KWPN hebben.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:29

Je kan je merrie in het KWPN laten registreren je hebt dan een register B merrie, maar (als het goed is, weet het niet 100% zeker) kan je een veulen wel in het veulenboek laten inschrijven. Mits je een KWPN gekeurde hengst gebruikt.

Met de merrie kan je dan zelf niks, niet naar keuring oid.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:31

Oke dus als ik haar in KWPN inschrijf kan je voor de rest niet naar de keuringen. En een veulen kan je wel gewoon weer inschrijven :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:35

Ja, je kan haar laten registreren bij het KWPN en wordt dan register B merrie. Met haar kan je niks doen qua keuringen en predikaten. Als je haar laat dekken door een KWPN goedgekeurde hengst krijg je een veulenboek veulen en met dit veulen kan je gewoon alles doen. Dus naar de keuring voor predikaten en zo. Deze hoeft ook niet te voldoen aan andere eisen als andere KWPN veulenboek paarden/veulens.

Heb het even voor je opgezocht. ;)

http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf

Meteen boven aan zie je het schema.

Edit: Ik moet dus eerst verder lezen.
Onderaan bij 2 staat dat de vader van de merrie goedgekeurd, erkend of goedgekeurd bij een erkend stamboek.
Dat is in dit geval dus niet zo.

Dan weet ik niet of je een veulen in Reg A of B in kan laten schrijven...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:40

Oke bedankt :) Ik heb al eens gemaild naar KWPN maar ze zeiden dat ik haar niet in kon schrijven. Maar dan kan dus wel :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:51

Ik weet niet of dat dat misschien vanuit het AES anders is?
Het is in ieder geval wel mogelijk van uit andere stamboeken, maar ik weet niet of het veel nut heeft om het dan te doen. Aangezien je met de merrie sowieso niets kunt doen qua fokkerij (Register B) en wat ik er dus uit begrijp het veulen ook weer Reg B (of A?) wordt.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:01

Ja het heeft inderdaad niet echt veel nut om het te doen. Ik zou later wel met mijn merrie wat willen fokken. Maar Reg B kan je ook geen keuringen mee lopen etc. ?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:05

Nee register B kan je eigenlijk niks mee. Als je jouw merrie laat dekken door een KWPN goedgekeurde hengst en het veulen in laat schrijven bij het KWPN, krijg je een register B veulen. Wil je met het veulen gaan fokken en je laat dan het veulen van de merrie dekken met een KWPN hengst, krijg je wel een veulenboek veulen. Snap je het nog? :D

Misschien dat je eens beter naar het NRPS kan gaan kijken als je een veulen wilt fokken van je merrie, aangezien je merrie wel voldoet aan de volbloed norm? Alleen weet ik helemaal niet hoe dat bij het NRPS werkt. :)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:15

Oke :) Ja ik snap het :D
Ieder geval bedankt voor de informatie !
En ik zal me er even verder in gaan verdiepen :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:42

Het papier dat erbij zit maakt imo niks uit. Als je morgen op wedstrijd gaat met een goed springpaard en hij/zij springt ook daadwerkelijk goed dan zal het de koper helemaal niks uitmaken of hij nu AES, BWP of nog iets anders is. Hetzelfde met fokken. Ik koop liever een AES-geregistreerde merrie die 1.40m springt dan een KWPN knol die niet hoger dan 1m komt! :)