Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lilliputter schreef:Misschien lees ik erover heen, maar ik vind met name in de winter maanden krachtvoer toch wel belangrijk. Als er niks meer in het gras zit komen ze echt iets tekort als het puur op hooi/gras aankomtVerder klinkt het heel goed, met name de verzorging erom heen!
s0173957 schreef:Ik vind het eigenlijk een beetje overroepen dat veulens in een 'natuurlijke' omgeving moeten opgroeien.
De paarden die nu gefokt worden zijnn ect niet meer vergelijkbaar met de paarden die in het wild kunnen overleven...
Buiten lopen, zeer zeker, maar in een 'natuurlijke' omgeving... niet zo van overtuigd.
Quir schreef:s0173957 schreef:Ik vind het eigenlijk een beetje overroepen dat veulens in een 'natuurlijke' omgeving moeten opgroeien.
De paarden die nu gefokt worden zijnn ect niet meer vergelijkbaar met de paarden die in het wild kunnen overleven...
Buiten lopen, zeer zeker, maar in een 'natuurlijke' omgeving... niet zo van overtuigd.
Ben ik volledig met je eens en nee ik ben absoluut geen persoon "mijn paarden worden natuurlijk gehouden", in tegendeel.
Alleen waarom de jonge paarden in een saai "vlak" weiland zetten met alleen gras, als er andere mogelijkheden zijn. Door bergen/heuvels, bossen, plas water, etc zorg je er voor dat de paarden fris in z'n hoofd blijven door afwisseling en zelf kunnen uitzoeken wat ze willen, veel afwisseling van ondergronden en bergen op en af is goed voor de ontwikkeling van de botten, pezen en spieren en niet onbelangrijk goed voor de ontwikkeling van de hoeven.
Waar heb je trouwens gezien dat veulens in een natuurlijke omgeving moeten opgroeien, niemand die er om geroepen heeft. Enige is dat ik gezegd heb, een natuurlijke omgeving wil creëren.
Kosten heb ik tot nu toe nog geen definitief antwoord op. Gewoon weg omdat ik veel kosten nog niet weet.
Ik vind het prima als de kosten van hooi/brok/water/overig er uit zijn en ongeveer 50,- per paard per maand over hou. Dus ik denk rond de pakweg 75,- tot 100,- per maand? (alles bij inbegrepen behalve dierenarts kosten in geval van ziekte) Winter misschien wat meer, omdat ze meer gevoerd moeten worden ivm bijna geen beschikking tot gras.
Sizzle schreef:Klinkt helemaal niet raar. Ik zou er niet voor naar Zweden rijden aangezien ik het dichterbij ook kan vinden. Maar eigenlijk heb ik nu ook een twee veulens in het 'buitenland' staan (1 in NL en 1 in Duitsland ). Die in Duitsland is ook maar op 45min auto afstand, maar eerlijk gezegt ga ik er zelden heen. Die in NL zie ik enkele keren per jaar. Ik had voorheen een veulen op 30min fietsafstand staan, daar ging ik vaker heen omdat die in een zeer grote groep (30 stuks) paarden stond en af en toe keek of er geen gaten in mijn paard zaten. Ik had voor deze echter bewust gekozen voor een 'ruwe' opvoeding gezien de brutale kop die erop staat.
Ik zou je aanraden ook het vervoer te regelen, want dat zou voor velen een grote drempel kunnen zijn.