Opfok in het buitenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:06

Hoewel ik niet voornemens ben om mijn jaarling uit Tsjechie weg te halen, ben ik wel heel benieuwd naar je verhaal :) !

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:05

Wat mijn ideeën tot nu toe zijn, maar eerst eens uitvogelen of het uberhaupt kan, gaat lukken en natuurlijk niet onbelangrijk rendabel is.
Ik weet niet (of beter gezegd nog niet) wat de markt is wat betreft een opfok in Zweden zelf, maar wil kijken of ik de kans kan krijgen om paarden vanuit Nederland daar op te laten groeien en niet alleen opgroeien, maar gelijk ook opvoeden.

Accommodatie:
* Ruime inloop stallen (die in nood bijvoorbeeld evt wel dicht kunnen).
* Grote en ruime paddock, met verschillende plaatsen voor water en hooi. Houten omheining met stroomdraad.
* Verschillende weides, zodat er altijd voldoende te eten is. Ook afwisseling in de weides, dus bergen, stukjes bos, evt plas water, enz. "Natuurlijk" omgeving creëren dus.
* Binnen 2 tot 4 "nood" stallen, gewone boxen. Voor als er een paard ziek is of even beter in de gaten gehouden moet worden, of wat dan ook. 1 ruime en zeer veilige poets/was plaats met water en een longeer cirkel.

Huisvesting:
* Hele jaar 24/7 buiten.
* Zomer grote weides met continue toegang tot inloop stal en paddock waar water en hooi te vinden is. Meerdere weides, zodat ze altijd voldoende gras hebben.
* Winter continue toegang tot inloop stal en in de paddock onbeperkt hooi en water. Ook overdag de wei op, 's nachts in de paddock en inloop stal.
* Merries apart en hengsten/ruinen apart. In groepen van 6 tot 8 paarden en leeftijden van 0 tot 3/4 jaar.

Verzorging:
* Elke twee weken in de hand en basis dingen aanleren. Mee lopen aan een touwtje, vast staan op de poets plaats, voetjes geven, poetsen/overal aanraken, enz. Dus paarden "braaf" maken en ze in ieder geval niet volledig groen terug gaan.
* Elke keer als ze in de hand komen paard volledig "medisch" controleren en dus kijken of ze volledige gezond zijn. Voeten controleren en zo nodig bijwerken/bekappen.
* Bekappen wordt dus elke twee weken gecontroleerd. Niets zo belangrijk als de voeten en van jongs af aan zijn er veel problemen met de hoeven te voorkomen. Zoals verkeerde been standen, daar wordt dus ook zorgvuldig mee omgegaan en wordt alles in het werk gesteld paarden recht op te zetten en/of te houden.
* Inenten minimaal 1 keer per jaar, welke en wat precies moet ik nog verder uitzoeken. Zoals enten tegen droes? Enten tegen Rhino? In ieder geval Tetanus en Influenza sowieso, alleen 1 keer of 2 keer per jaar? Denk ook meeste gewoon in overleg gaat met eigenaar.

Naar de eigenaar toe:
* Elke twee weken een "verslag" van het paard met foto's via de mail. Hoe het paard er bij staat, wat hij geleerd heeft en wat goed of minder goed is gegaan.
* Als er iets is met het paard direct contact, bij bijvoorbeeld een klein onschuldig wondje via de mail, bij ernstiger dingen via telefoon.
* Mogelijkheid bieden om op elk moment van het jaar naar zijn/haar paard te komen kijken. (hulp met regelen vervoer, slaap plaatsen, etc)
* Continue via de webcam zicht op de paarden via internet. Camera in de stal, paddock en gericht op de weide waar ze op dat moment in staan.
* Vervoer van de paarden regelen. Meerdere mogelijkheden, zit te denken om dan een 2 paardsvrachtwagen aan te schaffen en zo zelf de paarden op te halen. Alle rompslomp qua vervoer, wil ik proberen te regelen. Sowieso vanuit Zweden terug naar Nederland. Ook de mogelijkheid geven de eigenaar mee te nemen, of met eigen auto mee te rijden. Mogelijkheid bieden om eerst langs te komen om te kijken voor besloten wordt het paard te brengen.

Extra mogelijkheden:
* Begin training van een paard, vanaf 2,5/3 jaar. Longeren, singel, zadelmak maken, etc. Niet er op gaan zitten of in rijden.
* Klaar maken voor de keuring.

Prijsindicatie heb ik nog totaal niet, maar wil sowieso een "all inclusief" prijs hebben. Dus alles inbegrepen behalve dierenarts kosten. Dus incl bekappen, enten, verzorging, etc.

Hmm, ik denk dat ik nog wel wat vergeten ben. :')
Kom ik dan vanzelf nog wel op, maar iemand opmerking of toevoegingen? Dingen die in jullie ogen heel goed zijn en zeker moeten of juist heel slecht en zeker niet moet?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:10

Het lijkt veel op wat Veulenvrij in Tsjechie doet :j !

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:10

Misschien lees ik erover heen, maar ik vind met name in de winter maanden krachtvoer toch wel belangrijk. Als er niks meer in het gras zit komen ze echt iets tekort als het puur op hooi/gras aankomt :) Verder klinkt het heel goed, met name de verzorging erom heen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:35

Lilliputter schreef:
Misschien lees ik erover heen, maar ik vind met name in de winter maanden krachtvoer toch wel belangrijk. Als er niks meer in het gras zit komen ze echt iets tekort als het puur op hooi/gras aankomt :) Verder klinkt het heel goed, met name de verzorging erom heen!

Nee hoor, heb je niet over heen gelezen.
Maar ja, je hebt helemaal gelijk en dat wordt dus ook sowieso bij gegeven, zeker in de winter! :)

Lilliputter

Re: Opfok in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:39

Dat zou voor mij nog een eis zijn in deze lijst. Verder ziet hij er naar mijn idee prima uit :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:23

Ziet er zeer goed uit, inderdaad vergelijkbaar als veulenvrij in tsjechië

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:33

Ik vind het eigenlijk een beetje overroepen dat veulens in een 'natuurlijke' omgeving moeten opgroeien.
De paarden die nu gefokt worden zijnn ect niet meer vergelijkbaar met de paarden die in het wild kunnen overleven...

Buiten lopen, zeer zeker, maar in een 'natuurlijke' omgeving... niet zo van overtuigd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:41

Smetveelcijfers: moeten natuurlijk niet, maar als je eenmaal hebt gezien hoe jonge paarden ervan genieten om veel afleiding te hebben door het klimmen, scharrelen, knagen, schuren en de beste plekjes uitzoekend om te beschut te liggen of te zonnen, ben je misschien wel overtuigd dat ze dat toch wel heel prettig vinden :j .

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:55

en het is tot op zekere mate natuurlijk aangezien ze netjes bijgevoerd worden waar nodig..

klinkt mij wel als een goede opfok, maar wat zouden de kosten zijn??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:50

s0173957 schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje overroepen dat veulens in een 'natuurlijke' omgeving moeten opgroeien.
De paarden die nu gefokt worden zijnn ect niet meer vergelijkbaar met de paarden die in het wild kunnen overleven...

Buiten lopen, zeer zeker, maar in een 'natuurlijke' omgeving... niet zo van overtuigd.

Ben ik volledig met je eens en nee ik ben absoluut geen persoon "mijn paarden worden natuurlijk gehouden", in tegendeel.
Alleen waarom de jonge paarden in een saai "vlak" weiland zetten met alleen gras, als er andere mogelijkheden zijn. Door bergen/heuvels, bossen, plas water, etc zorg je er voor dat de paarden fris in z'n hoofd blijven door afwisseling en zelf kunnen uitzoeken wat ze willen, veel afwisseling van ondergronden en bergen op en af is goed voor de ontwikkeling van de botten, pezen en spieren en niet onbelangrijk goed voor de ontwikkeling van de hoeven.

Waar heb je trouwens gezien dat veulens in een natuurlijke omgeving moeten opgroeien, niemand die er om geroepen heeft. Enige is dat ik gezegd heb, een natuurlijke omgeving wil creëren.

Kosten heb ik tot nu toe nog geen definitief antwoord op. Gewoon weg omdat ik veel kosten nog niet weet.
Ik vind het prima als de kosten van hooi/brok/water/overig er uit zijn en ongeveer 50,- per paard per maand over hou. Dus ik denk rond de pakweg 75,- tot 100,- per maand? (alles bij inbegrepen behalve dierenarts kosten in geval van ziekte) Winter misschien wat meer, omdat ze meer gevoerd moeten worden ivm bijna geen beschikking tot gras.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:31

vergeet de kosten die je maakt voor zaken als omheining, onderhoud weiland (onkruidverwijderen, mesten, kalk ed, tractor en mestafvoer

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:30

Quir schreef:
s0173957 schreef:

Ben ik volledig met je eens en nee ik ben absoluut geen persoon "mijn paarden worden natuurlijk gehouden", in tegendeel.
Alleen waarom de jonge paarden in een saai "vlak" weiland zetten met alleen gras, als er andere mogelijkheden zijn. Door bergen/heuvels, bossen, plas water, etc zorg je er voor dat de paarden fris in z'n hoofd blijven door afwisseling en zelf kunnen uitzoeken wat ze willen, veel afwisseling van ondergronden en bergen op en af is goed voor de ontwikkeling van de botten, pezen en spieren en niet onbelangrijk goed voor de ontwikkeling van de hoeven.

Waar heb je trouwens gezien dat veulens in een natuurlijke omgeving moeten opgroeien, niemand die er om geroepen heeft. Enige is dat ik gezegd heb, een natuurlijke omgeving wil creëren.

Kosten heb ik tot nu toe nog geen definitief antwoord op. Gewoon weg omdat ik veel kosten nog niet weet.
Ik vind het prima als de kosten van hooi/brok/water/overig er uit zijn en ongeveer 50,- per paard per maand over hou. Dus ik denk rond de pakweg 75,- tot 100,- per maand? (alles bij inbegrepen behalve dierenarts kosten in geval van ziekte) Winter misschien wat meer, omdat ze meer gevoerd moeten worden ivm bijna geen beschikking tot gras.

Als je alle voorzieningen en werkzaamheden uitvoert zoals je in het overzichtje opnoemt dan zal het me niet verbazen dat de kosten gemiddeld over het gehele jaar over de
150 euro per maand bedragen. Tel uit je winst. (+ 50 euro) = 200 euro.
Veel idealisme, weinig realisme.
Alleen al de kosten van hooi, stro en brok bedragen al minimaal 70 euro per maand. Die zullen in Zweden zeker niet lager zijn dan hier.
Stallen uitmesten, schoonhouden, mestafvoeren,
investeringen in de benodige machines en werktuigen, camera's, automatisering, administratie, stallen en stalinrichting, drinkwatervoorziening enz.enz.enz....
Wel eens een aantal paarden opgefokt?
(en ik bedoel het niet onaardig :(:) )
Het zou nog wel uit kunnen als een bijna driejarige zo uit de opfok 7.000 euro opbrengt.
Maar ja, dan beginnen de echte kosten pas. Röntgenen, trainen, individuele huisvesting enz.
En als je dan op marktplaats en bokt van de deskundigen leest en hoort dat een gezond, zadelmak paard van goede kwaliteit niet meer mag en hoeft te kosten dan
ongeveer 3-5.000 euro :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:43

Ik zie het niet als onaardig hoor, maar juist als een goede tip die een goede richting wijst! En ogen opent, natuurlijk! Daar was dit topic voornamelijk ook voor bedoelt.

Het zijn ook gewoon nog echt ideeën, die nog volledig uitgewerkt moeten worden om te kijken óf ze überhaupt rendabel zijn. Dus dit helpt mij enorm.

Ik heb nog nooit zelf een paard opgefokt, immers zelfs nog nooit een veulen gefokt. Dat gaat komend jaar pas voor het eerst gebeuren.

De kosten voor hooi zijn (gelukkig) zeker wel een stuk goedkoper in Zweden dan hier in Nederland. Brok is ongeveer gelijk aan hier. Ook de kosten van omheining, zowel stroomlint als hout is vele (en dan bedoel ik écht vele) malen goedkoper dan in Nederland. Water is uit eigen bronnen en kost dus ook niets, behalve de stroom die nodig is voor de pomp. Grond kost nagenoeg "niks" (in verhouding tot Nederland). De andere zaken moet ik nog uitzoeken, zoals mestafvoer. Ik weet dat ze er bodembedekking hebben, die je gewoon over het land mag uit rijden "Torv". Daar staan mijn paarden nu ook op, die staan namelijk al in Zweden.

Ik heb zelf de interesse om sport pony's te fokken, opfokken en zadelmak te maken en te verkopen. De markt voor pony's van goede kwaliteit en braaf gereden is daar enorm, dus wil ik dat sowieso een kans gaan geven. En ja de ervaring moet leren of dat rendabel is en er geld aan te verdienen is.

Ik ga in het begin ook niet voor niets er nog werken naast, bekappen en kliniek. Zodat ik in ieder geval al een inkomen heb en het in het begin niet van alleen het bedrijf zou moeten hebben.

Maar heel erg bedankt! Geeft weer stof tot nadenken. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:20

Wat doe je met veulens die niet meekomen?
Ik heb er 1 die niet mag eten van de anderen bijvoorbeeld. Die krijgt daarom apart zijn eten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:25

Ik wil eigenlijk zo doen dat ze altijd van te voren een week (of 2) samen met een leeftijdsgenootje even apart staan en zo dus echt een maatje hebben voor ze de groep in gaan. Als ze niet mogen eten van de groep, krijgt die apart zijn eten. Sowieso komen er dan op meerdere plaatsen in de paddock toegang tot hooi en brok wordt apart aan elk paard gegeven, zodat je weet wie wat eet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:28

Zet je er ook oudere dieren bij?
Dat was mijn vereiste namelijk in de zoek naar een opfok. Bij merries is dat eenvoudig, maar ook bij mijn hengst in de groep staat een oude ruin.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:41

Ja, er komen oudere dieren in de groep bij dan. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:48

Klinkt helemaal niet raar. Ik zou er niet voor naar Zweden rijden aangezien ik het dichterbij ook kan vinden. Maar eigenlijk heb ik nu ook een twee veulens in het 'buitenland' staan (1 in NL en 1 in Duitsland ). Die in Duitsland is ook maar op 45min auto afstand, maar eerlijk gezegt ga ik er zelden heen. Die in NL zie ik enkele keren per jaar. Ik had voorheen een veulen op 30min fietsafstand staan, daar ging ik vaker heen omdat die in een zeer grote groep (30 stuks) paarden stond en af en toe keek of er geen gaten in mijn paard zaten. Ik had voor deze echter bewust gekozen voor een 'ruwe' opvoeding gezien de brutale kop die erop staat.

Ik zou je aanraden ook het vervoer te regelen, want dat zou voor velen een grote drempel kunnen zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:55

Sizzle schreef:
Klinkt helemaal niet raar. Ik zou er niet voor naar Zweden rijden aangezien ik het dichterbij ook kan vinden. Maar eigenlijk heb ik nu ook een twee veulens in het 'buitenland' staan (1 in NL en 1 in Duitsland ). Die in Duitsland is ook maar op 45min auto afstand, maar eerlijk gezegt ga ik er zelden heen. Die in NL zie ik enkele keren per jaar. Ik had voorheen een veulen op 30min fietsafstand staan, daar ging ik vaker heen omdat die in een zeer grote groep (30 stuks) paarden stond en af en toe keek of er geen gaten in mijn paard zaten. Ik had voor deze echter bewust gekozen voor een 'ruwe' opvoeding gezien de brutale kop die erop staat.

Ik zou je aanraden ook het vervoer te regelen, want dat zou voor velen een grote drempel kunnen zijn.

Dat is ook zeer zeker de bedoeling. :j

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:33

Zelf zou ik mijn veulen nooit in het buitenland in de opfok zetten.
Ik zou dan het gevoel hebben dat ik de controle over het beestje kwijt ben. Het ligt er ook wel weer aan hoe je zelf bent en of je maar 1 veulen hebt (of misschien 2,3) of dat je er 25 hebt die je zo goedkoop mogelijk weg moet zetten en die eigenlijk later alleen voor het geld zijn. Om het zo maar even simpel te zeggen.

Maar als ik zelf in zo'n situatie zou zitten zou ik nooit voor het buitenland kiezen. Ik zou hem graag op willen zoeken en weten hoe het gaat. In het buitenland is dat niet zo makkelijk. Kost meer tijd en geld (reizen). Uiteindelijk wordt een veulen in de opfok zetten dan ook duurder.

Denk er goed over na!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:27

De meeste mensen denken aan wat het beste is voor hun paard en niet voor henzelf ;) . Als ik weet dat mn vpaard ergens goed staat en hem dan omstandigheden kan bieden die hij in NL misschien niet kan krijgen, wil ik er best wel wat verder weg voor gaan. Nu woon ikk niet in Nl en heb ik om de hoek een super opfok zitten....

Maar Ts, ik denk dat het best interessant zou kunnen zijn daar in Zweden. Voor € 100.00 per maand kom je denk ik nooit uit, maar het hele jaar door € 150.00 vragen ( minstens), is ook niet overdreven veel. In de winter heb je er natuurlijk meer osten aan als in de zomer, maar de mensen die hun paard wat verder weg brengen,doen dat weer niet voor een paar maandjes en laten ze waarschijnlijk minstens 1 heel jaar staan.