stermerrie-percentages 3-jarigen 2003

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:25

ja, allebei even ademhalen en niet alles letterlijk nemen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:29

Ik blijf het wel jammer vinden dat de meeste mensen reageren op deze discussie op een ontkennende / kop-in-het-zand stekende manier, ipv zich te verdiepen in de inhoud.

adem diep in.....en weer uit / adem diep in........en weer uit............LOL

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:32

Zep schreef:
Zannekin fokt Trakehners. In dit soort gevallen is een ingevuld profiel handig trouwens.

Voor de goeie orde en de duidelijkheid 3/8 merries zijn Trakehner. De rest is Hanno/Oldenburg.
En als ik de afstamming van onze fokmerries wou bekend maken had ik dat zelf ook wel kunnen doen Zepje.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:34

CGJ12 schreef:
Ik blijf het wel jammer vinden dat de meeste mensen reageren op deze discussie op een ontkennende / kop-in-het-zand stekende manier, ipv zich te verdiepen in de inhoud.

adem diep in.....en weer uit / adem diep in........en weer uit............LOL

Zulke lijstjes over zulke kleine aantallen zeggen absoluut niets. Wat ben je met 0/1 of 1/1?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:37

Nog een paar mogelijke oorzaken voor het verschil tussen aantal geboren veulens - aantal merries op de keuring:
- verkoop naar het buitenland (toch altijd een paar procent)
- voor mijn gevoel wordt het aantal vierjarigen op de keuring steeds groter; mensen houden hun paard misschien liever een jaartje langer thuis

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:40

Ik heb de merries met 0/1 en 1/1 gewoon geplaatst zodat ieder zijn eigen conclusies kan trekken ......... of juist niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:42

CGJ12 schreef:
Ik heb de merries met 0/1 en 1/1 gewoon geplaatst zodat ieder zijn eigen conclusies kan trekken ......... of juist niet.

Tuurlijk - op zich zegt dat natuurlijk echt niks. Maar het is natuurlijk wel aardig om eens naar te kijken, het verbaast me soms echt dat van bep. hengsten maar 1 of 2 merries zijn aangeboden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:44

Kendra schreef:
- verkoop naar het buitenland (toch altijd een paar procent)

.....blijft natuurlijk de vraag of dat de GOEDEN zijn of de minderen.....

dat blijft gokken

voorzetje van mijn kant: naar amerika gaan de beteren
naar zwitserland /oostenrijk /italie de minderen (de zogenaamde "weiders" / zuidlaardermarktmodellen) ?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:46

Kendra schreef:
het verbaast me soms echt dat van bep. hengsten maar 1 of 2 merries zijn aangeboden.

Mij ook

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 15:26

Kendra schreef:
- voor mijn gevoel wordt het aantal vierjarigen op de keuring steeds groter; mensen houden hun paard misschien liever een jaartje langer thuis

Heb ik geen cijfers van. dit jaar is de verhouding als volgt:

Totaal aangeboden: 3802, waarvan 1629 driejarigen / 2173 ouder
dus krap 43% is driejarig.

Ik moet zelf ook bekennen dat me dat erg weinig lijkt. Maar ja, de cijfers liegen niet (er zijn alleen maar leugenaars die kunnen cijferen)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:54

CGJ12"]
[quote="Kendra schreef:

Heb ik geen cijfers van. dit jaar is de verhouding als volgt:

Totaal aangeboden: 3802, waarvan 1629 driejarigen / 2173 ouder
dus krap 43% is driejarig.

Ik moet zelf ook bekennen dat me dat erg weinig lijkt. Maar ja, de cijfers liegen niet (er zijn alleen maar leugenaars die kunnen cijferen)
[/quote]

Ik hoopte al dat je nog even een sommetje zou maken Haha! Haha!. Toch wel extreem! Zou het komen door het vrijspringen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:51

Interresante cijfers en conclusies. Sommige zaken zijn echt verbazingwekkend, b.v. het grote aantal niet 3 jarigen.
Maar wie ben ik ik doe zelf aan die trent mee.
Dus om mijn eigen beweegredenen te vertalen naar anderen (ik denk hardop): Steeds minder mensen willen afhankelijk zijn van de willekeur van de juryleden en kiezen voor harde feiten bij hun merries voor ze die aanbieden, dus PROK en prestatie.
Verder is er altijd een mode onder de juryleden. Het ene jaar lijken de Jazzen overal te winnen het volgend jaar de Kracks etc. (Val niet over de namen van de hengsten het zijn voorbeelden).
De KWPN jury heeft idd grote voorkeur voor jonge hengsten die nog in the picture lopen. Op veulenkeuringen is dat helemaal duidelijk daar winnen vaak de veulens van hengsten die nog afstammelingen moeten tonen.
Een belangrijke conclusie: er wordt heel langzamerhand idd steeds minder waarde gehecht aan de keuring als waardeoordeel, (alhoewel het helaas de enige plaast blijft om predicaten te halen,) en steeds meer aan sportprestaties.
Gelukkig maar want de tijd dat merries alleen maar keuringsresultaten behoeften te halen ligt allang achter ons.
Alleen die 3 jarige keurmerries Verward , dat blijf ik vreemd vinden en een totale degradering van dit predicaat.

Ik kan bijna niet wachten op de uitgewerkte lijsten OK dan!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:43

36% (17 uit 47) FLEMMINGH
He die Flemmingh valt me een beetje tegen, maar goed dat mijn Flemmingh het zo goed heeft gedaan, trekt het gemiddelde weer een beetje omhoog Knipoog
sarabande schreef:
Alleen die
3
jarige keurmerries Verward , dat blijf ik vreemd vinden en een totale degradering van dit predicaat.

Waarom vind je dat een degradering vh predikaat, omdat ze geen veulen meer hoeven te tonen?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:45

Sluit me aan bij Sarabande, vindt ook dat predikaten ook echt iets moeten zeggen (zonder daarbij jouw merrie en haar keuringsprestatie in twijfel te trekken) Een beetje ruiter kan een paard ook snel in het Z brengen en dan heb je er weer een rits bij.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:48

Maar waarom zegt het keur predikaat nu minder omdat ze dat op 3 jarige leeftijd al kunnen halen?
Het zijn nog steeds de betere stermerries die keur worden en ze moeten nog steeds een sportprestatie (of IBOP of EPTM) neerzetten om definitief keur te worden. Het enige wat veranderd is is dat ze geen veulen meer hoeven te tonen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:55

Wat voor een sportprestatie mag je van een jong paard verwachten? En belangrijker, wordt er dan niet teveel gefokt op exterieurmatig zeer goede paarden, maar die in de sport nog maar moeten afwachten hoe ze voor de dag komen, omdat de fokker concessies doet aan prestatie boven exterieur? In Duitsland zie je horde fokkers, die merries uit superspringstammen bij dressuurhengsten doen, omdat de veulens zo mooi kunnen draven en dan beter te verkopen zijn. Nogmaals chapeau voor jou merrie, maar ik pleit voor maximaal drie predikaten.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:58

Ja haha het lijkt nu net of ik in de verdediging schiet omdat mijn merrie voorlopig keur is op 3 jarige leeftijd. Toch is dat niet zo, ik vroeg me gewoon af waarom mensen het predikaat minder belangrijk vinden nu ze het al zo jong kunnen halen. Want op zich is er verder weinig aan de eisen hiervoor veranderd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:33

Excuseme schreef:
In Duitsland zie je horde fokkers, die merries uit superspringstammen bij dressuurhengsten doen, omdat de veulens zo mooi kunnen draven en dan beter te verkopen zijn.

Hoezo, Duitsland???????????????
Kijk maar eens om je heen in Nederland!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:38

Heb te weinig zicht op wat ned. fokkers doen. Zou inderdaad ook hier best mogelijk zijn uiteraard. heb me er overigens zelf ook wel eens aan beschuldigd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:47

Ik vind al sinds het instellen van deze regeling het keurpredicaat voor een 3 jarige merrie een aantasting van dat predicaat.
Keur betekende een soor All Round echt boven de massa staan. Het was een predicaat voor een stermerrie met prestatie en minimaal een goede nakomeling. Nu is het gewoon een stermerrie met prestatie het fokelement is eruit. Dus is het eigenlijk een overbodig predicaat geworden. Voor de prestatie is er sport en de nakomelingen zorgen evt. voor het preferent en prestatieschap.
Toen kern keur werd zei iemand ik heb het gevoel of het over kaas gaat. Nu heb ik het gevoel of het nergens meer over gaat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:37

sarabande schreef:
Een belangrijke conclusie: er wordt heel langzamerhand idd steeds minder waarde gehecht aan de keuring als waardeoordeel, (alhoewel het helaas de enige plaast blijft om predicaten te halen,) en steeds meer aan sportprestaties.
Gelukkig maar want de tijd dat merries alleen maar keuringsresultaten behoeften te halen ligt allang achter ons.

Dat is waar; aan de andere kant zou ik het erg jammer vinden als mensen (nog) minder belang aan de keuring gaan hechten. Het is nl. wel een plek waar je in een paar dagen enorm veel informatie kunt verzamelen over de 'stand van zaken'. Voor mij betekent dat dat ik bijvoorbeeld 10 Calvados nakomelingen zie, meestal wel weet uit wat voor stam ze komen en daar mijn eigen afweging ga maken: welke plussen, welke tekortkomingen zie ik bij deze paarden? Heeft de hengst grote invloed of zijn ze zo verschillend dat ik moet constateren dat de merrie de boventoon voert, enz, enz.
Ik vind het jury-oordeel niet vreselijk belangrijk, hoewel ik altijd met belangstelling luister en hun redeneertrant probeer te volgen. Wat dat betreft is er de laatste jaren wel veel verbeterd, de informatievoorziening is duidelijk toegenomen.
Voor 't overige denk ik dat het predikaat wel telt (zeker - en ik vind die 'keurmerries nieuwe stijl' ook maar niks, ik heb wel eens gezegd, geef ze voor mijn part twee sterren, maar noem ze geen keur) maar dat na de keuring verder vrijwel niemand zich druk maakt over de exacte cijfers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:56

[quote="Kendra]Ik vind het jury-oordeel niet vreselijk belangrijk[/quote]

Nee tot je er met je eigen paarden aan overgeleverd bent Scheve mond

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:39

Cute_12 schreef:
Ja haha het lijkt nu net of ik in de verdediging schiet omdat mijn merrie voorlopig keur is op 3 jarige leeftijd. Toch is dat niet zo, ik vroeg me gewoon af waarom mensen het predikaat minder belangrijk vinden nu ze het al zo jong kunnen halen. Want op zich is er verder weinig aan de eisen hiervoor veranderd.

Ik ga met sarabande mee, "keur" zonder dat er verder iets getoond is dan uiterlijk en bewegingen op een momentopname vind ik twijfelachtig.

Wel top van je merrie (ben jij dat lange meisje met dat blonde haar??)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 10:22

Missouri schreef:
[Ik ga met sarabande mee, "keur" zonder dat er verder iets getoond is dan uiterlijk en bewegingen op een momentopname vind ik twijfelachtig.
[/quote]

Daar ben ik het dan niet mee eens.
Het voorlopig keurschap van de groep2 merries (1993-1998) werd volledig kado gegeven.
Vanaf 1999 moeten de groep3 merries voldoen aan dezelfde eisen als destijds de groep1 merries (voor 1993), met die verstande, dat ze nu geen veulen meer hoeven te laten zien.
Dat tonen van het veulen werd gezien als teken van vruchtbaarheid, maar is volledig overbodig aangezien een niet vruchtbare merrie zich toch niet voortplant.
Het enige grote voordeel van de groep3 merries is dat ze op de lokale keuring ster kunnen worden (daar is dezelfde stercommissie aanwezig die eerder alleen op de CK's kwam) en IN HETZELFDE JAAR keur kunnen worden op de CK en niet pas een jaar later.
Dat noem ik een groot voordeel voor de fokker. De merrie is als 3-jarige prima te beoordelen en scheelt mij als fokker een extra gang naar de Centrale keuring (met alle kosten en stress vandien!)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:26

Maar wat is dan de zin van het predikaat als er toch niet mee gefokt kan worden? Okee, bewezen is dan dat je een mooi paard hebt wat goed kan lopen/springen. En beter verkoopbaar misschien. Maar het is en blijft een fokkerij-predikaat.
Wat dat betreft doet het nrps het nog niet zo slecht!