arabier. medische zwaktes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:04

RhealLover schreef:
Een weke ofwel zwakke rug is een oorzaak van iets, dit heeft niks met het ras te maken eerder met een slechte ruiter (oorzaak nr1) of verkeerd gefokt.

Een slechte spijsvertering is ook geen veelvoorkomend bij av's, dit komt eerder voor bij de warmbloedpaarden. Daarnaast is dit ook weer afhankelijk van de eigenaar en problemen met spijsvertering heb jezelf in de hand, genoeg variatie in de voeding en vooral veel buiten doet een paard goed.

Ik zeg ook niet dat het bij het ras hoort maar dat het volgens hem wel vaak bij AV's voorkwam. En aangezien hij veel met deze paarden werkt.. ;)
Ik ga ook alleen maar uit van wat hij zegt hoor.

Het heeft in dit geval niets met spijsvertering te maken, de afvalstoffen, maar ze worden moeilijker door de spieren geleid dacht ik.
Maar zoals ik al zei, ik weet het niet precies! :j

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:54

Ik heb een AV (100%) en arabische halfbloed (75%). Beiden zijn overbouwd, hebben allebei sterke benen,zijn niet meer ziek dan een ander ras en hebben een fantastische uithouding. De AV had echter een rugprobleem wat niet te genezen was, ook al was zijn achterhand met 1/3 massa toegenomen na 3 jaar gymnastiek. Zijn galopproblemen werden door training opgelost, maar toen kreeg hij een valprobleem. Zijn struikelprobleem werd opgelost door training.
Mijn arabische halflbloed is "stevig" gebouwd en heeft geen rugproblemen. Hij had wel een zwakke rug toen hij jong was, ondanks hij vrij gespierd was.
Hij werd geopereerd van milt-nierband en heeft een heel gevoelige spijvertering. Maar dat komt volgens mij bij andere rassen eveneel voor.
Ik ken nog een AV met een rug- en galopprobleem. Maar ik ken er ook enkele zonder problemen.
Maar vanwege hun temperament en karakter ben ik een fan van dit ras.
Dus algemaan vind ik:
Voor elk paard dat als rijpaard gebruikt wordt, is een goede bouw belangrijk.
Een stevige achterhand is ook veel waard, en die ga je jammer genoeg niet bij alle AV vinden.
Overbouwde paarden zie je inderdaad ook bij andere rassen, alleen dat bvb. quarters dit probleem volgens mij beter/gemakkelijker kunnen opvangen door hun grotere spiermassa.
Wat ik belangrijk vind is dat de galop goed is.
Wat ook heel belangrijk is dat er veel korte arabierenruggen zijn, een lang zadel is dus uitgesloten.
Bloedlijnen bekijken is goed, maar het allerbelangrijkste is het paard zelf.