[KG]Welke kleur is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:43

Ezumii schreef:
Awa is niet de moeder, merrie Neeke v. Eboniet is de moeder :).

Ben er van uit gegaan van 'op onze stal' en de veulen op de site. Als de moeder meteen vermeldt was geweest dan was het makkelijker om meteen een antwoord te geven. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:23

Een snelle blik op de afstamming van Neeke zie ik oa Sineada ... deze was ook sabino ... dus het zit al zowiezo in de moederlijn.

Nimber

Re: [KG]Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 23:09

Afbeelding

Afbeelding
Peterina
dit is Sinaeda maar das volgens mij geen sabino. Merrie is idd Neeke v. Eboniet x Farao. Vraag ging over de kleur van het veulen. De afstamming van de merrie leek mij daarbij niet relevant.merrie is trouwens gewoon bruin met een kol en enekel witte sokjes.

Turkus was bij mijn weten ook gewoon zwart/donkerbruin en geen sabino. Volgens mij zit er achter Awa helemaal geen vreemde kleuren.

Stef dit is echt anders dan een normale grijzige staart bij zwarte of bruine veulens.
Ik heb in al die jaren bij al die veulens die hier zijn geborene nog nooit zoiets gezien vandaar mijn vraag.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:25

Sinaeda is in ieder geval geen sabino. Die hengst heeft voor die tijd zoveel gedekt, dan hadden er veel meer sabino's moeten rondlopen nu.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:24

Hij heeft wel kenmerken van een Sabino. Grillige bles, kinvlek. 1 hoog witbeen wat in een punt omhoog loopt.

Vergeet niet dat bij de Groningers mooie aftekeningen niet gewaardeerd werden. Veel paarden zijn daar donker met geen of slechts weinig aftekeningen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:28

flyfly schreef:
Sinaeda is in ieder geval geen sabino. Die hengst heeft voor die tijd zoveel gedekt, dan hadden er veel meer sabino's moeten rondlopen nu.

Waar denk je dat een bles, stekelharigheid en witte voeten meestal vandaan komen?
Sabino. ;)

Het sabino complex bestaat misschein wel uit 30 verschillende vormen, die nog helemaal niet ontdekt zijn, maar ook dat is dus al sabino, (of splashed white, tobiano, of frame, maar dat zie ik hier niet).
Dus 90% van alle paarden draagt wel iets van sabino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:45

Even voor duidelijkheid een paard hoeft niet sabino te tonen maar kan toch drager zijn van het gen.
Er zijn zoals hierboven al vermeld 'zichtbaar' kenmerken maar dat wilt niet zeggen dat deze altijd! aanwezig hoeven te zijn.

Voorbeeld .... kruis twee dravers die beide geen wit aftekening hebben:
Vader: 'Muscle Memory'
Afbeelding
Moeder: 'Lina Loss'
Afbeelding
Nakomeling ... ouderschap bevestigt door DNA testing ... 'Macachen Loss' als veulen hierboven al te zien:
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:34

Zo, dan sta je toch wel even met je ogen te knipperen als je uit die ouders er zo een krijgt :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:39

hehe, eindelijk gevonden.
Slecht te zien, maar een betere foto heb ik niet.

Afbeelding

Is inmiddels volwassen en helemaal zwart :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:59

Ik denk dat er inderdaad iets van sabino in zit. Het kan zijn dat de vacht later nog zwart wordt, maar ik denk dat de manen en staart niet zo snel meer veranderen. Ik weet niet of het schimmel kan worden, het is een erg moeilijke kleur!! :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:00

hoe kom je nou toch ineens bij schimmel nista?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:08

Nista_RX schreef:
Ik denk dat er inderdaad iets van sabino in zit. Het kan zijn dat de vacht later nog zwart wordt, maar ik denk dat de manen en staart niet zo snel meer veranderen. Ik weet niet of het schimmel kan worden, het is een erg moeilijke kleur!! :o

Als wij het nog over het TS veulen hebben: Als geen van de ouders schimmel is dan kan het veulen NOOIT een schimmel worden. Schimmel erft alleen in direct lijn van ouder op kind!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:49

Ik hou het ook op Sabino :)

@Peterina : is die draver op de laatste foto (dat sabino-veulen) geschoren?? Want als ik naar de kleur van de vlekken kijk zou daar ook nog rabicano of roan in kunnen zitten.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:12

Het lijkt mij een gewone zwarte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:16

k vind die draver wel ontzettend gaaf trouwens!

Tock leuk hoe dat sabino uit kan pakken. Waar Kim (TS) vroeger haar paarden had staan stond een practisch hele witte met 1 vosvlek in de nek. Hoe heette die merrie ook al weer Kim?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:16

stef schreef:
hehe, eindelijk gevonden.
Slecht te zien, maar een betere foto heb ik niet.

Afbeelding

Is inmiddels volwassen en helemaal zwart :j

<3 <3 <3

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:51

DubbelDun schreef:
Ik hou het ook op Sabino :)

@Peterina : is die draver op de laatste foto (dat sabino-veulen) geschoren?? Want als ik naar de kleur van de vlekken kijk zou daar ook nog rabicano of roan in kunnen zitten.

Roan kan zowiezo niet omdat beide ouders geen roan zijn. Rabicano zit niet in de familie dus denk dat die ook veilig uitgesloten kan worden.

Het paard lijkt geschoren te zijn maar Sabino 'kan' uitbreiden naar verlang het paard oude wordt wat vertaald naar het 'lichter' worden.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:57

Ik zou in eerste instantie ook voor zwart gaan. Maar sabino is idd nog niet zo gek.
Ik heb een merrie die waarschijnlijk ook sabino draagt. Zij was eerst ook effen op haar lichaam alleen een grote bles, niet abnormaal breed. een drie witte benen (of hoe je het noemt). Nu echter komen er ook witte haren over haar lijf.
Zal even een foto plaatsen.
Afbeelding
Hier kun je het niet zien (misschien als je heel erg goed kijkt.), alleen als je er dicht op staat. Nu ze de wintervacht weer krijgt is het weer weg.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:11

Ik heb ook een veulen gekend dat uiteindelijk als jaarling bijna een spierwitte staart had met een zwartachtig velletje. Later werd de staart uiteindelijk gewoon zwart.