Correct en/of afwijkend exterieur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:30

Erretje schreef:
Maar ze moeten toch ergens aan refereren? Een 'afwijking' is toch een afwijking ten opzichte van wat men graag ziet, en dat is naar wat ik aanneem, wat ideaal/gewenst is voor een sportpaard?

*gaat boekje er even bijpakken*

Dan zegt het KWPN: het paard heeft een schouderligging dat 7 punten schuiner ligt dan de gemiddelde KWPN-er. Dus als een schuine schouder goed is, is het 7 punten beter dan de gemiddelde KWPN-er.

Maar dan weet je nog niks, omdat je niet weet waar die gemiddelde KWPN-er tegen gewaardeerd wordt. Is dat een schuine schouder omdat 'het zo leuk staat (even overdrijven)' of 'omdat het functioneel is om een bepaalde ideale hoek te hebben in die schouder.' Je moet toch een referentiekader hebben?

Die afwijking is een afwijking ten opzichte van wat het meest voorkomt bij de paarden. Niet van wat het meest ideaal zou zijn.
Als je 100 schouders scoort, scoort het grootste aantal rond de 20, anders gesteld zetten ze de 20 dus bij het plaatje dat het meest voorkomt en van daaruit scoren ze de 'afwijking'.

Het paard heeft een schouderligging die 7 punten schuiner ligt dan de gemiddelde KWPN-schouder. Je ziet graag een schuine schouder, dus dit waardeer je voor jezelf als 'beter dan gemiddeld'. Voor andere punten geldt dit weer helemaal niet.
Moet je bijvoorbeeld de stand van het voorbeen beoordelen, daarbij wil je liever helemaal niet afwijken van gemiddeld, hier is 'gewenst' dus juist gesteld op 20, al wat afwijkt, naar welke kant maakt niet uit, is minder gewenst.
Dit is het gedeelte dat bedoelt wordt met constateren. Daarna ga je waarderen.
Scoort het paard op veel punten 'goed', dan valt de waardering van het paard als geheel hoger uit, dan wanneer er veel 'minder gewenste' eigenschappen naar voren zijn gekomen. Dus eerst wordt op onderdelen gekeken hoe het paard zich verhoudt tot de rest van de populatie, daarna wordt een waarde gehangen aan het geheel.

Meloen

Re: Correct en/of afwijkend exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:39

Hoewel deze informatie erg interessant is, zou ik graag willen benadrukken dat ik alle genoemde informatie niet kan 'zien' bij een paard.
Houd in dat ik de informatie wél snap, maar graag wil zien.
Daarom ook dit topic :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:41

Heb je iets aan plaatjes waarin voorbeelden scoringspunten gegeven worden? Bijvoorbeeld een foto van een paard met een zeer schuin liggende schouder en een foto van een zeer rechte schouder?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:05

hier alvast een paard met een schuine schouder

Farn
Afbeelding

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:10

Je leert het te zien door het vaak te doen. Ga naar een keuring en ga dan in de buurt van de jury staan. Dan kijk je naar het paard en wat je opvalt. Als de jury klaar is geven ze een toelichting op het paard. Bij centrale keuringen kan je het na de keuring nalezen in de strengen, dan staat er nog een foto bij ook.
Ook bij de hengstenkeuring kan je goed oefenen. En de cursus beoordelen is ook heel leuk, ik heb zelfs nog meegedaan aan de competitie, heel leuk.

Wat je ook nog kan doen is het boekje van de indexen van de hengsten bekijken, kom je een paard tegen dan vraag je naar de vader en kijk je wat je opvalt. In het indexenboekje kan je zien of de vader bepaalde kenmerken vereft.

Het is dus niet heel simpel, je moet veel paarden zien om het te leren.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:15

NatasjavE schreef:
hier alvast een paard met een schuine schouder

Farn
Afbeelding

Zeg maar een heeeeel schuine schouder! Die zie je zo niet vaak. Zou dus heel extreem scoren.
Overigens is waar 'te' voor staat nooit goed hè. Dus een schuine schouder is gewenst, maar te schuin willen we ook weer niet.

Nu is Farn natuurlijk van een heel andere generatie en die heeft heel veel goeds gebracht.

Hij heeft ook nog een verticale halsrichting en stevig beenwerk. Valt er nog meer op?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:21

Ik wou ook een voorbeeld laten waar het echt duidelijk is :D Van Farn vind ik overigens niet dat de schouder te schuin is.

De rompdiepte, de keeluitsnijding de goed geprononceerde nek, het "korte" voorbeen. Hals komt totaal niet diep uit de borst.

Het totale exterieur van deze hengst spreekt mij aan. Hadden we nog maar 10 van dit soort hengsten

Maar ja...ik ga ook voor een ouderwets type paard.(Gelders)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:26

Rechte schouder
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:27

Erretje schreef:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-paard-in-partjes/666824355/index.html

Bol.com dus, aan de review zie je ook gelijk wat het probleem is met dit boekje en ook het probleem van de TS (en dat van mij)

Als ik het naast een foto van mijn paard houd kom ik er niet uit hoor ;) :o .

O, ik vind het juist een heel duidelijk boek en heb er veel van opgestoken.

Dagmar_k schreef:
Dat is het inderdaad!
Je hebt een heleboel (getekende) plaatjes op internet, maar als je deze naast een foto houd dan zie ik het echt niet.
Daarom hoop ik dat iemand dit mij eens goed duidelijk kan uitleggen :)

En zoals ik al verwachtte, hebben meer mensen dit :j

Zoals ook gezegd is (zie ik) is het een kwestie van je oog oefenen. Ga eens met iemand mee naar een paardenevenement (wedstrijd of liever nog keuring) en ga 'oefenen'. Het liefst met een ervaren persoon. Maar ook discussiëren met een onervaren persoon is al heel leerzaam.

Het boek Het paard in partjes is geschreven om KWPN paarden te beoordelen. Een ander ras is dan weer een 'vak apart' omdat de raskenmerken weer anders zijn. Maar wat ik wel leuk vind aan het boek is dat er ook (summier) wordt uitgelegd waarom bepaalde kenmerken ongewenst/niet-functioneel zijn. Dus waarom is een onderstandig voorbeen niet zo functioneel als een recht voorbeen.

Ik zie dat je in Assen woont. Op de Sunrise Stables worden keuringen (PRE en lusitano) gehouden. En misschien ook van andere rassen?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:46

@NatasjavE, zou je voor mij dan met strepen kunnen laten zien waarom deze paarden expliciet een schuine of rechte schouder hebben? Zo op het eerste oog zie ik geen extreme verschillen. Ik weet dat het iets met de hoek van de elleboog te maken heeft... :o?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:05

Je kan het best uitleggen aan de hand van een lijn. Dat lijkt me idd ook het duidelijkste om het te leren :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:14

Ik zou niet weten hoe ik op zo'n foto streepjes krijg. Je moet een denkbeeldige lijn trekken van het midden van de schoft naar de boeg en dan naar de elleboog.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:41

Zoiets?:

Afbeelding

Het kruis van dit paard is trouwens ook wel bijzonder. En de aansluiting op de rug ook. Wat vinden jullie daarvan?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:42

Kijk hier eens naar, dan zie je de botten lopen

Afbeelding

Tilmar, met het kruis zit je te hoog, die lijn eindigt bij de zitbeenknobbel

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:45

Klopt ja, die lijn is niet zo vreemd, maar waarom heeft ie dan zo'n plat kruis? Het is dus een lang en niet hellend kruis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:59

Ja Tilmar. Zo klopt het wel. Hij heeft inderdaad een vrij recht kruis. Ik zie liever een iets rechter kruis dan te hellend overigens.

Als je nu dezelfde lijntjes bij Farn trekt zie je het verschil goed.

Qua kruis inderdaad iets te hoog, ben mobiel aan het bokken, zie je het met wat minder goed
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 26-10-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:01

Volbloedjes he? Geven goeie dingen maar ook hellend kruisjes.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:07

Voor de kruisligging moet je niet naar de bovenlijn kijken, maar naar het bot

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:08

Voor mij geen volbloed:D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:12

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:14

misschien wel interessant, de scores van mij merrie (als 3jarige)
en haar op stand, helaas wel 7 jaar later en zonder spieren, maar toch.

Afbeelding

Afbeelding

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:19

Nicole288 schreef:
Voor de kruisligging moet je niet naar de bovenlijn kijken, maar naar het bot

Dat had ik inmiddels begrepen. Ik heb Farn ook even gedaan:

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:51

Voor het paarse lijntje moet je iets lager beginnen. Je moet dat uitstekende bot als begin punt nemen en dan naar het zitbeenknobbel

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:08

Ik zal ze thuis nog even opnieuw doen, zit nu op mijn werk. En moet ook nog werken.. :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:10

En fokfanaat, je voorbeeld is wel heel leuk!
Voor degene die het willen leren: je ziet heel duidelijk het rechte kruis, het rechthoekmodel, de schuine schouder en de wat steile koten.
Of zijn er hier ook nog lijntjes nodig, dan ga ik weer aan de slag!!