Dekbon / dekbewijs al binnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Dekbon / dekbewijs al binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:07

Door welke hengst heb je laten dekken?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:05

annastasia schreef:
Door welke hengst heb je laten dekken?

Door Dayano. Rekening is allang betaald..... :+ . Dayano is NRPS ggk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:32

uniqueV schreef:
Wanneer een merrie gedekt of geïnsemineerd wordt, meldt de hengstenhouder de dekking aan het KWPN. Aan de hand van deze melding registreert het KWPN dit en stuurt een rekening voor de registratie van de dekking en het geboortebericht voor het veulen aan de geregistreerde van de merrie. Is de merrie gust en wordt dit voor 1 oktober door uw dierenarts of de hengstenhouder bij het KWPN gemeld, dan ontvangt u geen rekening en dus ook geen geboortebericht.

Dank je wel voor je info!
Onze merrie is netjes op tijd gust gemeld bij de hengstenhouder, maar er ligt wel een rekening van het KWPN voor 63,21€ in de bus. Rare jongens, die KWPNers!
Ik zal maar even contact met ze opnemen. ;)

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:04

bertie schreef:
uniqueV schreef:
Wanneer een merrie gedekt of geïnsemineerd wordt, meldt de hengstenhouder de dekking aan het KWPN. Aan de hand van deze melding registreert het KWPN dit en stuurt een rekening voor de registratie van de dekking en het geboortebericht voor het veulen aan de geregistreerde van de merrie. Is de merrie gust en wordt dit voor 1 oktober door uw dierenarts of de hengstenhouder bij het KWPN gemeld, dan ontvangt u geen rekening en dus ook geen geboortebericht.

Dank je wel voor je info!
Onze merrie is netjes op tijd gust gemeld bij de hengstenhouder, maar er ligt wel een rekening van het KWPN voor 63,21€ in de bus. Rare jongens, die KWPNers!
Ik zal maar even contact met ze opnemen. ;)

Mocht uw merrie alsnog gust blijken of het veulen hebben verworpen en u geeft dit aan op het geboortebericht, dan krijgt u alsnog de afdracht retour.( bron kwpn site).

Zelf een gustverklaring naar het KWPN sturen met de rekening ( mits je die nog niet voldaan hebt).
Geen rare jongens waarschijnlijk heeft de hengstenhouder het niet door gegeven. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:59

KWPN stuurt een credit nota. Dat was snel voor elkaar! +:)+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:09

Heb geprobeerd de hengstenhouder te bellen, helaas neemt die zijn telefoon niet op.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:38

Van het NRPS krijg je geen dekbon, die krijg je van de hengstenhouder. In feb. 2011 krijg je van het NRPS een geboortebericht dat je moet invullen als het veulentje geboren is.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:27

Wij zouden de dekbon van het NRPS krijgen hoor, deze zou in december verstuurd worden. Dit heb ik te horen gekregen van de hengstenhouder. Dit was oktober dat ik er naar vroeg. Nu heb ik nog geen dekbon binnen, zal morgen het stamboekbureau maar eens verblijden met een telefoontje hoe het nu zit!

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:34

Misschien heeft die hengstenhouderhouder een regeling met het NRPS. Normaal krijgt een hengstenhouder een dekboek bij een goedgekeurde hengst, waarvan hij bonnen uitschrijft van een dekking. Als je betaald hebt krijg je van de hengstenhouder 1 roze mee. De witte gaat naar het stb. de gele is voor de hengstenhouder. Het NRPS stuurt in het voorjaar aan de hand van de witte dekbonnen een geboortebericht naar de merriehouders.
De hengstenhouder is verplicht na een dekking een dekbon uit te schrijven. Soms kan een grote hengstenhouder een regeling hebben met een stb.
Uitzonderingen zijn er altijd.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:43

Ik heb van de hengstenhouder toch echt alleen een factuur ontvangen en verder niets. Ik ben benieuwd naar het antwoord van het NRPS Chrisje_83!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:25

Ik heb gisteren ook de hengstenhouder gesproken.
Hij was wat laat met het insturen naar het NRPS.
In februari zouden de bonnen dan door het NRPS verstuurd moeten worden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:51

Diane65 schreef:
Ik heb van de hengstenhouder toch echt alleen een factuur ontvangen en verder niets. Ik ben benieuwd naar het antwoord van het NRPS Chrisje_83!

Zodra ik iets weet zal ik het hier neerzetten :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:01

Voor de mensen die een Belgisch dekbon moeten krijgen ... als je ze nog niet hebt, ga er dan achteraan want het Wet bepaald dat alle dekbonnen van ggk hengsten ingeleverd moeten zijn door de erkende Stamboeken bij het Ministerie voor eind November. Dit betekend dat alle hengstenboeren hun boekjes opgestuurd/afgegeven moeten hebben voor eind Oktober.
Nog een punt ... diezelfde regeling bepaald dat de dekbon meteen afgeleverd moet worden aan de merriehouder ... bij ophaling van de merrie van het dekstation of bij voldoening van de dekkosten.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:55

Ja Petrina, die verplichting geldt eigenlijk ook in NL. Maar er zijn niet veel hengstenhouders die zich daar aan houden. Bij het NRPS moeten de dekboeken voor 1 nov. binnen zijn, zoniet dan krijgt de hengstenhouder een fikse boete. Maar tegenwoordig kun je de dekkingen "online" doorgeven aan het stb. Misschien zit daar de vertraging.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:27

Nog geen dekbewijs binnen. De afdracht KWPN is al wel betaald. De faktuur kwam rijkelijk laat dit jaar. Half november. Net op moment dat ik wilde gaan bellen naar het KWPN waar het bleef, lag hij in de brievenbus. Verwacht het dekbewijs/geboortebericht echter niet eerder dan begin volgend jaar.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:48

Okee, dus bij het KWPN verstuurt het stamboek de dekbonnen. Bij het NRPS moeten in principe de hengstenhouders dat zelf doen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:06

Het is dus aardig verschillend per stamboek. Dekbonnen heb ik nooit zelf opgestuurd, dat deed de hengstenhouder. In 2008 had ik een reg A veulen van een BWP hengst. Verscheidene mensen hadden mij al nerveus gemaakt omdat ik alsmaar geen faktuur van dekregistratie kreeg. Uiteindelijk kreeg ik keurig het dekbewijs/geboortebericht van het BWP. Nooit een faktuur gehad. Waarschijnlijk betaald de hengstenhouder in Belgie de administratiekosten. Het KWPN kwam pas om de hoek kijken toen het veulen geboren was. Het BWP-geboortebericht is hier naar toe gezonden. Achteraf kwam er natuurlijk wel een aardige faktuur van het KWPN....dat dan weer wel. ;)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:27

Dat hebben wij nu ook met een van de merries die door een Zangersheidehengst gedekt is. Begin volgend jaar krijgen we de papieren van Zangersheide en kunnen we de boel opsturen naar het KWPN.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:25

Ziolette schreef:
Dat hebben wij nu ook met een van de merries die door een Zangersheidehengst gedekt is. Begin volgend jaar krijgen we de papieren van Zangersheide en kunnen we de boel opsturen naar het KWPN.

Is ook Belgische he! :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:25

Ik heb afgelopen vrijdag het NRPS gebeld. Van de hengst waarmee wij gefokt hebben is inderdaad het hele hengstenboek binnen, we krijgen geen dekbon! Maar in februari ongeveer wel een geboortebericht waar alle dekkingen etc. op staan. Ze konden wel zien dat beide merries door hem geïnsemineerd waren, dus dat is wel allemaal in orde.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:59

@ Chrisje, waarom krijg je dan geen dekbon? Is dat online doorgegeven dan?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:45

Durf het niet te zeggen, maar ze vertelde dat alle nodige gegevens voor onszelf en hun op het geboortebericht stonden. Ze hebben wel gecontroleerd of alles was ingevoerd, dus of beide merries geregistreerd stonden bij die hengst en dat was allemaal in orde.