Rustige AV hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:40

Onze arabisch volbloed hengst robesh is zon brave hengst ( die wel weet dat hij hengst is) hij weet precies wat wel en niet mag.

Met rijden of aan de hand en ook met dekken een schat van een paard . Nu wordt hij wel sociaal gehouden zomers op het land met andere hengsten en ruinen en op stal naast onze andere hengst . Ook op stal kunnen ze aan elkaar zitten.

Wel ben ik van mening dat je heel consequent moet zijn dus een hengst is zeker niet voor iedereen weg gelegd .

Dilan1993

Re: Rustige AV hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:30

ik moet vooral goed in m'n oren knopen dat het NIET zielig is om een paard op z'n plaats te zetten door streng te wezen :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:33

Gezien de verwijtende blikken die poownlief tevoorschijn kan toveren heb ik daar idd ook nog wel is moeite mee... Kan me soms echt dagen rot voelen terwijl ik hem volledig terecht op zn plek heb gezet (en daar seriously eigenlijk nooit een klap bij hoef te geven, kan je nagaan hihi).

Dus voor teerhartigen is een hengst idd geen strak plan hihi :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:35

ik vond het in t begin zielig voor m'n ex-hengst :')

Tijdens longeren komt ie steeds naar mij toe, niet om gemeen te doen ofzo, maar het is natuurlijk niet te bedoeling. Of hij draait ineens om of gaat ipv stap in draf. Ik stuur 'm dan in galop rond, en laat 'm na een paar rondes terug gaan in stap. Herhaal dit tot hij gewoon kalm stapt. (Nee, hij is nog nooit nat geweest na het longeren). Vond het eerst zielig om 'm steeds weg te sturen, maar het werkt wel. Hij houd al beter afstand als eerst

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:46

Hier 2 zeer brave AV hengsten,

Eentje van 5 jaar die word uitgebracht in de sport bij de ponies, weet zich keurig te gedragen op het voorterrein/losspringen en in de ring.
Eentje van 2,5 jaar die de koelheid zelve is maar zich zeer bewust van zijn manzijn, ook op vreemd terrein en bij paarden die hij niet kent.

De mannen worden sociaal gehouden, 2,5 jarige staat in een kudde jonge hengsten en de 5 jarige bij een shettie en welsh ruin die hem regelmatig de stuipen op het lijf jagen..

Beide hengsten zijn goed opgevoed, al jong bekend gemaakt met samen reizen op de trailer, naar shows geweest als puppies en elke dag intensief in handen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:53

Ik geloof dat Pladykt zich ook altijd geweldig gedroeg.
Hij liep ja ook shows in land van ooit. Lijkt me niet dat ze daar de drukke maffe hengsten kunnen uithangen.
Geloof dat Pladykt nu onderhand verkocht is helaas, maar ik kan Nathascha op dit topic wijzen?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:23

Dilan1993 schreef:
Hoi allemaal

ik had een vraagje. Ik heb een tijdje geleden een AV hengst gekocht, maar bij de vorige eigenaar zeiden ze al dat hij gecastreerd moest worden vanwege heel fel gedrag (vooral rond andere paarden).
Zijn er hier mensen die een AV hengst hebben die zich niet als macho gedraagd? De mijne kon namelijk best wilde worden als er een ander paard bij 'm in de buurt kwam... (kan ie nu nog steeds hoor, maargoed)

S_uus schreef:
Ik geloof dat Pladykt zich ook altijd geweldig gedroeg.
Hij liep ja ook shows in land van ooit. Lijkt me niet dat ze daar de drukke maffe hengsten kunnen uithangen.
Geloof dat Pladykt nu onderhand verkocht is helaas, maar ik kan Nathascha op dit topic wijzen?

Hey Suus had het topic inmiddels gevonden :D . Maar Pladykt heeft niet in het land van Ooit shows gelopen ;) Daar worden geen shows gehouden nl.

Inderdaad Pladykt was imo een voorbeeldhengst die zich werkelijk fantastisch gedroeg altijd, maar een macho was hij weldegelijk(zijn sterke kracht in de showring), want in de ring moeten ze imo macho zijn vanwege de xtra uitstraling en zelfverzekerde houding die ze dan krijgen. In stal stond ie bv te slapen op shows, totdat hij gesminkt en al zijn box uit mocht dan was het staartje erop en was meneer goed wakker, en kwam de echte stoere hengst in hem naar boven. Thuis op stal was het een sulletje, totdat er een ander paard voorbij kwam dan moest hij even laten weten dat hij toch echt the king of the stables was :D
Imo behoort een hengst macho te zijn, maar ze moeten wel eerlijk zijn aan de hand, kwestie van de juiste opvoeding.
Helaas heb ik Pladykt moeten verkopen vanwege mijn relatiebreuk,maar hij maakt het goed en geniet volop van zijn weidegang en ritjes.
Momenteel heb ik een 2.5 jarige hengst, Just Noyz, welke net zo`n beminnelijk karakter heeft als mijn vorige oogappel. <3

Zodra je zelf denkt dat je het macho gedrag (hengstengedrag) de spuigaten uitloopt en de hengst geen respect meer toont en je hem niet voor de dekdienst wilt inzetten je hem beter kan laten casteren.

Maar macho en lief gaat echt wel samen zie de foto`s beneden:

Afbeelding

Afbeelding
en ach wat waren we gek op elkaar <3

Afbeelding

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:46

My Bas nathas, foutje haha, ben denk in de war, ga zo je stukje ff lezen

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:51

Ik rij de hengst van mijn moeder tussen de pony's in het L springen, M klaar.

Hij gedraagt zich altijd beeldig, tuurlijk je kan zien dat het een hengst is, maar hij doet geen vlieg kwaad, alleen een beetje brullen zo eens, maar dat valt ook reuze mee.
Ik vraag wel altijd of ik als een van de eerste mag starten zodat hij zich beter kan concentreren want dan is het nog niet zo druk in de inrijbaan.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:54

de hengst die ik reed...reed ik altijd buiten mee xD
was 4 jaar...deed niet galop!!..mag hij niet..is show hengst en in sommige arabische landen willen ze dan neit dat je galopeert omdat draf belangerijkst is(woonde in bahrein)Hij is ook dekhengst..

Maar hij was echt zoo kalm
al die arabieren die ik daar reed..ook pasbeleerde kon ik mee naar buiten
Er zitten dus wel echt rustige tussen

Edit= zo nu en dan was ie wel wat drukker als er merrie hengsitg was zeg maar...maarja dan komt t hengsten gedrag naar boven...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:06

In veel landen vinden ze het maar raar dat we de mannelijkheid van een dier weghalen :+

Helaas hoe makkelijk je hengst is feit blijft dat het niet makkelijk is om een hengst te hebben.
Sommigen kunnen uit jaloezie rare dingen doen.
Mij en me paard hebben ze me op een manege waar ik stond vaak echt gewoon lopen treitteren.
In de hoop dat me hengst door het lint ging en ik er naast eindigde.
Door expres heel dicht langs me te rijden,afsnijden,klem rijden in een hoek etc.

Gewoon heel sneu,maar feit blijft wel dat ik op een hengst zat.
Alle vingers worden 9 van de 10 x toch naar die hengst gewezen.

Tijdens een groeps les zat er een meid op een merrie.
Merrie ging er vandoor,mevrouw viel er af.
Mijn hengst schrok eerst maar kreeg hem heel snel rustig.
Merrie bleef flippen.
wat zei iemand:dat kwam zeker door jou HENGST :7

Die meid die eraf viel was een van de personen die het leven van me paard zuur maakte :+

Als je mij niet mag prima maar laat me paard erbuiten denk ik dan altijd 8-)

Of ze noemen je paard niet bij zijn naam,is altijd van die hengst.

Kortom.
Het is niet makkelijk om een hengst te hebben.
En dat hoef echt niet eraan te liggen of je hengst braaf is of niet.

Sommigen mensen weten ook bijv tijdens los rijden ook echt niet wat hengst zijn nou inhoud.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:57

Tsja, toen ik met mn hengst (wat heet, hij was toen 7 maanden oud hihi) net op stal kwam vlogen de beschuldigingen me ook om de oren. Beessie stond er nog geen dag en hij zou al een merrie gedekt hebben die volgens de eigenaar heeeeleeemaaaaaal van slag was. Jaaajaa. Arme pony was zwaar overdonderd, ineens in een hele nieuwe groep waar ie niet de baas was, en die zal meteen even op een merrie jumpen. (overigens heb ik met de eigenaar van de bewuste merrie wel meer in de clinch gelegen daarna, lag dus echt niet aan powwnlief). Tegenwoordig weten de meesten wel beter en staat ie bekend als ''die wilde hengst'' (not dus hihi) :+

Maar inderdaad, met een hengst moet je sterk in je schoenen staan want je wordt overal van beschuldigd omdat hengsten oooooh zo gevaarlijk zijn.

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:35

Ik ken meerdere HELE brave hengsten. Mijn hengst van 1.5 kan ik aan mijn neefje van 4 meegeven als ik dat zou willen. De inmiddels ruin (om andere redenen gecastreerd) van toen 4 werdt door mijn neefje onder toezicht uit het land gehaald, zo mak als een schaap.
De hengst van mijn vriendin loopt gewoon met de merries in het land. Zonder ook maar 1 moment te denken dat hij ze mag dekken, zelfs niet als ze hengstig zijn, zonder hengsten ketting dekt hij NIET.

Opvoeding doet een hoop, maar sorry dat arabieren HEET zijn is het het levenslange fabeltje, ook in het kwpn lopen hete paarden rond, waarchijnlijk door het veelvuldig gebruik van een aantal hengsten wel meer dan in het huidige arabische stamboek.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:15

Dat Arabieren heet en fel enz zijn is echt huge fabeltje.. T zijn juist heel eerlijke, moedige en betrouwbare paarden. Ze lopen wat pittiger door dan de gemiddelde Belg, maar in tegendeel tot een hoop andere rassen lopen ze niet hard weg als ze schrikken.. Alle Arabieren die ik ken blijven juist staan als ze iets eng vinden :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:57

wat heet betrefd, een arabier is zo heet als je 'm zelf maakt.

bij mijn arabier ligt het er ook heel erg aan hoe ik me voel. Als ik zelf heel kalm ben, merkt hij dat. Vandaag ook, ik ging 'm longeren, zonder bit of iets anders dat hem tegen zou moeten houden. Als ik gespannen ben, vliegt m'n paard altijd bokkend door de bak en zit er geen rust in. Vandaag was ik kalm en liep Prins (ondanks de wind waar veel paarden onrustig van worden) heel rustig rondjes in stap om me heen. Was alles behalve heet :')

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:00

Het is zeker mogelijk, loop op een stal met nu 4 AV hengsten, en zijn erg lief. Tuurlijk moet je altijd alert zijn met een hengst, en als je langs een merrie loopt, ja dan willen zo nog wel is herrie maken.
Maar sowieso bij 1 is het zo, 1 voet in de beugel, en het is over! (Dressuurpaard van de eigenaresse)
En een meisje op stal heeft ook een AV hengst, wat een geweldig lief dier is dat!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:01

Ik heb een arabische hengst van bijna 15 jaar en is zo mak als een lammetje. Heel soms brult hij wel eens, maar hij is altijd te hanteren. Hij staat naast merries op stal, naast merries op de wei, en staat zelfs in de wei met merries die niet gedekt willen worden. Oh ja, en uiteraard met ruinen en andere hengsten ;)
Ik had nog nooit wedstrijden gereden (onderlinge manege-wedstrijden wel) en ben dus gestart met de endurance MET een hengst. Toen mocht dat nog, nu niet meer Esther :n
Ik wist dan wel dat ik mijn hengst zeker onder controle kon houden.
Opvoeding bepaald een groot deel van het karakter van je hengst, maar indd niet alles...

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:42

Levens gevaarlijk die hengsten!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden twee merries voor zijn neus, vandaar dat ik hem vast hield, maar kunnen ook al die dingen zonder hem vast te houden. Ook staat hij gewoon dag en nacht in het land met de drachtige merries en jonge veulens. Geen probleem :)
En ja, het is een actieve dekhengst, voor het leven goedgekeurd met nakomelingen over de hele wereld!

En om het vooroordeel van de arabier helemaal weg te nemen... hier twee foto's van mijn merrie Dakaree. Showkampioen en toch bomproof!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:57

hahaha heerlijk die foto's!! Er klopt ook zo weinig van al die vooroordelen..
Prachtige hengst heb je ook!

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:16

Wat een leuke foto's van je hengst!
En de foto's in het water zijn erg stoer, hoe kom je erop haha.

En om ook even antwoord te geven er zijn genoeg rustige AV hengsten!
Het ligt aan de opvoeding en je moet altijd consequent blijven, maar dat geld ook bij merrie's en ruinen en dat geld voor elk ras.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:39

Wat een prachthengst zeg!! :))

Gaaf dat je zulke dingen kunt doen met je paarden. Mijn AV ruin schrok gister al van een takje dat achter de longeerzweep bleef hangen...

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:34

je moet doen wat je denkt te moeten gaan doen...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:04

dat helpt idd :j

hij durfde ook een keer de hoek niet door, ben er gewoon heen gelopen met hem aan het halstertouw, en na wat aarzelen liep ie mee. Ben nog een aantal keren de hoek door gelopen en toen was er niks meer aan de hand

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:05

Wij hebben twee arabische hengsten staan, ze zijn macho, maar niet wild of gevaarlijk. Je kunt ze gewoon aan een los touwtje mee nemen. Staan gewoon bij merrie's, in het land en op stal.

Het is dus echt hoe je er mee om gaat, hoe je hem opvoed. :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:06

Dilan1993 schreef:
ik moet vooral goed in m'n oren knopen dat het NIET zielig is om een paard op z'n plaats te zetten door streng te wezen :')

Als het maar op een eerlijke en consuquente manier streng is,kan het helemaal geen kwaad.