teddy vacht of deken??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:27

Gewoon wij je eigen keuze blijven!
Zoveel dingen mogelijk en wat is goed en fout? Gewoon doen wat voor jullie past.

Ik heb dit jaar gepoogd mijn fjord korthariger te houden (deken),
om zo niet te hoeven scheren en met rijden toch nog wat te kunnen.
(Andere jaren werd ze zeker 4 x per winter geschoren, vorig jaar lekker laten ontploffen,
want toen was ze geblesseerd en dat gedoe met dekens is alleen lastig.)
Echter vanochtend nog geen 20 minuten gemend, drijf en drijf nat...
En wij rijden normaal jakkeren niet af, maar rijden wel serieus actief.

Dat dat droogt weet ik ook wel, maar ze loopt veel lekkerder als ze niet half de moord stikt
van de warmte.
Dus vrees ik dat, de mijne binnenkort tegen een scheerapparaat aanloopt :D .
(normaal gesproken was ze in augustus al een keer geschoren)
Dan hoop ik het met 1 x scheren af te kunnen, aangezien madam eind maart een veulen verwacht.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:30

Bedankt voor alle reacties!! Zonder deken gaat tot nu toe heel goed! Als ik overdag rij, dan rij ik intensiever als dat ik s'avonds rij zodat ik haar en goed droog kan stappen en s'avonds niet nat op stal hoef te zetten. Met rijden gaat het kwa energie nog goed stap veel tussen door zodat ze weer op adem kan kome en af kan koelen. Ik denk dat als ik het zo blijf doen het wel goed gaat. En zo kan ik ook voor een wedstrijd warm rijden de proef zelf duurt ook niet lang dus zie nog geen probleem :)

J0ortje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:10

elmo1 schreef:
J0ortje_M schreef:
Ik hem mijn fjord helemaal geschoren, Dit omdat ik zag dat hij er echt last van had, van zijn dikke vacht. Als k op stal aankwam stond hij al te zweten zonder iets gedaan te hebben.
De mijne is altijd al geschoren, en staat nu onder een 200 gr. in dec jan een 300 gr en dat is meteen mijn max.

Dan heeft hij duidelijk last van de stal, en niet van zijn vacht 8-)

Zo dat heb ik nog nooit gehoord...Zelf vezonnen?
mijn fjord heeft het gewoon snel warm ;)

Jeskim

Re: teddy vacht of deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:24

Ik heb ook een fjord die last heeft van de stal hoor!! Die had zo'n pak haar, dat ze niet op stal kon, dan zweette ze zich helemaal rot!!

J0ortje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:56

als buiten de zon scheen, stond hij ook te zweten ;) hij staat de hele dag buiten en avonds/snachts op stal.. Fjord heeft gewoon last van zijn dikke vacht, nu is hij kaal dus geen probleem meer:)

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:40

als je fjord 24/7 buiten staat zou ik kiezen voor de natuurlijk deken en dat is gewoon zijn eigen vacht ;)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:10

Ik heb gister mijn (lease?)fjord opgehaalt deze heeft nu al op stal de bijnaam teddy(beer) xD want hij zit heel dicht in de vacht. De bazin heeft ook gezegt dat we hem liever niet mochten scheren. Mijn zusje is het er niet mee eens omdat ze bang is dat hij kou vat als hij zo zweet. Ik vind dit dus onzin en heb gezegt dat ze er een streep uit mag scheren zodat hij wat warmte kwijt kan, maar dat vind ze weer lelijk.
Onzin zeg ik, een stukje eruit of niet uit de vacht! Ik vind dta hij dan ook geen deken op hoeft, hij heeft het echt niet koud.
Lekkere vacht en hij staat 's avonds op stal en daar waait het niet en is het niet zo koud. Dus ik vind een deken niet nodig =)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:23

Wij hebben voor het eerst deze winter de paarden zonder deken staan, dit omdat ze momenteel niet gereden worden. Ik ben hoog zwanger , en mijn vriendin is herstellende van de chemo en bestralingen en stapt alleen maar.

Normaal scheer ik mijn eigen paard niet, die krijgt eind augustus 's nachts een deken op totdat het overdag ook koud is dan 24/7. Ze krijgt dan geen wintervacht. Ze heeft nu een 'wintervacht'. Deze is zeer kort, maar de haren liggen plat, dus ze heeft het niet koud.

De andere (van mijn vriendin), is altijd geschoren geweest. In oktober en januari. Die krijgt zo'n dikke vacht dat hij niet meer te rijden was tijdens de les. Hij was na 20 min drijfnat en buiten adem. Ik reed met hem op M2 niveau. Na het scheren had ik een heerlijk fris paard. Ook al legd je hem, net als mijn andere, een deken op, hij kreeg een dikke vacht.

Ze lopen bij ons overdag buiten, vanaf een uur of half 9 tot 5 uur, en bij slecht weer kunnen ze naar binnen.

BTW. het zijn allebei KWPN'ers. De een een oude type, de andere meer volbloed.

Als je op een hoger niveau rijdt, vindt ik het niet eerlijk om je paard keihard te trainen met een dikke vacht. Rijd je recreatief dan is dat wat anders.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:27

Ik rij zelf ook als het kan elke dag met Bonny,en Bonny staat ook zonder deken. Lekker in teddy vachtje :) Als ik gereden heb en ze is flink bezweet,dan stap ik haar zowieso even goed uit. En daarna krijgt ze gewoon haar zweetdekentje een uurtje/half uurtje op ;) Ook als het regent,gaat ze zelf buiten staan dus koud heeft ze het absoluut niet :)

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:20

]
Utrolig schreef:
Wij hebben voor het eerst deze winter de paarden zonder deken staan, dit omdat ze momenteel niet gereden worden. Ik ben hoog zwanger , en mijn vriendin is herstellende van de chemo en bestralingen en stapt alleen maar.

BTW. het zijn allebei KWPN'ers. De een een oude type, de andere meer volbloed.

Als je op een hoger niveau rijdt, vindt ik het niet eerlijk om je paard keihard te trainen met een dikke vacht. Rijd je recreatief dan is dat wat anders.

KWPNers zijn wel un beetje anders dan fjorden :) toen ik mijn lease KWPNer had stond ze ook met een deken op want daar reed ik veel intensiefer mee. Maar mijn fjordje is 4 en net onder het zadel dus rij nog veel reacratief en dan is dr vacht prima vooral met buitenritten! En als ik wedstijden mee rijd dan is het nog op B niveau daarna goed uitstappen en dan gaat het prima.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:14

Als je maar een paar keer per week rijd, of totaal niet intensief,... dan zou je niet hoeven scheren.
Mijn mening is dat je dan je 'programma' beter moet afstemmen op je paard.
Vroeg een deken op tegen wintervacht helpt bij Rian niet,en als ze te warm staat gaat ze zweten tussen de benen en onder d'r buik...

Ik probeer 6dagen per week te rijden, en dan geen 20minuten. Rian zweet niet super hard (tenzij de tempertuur wat hoog is voor de tijd van het jaar) maar het lijkt net of ze geen puf meer heeft. Als ik haar scheer, dan hebben we daar geen last van. Ik moet eigenlijk altijd 2x scheren.
Ik dacht dat ze al klaar was met verharen maar heeft toch weer wat haar bij geproduceerd. Dus begin december nog een keer en dan komen we de rest van de winter wel door ;)