Aan die dikke pin zit een stevig touw (was vroeger een halstertouw geloof ik) met daaraan een grove ketting en daaraan weer een musketonhaak die aan het halster gaat. Doordat de ketting ongeveer anderhalve meter is schat ik, merkt ze ook aan haar hoeven wanneer ze erop staat en kan ze daar rekening mee houden.
Alleen dan wel heel goed opletten dat er geen bomen, palen of andere uitsteeksels in de buurt zijn. Heb vaak genoeg mijn paardje helemaal om de waslijnpaal of een tak gedraaid gevonden. Dus snachts zo laten lijkt mij een slecht idee.
Voor een foto hiervan zou iemand mij instructie moeten geven hoe ik foto's in een forum kan posten

Bij de mensen waar ze door de weeks sinds een jaar staat staat ze achter drie draden schrikdraad in het weiland, twee en half in de bak en gewoon in een box. Waar schrikdraad staat in het weiland loopt daar achter ook een sloot dus denk dat ze daardoor daar sowieso niet bedenkt uit te breken. Ook de bak is op een dergelijke hoogte lint en helemaal onder een draadje dat ze er niet doorheen durft.
Van de zomer werd het weiland gedeeld door een extra rij verplaatsbaar schrikdraad (twee rijen) maar daar liep ze zo onder/tussendoor. Toen dat verdubbeld is (dus vier linten schrikdraad) ging het beter maar is nog steeds opletten dat er geen grote gaten in komen waar ze alsnog onder of tussendoor kruipt.
Van de zomer, omdat ze heel dik was (is) hebben we ook ons eigen weiland gedeeltelijk afgezet. Dit heb ik gedaan met schapengaas van ongeveer anderhalve meter. Hier zat ook prikkeldraad doorheen (waar ik erg tegen ben, maar is een vreselijk werk om het eruit te halen). Mevrouw trok hier zich alleen niet zo veel van aan. Pakt het gaas met de tanden en duwt het weg, schopt met haar voorbeen er tegenaan of duwt met haar neus onder tegen het gaas zodat het verplaatst.
Dit hebben we opgelost door het gaas onderaan vast te zetten met houten tentharingen, sindsdien krijgt ze het niet meer van zijn plaats.
Maar gezien haar acties is het waarschijnlijk afwachten tot ze een keer haar kont er tegenaan duwt en de hele boel naar de vlakte helpt..
Dus wat je zou kunnen doen is zoals hier boven al een paar keer gezegd is, meerdere schrikdraadjes spannen. Ook zou het misschien een oplossing zijn (bepaalde stukken te) ondersteunen met bijvoorbeeld schapengaas of houten omheining. En dus het paardje aan de stik zetten (weet niet meer waar en wanneer wij die van ons gekocht hebben, maar je komt ze ook wel tegen op al dan niet boeren rommelmarkten, al weet ik niet of dat in belgie ook zo is). Een kleine geiten of hondenstik zou ik niet vertrouwen, die trekken paardjes zo de grond uit.
Ik zou zo niet weten hoe dik en lang die van ons is, maar als je wil kan ik dit wel opmeten en eventueel een foto voor je maken (en die posten als iemand mij dat uit heeft kunnen leggen hoe).
Erg lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt en/of mee kan