Waarom een haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:43

Ik heb een haflinger omdat Wouter een haflinger is :+
In het kort ik leasde hem een jaar en hij kwam te koop te staan, ik kon niet meer zonder hem. Dus al was hij een kwpnér, fries of ezel geweest had ik hem nog gekocht :o

Ik doe mee met de sport om ons haflinger te verdedigen en om een doel te hebben om naar toe te werken. Wij zijn wel recreatief wedstrijdrijders. Zou ik geen wedstrijden kunnen rijden vinden we het ook prima. Het gaat ons nog goed af mogen inmiddels L2 starten!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:55

Maya_Mariel schreef:
Ik zie tegenwoordig steeds meer mensen (vooral kinderen) die met een haflinger de sport in willen...in principe heb ik hier niks op tegen, maar ik vraag me af waarom je dat in vredesnaam zou willen. Haflingers zijn werkpaarden en dus wat grover gebouwd. Tuurlijk er zijn er een aantal die in de Z lopen, maar de meeste hebben daar (via het steeds meer sportgericht fokken) toch wel een stukje arabierenbloed in zitten.

Mijn vraag is dus: waarom een haflinger kopen om de sport in te gaan(waar die niet voor bedoelt is) en niet een ander ras?

Nou hier mijn lange uitleg waarom een Hafslinger.

Voor een aantal jaren terug kreeg ik een ongeluk , ik hielp met het beleren van springpaarden, leerde ze hun eerste sprongetjes maken, en reed een dag later nadat er voor het eerst iemand op gereden had als 2de man(vrouw) erop.
Tot velen hun verbazing raakte ik op een middag verlamt door de Fjord van een vriendin.

Ik heb een flinke tijd niet kunnen lopen, maar kreeg goddank gevoel terug in beide benen, maar mocht 3 jaar lang geen paard meer rijden. Springpaard werd verkocht door ouders ennnn daar zat ik dan.

Ik was het na 1,5 jaar zat, ik dacht ik ga wel doelloos buiten rijden, ik koop mezelf een leuke Haflinger (terwijl ik daar vroeger nooit aan wou, ook geen Fjord/Fries weet ik veel) , en zie wel wat er gebeurd.
Ik wilde geen 'tank' haflinger maar een luxe.
Zo kwam ik bij Asra (te zien in profiel) die op dat moment ook 1,5 jaar was.
In 2005 is hij gekomen, heb hem zelf ingereden enz.

Ik wilde weer les, niemand is ooit uitgeleerd, en mijn instructrise vond dat ik maar eens moest starten.
Ik dacht hetzelfde als jij nu geloof ik ook denkt (Correct me if i'm wrong) :"Ik moet tussen de paarden, 1) al met een pony en dan ook nog eens een Haflinger, HA HA wat leuk ". :\

Tot mijn verbazing, heb ik nu 5 wedstrijden gereden 6 winstpunten, en ik ben hartstikke blij met Asra.
Hij gaat imo niet meer weg, ik had toen gewoon weg geen geld voor een springpaard. Zit door m'n ongeluk in een uitkering dus ja ik koos voor Asra.
Als je een eigen paard hebt gehad wil je gewoon niet snel terug naar een manege .

Moet zeggen dat ik graag het springen weer oppak dus heb een veulentje met als opa Samber, en zij gaat dienen voor springen en Asra blijft lekker in de dressuur, en ik schaam me ook niet , kom altijd met punten weg en heb alleen maar mensen die hem geweldig vinden op concour.

Dus mijn eigen negatieve gedachten over ALLE Haflingers zijn bij mij als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik blijf wel nog steeds bij mijn punt dat ik niet van Tanks hou, die ik 30x kuitdruk moet geven met 8 schoppen voor ik in draf/galop zit.
Ik leg me been iets aan en draaf in een goed tempo (soms zelfs te hard) aan.
Van stap naar een goede arbeidsgalop lukt ook.
Zo :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:44

Ik heb Manchester gekocht omdat ik nu veel meer overzicht heb, ik ben niet een extreem presterend type en houd ook van een veelzijdig paard.
Mensen verklaarden me voor gek en nog steeds krijg ik negatief commentaar van sommige personen, maar dat zegt meer wat over hun dan over mijzelf vind ik..

Ik ben nog van plan om nog lekker lang van hem te genieten en voor die mensen is het dus dikke pech :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:59

Toen ik weer begon met rijden ben ik een HaflingerTank gaan rijden. Een ras met karakter.

Daarna Kwpn-ers gereden, leuk hoor maar toen ik zelf een paard wilde kopen was het voor mij al snel duidelijk.. of een IJsco of een Blondje.

Ik wilde hem als boshobbelknol hebben maar ondertussen ging het best lekker allemaal en zijn we 2 jaar geleden voor het eerst gestart.
Dat was nog in Rotterdam.
Na onze verhuizing naar het Noorden bleek ik in een walhalla van paardensport terecht gekomen te zijn dus zijn we ons 3e B proefje vorig jaar in mei gaan starten.
Hij deed het zo leuk en ik werd ook zo relax tussen mijn oren dat ik echt van alles met hem doe.
Werken aan de hand vind hij helemaal geweldig
Lange lijnen, vrijheidsdressuur, springen, dressur (nu L2) en ik sleep hem ook gewoon overal mee naartoe. Veluweweekend van het Haf forum, Ermelo, bosritten, crosstraining... noem maar op.
Vaak ben ik wel de enige met een Haf op wedstrijd hier.. zo vaak kom ik er niet eentje tegen.. Ja Wouter ;-) maar die was incognito _O-

Ik zou geen ander ras meer willen hebben, hun karakter, veelzijdigheid, humor, meedenkend vermogen, eigenwijsheid...
Je heb een hoop lol met ze ... en over een paar jaar wordt hij gewoon boshobbelknol... en dan hoop ik er nog heel lang plezier van te hebben.

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:01

Een haflinger omdat ik nu net als met mijn dochter van 10 zelf ook kan rijden en we maar 1 paardje kunnen hebben.
Een haflinger is niet te groot voor haar maar wel sterk genoeg voor mij.
Omdat ze zo koel en heerlijk eigenwijs zijn, net doen of hij moet plassen als hij geen zin heeft bijvoorbeeld.
Heerlijk karakter.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:14

Ik ben de stamboom van één van mijn favorietjes (die in de jaren '60 naar NL kwam vanuit Tirol) nagegaan, blijkt dat ze niet meer dan 5 generaties terug... PRE bloed heeft. Ja, die PRE: echt onvervalst Spaans bloed!!! In de moederlijn. Sindsdien verbaast echt helemaal niks me meer, wat Haflingers betreft... :+

natascha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:09

Een haflinger is gewoon super veelzijdig!
en alle paarden kunnen dressuur lopen, het zijn namelijk bewegingen die ze in de natuur ook maken.
het is juist de kick om mensen te laten bewijzen dat Haflingers het WEL kunnen!
en trouwens tegenwoordig worden haflingers ook al meer sportgericht gefokt.

Nessie

Re: Waarom een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:19

Ik had nog nooit op een Haflinger gereden (Wel op een Haflo), toen kwamen we Goldy tegen.. Niet echt de typische Haflinger, 'vreemd' kleurtje, zeer fel karakter, moderne bouw. Het was een pittig dingetje, precies waar ik van hield, en er zaten goede gangen op. Hiervoor reed ik nooit op de Haflingers, meer op Welsh,Kwpn,Nrps, paardjes met Arabisch bloed. Maar het moderne type sprak me wel aan, mooie bos manen, leuke kleur, maar wel een slanker gebpuwde pony. Dus toen begonnen we rond te kijken en vonden we Goldy, ik heb haar toen 1 week op proef gehad maar ze was super om mee te werken. We zijn na trainen rustig begonnen in de B, nu mogen we alweer bijna naar de M2. Toen ik Goldy een tijdje had kwamen we op de hengstenkeuring Wolder tegen.. Ik vond hem zo mooi! Dus binnen 1 week had ik een 2e Haflinger erbij. Hem beleerd en ook gaan starten, de B waren we snel door, maar door z'n leeftijd konden we nog niet verder, daarna L1, en nu zitten we in het L2.
Het maakt mij niet uit waar ik opzit, maar het trainen en rijden van wedstrijden vind ik erg leuk om te doen :j , En nu vind ik (niet allemaal, maar het type) moderne Haflingers ook mooi qua uiterlijk, en ik kom er goed mee mee in de sport, dus waarom niet?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 01:16

Maar TS ben je nu neerbuigend wat iemand voor mij ook vroeg over de haflinger of ?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 03:40

Ik heb Haffies altijd wel grappig gevonden maar niet meer dan dat. Tot ik vorig jaar op zoek ging naar een pony erbij voor mijn gehandicapte zusje. Dus een braaf, bomproof pony'tje. En kwam dus uit bij een haflingerdame van 10 jaar oud. Prachtig dier om te zien met ook nog eens een geweldige afstamming. Het doel waar ze voor gekocht is heeft super uitgepakt! Ze is inderdaad superbraaf wanneer mijn zusje erop zit. Geen pas verkeerd en oh zo voorzichtig. Maar wat blijkt...ze kan ook nog eens vreselijk mooi sjouwen!! Heb er nu een bijrijdstertje voor en die gaat nu met haar starten. Ben nu helemaal om! Ben gewoonweg verliefd! Ze loopt een mooiere proef dan mijn fijngefokte KWPN'er. Dus vooroordelen, weg ermee!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 06:26

Nou ik heb zelf 2 haflingers en we hebben ze helemaal niet gekocht met het oog voor de sport. Maarja ze bleken erg goed te kunnen springen dus gingen we springwedstrijden rijden. Ik heb dan ook echt eigenlijk niet dressuur gereden.

En haflingers zijn gewoon erg leuk. Ik vindt ze eigenlijk altijd wel een mooie uitstraling hebben, mooie kleur etc. En daarbij ze hebben altijd zo'n leuk koppie erop zitten wat echt zijn/haar karakter uitstraalt.

En ik kan veeeeel meer doen met mijn haflingers dan menig paard bij ons op stal. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:31

inderdaad, krijgen jullie weleens negatief commentaar?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:07

Ik krijg juist altijd veel positieve reacties, nog nooit een negatieve. Weleens negatieve over het ras zelf, dat ze daar niet zo positief over zijn en dan verbaasd zijn over hoe ze kunnen lopen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:30

Nee niet echt... ja van mijn eigen moeder. _O-

Ik was op wedstrijd in Tolbert en Mams kwam na mijn proef naar beneden...
En dat ging zo:

Ma: Zag er netjes uit hoor
Ik: ja vond je.
MA: Ja hoor, tja ach, als je eerst naar al die slanke paardjes zit te kijken met al die slanke ruitertjes erop dan is het wel even iets anders.
Ik: Hoe bedoel je.
Ma: Nou die bewegen allemaal zo soepel en dan kom jij binnen met Mando.
Ik: en bedankt mams.
Ma: Ik bedoel er niets mee, maar na al die slanke dingen komt er een bolletje bol de bak binnen hobbelen..
Ik: en nogmaals bedankt ma... geloof dat je niet meer welkom ben op mijn wedstrijden _O-

Maar verder krijg ik zelden commentaar...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:36

Sta er eigenlijk versteld van hoeveel positieve reacties ik krig op mijn haffie. Zelfs mijn instructrice, die niet echt van de koudbloedjes is zeg maar, is erg van haar gecharmeerd! Afgelopen week hadden we springles van haar en liet haffie ook nog even aan haar zien ook nog eens enorm leuk te kunnen springen. Maar dat wisten wij al!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:08

De haflinger op onze manege mag niet eens springen, en maar 1x dressuren in 3maanden

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 04:09

Carrera97 schreef:
De haflinger op onze manege mag niet eens springen, en maar 1x dressuren in 3maanden

En wat is daar de reden voor?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:14

ohh wat hebben jullie het dan gezellig op stal zeg :o

ik krijg ook heel vaak positieve reacties het sfeertje onder de haflinger mensen is ook veeel leuker heb ik in Ermelo ervaren :+
Het was echt een enorm gezellige dag en mensen gunnen elkaar heel veel, en dat vind ik belangrijk.. want het gaat bij mij om het plezier die je eraan beleefd!

volgens sommige mensen ging ik alleen naar deze wedstrijd om hoge punten te halen, die liggen er volgens mij echt wakker van :Y)

en er zijn bepaalde mensen die niet genoeg kunnen krijgen van al dat negatieve geklets over haflingers hier bij ons aan stal, heb al van meerdere mensen gemene dingen moeten aanhoren van dezelfde personen, maarja dat maakt het voor mij echt niet minder plezierig om :D

Ik lach er alleen maar om, want voor mij is de hoofdzaak plezier en dan maakt het me niet heel erg veel uit als ik een keer geen winstpunt haal, de volgende keer beter! :D

ik hoorde dat er trouwens ook een Haflinger meedeed in de SGW wedstrijden en het best goed doet, ik vraag me af als diegene op bokt zit??

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:17

DDW1190 schreef:
ik hoorde dat er trouwens ook een Haflinger meedeed in de SGW wedstrijden en het best goed doet, ik vraag me af als diegene op bokt zit??

Ik start mijn haffie in de SGW! We hebben al een aantal punten in de B paarden. Vorige x was ik vijfde van de cross van lisse, van de 20. En dit weekend in Princenhage was ik 8ste! Dus ook nog netjes!

[IMG] http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IGTIAYID.jpg [img/]

Ik haal regelmatig prijzen binnen met de dressuur en cross krijg ik veel leuke reacties. Van: Wat is die klein! |( tot Dit is de eerste slanke halinger die ik zie :( tot wat leuk een haflinger in de cross, ik wist niet dat ze zoveel konden! 8-)

Dus ik ben helemaal om, ze zijn klein en handzaam. Soms erg lomp, maar erg werkwillend!

[img] http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-INT73U3G.jpg [img/]

het zijn oude foto's. Ik ben niet zo handig met het uploaden van nieuwe!

Dit was van Ermelo dit jaar: Hier ben ik best trots op

http://www.acs-fotografie.com/Haflinger ... 64798.html
http://www.acs-fotografie.com/Haflinger ... 64798.html

Je moet er meer tijd in steken maar dan kun je er alles mee!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:45

Mijn haflinger is behoorlijk modern gebouwd en heeft best goede gangen voor een haflinger.
Daarnaast wil hij heel snel leren en pakt hij de dressuur erg makkelijk op en vind hij het ook
nog eens hartstikke leuk! Dat het een haflinger is, maakt het alleen maar leuker als je eens
boven de sportpaarden komt met je punten. Natuurlijk, je zult hoogst waarschijnlijk hoger komen
met een KWPNér of een anders sportpaard, maar dat wil niet zeggen dat een haflinger niet met
de juitse potentie niet ver kan komen. Het is een soort uitdaging :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:57

Tja, dan kun je je ook afvragen waarom iemand met een KWPN dressuur gefokt paard voor de kar gaat rijden.... (die rijden er bij mij in de les tenslotte ook genoeg) :D . Ik denk dat het ook gewoon een uitdaging is, omdat men met dresuur doorgaans de standaard KWPN'er inzet. Een Haflinger geeft er toch weer een andere draai aan (sowieso qua uiterlijk)! Uiteindelijk kun je zelfs een Trekpaard dressuurmatig laten lopen en dat kan nog best fraaie beelden geven. Zoals de inmiddels overleden Clydesdale (ben even z'n naam kwijt), die liep PRACHTIG in de ring!!!! ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:52

DDW1190 schreef:
inderdaad, krijgen jullie weleens negatief commentaar?

Nope :) Altijd hele goede reactie's ..
Vooral omdat ie altijd persé in galop het inrijterrein op moet scheurn.

Mensen zeggen dan als ik richting de ring stap of uit de ring kom "Hier daar heb je dat gekke race monster :D ".
Ook reactie's als dat ie goed loopt hoor ik vaak, vind ik best leuk want je moet met een haf toch net even iets meer je best doen, helemaal al met een pony tussen de paarden laat staan een Hafslinger

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:20

okee wat fijn zeg :D, maar bij mij zijn het dezelfde personen, maar hun zijn zoiezo snel negatief over anderen dus daar trek ik mij zelf niet zoveel van aan :D

hoelang hebben jullie je haflinger? ik heb hem pas sinds april/mei

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 01:44

@TS
Vreemde vraag stel jij in je openingspost...
Waarom niet met een ander soort paardje dan een heet rondhuppelend paardje de sport ingaan?! Dat de huidige idee is dat je met een vlug en energiek bewegend paard beter zult scoren, betekent niet dat het ook correct is. Een goed gegymnastiseerd paard loopt in principe altijd goed al naar gelang het trainingsniveau, het ziet er misschien niet altijd even indrukwekkend uit voor de leek. In het verlengde daarvan wil ik graag stellen dat een indrukwekkend bewegend paard ook niet persé een topper hoeft te worden; dat kan liggen aan het karakter of aan slecht gereden worden (vaak te snel, te veel) of aan gewoonweg niet goed kunnen verzamelen. Dit alles los van het feit dat er ook bulten slecht in elkaar zittende warmbloedpaarden zijn. Vertel mij eens waarom een goed gebouwd koudbloedje niet zou kunnen scoren in de sport?! Een goed lopend paard zou toch in punten van de jury altijd boven een alleen maar indrukwekkend gaand paard moeten gaan?!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:11

DDW1190 schreef:
okee wat fijn zeg :D, maar bij mij zijn het dezelfde personen, maar hun zijn zoiezo snel negatief over anderen dus daar trek ik mij zelf niet zoveel van aan :D

hoelang hebben jullie je haflinger? ik heb hem pas sinds april/mei

Jij vond me op Hyves toch? :+

Ik heb Asra vanaf 28 september 2005 , toen was ie 1,5 jaar oud :D
Waldy heb ik vanaf oktober vorig jaar 8 maand oud. :)
Je hebt een leuke haf maar dat had ik al gezegd haha