Wat doe je met een 'zo-zo' veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:44

ik denk dat er zeker wel een markt is voor paarden van een paar duizend euro, uiteindelijk. niet erg opvallende paarden, maar die ook niet lelijk zijn, niet slecht gebouwd, niet paars niet groen. gewoon een leuk paard voor de recreatieruiter, en zo zijn er steeds meer! bovendien denk ik dat de recreatieruiter ook in enkele gevallen bereid zal zijn om het veulen op te fokken omdat het hem niet om het rijden alleen te doen is? ik geloof best dat je het veulen kwijt zou raken. alleen even goed zoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:02

ponyzotje schreef:
ik denk dat er zeker wel een markt is voor paarden van een paar duizend euro

O ja die markt is er.
Dus waarom zou je een veulen kopen met alle risico's, kosten en zonder te weten wat het wordt terwijl je voor die prijs een paard kan krijgen????

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:31

ik bedoelde dus voor dat uitgegroeid paard wat dan een paar duizend euro waard zal worden (hoewel training veel doet). het veulen zal minder moeten kosten, maar dat is dan maar de tegenslag voor de eigenaar. die hoopt nu dat zijn veulen goed terecht komt tegen welke prijs ook. hoopt hij dat niet en doet hij 'm liever op slacht dan moet de fokker in kwestie maar beter hamsters fokken. je moet dat ingebouwd hebben en je kan niet zomaar met het leven van een paard gaan spelen, hoe moeilijk en risicovol fokken voor de fokker ook kan zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:34

ponyzotje"]
ik geloof best dat je het veulen kwijt zou raken. alleen even goed zoeken.
[/quote]
[quote="ponyzotje schreef:
ik bedoelde dus voor dat uitgegroeid paard wat dan .

Verward

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:54

ik bedoelde (je moet ook een beeeetje van goeie wil zijn) voor dat veulen wat als uitgegroeid paard dan dat zou waard zijn. natuurlijk bedoelde ik dat, de rest van m'n bericht wees er ook op Boos! maarja, ok, mijn fout Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:59

ponyzotje schreef:
ik bedoelde (je moet ook een beeeetje van goeie wil zijn) voor dat veulen wat als uitgegroeid paard dan dat zou waard zijn. natuurlijk bedoelde ik dat, de rest van m'n bericht wees er ook op Boos! maarja, ok, mijn fout Lachen

Topicvraag is wat doe ik met een VEULEN

Wat we met een volwassen paard doen was hier de vraag niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:29

Wat Sarabande bedoelt is:
Waarom duizende ero's in een veulen steken als je voor net zo veel, of minder, een kant en klaar recreatiepaard kan kopen.
Dan loop je geen risico, want risicoloos is een opfok nooit, je weet tenminste gelijk wat je hebt en of het paard je echt past, en ook kan je gelijk aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:56

Als het je enige veulen is, en je hebt geen opfokmogelijkheden dan moet het dier bij drie jaar al zo'4000 euro kosten. Dus dat is geen optie.

Goedkoop wegdoen, en je er niet druk om maken. Dier krijgt heus wel een goed tehuis is altijd wel een gek die het veulen erg leuk vind.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:01

Kleine kinderen worden volwassenen, zo ook veulens die paarden worden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:03

sarabande"]
[quote="ponyzotje schreef:

Topicvraag is wat doe ik met een VEULEN

Wat we met een volwassen paard doen was hier de vraag niet.
[/quote]

ik had het niet over een volwassen paard!!!! ik had het over een veulen dat als volwassen paard zoveel zou waard zijn omdat het niet een speciaal paard was... de rest ging over wat ik dan met dat veulen zou doen.
en ik zei ook dat het veulen voor minder weggedaan zou moeten worden. lezen is een kunst Knipoog

dus: dat er markt is voor een veulen, dat minder kost dan 'n paar duizend euro, omdat het geen speciaal veulen is, maar wel leuk kan zijn voor de recreatieruiter, die er geld in wilt stoppen en die niet enkel wil rijden. later kan dat veulen als paard een paar duizend euro waard worden, (hangt ook van het paard af natuurlijk). dat bedoelde ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 23:08

Nou ja, een saai veulen doe je dus weg tegen dump-prijs.
Gelukkig heb ik de 4.000 euro voor opfok wel over mijn leuke veulentje, maar ik kan me zo voorstellen dat er mindere veulens geboren worden bij van die verkoop-fokkers...
Ik vroeg me zo af waar die beestjes bleven.
Iemand van jullie ooit zo aan zijn paard gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:14

Händell had "het" als 2 jarige net niet om voor de hengstenkeuring te gaan en toen hebben wij hem gekocht.
Hij is als 3 jarige trouwens wel ster geworden dus een hele flauwe was het ook weer niet.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:33

dees: ik denk pers. dat de meeste ruiters geen sterrepaard lopen hebben. als een veulentje niks mankeert zou ik sowieso al blij zijn. zoals ik zei, de opvoeding doet veel, en wanneer je het maximale uit een paardje haalt kan je heel ver raken.
iedereen schreeuwt toch steeds dat wedstrijden en heel goed zijn niet het belangrijkste zijn? wel dan, heb je met een 'saai' veulen genoeg. ik zeg dit niet als een verwijt want voor mensen die wel ver willen komen en/of een wedstrijdpaard zoeken kan het papier wel een extra hulp zijn, aanmoediging of zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:01

Ik begrijp de drukte eromheen niet helemaal. Hebben wij niet allemaal een zozo paard. Voor de meeste is het niet te betalen om een echt goede te hebben. En volgens mij is iedereen hardstikke blij met zijn of haar paard.

Als ik op wedstrijd kijk, zie ik er maar heel weinig waarvan ik denk....zo die is apart. De rest is allemaal zozo, maar zitten mensen op die het heel erg naar hun zin hebben met dit dier!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:03

tsja, er is toch een markt voor. Zeker in deze tijd van ermoeietroef zoals wij dat in brabant uitdrukken. MEnsen moeten financieel een stap terugdoen. ZE kunnen zich niet allemaal meer het beste van het beste permitteren, dus dan maar wat minder. Je kunt dat veulen best verkopen hoor, dan maar voor een lagere prijs. Er zijn toch weer liefhebbers voor.

Pipo schreef:
Ik begrijp de drukte eromheen niet helemaal. Hebben wij niet allemaal een zozo paard. Voor de meeste is het niet te betalen om een echt goede te hebben. En volgens mij is iedereen hardstikke blij met zijn of haar paard.

!!!

good point. en ik ben er heel blij mee!

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:51

ik snap niet wat jullie allemaal lopen te kletsen hoor. wat de een een saai paard vindt, vindt de ander een waanzinnig mooi paard.
en de keuze veulen of volwassen paard is een keus die een mens maakt. iemand neemt niet zo maar een veulen omdat ze geen geld hebben voor een volwassen paard, maar dit is toch meestal een goed doordachte keus (lees voor de meeste mensen).

verder begrijp ik dit topic zowiezo niet. waarom weten of er een markt is voor een (zogenaamd) "saai" veulen als je het veulen toch niet wil verkopen.

waarom moeilijk doen voor niks!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:07

duivelintje schreef:
verder begrijp ik dit topic zowiezo niet. waarom weten of er een markt is voor een (zogenaamd) "saai" veulen als je het veulen toch niet wil verkopen.!

Dat doen ze wel eens op een forum, discusieren over een bepaald vraagstuk, zelfs als het niet direkt jouw vraagstuk is. Gewoon om te zien hoe anderen daarover denken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:17

Dees schreef:
Nou ja, een saai veulen doe je dus weg tegen dump-prijs.
Gelukkig heb ik de 4.000 euro voor opfok wel over mijn leuke veulentje, maar ik kan me zo voorstellen dat er mindere veulens geboren worden bij van die verkoop-fokkers...
Ik vroeg me zo af waar die beestjes bleven.
Iemand van jullie ooit zo aan zijn paard gekomen?

Mwa, niet helemaal vergelijkbaar, maar Kyvaso werd als veulen verkocht omdat hij niet zwart was. De fokker wilde een zwarte hengst fokken om ermee naar de keuring te gaan, maar het werd een donkerbruine. Toen hij daarna bij een oud boertje kwam (zijn kleindochter verzorgde hem) sprong hij over zijn stal heen en beschadigde zich. Die boer wilde snel van hem af en verkocht hem daarom. Hij zag er ook als een "saai" paard uit. Ik heb er zelfs nog een foto van, toen ik hem net had. Een paar jaar later was het lelijke eendje uitgegroeid tot een prachtige zwaan die alles behalve saai was. Ik heb dus geluk gehad!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:48

Ik herinner mij een valk kleurig merrietje uit een tweede premie hengst
(Cobtains Roderick), met een niet zo fantastisch achterbeengebruik.
Die merrie is nooit sterwaardig geworden, maar wel uitgegroeid tot een fantastisch menpaard dat zowel enkelspan, als voorop en achterop in het tandem haar gelijke nog moet vinden.
Ook bij mindere veulens kunnen dus onverwachte toppers zitten.
Kom dus kijken in Tilburg, als dit lelijke eendje de sterren van de hemel loopt.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:51

Dees schreef:
Vraagske; wat doe je als je als fokker je veulen wilt verkopen, en het is gewoon niet zo'n heel opvallend goed veulen?

Het is een heel gewoontjes lopend, redelijk saai veulentje? Waar laat je die dan? Is daar een markt voor?

Vraag is verder niet ter zake hoor, (bliksem, ik ga mijn Weelde niet verkopen!) maar ik vroeg het me gewoon af, wat doe je dan?

Die verkoop je aan een 'zozo' ruiter . En daar zijn er genoeg van hoor. als je slim bent hou je hem aan tot 3,5 jaar en maak je hem netjes klaar zodat het een paardje is waar iedereen zo mee weg kan rijden. Zat mensen die zo'n paardje zoeken hoor. Voor veel mensen is een betrouwbaar paardje dat maar 'zozo' is ook veel geld waard.