Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je willen fokken met een PROK merrie die regelmatig kreupel is?

Ja, ze is prok dus erfelijk ok
11 (28%)
dat kan, maar ik zou het persoonlijk niet doen
17 (44%)
nee dit is niet verstandig
10 (26%)

Totaal aantal stemmen: 38

fokfanaat

Re: Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:46

je moet gewoon als fokker logisch nadenken, als je merrie zelf schoon is, maar wel vererft, is het ook verstandig om dr niet meer te dekken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:47

fokfanaat schreef:
je moet gewoon als fokker logisch nadenken, als je merrie zelf schoon is, maar wel vererft, is het ook verstandig om dr niet meer te dekken.

Maar dat weet je pas op het moment je er een veulen mee gefokt hebt. Overigens ben ik het er wel mee eens hoor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:48

dat is ook zo, daar kom je later pas achter.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:01

sarabande schreef:
Sprintje schreef:

Bij mijn merrie (idd de reden waarom ik nieuwsgierig was naar andere meningen) is het steeds lomp gedrag in de wei en paddock. Hard werken heeft ze nog nooit écht gehoeven, omdat er altijd wel weer pech is :z Dit zijn ondere andere gebroken griffelbeen, wonden, irritatie in (schoon) kogelgewricht, en aan 2 benen chipjes die later zijn ontstaan waar ze geen last van heeft. Vooral de combi van het gebroken griffelbeen en de chipjes maken mij enorm aan het twijfelen of het nu wel zo slim is met deze merrie te willen gaan fokken.
Ik denk dat dit eerder haar onbehouden karakter is dan een werkelijk zwak gestel, maar goed wie zal dat kunnen zeggen. En dat karakter is natuurlijk ook erfelijk :+

Maar het gaat me vooral ook om de algemene houding van veel mensen om mij heen: De merrie is prok, en dus gezond genoeg om mee te gaan fokken.

Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.

:? Ja ik ook...

Maar waar het topic dus eigenlijk om draait, is of je uit jou merrie een veulen wil/kan/zou fokken of niet?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:27

Kaja schreef:
:? Ja ik ook...

Maar waar het topic dus eigenlijk om draait, is of je uit jou merrie een veulen wil/kan/zou fokken of niet?

Nogmaals die koppeling tussen karakter en prok maakte ik niet.
Het gaat me niet om mijn merrie specifiek, die werd slechts als voorbeeld gebruikt. Je kan ook een merrie met chronische mok, terugkerende peesblessures of headshaking oid als voorbeeld nemen.

Het gaat er meer om een discussie opgang te brengen waar het PROK certificaat staat in het besluitproces van een fokker. En of mensen inderdaad wel verder kijken dan het PROK (en dan puur wat betreft de gezondheid).

Voor zover de poll een goed beeld kan geven gaan daar de meningen nog aardig gelijk op ;-)

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:48

In IDS heeft ooit gestaan dat een paard wel OCD kan hebben maar het niet vererft. Andersom kan het ook...een PROK-merrie/of hengst die juist wel OCD doorfokt.

Daarom doen ze nu ook het jaarlingenonderzoek. De hengst Bordeaux is gekeurd met een C'tje, maar uit nakomelingen onderzoek kan wel blijken dat hij OCD niet bovengemiddeld doorfokt.

Zelf zou ik niet met een merrie fokken die veel kreupel is....hoewel het wel ligt aan de oorzaak. Peesblessure is misschien een ander verhaal.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:09

Sprintje schreef:
Het gaat er meer om een discussie opgang te brengen waar het PROK certificaat staat in het besluitproces van een fokker. En of mensen inderdaad wel verder kijken dan het PROK (en dan puur wat betreft de gezondheid).

Ik vind het absoluut noodzaak dat mensen verder kijken dat hun neus lang is.
Het PROK certificaat is voor het stamboek van waarde, maar zeker niet (altijd) zaligmakend.
Sprintje schreef:
Voor zover de poll een goed beeld kan geven gaan daar de meningen nog aardig gelijk op ;-)

Dat is niet zo vreemd, als het om een eigen paard gaat, blijft het moeilijk om objectief te blijven en de tekortkomingen van het paard te zien, laat staan te benoemen.
En als men geld ruikt.....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:10

Het is een afweging van veel dingen die je moet maken om te besluiten om te fokken met een merrie. Zo heb ik ook een leuke merrie gehad uit een mooie bloedlijn, maar als ik alle plussen en minnen tegenover elkaar zette kwam ik op - uit en dat was voor mij een reden om haar niet te laten dekken.

Enkele criteria:
- Gezondheid van het paard (incl. wel/niet OCD)
- Karakter
- Beweging
- Exterieur (funcioneel exterieur)
- Hoefstand

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:28

Het PROK-certificaat heeft geen waarde voor het stamboek op zich, dat is een hardnekkig misverstand.
Hoogstens van nut voor de hengstenselectie.
Zoals hier al meer gezegd, veel fokkers vinden het bizonder belangrijk om met merries te fokken die aan een heleboel eisen voldoen.
Eén daarvan is dus dat de merrie gezond is. Daarom wil de fokker dat weten.
Bovendien zijn de afstammelingen ook weer makkelijker te verkopen.
Het PROK-certificaat is een garantie voor een objectief oordeel van de rontgenologische gezondheid van een merrie.

Binnen enkele jaren komt er voor de fokker een heel belangrijk gegeven beschikbaar, een fokwaarde van de hengsten voor vererving van oc-ocd.
Dan weten wij als fokkers niet alleen de gezondheidsstatus van onze merries maar ook die van de hengsten, ook hoe ze op dat punt vererven.

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:40

Voor de fokkerij is het belangrijk dat de merrie PROK gekeurd is.
Dan weet de koper van een veulen dat de merrie geen erfelijke afwijkingen heeft en dit dus ook niet heeft doorgegeven aan het veulen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:49

dat is, zoals al eerder vermeld niet helemaal waar somniumequus...
de merrie kan prok zijn maar toch ocd vererfd hebben!
verder vind ik het zelf ook belangrijk dat de merries waarmee je fokt gezond,en functioneel zijn. karakter vind ik heeel belangrijk maar daar gaat dit topic niet over :)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:22

Ik heb begin dit jaar een 14-jarige stermerrie gekocht. Ze is jarenlang als fokmerrie gebruikt en kort in de sport uitgebracht. Ik heb haar gekocht als sport(leer)paard. Omdat de merrie al iets ouder is heb ik de foto's van de aankoopkeuring ook op laten sturen tbv PROK en ze is goedgekeurd! (als 14-jarige!).

Uiteraard is het een momentopname, maar ik vind het wel van toegevoegde waarde van een (en zeker dit) paard. Ik kan me voorstellen dat een fokker nu eerder het risico aangaat om nog enkele veulens van deze merrie te fokken als ze haar sportcarriere beeindigd.

Voor mij zegt PROK dus wel iets, als ruiter en ook als fokker. Uiteraard zijn er veel meer criteria te bedenken, zo vind ik de overige predicaten ook zeer waardevol: ster/keur mbt uiterlijk/correctheid en sport (spreekt voor zich).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:28

Voor 14-jarige is dat erg netjes om een PROK certificaat te halen! In mijn inziens zelfs meer waard dan van een 2,5/3-jarige en je weet dat de merrie vrij is van erfelijke aandoeningen (op het bot).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:34

ik heb mijn merrie ook op 14 jarige leeftijd laten keuren en ook idd helemaal goed voor sport en fok.

maar de erfelijke dingen die je als 3 jarige fotografeerd worden niet anders dan als ze 14 zijn! anders was het prok certificaat ook niet heel het leven geldig... dus dat het meer waard is wil ik niet zeggen..
maar wat ik wel heel knap vind is dat ze dan ook voor de sport goed zijn! (de niet erfelijke dingen)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:53

en hoe meer er geprokt wordt hoe "waardevoller" het wordt, zo komt mijn merrie uit een prokmerrie, ze is zelf prok, en haar 1e 2 kinderen die oud genoeg waren zijn ook beide prok geworden

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:04

Nogmaals en dat is eigenlijk de vraag van TS, prok is een onderdeel, daar horen nog diverse zaken bij voor het totaal plaatje. In deze tijd is naast gezondheid bewezen prestatie ook een belangrijk onderdeel.
Dus de vraag of je wel of niet met een prok merrie of die nu kreupel is of niet zou moeten fokken is niet te beantwoorden zolang het geheel niet duidelijk is.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:26

Voor mij is PROK niet voldoende. Ik wil ook dat ze goedgekeurd worden voor de sport. Gezondheid is voor mij héél erg belangrijk en daar geef ik niet op af.

Verder moet je goed uitkijken. Als je een merrie laat keuren door het KWPN ontvang je altijd een certificaat. Ook als ze niet goedgekeurd zijn op de foto's! Ik wist dit niet... Ze moeten dus wel degelijk PROK goedgekeurd zijn :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:58

Umeo schreef:
Voor mij is PROK niet voldoende. Ik wil ook dat ze goedgekeurd worden voor de sport.

dat vind ik dus ook!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:05

Umeo schreef:
Voor mij is PROK niet voldoende. Ik wil ook dat ze goedgekeurd worden voor de sport. Gezondheid is voor mij héél erg belangrijk en daar geef ik niet op af.

Verder moet je goed uitkijken. Als je een merrie laat keuren door het KWPN ontvang je altijd een certificaat. Ook als ze niet goedgekeurd zijn op de foto's! Ik wist dit niet... Ze moeten dus wel degelijk PROK goedgekeurd zijn :)

Dat prok certificaat is nu duidelijk, jaren geleden hebben we hier nogal wat aandacht aan gegeven dat op MP merries met prok aangeboden werden, omdat de goedkeur en afkeur papieren zo op elkaar leken.

Dat is een mooi streven ook voor de sport, maar sport accepteert wel afvlakkingen en chipjes en de fokkerij niet omdat die erfelijk zijn. Daar tegenover accepteert de fokkerij wel aandoeningen die niet wenselijk zijn voor het gebruik, maar niet erfelijk zijn.
Dus het is onzin dat door elkaar te halen, het zijn 2 totaal verschillende keuzes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:08

daarom voor mij prok EN ggk voor de sport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:36

Sja als je een fokmerrie hebt die hoog in de sport gaat lopen en je wilt die weer als sportpaard verkopen dan is dat aan de orde.

Maar het belangrijkste is dat je als fokker zelf je keuzes maakt en dat betekent voor de een dat ze de chipjes in de kogels voor hun fokmerrie accepteren en de ander doet dat niet.

Overigens ik kan me nog herinneren dat die stelling van mij indertijd aangevallen werd door mensen die nu het tegendeel beweren. Dat is en voorbeeld van de evolutie in het denken hierover.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:43

Het is wellicht handig, Sarabande, als je hierbij ook vertelt dat je zelf fokt met een merrie die niet aan de PROK-keuring kan voldoen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:45

Dees schreef:
Het is wellicht handig, Sarabande, als je hierbij ook vertelt dat je zelf fokt met een merrie die niet aan de PROK-keuring kan voldoen...

O dat is leuk om te horen
En welke mag dat dan zijn, want mijn beide fok merries hebben het prok certificaat

Overigens vind ik niet dat dit soort persoonlijke aanvallen in dit topic horen, ik zal er op temmen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:50

Dees schreef:

Waar slaat dit op? Sowieso gaat het topic niet over iemands paard, of die wel of niet PROK gekeurd is en dat is hier ook helemaal niet het belang.

Daarnaast bepaald iemand zelf met wat voor merrie met welke predikaten hij of zij wil fokken. De een vind dat PROK certificaat voldoende is, andere vind dat het paard ook goed gekeurd moet zijn voor de sport. Een ander vind alleen de prestaties van de merrie en het sport predikaat van belang, de ander vind dat het een Elite merrie moet zijn.

Verder is het ook belangrijk met wat voor doel je wilt fokken. Wil je fokken voor de veiling, moet je een merrie hebben met een top moederlijn (x aantal merries Elite, Keur, preferent, prestatie en sport bijv). Of wil je een fijn en goed gebruikspaard fokken, een sport paard (predikaten als prestatie en sport weer van belang). Of wil je gewoon een paard fokken voor jezelf, omdat de merrie bijvoorbeeld te oud is of geblesseerd is en lijkt het je leuk om met je eigen gefokte paard uit je eigen merrie verder te kunnen.

En zo zijn er nog zo ontzettend veel andere redenen en bij elke redenen past een eigen merrie met de voor jouw belangrijke predikaten.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:57

Prok klinkt leuk, maar ik ken een merrie met prokcertificaat, een steile hoef en een bokhoef. Verder een mooie merrie om te zien, maar klinisch knudde. Haar zoon heeft ook een steile en een nog steilere voet {nog net geen bokhoef, beestje wordt van veulen af aan regelmatig gecorrigeert}. En de eigenaresse maar trots wezen op d'r prokmerrie....