Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande schreef:Sprintje schreef:
Bij mijn merrie (idd de reden waarom ik nieuwsgierig was naar andere meningen) is het steeds lomp gedrag in de wei en paddock. Hard werken heeft ze nog nooit écht gehoeven, omdat er altijd wel weer pech isDit zijn ondere andere gebroken griffelbeen, wonden, irritatie in (schoon) kogelgewricht, en aan 2 benen chipjes die later zijn ontstaan waar ze geen last van heeft. Vooral de combi van het gebroken griffelbeen en de chipjes maken mij enorm aan het twijfelen of het nu wel zo slim is met deze merrie te willen gaan fokken.
Ik denk dat dit eerder haar onbehouden karakter is dan een werkelijk zwak gestel, maar goed wie zal dat kunnen zeggen. En dat karakter is natuurlijk ook erfelijk![]()
Maar het gaat me vooral ook om de algemene houding van veel mensen om mij heen: De merrie is prok, en dus gezond genoeg om mee te gaan fokken.
Prok is een selectie om te fokken, karakter is ook een selectie, dus om een onbehouwen karakter aan prok te koppelen vind ik een wat vreemde stelling.
Kaja schreef:Ja ik ook...
Maar waar het topic dus eigenlijk om draait, is of je uit jou merrie een veulen wil/kan/zou fokken of niet?
Sprintje schreef:Het gaat er meer om een discussie opgang te brengen waar het PROK certificaat staat in het besluitproces van een fokker. En of mensen inderdaad wel verder kijken dan het PROK (en dan puur wat betreft de gezondheid).
Sprintje schreef:Voor zover de poll een goed beeld kan geven gaan daar de meningen nog aardig gelijk op
Umeo schreef:Voor mij is PROK niet voldoende. Ik wil ook dat ze goedgekeurd worden voor de sport. Gezondheid is voor mij héél erg belangrijk en daar geef ik niet op af.
Verder moet je goed uitkijken. Als je een merrie laat keuren door het KWPN ontvang je altijd een certificaat. Ook als ze niet goedgekeurd zijn op de foto's! Ik wist dit niet... Ze moeten dus wel degelijk PROK goedgekeurd zijn
Dees schreef:Het is wellicht handig, Sarabande, als je hierbij ook vertelt dat je zelf fokt met een merrie die niet aan de PROK-keuring kan voldoen...
Dees schreef:Het is wellicht handig, Sarabande, als je hierbij ook vertelt dat je zelf fokt met een merrie die niet aan de PROK-keuring kan voldoen...