topaanvoerder bij NIET OPGENOMEN merries 2003

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:56

zonnesteek???of slecht geslapen????

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:23

Ook ik ben dan wel erg benieuwd wat er verder achter de merries zit die afgewezen zijn. Ik sluit me verder aan bij de uitspraken die al zijn gedaan, Ferro heeft nu eenmaal veel gefokt en zeker 3 a 4 jaar geleden. Daarna kwamen, als ik me niet vergis, de Olympische spelen (zo'n 2 jaar geleden), 5e plaats ofzo?. Dat was de tijd dat ik mijn Ferro verkocht, je wilt niet weten hoeveel mensen ik bij mijn paard heb gehad alleen omdat het Ferro bloed was,...

Het is allemaal zo betrekkelijk en er zit meer achter een paard dan alleen een vader,... Maar aangezien het een bekende vader is, is het makkelijk om daar met de vinger naar te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 01:45

De enige reden waarom een paard niet in het stamboek opgenomen word is volgens mij .............kreupel of onder de 1.60. Of ze moeten wel heel beroerd zijn. Of A register!

En dat kan ik mij niet voorstellen van Ferro nakomelingen.Ik ben geen fan van deze hengst persoonlijk, maar dat is iets persoonlijks. Niemand kan er onder uit dat hij goede paarden fokt!!!

Misschien zijn er wel een paar gekken geweest die Ferro met een tinker of zo hebben gekruist, en dat voor het stamboek hebben aangeboden. Krijgt Ferro de stempel, .................!!!

Dit soort statistieken zeggen mij weinig. Helemaal omdat ik nog steeds van mening ben, dat een goed keuringspaard geen goed sportpaard hoeft te zijn.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:16

Volgens mij mogen ze niet kleiner zijn dan 1,58 Haha!
1,60 moeten ze zijn voor ster.

Er kunnen wel afwijkingen zijn zoals hazenhak en losse knie e.d. waardoor een paard niet in het stamboek wordt opgenomen.........maar het is natuurlijk niet gezegd dat dit soort afwijkingen van Ferro zou komen. Hij heeft gigantisch veel gedekt en dan was dat allang bekend geweest.
Maar ze hebben allemaal ook nog een moeder.......

Maar Pipo, als een merrie niet stamboekwaardig wordt geacht, spreek je vaak ook niet van een goed sportpaard volgens mij.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:29

fabienne schreef:
het is natuurlijk niet gezegd dat dit soort afwijkingen van Ferro zou komen. Hij heeft gigantisch veel gedekt en dan was dat allang bekend geweest.
Maar ze hebben allemaal ook nog een moeder.......

Alee paarden op deze keuringen hebben een moeder en juist omdat ferro zo veel kinderen heeft is een percentage veel betrouwbaarder. Ik denk niet dat ze kunt stellen dat Ferro slechtere merries gehad heeft dan bv, Jazz of Gribaldi.

Ik denk dat je kwaliteit niet moet verwarren in dit topic, waarschijnlijk is het een fysiek iets (of maat) waar ze op afgekeurd zijn, en geen beperking in exterieur of beweging.

Ik vind het we een opvallend percentage, maar ben erg nieuwschierig waar deze merries nou op afgekeurd zijn!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:25

CGJ12 schreef:
Ferro voert de lijst aan met 7 van de 57 (12.2% ) Niet te filmen.

Ik denk dat de KWPN inspectie zich nu wel even achter de oren krabt!

Waar hebben we het hier eigenlijk over???????????
Als je even in de statistieken duikt kan je zien dat Ferro in het lijstje van totaal aantal geregistreerde stamboekmerries beter scoort dan bijvoorbeeld Flemmingh en Gribaldi:

Statistieken 2002
Ferro: totaal aantal geregistreerd veulens: 1776, waarvan totaal in stamboek opgenomen merries 422 =24%, en 8 (!) ggk zonen.
Flemmingh: resp 2130 veulens; 405 stb merries =19%; 3 ggk zonen
Gribaldi resp 2584 veulens; 205 stb merries =8%; 0 ggk zonen

De percentages zijn niet zuiver, omdat in het totaal aantal geregistreerde veulens natuurlijk niet meegeteld is hoeveel er de drie jaar gehaald hebben, en de veulens, jaarlingen en tweejarigen zitten er ook in.
Wel mag je ervan uitgaan dat er ongeveer 50% van de veulens merrie is Haha! Haha! Haha!

Maar dit percentage geeft toch een heel ander beeld dan dat wat in het openingstopic aangegeven wordt!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 09:11

Zo, het is maandagochtend, en ik ben weer terug!

Het blijkt maar weer dat VELE LEZERS geen benul hebben van keuringen.
De 7 Ferro's zijn gewoon keihard niet opgenomen! Dat heeft niks met kreupelhied te maken of met het afwezig zijn.
Deze paarden zijn alle gekeurd en gemeten. Ze zijn dus allemaal aan de maat en niet kreupel.
In de meeste gevallen gaat het om paarden met een reebeen-achtige afwijking. Daarnaast kunnen er natuurlijk andere factoren zijn.

Lieve mensen: ik had het ook over 12.2% !
Hoeveel ie er dan dekt doet er niet toe. Ik heb alleen een aantal hengsten genoemd die VELE nakomelingen hebben. Hengsten die weining kinderen hebben kun je inderdaad niet vergelijken, en dat heb ik ook niet gedaan.

Hier volgt het rijtje van de 7 merries:

97.05611 uit Drenthe
00.03158 uit Gelderland
97.02267 uit Gelderland
99.03232 uit Gelderland
99.09136 uit Noord-Brabant
00.05716 uit Noord-Brabant
96.02149 uit Noord-Holland

Ik heb hier natuurlijk de volledig afstammings- en eigenaren gegevens, maar ik vind het volledig onnodig om die hier te publiceren. Vandaar alleen de stamboeknummers. De liefhebber mag ze verifieren.

Zoals uit de nummers blijkt zijn het niet allemaal 3-jarigen, maar wel paarden die voor het eerst gescoord werden. En neem van mij aan dat al deze Ferro's uit OPGENOMEN moeders komen.

Iemand reageerde met de melding dat het bijna NIET VOORKOMT dat een merrie niet wordt opgenomen. Dit jaar zijn er 53 merries niet opgenomen (waarvan slechts 1 te klein was nl: 155) uit een totaal van zo' ruim 3.000 aangeboden merries. Da's ongeveer 1-1.5%.

En het vreemde is nu juist dat het normaal is dat elke hengst af en toe een foute afwijking geeft. Meestal gaan de eigenaren met dergelijke merries niet naar de keuring. De hengsteneigenaar wijst daar namelijk meestal wel op. Dus bij de thuisblijvers ligt het percentage nog hoger. Frappant is dus dat de eigenaren van Ferro er niet in geslaagd zijn om deze dieren dit jaar VOOR de keuring er niet al uit te selecteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:15

CGJ12 schreef:
Frappant is dus dat de eigenaren van Ferro er niet in geslaagd zijn om deze dieren dit jaar VOOR de keuring er niet al uit te selecteren.

1 van 7 jaar
2 van 6 jaar
2 van 4 jaar
2 van 3 jaar

Sla dat om naar de dekcijfers. Het enige dat de hengst kwalijk te nemen is, is dat de eigenaren niet rommelen?

Fabienne haar cijfers zijn overtuigender.
O ja en alweer een Ferrozoon doe Grand Prix mag starten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:30

Even voor de duidelijkheid: het is geenszins mijn bedoeling om een hengst als Ferro -of zijn eigenaren- zwart te maken.

Cijfers liegen echter niet. De vele reacties die hier staan doen me deugd. De reacties gaan echter allen maar in de richting van cijfermanipulatie, en dat is nu juist wat ik niet gedaan heb!

Ik heb een objectieve lijst met opnamegegevens. Die cijifers liegen echt niet. En ik weet hoe je met dergelijke cijfers dient om te gaan. Ik heb ook geen empirische bewijsvoering gedaan, alleen opgemerkt dat bepaalde feiten gewoon opvallen aan die lijst.

Wetenschappelijk verantwoorde conclusies mag Van Tartwijk wat mij betreft zelf wel trekken.

CGJ

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:32

.......en dan kan er wel iemand zeggen dat er 2 van 6 jaar zijn, 2 van 4 jaar en 1 van 7 jaar...........maar ga er maar van uit dat van DIE jaargangen er de vorig jaren ook wel enige zijn afgewezen.
Dat is dus lood om oud ijzer.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:33

Ik denk persoonlijk niet dat een Ferro op een of andere vage merrie wordt gezet. Daar is zijn dekgeld niet naar. Of het moet iemand met veel geld zijn en weinig verstand. Maar het lijkt mij dat iemand met geld teveel zich toch wel goed laat voorlichten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:36

Kleintje schreef:
Ik denk persoonlijk niet dat een Ferro op een of andere vage merrie wordt gezet. Daar is zijn dekgeld niet naar. Of het moet iemand met veel geld zijn en weinig verstand. Maar het lijkt mij dat iemand met geld teveel zich toch wel goed laat voorlichten.

In die tijd was zijn dekgeld niet zo hoog en je wilt niet weten welke merries er bij een dressuurkampioen gebracht worden.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:42

sarabande"]
[quote="Kleintje schreef:

In die tijd was zijn dekgeld niet zo hoog en je wilt niet weten welke merries er bij een dressuurkampioen gebracht worden.
[/quote]
Dacht ik later ook aan... sjit... merries zijn al wat ouder dus toen was het nog niet zo hoog.
En ja, dan gaan er veel merries naar een dressuurkampioen want sja... als papa het kan dan kan zijn zoon/dochter het vast ook.

Sorry, je hebt gelijk!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:45

Ferro dekt nagenoeg alleen KWPN merreis met vol papier. Ferro hoeft niet "zwart" te dekken om in zijn voer te kunnen voorzien........LOL

.......en al helemaal niet in een seizoen dat ie 300 nakomelingen verwekt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:50

CGJ12 schreef:
Ferro dekt nagenoeg alleen KWPN merreis met vol papier. Ferro hoeft niet "zwart" te dekken om in zijn voer te kunnen voorzien........LOL

.......en al helemaal niet in een seizoen dat ie 300 nakomelingen verwekt.

Begrijp niet waar dit op slaat Verward Niemand zegt dat Ferro zwart dekt, met rommelen haal ik alleen jouw eigen woorden aan.
Overigens Ferro dekt ook nog veel merries van diverse andere stamboeken met name meerdere Duitse

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:53

Ik krijg een naar gevoel bij je berichten CGJ12.
Het lijkt erop of je hier Ferro wil afkraken, bij een topic in Wedstrijden probeer je de PAVO Cup mensjes af te kraken.

Zijn er nog wel mensen die het goed doen in jouw ogen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:58

De term "rommelen" heb ik ZEKER NIET gebruikt. Ik heb alleen gezegd dat ik verwacht zou hebben dat de eigenaren deze merries er wel uit geselecteerd zouden moeten hebben. En geloof me, ik ken de eigenaren voldoende om te weten dat ze dat kunnen. Deze merries zijn er duidelijk doorheen geglipt.

Als ik met een jonge merrie naar de keuring ga, weet ik (en de hengstenhouder ook) dat ie wordt opgenomen. Als er teveel aan mankeert gaat ie echt niet mee.

Dat heet "fokvoorlichting" van je hengsten houder. Hij kan je echt niet verbieden om te gaan, maar wel een duidelijk advies geven. Daarvoor heb je tegenwoordig nog een hengstenhouder / kenner in de buurt. Voor de hengsten ben je hem niet nodig. Insemineren kan de dierarts ook wel.
Een echt geintersseerde hengstenhouders komt AL zijn producten bekijken. Anders neemt ie je niet serieus. En zeg nu niet dat dat ondoenlijk is, want nagenoeg alle merries worden opnieuw geinsemineerd en de inseminator moet voldoende kennis hebben om een veulen / paard te beoordelen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 11:00

Nee Kleintje, dat valt wel mee. ik ben een realist.

Ik ben eigenlijk alleen maar nieuwsgierig of er hier mensen zijn die weten waarom deze paarden niet zijn opgenomen. Ik ben niet op ALLE lokale keuringen geweest en kan hier dus niet over oordelen. Ik weet ook niet welke inspecteur de paarden bijvoorbeeld in gelderland heeft gescoord. Vandaar.....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:04

Als het bij jullie werkelijk zo gaat vind ik dat echt een stom gedoe. Zoveel merries afkeuren.... Wij gaan gewoon met elke merrie naar de keuring. Waarom moet je je laten voorlichten door een hengstenhouder, ze zeggen je het op de dag van de keuring wel. Zo'n bemoeienis zou ik niet moeten.
Ik denk niet dat een ander stamboek zoveel merries afkeurt. Ik heb eigenlijk ooit maar één merrie weten afkeuren, dat was bij BWP omdat ze maar 1,58m was. Deze is later dan wel opgenomen met nakomelingen.
Je moet als stamboek de fokkers toch iets van vrijheid geven. De moeders en vaders van die nakomelingen zijn notabene door dat stamboek goed bevonden! dan schort er toch wel ergens iets...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:09

Het geeft wel aan dat het KWPN kwaliteit wil. De lat is duidelijk hoger gelegd. Probeer anno 2003 nog maar eens een knappe Jazz met een ietwat franse stand Ster te krijgen.............als het een beste is krijgt ie 67 op type.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:13

Nou ik kan me er denk ik wel in vinden, als hengstenhouder zou je niet willen dat de nakomelingen van de hengst niet goed genoeg zijn.
Dat is geen reclame voor de hengst.
Dus als hengstenhouder ben je dan meestal wel eerlijk, lijkt mij.
En ook bij de keuze van hengst proberen ze dat wel passend te maken, het is alleen maar in hun eigen voordeel.

Ik heb dacht ik in Drachten geen merries gezien die afgekeurd werden, maar ik heb wel merries gezien die absoluut niet konden springen en waren wel spring gericht gefokt.
Met zo'n merrie zou ik denk thuis blijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:17

Zannekin schreef:
Als het bij jullie werkelijk zo gaat vind ik dat echt een stom gedoe. Zoveel merries afkeuren.... Wij gaan gewoon met elke merrie naar de keuring. Waarom moet je je laten voorlichten door een hengstenhouder, ze zeggen je het op de dag van de keuring wel. Zo'n bemoeienis zou ik niet moeten.
Ik denk niet dat een ander stamboek zoveel merries afkeurt. Ik heb eigenlijk ooit maar één merrie weten afkeuren, dat was bij BWP omdat ze maar 1,58m was. Deze is later dan wel opgenomen met nakomelingen.
Je moet als stamboek de fokkers toch iets van vrijheid geven. De moeders en vaders van die nakomelingen zijn notabene door dat stamboek goed bevonden! dan schort er toch wel ergens iets...

Ik vind het eerlijk gezegd nog niet zo raar dat het KWPN paarden die gebreken hebben afkeurd!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:20

CGJ om wat voor afwijkingen ging het dan in jouw verhaal? Want een afwijking aan het reebeen is een erg vage omschrijving en ook is een grof of afwijkend reebeen geen reden om een merrie toegang tot het stamboek te weigeren (is slechts schoonheidsgebrek), wel afwijkingen als hazenhak en losse knie bijvoorbeeld!

Zannekin als een paardeneigenaar wat minder verstand heeft van paarden is het wel zo fijn als iemand in je omgeving je erop wijst dat een merrie een afwijking heeft waarmee ze niet het stamboek inkomt! Dat voorkomt in ieder geval de teleurstelling op keuring zelf.

Al zijn de vaders en moeders goedgekeurd, dan wil dat nog niet zeggen dat er af en toe geen afwijkingen naar boven kunnen komen in de nafok!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:21

Drachten:

5 stuks niet opgenomen. te weten:

catnr 6: Burggraaf 45/50
catnr 84: Indoctro 45/58
catnr 89: Indorado 48/60
catnr 209: Indorado -geen score
catnr 280: Oglio -geen score

Ja, ja. Dus ook in Drachten!
Je hebt zelf wel een catalogus om de eigenaren erbij te zoeken neem ik aan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:22

CGJ12 schreef:
Het geeft wel aan dat het KWPN kwaliteit wil. De lat is duidelijk hoger gelegd. Probeer anno 2003 nog maar eens een knappe Jazz met een ietwat franse stand Ster te krijgen.............als het een beste is krijgt ie 67 op type.

Dan zou je ook meer kwaliteit moeten hebben op den duur dan alle andere stamboeken.
Het gaat hier niet over premies veronderstel ik, maar gewoon over opname in het stamboek? Tuurlijk moet een merrie korrekt staan om geprimeerd te worden, is iedereen het waarschijnlijk mee eens.

Wij hebben (wat ik weet van België en Duitsland) geen enkele inmenging van de hengstenhouder. Die levert enkel de hengst, de fokker doet de rest. Raad kan je altijd vragen maar of die dan gaan zeggen dat het een slechte nakomeling is?? dan is hij zowieso een volgende dek voor die merrie kwijt. Je kan dus beter raad vragen aan een andere meer ervaren fokker lijkt mij.